diorama oostfront

Hallo allemaal

begonnen aan nieuwe dio: oostfront.
Voor mij de eerste wat dynamischer gevechtsaktie met een gemengde kampfgruppe.
Wat ik wil is natte grauwe dag eind winter 1943/44 met de beruchte rasputitza-modder, oftewel veel pratsj zoals we in limburg zeggen.
De modderweg is op zichzelf wel gelukt, maar heb een probleempje:
Ik wil de panther tank graag demontabel houden en niet vastgeplakt in de gips. Daarom heb ik het laatste stukje eromheen met DAS klei gedaan.
Op zich wel gelukt, is goed te bewerken.
Maar bij het aanbrengen van de siliconen zijn wat stukjes verf losgeweekt en komt de kleikleur weer naarboven, helaas felrood.
Siliconen kun je niet verven, wat nu ? Iemand een idee zonder opnieuw te beginnen ?
Twenot heeft veel slimme jongens/meiden, hulp wordt gewaardeerd.

edit: foto's wat verbeterd.

Voor de duidelijkheid een foto
rus_de_1.jpg

Is het rood te zien ?
<br>
rus_de_2.jpg

De tank in de modder
<br>

hoi Wim.
helaas kan ik weinig kommentaar, tips geven omdat de foto´s echt bagger zijn. 😱
sorry.
mischien dat je ergens op kunt leunen met je arm als je fotos gaat schieten, de rugleuning van een stoel ofzo¿

probeer ook je foto´s bij daglicht te maken.

mzzl, Chris

zet de camera voortaan ergens op ik kan het niet zo goed zien 😕 :!:
ik zou wel bijde rupsbanden van de panther flink wat djrek er op maken want het is erg modderig behalve de traks 😕
ene waar in limburg woon je precies? in de buurt van hulsberg ofzo?
gr lars

kijk eens aan! 😀
now,we talk. 8)

je zou de plek kunnen weg werken door er opnieuw gips overheen te doen en daarna weer opnieuw schilderen.
mischien dat dit ook een leuk moment is om pigmentjes uit te proberen in de vorm van modder.

wim meesters zei:
Maar bij het aanbrengen van de siliconen zijn wat stukjes verf losgeweekt en komt de kleikleur weer naarboven, helaas felrood.
Waar heb je siliconen voor gebruikt dan?

Modder ziet er wel erg gipsig en kleiig uit.
Spuit er eens een laag glanslak overheen, zodat het al wat natter oogt.

In je verhaal zitten wel wat gaten vind ik. Ik zie een tank met wintercamouflage, maar de bemanning van de Flak 88 en de panzergrenadieren hebben zomer uniformen aan.
De commandant van het geschut staat recht voor de loop, lijkt me niet echt een fijne plek 😉

Groet, MartinD

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties.

Ten eerste ben ik bezig met een soort snelcursus fotografie, die is echt beroerd.
Ik heb een mobiele lichtbak gebouwd van 2 x 40 watt TL-buisjes die ik over de dio's heen kan plaatsen, geeft fantastisch helder schaduwloos licht.
Op de camera zit verder een knopje met een bloemetje(??) daarmee kun je instellen voor dichtbij of veraf, nooit geweten....
Dus er komen binnenkort betere foto's.

Dan enkele voorbeelden wat ik wil bereiken:

mod_1.jpg

mod_2.jpg

mod_4.jpg

Je ziet, de wegen zijn echte modderstromen ! Vol geulen wel 50 cm en meer diep.

Lars: de modder komt als laatste op de rupsen, als verder alles goed is. Dat lukt me wel.
Ik woon overigens in Brunssum, niet zo ver van Hulsberg, kan het bijna uit het raam zien.

Chris: zoals gezegd ik wil geen gips rond de tank, krijg ik hem er nooit meer heel uit. Daarom de klei.
Ik heb het trouwens al kunnen oplossen: transparante haargel gemengd met waterverf erover. Dat plakt en dekt goed op de siliconenkit.

Martin: De siliconenkit heb ik over de gipslaag heen gelegd en in de geulen. Maakt alles lekker glimmend en nat en geeft goed idee van stilstaande transparante poeltjes.
Glimt ook prima, maar mijn foto's zijn sh*t.
Verhaal: voorjaar 44, het dooit flink (modder !!), denk aan temperatuur rond 10 graden. Zomeruniformen: zie foto's.
Maar nog lang niet iedereen heeft de moeite genomen de winter camo eraf te halen, hebben wel wat anders te doen in die tijd. Kan dus wel.
De commandant (is overigens richter met zo'n toestel) staat ca 2 meter rechts van de loop, moet kunnen toch.

