Diorama "Loading up" w.i.p.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi iedereen,

Hier een klein voorproefje van mijn eerste diorama.

De globale ondergrond
DSC02323_resized_.JPG

Overview met tank + figuren
DSC02304_resized_.JPG

DSC02320_resized_.JPG

Detail foto's
DSC02297_resized_.JPG

DSC02305_resized_.JPG

DSC02301_resized_.JPG

DSC02303_resized_.JPG

DSC02311_resized_.JPG

DSC02322_resized_.JPG

Alles staat nog los en er moet nog verder geschilderd/geweathered worden aan het gebouw.

Tip/comments zijn uiteraart welkom

Groet Martin

Ik zie dingen die ik echt heel goed vind, en dingen die ik niet zo vind.

slechte nieuws eerst: voor zover ik nu kan zien is er alleen een soort contact tussen de tankers. de gast bij de jeep kijkt niet naar de gozer die tegen hem praat. Het figuur boven in het huis heeft helemaal geen binding met de figuren op de grond. Je M3 grease-gun lijkt wel zilver...zoek even op google en dan krijg je wel wat ideeen (OD of Gun-metal achtig).

Goeie punten zijn je aandacht voor detail (bord achterop en "le Figaro") de buitenkant van de ruine ziet er goed uit (de binnenkant is nog iets te schoon naar mijn smaak). De modder op je voertuigen ziet er ook goed en vooral goedgeplaatst uit.

Mijn 2 cent,

Groetjes en blijf ze bouwen,

Benjamin

Benjamin de Groot zei:
Ik zie dingen die ik echt heel goed vind, en dingen die ik niet zo vind.

slechte nieuws eerst: voor zover ik nu kan zien is er alleen een soort contact tussen de tankers. de gast bij de jeep kijkt niet naar de gozer die tegen hem praat. Het figuur boven in het huis heeft helemaal geen binding met de figuren op de grond. Je M3 grease-gun lijkt wel zilver...zoek even op google en dan krijg je wel wat ideeen (OD of Gun-metal achtig).

Goeie punten zijn je aandacht voor detail (bord achterop en "le Figaro") de buitenkant van de ruine ziet er goed uit (de binnenkant is nog iets te schoon naar mijn smaak). De modder op je voertuigen ziet er ook goed en vooral goedgeplaatst uit.

Mijn 2 cent,

Groetjes en blijf ze bouwen,

Benjamin

Hoi Benjamin,

Bedankt voor je comments, de 3 tankers zijn in ieder geval verzekerd van een basis plaats binnen dit diorama. Ik moet nog even kijken voor andere figuren voor erbij.
De grease-gun moet nog worden bijgewerkt ook komt er nog een riem op alle wapens.

Voor meer foto's van de M-10 kan je hier kijken http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=12279

Groet Martin

ondanks de starre vooras en de bladvering van de jeep, hoort het rechtervoorwiel wel de grond te raken.

hoe is die amerikaan op die verdieping gekomen, ik zie geen trap, en om zo ff te klimmen is het vrij hoog, aangezien ik ook geen touw oid zie.

de achterlichten van de willy's hebben ook kleur, wordt overigens veel vergeten, ze zijn nu OD, maar behoren oa rood te zijn, dit moet ik even nazoeken, of iemand van de experts moet het nu weten?

de willys zit onder de modder, maar binnenin bijna niet, ook geen voetstappen, en de voorruit is omlaag, ondanks dat het dio eruit ziet of het net geregend heeft (veel modder op de willy's), terwijl een rechtopstaande voorruit lekkerder rijdt bij nattigheid, gemak dient de mens.

de jerrycan voorop de willy's, leuk bedacht, nog niet gezien, maar het riempje hangt wat slap, en dat is niet echt handig!

en als laatste, het puin en de modder zijn nu vooral bruin en grijstinten, terwijl er een bakstenen gebouw staat. om het monotome bruin / grijs wat te breken kun je enkele stenen een rodere tint geven, het breekt wat, en het brengt net iets meer spanning in het geheel!

verplaats je eens niet als toeschouwer, maar als kriticus, dan zie je dingen waar je anders niet op let, en verplaats je eens in de situatie van de afgebeelde personen, hoe kom ik daar, wat doe ik daar, waarom doe ik dat?

in ieder geval, ik vind het begin erg goed, en ondanks de puntjes, toch zeker een dio met veel potentie, niet te overdone, niet te groot, mooie compositie, noem maar op, alleen de puntjes op de I moeten er wat mij betreft nog op!

