Dio's Den Bosch

Hallo allemaal,

De mensen die mij wat vaker zien (beurzen) weten dat ik al vier jaar met dit project bezig ben. Ik heb aan de hand van oude foto's, filmfragmenten en een schilderij 14 diorama's gebouwd met als onderwerp de bevrijding van 's-Hertogenbosch in oktober 1944 door de 53e Welsh Division o.l.v. generaal Ross. Dit alles in het kader van 80 Jaar Vrijheid. Ik heb geprobeerd om de foto's zo exact mogelijk na te bouwen, met hier en daar een vleugje artistieke vrijheid. Jullie begrijpen dat het een megaproject is. Ik heb er nu ruim 2.500 uur aan gewerkt. Op de 14 diorama's staan 19 voertuigen en 65 figuren. Alle gebouwen zijn door mij gescratcht.

Verschillende modelbouwers hebben mij op specifieke onderdelen geholpen: Patrick Kamsma (figuren), Marcel DuLong (afwerking en fotografie), Roger Hurkmans (figuursculpting), Bert Lindeboom (historie), Mark Rozendal (afwerking) en Jeroen Timmer (3D printen). Binnenkort worden door Marcel de eindfoto's gemaakt, want alles is nu klaar. Mooi op tijd, want ik schrijf ook een boek over het project en dat kost ook veel aandacht.

Ik heb bewust nog niet veel laten zien. Dat komt omdat de diorama's in oktober (zie bericht hierboven van Bas) tentoongesteld gaan worden en ik dan pas alles wil laten zien. De bevrijding van 's-Hertogenbosch was immers in oktober. Als er belangstelling voor is kunnen de foto's met toelichting geplaatst worden in De Tank. Het is natuurlijk leuker om de expositie te bezoeken en alles in het echt te aanschouwen. De expositie is steeds opgebouwd uit vier elementen: de originele foto van toen, een foto van de situatie nu, het diorama en het verhaal bij het diorama. Het boek wordt in beperkte oplage gedrukt en kan tegen kostprijs tijdens de expositie gekocht worden zolang de voorraad strekt.

Groeten,
Jan

Kan je ook al vertellen waar je diorama's worden tentoongesteld Jan? Ik wil ze heel graag zien in oktober. En in dat boek heb ik ook veel interesse.

Volgens Jan:

"De expo is hier:

Van 20/10 tm 23/11. Op ma tm do van 09.30 tot 16.30 uur en zaterdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur. Toegang is vrij. "

Daar word ik als oud bosschenaar erg blij van. Al mijn militaire voertuigen hebben iets met de bevrijding van Noord Brabant te maken. (De meeste van Den Bosch) ben dan ook erg benieuwd naar de komende serie en ga zeker de tentoonstelling bezoeken!

Terug
Bovenaan