Verder heb ik een omgekeerd probleem: normaal kies je een dio en gaat dan de spullen bouwen.
Maar ik had een verzameling van zo'n 40-50 kitjes al af, de meeste 25-30 jaar oud, sommigen nog meer. En ik wilde ze niet meer op een rijtje in de kast maar in een situatie. Vandaar. Dat kost wat improvisatie en wat fantasie, ik weet het.

Zodra ik tijd heb betere foto's en wat meer voortgang, beloofd.

Wim, bouwtechnisch is het zo wie zo lastig om iets te zeggen omdat je alles al in gebouwde en voorzien van kleurtjes hebt neergezet. Ik deel absoluut de mening van Martin en ik mis ook in je setting een pakkend verhaal. Als je een diorama gaat bouwen moet je jezelf vooraf gaan afvragen wat wil ik neerzetten, een pakkend geheel, wat wil ik uitbeelden, hoe ga ik het uitbeelden en mocht je het werk gaan presenteren zoals hier op een forum stel je dan zelf de vraag of je je toeschouwer kan triggeren om het te gaan aanschouwen!! Vooral dat laatste, als je gaat tonen aan de grote boze buitenwereld, is van groot belang dan hoeft de kwaliteit nog niet eens goed te zijn in mijn optiek. Als ik naar jouw werk kijk, op voorhand al mijn excuus, dan kan het mij niet pakken in de zin dat ik denk daar ga ik lekker lang naar kijken en kan ik mijzelf nou niet echt duidelijk maken wat jij mij wil laten zien!!

Een aanvalsscène?? Zie een commandant redelijk ontspannen wat naar zijn radioman kijken, grenadiers in de aanval terwijl de tankcrew op hun gemakkie ten strijde gaat, 88 mm die recht vooruit schiet waarbij de kans redelijk aanwezig is dat ie zijn eigen mensen gaat raken op het moment dat ze moeten uitwijken!!

Als je naar de foto's kijkt die je bij je reply hebt neergezet nou eens goed gaat bekijken dan kan je daar een pakkend verhaal uithalen en dat geeft heel duidelijk weer wat jij wil uitbeelden nl. de bekende/beruchte russische modder die menig duitse opmars heeft doen belemmeren of vertragen!!

Beter is om je vooral ook te verdiepen in je materiaal en hulpmiddelen die je nodig hebt om je setting te realiseren en als belangrijkste tip wil ik je meegeven om een kleine setting te bouwen, met het juiste verhaal, juiste produkten en juiste afwerking van je modellen/figuren!!

Dit diorama heb ik zelf vorig jaar gemaakt en mijn settings laat ik altijd inspireren op historische feiten uit de WWII. Deze setting geeft weer een voertuig van de AA.11 Nordland ten oosten van Berlijn waarbij het meer en deel van de manschappen redelijk ontspannen aan een sigaret zit maar de NCO in het voertuig is als enige helder van geest en ziet in een flits de opkomende russen snel tegemoet komen. Je ziet een stuk ontspannenheid, oplettenheid en verbazig bij het figuur die zich naar rechts gaat omdraaien omdat ie door de NCO "wakker wordt gemaakt over de realiteit van dat moment"! Dit nog versterkt door een naamplaatje wat de setting aan de hand van tekst nog extra duidelijk maakt.

Nordland5.jpg

nordland3.jpg

Dit is geen afzeik praatje maar wil je alleen proberen te helpen in het nadenken van wat je nu zou willen laten zien en doe er evt. je voordeel mee!!

Succes en ga lekker verder met modelbouwen!!!

JW

Hoi Wim

Kijk, dat verklaart al een stuk. De siliconenkit kun je daarvoor natuurlijk gebruiken. Maar zoals je zelf al merkt, werkt het niet echt.
Een laagje glansvernis is echt beter. Ik meende dat je met hulp van vloerlak ook goed poelen met modder kunt aanleggen. Bovendien hoeft de laag modder niet dik te zijn, als het niet doorzichtig is. Bouw alles op met bijvoorbeeld grote gaten vuller van Alabastine. Dat geeft een mooie basis. Daarna ga je verven en gebruik je glanslak als afronding.

Je foto's geven goed modderige omstandigheden weer, maar de laatste lijkt me meer iets uit de begindagen van Barbarossa, met een T35 in een sloot. Het is geen modderige weg, want de voertuigen rijden op de weg erachter zo te zien. Dus ja, zomeruniformen maar nee, geen rasputitsa.

Oude modellen gebruiken is natuurlijk helemaal goed. Het is immers jouw werk. Maar het limiteert je wel in je mogelijkheden om het verhaal echt neer te zetten.
Maak dan simpele grondwerkjes, die het voertuig in een tijd en plaats neerzetten.

Groet, MartinD

JW: terechte kritiek is geen afzeiken, als je verstandig bent leer je er alleen maar van
Ben ook niet zo bang voor de "boze" wereld, ben 58 jaar en weet de boel wel te relativeren 😀

Ik heb wel wat foto's verwijderd omdat die misschien onterecht de indruk gaven dat het af is. Nog lang niet, nog heel veel werk, ondergrond schilderen, beplanten, figuren juist plaatsen enz.
Martin dat idee van glanslak ga ik zeker proberen.

