dio bevrijding eindafwerking

Hoi iedereen,

Bedoeling is om al mijn oude voertuigjes neer te zetten in een passend diorama.
Zeg maar een soort museum.
En dit is de laatste rustplaats voor alweer een groepje (alle rudd gebouwd rond 1980 !), de bevrijding van een noord-frans stadje, amper ontruimd door de Duitsers.

Historische fouten maar door de vingers zien (uniformen, eenheden), het is meer een fantasie tafereel.

Toch gebruik ik de dio's wel als leerproject voor allerlei nieuwe technieken.

- Huizen: balsa hout, vrije interpretatie van bestaande Miniart ruines (maar dan heel).

- Voor mij eerste full-resin item, de kiosk. Wel moeilijk te bewerken, barst snel.

- Geinspireerd door Roger Hurkmans, Peter van Dijk en andere experts behoorlijk wat geknutseld en gesculpt aan de figuurtjes. 9 figuurtjes de houding helemaal veranderd, kleding aangepast enz.
Ook heel wat meer aan de gezichtjes gedaan.
Niet alleen maar roze vlek met puntjes, maar ook wat tinten en uitdrukking aangebracht.
Ik heb geprobeerd weer te geven dat sommige soldaten vrolijk zijn, maar anderen ook wel uitgeput of gespannen.

Ik ben dus nog druk aan het experimenteren op beginnersnivo, maar hoop toch dat het een aardig kijkspel is.

Technische tips en kritiek natuurlijk altijd welkom, al is het maar voor een volgende keer.

De foto's (ik ben daar niet zo goed in 🙁 )

bev1.jpg

bev2.jpg

bev3.jpg

bev4.jpg

bev5.jpg

bev6.jpg

Re: dio bevrijding

"Experimenteren op beginnersniveau..."
Levert in elk geval een schouwspel op waar wat te zien is. Mooi kleurgebruik, bijna geen enkele kleur herhaald, althans niet zó dat het opvalt. Dat je er veel aandacht aan hebt besteed komt volgens mij naar voren door, bijvoorbeeld en onder andere, de met een witte bies afgezette roze rok/jurk en die rok/jurk met stippeltjes. Die ik liever in een uniforme grootte had gezien, die stippeltjes bedoel ik. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. En als ik dan toch even een beetje kritiek mag spuien (meenemen naar de volgende keer): er zijn zo her en der wat naadjes te zien, vooral op de soldaat op de tank en de GI vlakbij de roze jurk met witte bies.

Maar een geslaagd geheel, leuk om een poosje naar te kijken en van alles te ontdekken!

hallo Kanne,

Bedankt voor je oplettendheid.
Stipjes op de jurk zijn iets bijgewerkt.
Naadjes op het soldaatje: ik weet niet of dat goed gaat. Ze zijn 30 jaar geleden geschilderd met enamel, en ik heb nu alleen nog maar vallejo. Misschien kleurverschillen.
Of kun je de verf geheel verwijderen ?

Groeten, Wim

Leuke compositie Wim ! Erg leuk decor, die huizen.

Nu Komt 't 😉 .... naar mijn beleving staan de huizen een beetje "los" van het geheel.
Ze doen niet mee, zeg maar : Ik zie vóór me dat de deuren openstaan, en dat er minstens
één mens uit een raam hangt.
Fiets tegen de muur, wat kratten of koopwaar tegen de gevels als een beetje aankleding.
Misschien een motorrijder op de stoep (of een jeep), dat maakt 't wat drukker.
Ten overvloedde : Misschien wat krijgsgevangenen te voet of in de GMC ?
M'n commentaar is bedoeld als voedsel voor de gedachte, niet per se als "verbeterpuntjes".

Een fraai diorama is het in ieder geval !

Dioramerend groetje 😀
Peter

Hee Peter, bedankt voor compliments en meedenken !

Ik heb over jouw voorstellen (en nog wat eigen inbreng) zelf ook al nagedacht.
Op een rijtje:
- Mens uit open raam of deur is natuurlijk een big hit, maar dan moet ik ook iets van interieur doen, en zover ben ik technisch nog niet.
Ben bovendien door mijn burgers heen, het assortiment is nog wat beperkt.
- Fietsje heb ik wel, maar waren die niet allemaal in beslag genomen door de bezetter ?
- Kratten koopwaar, zou kunnen, maar niet zo gauw bij een boulangerie (bakker) ?
- Verkeer achter de voetgangers, kweenie

Andere items van mezelf:
- Vuilnisbakken. Maar hoe zagen die eruit, Frankrijk 1945 ? Als ik wat info vindt scratch ik die wel.
- Spelende kinderen, hondje enz. Altijd goed.
Heb ik momenteel niet, maar als ik ooit wat tegenkom....ben helaas nog geen van Dijk die dat allemaal zelf kan 🙁
- Misschien een paar smokende GI's die even op iets zitten.
Verder zoek ik ook nog frans straatnaambordje, huisnummers etc.

Er is zeker nog ruimte voor verbetering, en als ik wat meer kan komt dat ook nog wel (ben pas sinds een jaartje weer begonnen, moet nog veel leren van nieuwe technieken en materiaal)

Groeten, Wim

wim meesters zei:
- Kratten koopwaar, zou kunnen, maar niet zo gauw bij een boulangerie (bakker) ?
- Vuilnisbakken. Maar hoe zagen die eruit, Frankrijk 1945 ? Als ik wat info vindt scratch ik die wel.
- Spelende kinderen, hondje enz. Altijd goed.
Heb ik momenteel niet, maar als ik ooit wat tegenkom....
- Misschien een paar smokende GI's die even op iets zitten.
Verder zoek ik ook nog frans straatnaambordje, huisnummers etc.