Timo

Hey Martin,

Ziet er zeker niet slecht uit voor een eerste Diorama! Enkele zaken die voor verbetering vatbaar zijn:

-Zorg dat de figuren en voertuigen solide op de grond komen te staan, dit is echt erg belangrijk voor de overtuigingskracht van het diorama.

-Ik zou het schietende figuur in het gebouw weglaten; het ziet er gewoon niet logisch uit als de GI´s op de grond rustig staan te ouwehoeren terwijl de dude in het huis der op los zit te knallen...

-iets meer highlights op de voertuigen, de diverse bepakkingen op de voertuigen en de figuren is wel wenselijk.

-Inderdaad, de achterlichten van de Willies...

-Drybrush het reservewiel op de willies even met grijs.

-Probeer de dekenrollen/tentpacks enzo eens gewoon zelf te maken met ongeprofileerde maar wel ligt gestructureerde tissue, zakdoekstof of zoiets. Even met verdunde houtlijm bewerken, riemen maken van loodfolie of iets dergelijks, laten drogen, schilderen in de basiskleur en dan lekker drybrushen. Verschillende soorten tissue zijn heel mooi te drybrushen door de fijne structuur. Het ziet er in ieder geval beter uit dan de plastic varianten, ben ik niet zo´n fan van, het lijken meestal klompen plastic...

Verder een prima compositie, goed oog voor detail en overall een aardige afwerking!

Ga zo door plakbroeder!

Groet,
Olav

nog zo'n zeur...
eeeh, de bepakking zit overal goed vast, behalve de dekenrollen voor op het spatbord van je tank, zou 'm toch nog even doen. verder zou ik nog even een kwastje met verdunde houtlijm (met een mopje bruine plakaatverf) over het touw achter op de tank doen. dan wordt het wat minder rafelig en ziet er 'n stuk beter uit. verder ziet het er leuk uit!!!!
groeten ruud

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het "schietende" figuurtje ga weghalen en kijken of ik nog ergens "pasieve" figuren kan vinden.

De Willy's is een vrij oud model van mij en eigenlijk niet meer op de kleine dingen gelet. Ondertussen heb ik een paar dingen verbeterd. (@ Timo, er is binnen in de Willy's wel wat modder allen is dit op de foto's niet goed zichtbaar)

Ik ben niet zo'n held in het zelf maken van dekens enzo en ik ben tevreden met de plastic/resin dingen. Maar misschien ga ik ooit nog eens met tissue aan de slag.

Ik ben ook nog bezig om meer bakstenen toe te voegen voor het rood maken van de ondergrond.

Groet Martin

ik ben nu geen prof
maar dit is iets wat mij stoort 😉
de figuren vind ik best goed
en ja prober inderdaad iets te doen aan dat zwevende wiel
"geduld is een schone zaak"

storingsc0.png
😉

cedric moers zei:
ik ben nu geen prof
maar dit is iets wat mij stoort 😉
de figuren vind ik best goed
en ja prober inderdaad iets te doen aan dat zwevende wiel
"geduld is een schone zaak"

storingsc0.png
😉

Nog ten informatie: de opstelling van de figuren, tank en jeep is nog niet vast. Ik heb deze foto's even snel gemaakt omdat ik een camera tot mijn geschikking had.
Uiteraard worden de figuren goed op de grond bevestigd en komt de jeep met 4 wielen aan de grond. 8)

Groet Martin

Olav Smeets zei:
Hey Martin,

-Ik zou het schietende figuur in het gebouw weglaten; het ziet er gewoon niet logisch uit als de GI´s op de grond rustig staan te ouwehoeren terwijl de dude in het huis der op los zit te knallen...

Ik kreeg een tip van iemand om van dit figuur een sniper te maken (M1 Garand met scope) Om hem zo op de uitkijk te laten staan.
Ik ga even kijken hoe dat uitpakt, want het figurre weglaten kan altijd nog.

Groet Martin

Benjamin de Groot zei:
maak er dan ook iets van een touw of een ladder bij (dan word het verhaal voor de toeschouwer zichtbaar).

Ik ben bezig om een kast met verschillende planken te maken. Hierop zet ik nog wat spullen (helmen, flessen, posters enz) tevens kan de soldaat via deze kast omhoog geklommen zijn. 😉

Terug
Bovenaan