Dit is overigens nooit bedoeld als prijswinnaar, ik weet best dat de kitjes oud zijn en niet aan de huidige maatstaven voldoen.
Stijgt nauwelijks boven beginners nivo uit. Wil ze alleen maar in een interessante omgeving plaatsen.
Stuk voor stuk is nauwelijks te doen, 40-50 stuks ! Dit is de 5e groep en er komen nog minstens 5 (zie mijn voorgaande posts)
Daarna ga ik waarschijnlijk wel wat nieuws aanschaffen en dat beter afwerken.

Historisch kan het echt wel kloppen, de Duitsers maakten regelmatig kleine Kampfgruppen van de restanten van allerlei eenheden.
Ook het weer klopt wel, het dooit net pas een paar dagen, en met de continu-gevechten destijds aan het oostfront was het weghalen van de witte camo wel een van de minste zorgen. Kwam wel als het even rustiger was.

Dynamische setting: tja, kwestie van uitleg ???
Alleen de 88 schiet nog maar, dat geeft aan dat de vijand nog wel een kilometertje of zo uit zicht is.
De tank crew is niet bepaald relaxed, maar alert en zit wel nog op, er is nog geen vijandelijk tegenvuur.
De grenadiers gaan positie innemen, maar vuren nog niet.
De officier staat (in mijn visie) wel met handen in de zakken, maar ook gespannen en met opgetrokken schouders te wachten op verbinding.
Kortom alles klaar voor gevecht, maar nog niet binnen schootsafstand.

Technisch: daar valt nog heel wat te verbeteren, maar doe ik pas als ik ook bijbehorende kwaliteit kitjes heb.
Dit moet gewoon een aardige omlijsting zijn, meer niet, en leren hoe je goede modder maakt (volgende dio open water of sneeuw enz)

Niet helemaal toevallig: elk dio heeft hogere moeilijkheidsgraad, voor mij is alles de eerste keer.
1e : uberhaupt een ondergrond maken
2e: wat diepte in terrein en een beetje aktie
3e: bomen en planten
4e: huisjes, straat enz
5e: deze dus, modder en wat meer actie.

Leerproces dus, geen hoog nivo en alle kritiek is welkom.

Hallo Wim,

Ik heb net mn modderdio afgewerkt, misschien heb je wat aan de wijze van modder maken.

Heb het zelf op de manier gedaan zoals in een topic op het MIG forum is beschreven (hier zijn ook de foto's van).

Ingredients:
Still water, akryl resins MIG , glue to the terracotta, sand, paint vallejo, pebbles.
IMG_0174.jpg

IMG_0175.jpg

IMG_0176.jpg

IMG_0178.jpg

IMG_0180.jpg

Akryl MIG and water 2/10

IMG_0182.jpg

IMG_0183.jpg

Painting

IMG_0186.jpg

IMG_0187.jpg

IMG_0189.jpg

IMG_0190.jpg

IMG_0193.jpg

IMG_0192.jpg

Adding sand and stones will in prove the sharpness of the mud/groundwork.
The painting itself depends one's own choice of colours - my painting is just exemplary.
I think my SBS is not complicated and doesn't need any description

Zoals ik al zei heb ik deze werkwijze globaal aangehouden en nog gloss blanke lak en MIG Wet Effects and Damp Earth Mixture gebruikt om de nattigheid er extra uit te laten springen.

Zeg niet dat het de werkwijze is maar hopelijk heb je er wat aan (en andere ook die die nog nooit hebben gezien!)

Grtzz

Elco Elings zei:
Hallo Wim,

Ik heb net mn modderdio afgewerkt, misschien heb je wat aan de wijze van modder maken.

Heb het zelf op de manier gedaan zoals in een topic op het MIG forum is beschreven (hier zijn ook de foto's van).

Ingredients:
Still water, akryl resins MIG , glue to the terracotta, sand, paint vallejo, pebbles.
IMG_0174.jpg

Hoi Elco!
waar kun je die vallejo stil water kopen?? en die mig resin wat je met dat spuitje deed aanbrengen??
handig met die foto's hoe het allemaal moest 😉 !
groetjes lars

Haal zelf alles bij http://www.vallejo.nl op de beurzen, of natuurlijk bij 1 van de andere modelbouw shops die hier ook actief zijn 😉

Zie ook mn beschrijving: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=22424&start=20

Zelf heb ik meer kleurvariaties aangebracht met washes en drybrushes

dsc0001sau.jpg

Mocht je meer willen weten kan je altijd even een pbtje sturen om niet teveel af te dwalen in Wim zn topic 😉

Grtzz

Terug
Bovenaan