Er is zeker nog ruimte voor verbetering, en als ik wat meer kan komt dat ook nog wel (ben pas sinds een jaartje weer begonnen, moet nog veel leren van nieuwe technieken en materiaal)

Groeten, Wim

Hallo Wim,

Ten eerste complimenten voor je dio, ziet er goed uit.
Geeft veel om te zien. 🙂

Als idee voor je attributen, misschien eens hier kijken? : http://www.realityinscale.com/
Daar heb je genoeg keuze in naambordjes en allerlei andere aanverwante dingen voor dio´s.

Suc6 ermee, 😉

Barry

Allemaal bedankt voor positieve reacties, maar zeker ook voor opbouwende kritiek, wordt zeer gewaardeerd.

Barry: ik heb die naambordjes gezien, om je vingers bij af te likken !
Maar 6,50 + verzending terwijl je er maar eentje nodig hebt, moet ik nog eens over denken.
Zoiets moet je eigenlijk kunnen delen met een paar man, zit genoeg op.

Nog een woordje over het begrip beginneling, ik bespeur hier en daar twijfel ?
Tja, ik heb vroeger (70-80er) jaren wel veel gebouwd. En voor de normen van die tijd zit alles echt wel keurig in elkaar.
Maar in die tijd had je (hier in de omgeving) alleen Italeri en Tamiya (het kwaliteitsverschil was toen niet zo groot).
Dingen als airbrush, primer, PE, resin, bewegende rupsen, chips enz bestonden niet of amper, tenminste niet in mijn omgeving.
En ook geen internet om snel iets te raadplegen of technieken te leren.
Dus tegenover de afwerking en precisie van de meeste moderne bouwers stelt dat niet zoveel voor.
Wat betreft de decors: is allemaal echt de eerste keer voor mij.
Ik heb nog in de planning ruines, sneeuw, bossen enz, ik moet maar uitzoeken hoe dat gaat.
In zoverre beschouw ik mezelf toch wel terecht als beginneling, maar wel met veel enthousiasme, is ook wat waard.

Tot de volgende dio !
Wim

Waarom ik deze oude topic naar boven haal ?

Twee redenen:

1) Om te laten zien dat ik goede tips ook opvolg.
Hier was een terechte opmerking dat het decor (de huizen dus) niet echt betrokken waren bij het gebeuren.

Daarom een hondje bijgeplaatst, plus een poubelle (kleine franse vuilnisemmer), plus een mannetje bij een iets open deur.
Geeft toch wat meer leven aan het decor.

2) Nieuwe techniekjes proberen (voor mij dan !).
Het mannetje heb ik grotendeels zelf gesculpt.
Nu stelt het niet veel voor tov de echte sculpters, maar voor een eerste keer ben ik er zelf wel tevreden mee.

Ben begonnen met een oud soldaatje dat ongeveer de goede pose had.
Helemaal bekleed met sculp, buikje gemaakt met loshangend hemd en andere aanpassingen (arm, broek etc)
Hoofdje van ander soldaatje, de dienstpet omgewerkt naar een strak vettig kapseltje.
Tenslotte na een aantal mislukte pogingen een brilletje gemaakt, zo'n dikke zware hoornen uit die tijd.

Foto's:

bev_7.jpg

bev_8.jpg

Hoofdje af, nog body afwerken en schilderen
bev_9.jpg

Plaatsing
bev_10.jpg

bev_11.jpg

Bouwgroeten, Wim

M'n complimenten Wim ! ook voor je inzet (nieuwe technieken durven toepassen).
Nu stelt het niet veel voor tov de echte sculpters,
je doet het, dus je bent een echte 😉
En die man komt overtuigend over in je dio, goed gedaan !

Knap werkje hoor, die bril 😱

Verder niets meer aan doen, en een volgende meeting eens showen aan het grote publiek 😉

Vrolijke groet 😀
Peter

Inderdaad al wat levendiger daar achterin, fraai!

Misschien kun je ook nog iets uitbeelden waarom die man de deur op een kier houdt? Wellicht laat hij de hond weer naar binnen, die een reeks worstjes heeft gepikt en ze thuis komt afleveren? Misbruik makend van de afleiding?

dog+sausages.jpg

Eric

@Peter: tnx voor de opbeurende woorden.
En zodra er een meeting is in zuid-limburg wil ik wel aanwezig zijn, maar ik twijfel of dat ooit gebeurt 🙁
Overigens moet er dan wel ook nog wat aan de voertuigen gebeuren.
Ze zijn redelijk strak gebouwd (ja dat kon ik 30 jaar geleden al), maar de weathering/afwerking is naar huidige normen nul. Ik heb ze maar gewoon erop gezet as is, alleen de poppetjes wat aangepast.

@ Eric, ik voel de jeuk wel, maar:
Verder niets meer aan doen
Je ziet wat de baas zegt..........

Bouwgroeten, Wim

Hoi Wim
Allereerst je hebt een mooi stukje werk geleverd
Mocht je nog wat nodig hebben voor je dio dan laat me maar weten, misschien kan ik je verder helpen.
Groet Erik Merkus

Nou Wim, "verder niets meer aan doen" kun je dus wel even vergeten 😉
want monsieur boulanger is inderdaad geknipt voor een rol in je dio !

En misschien kun je tóch nog wel iemand uit 't raam laten leunen 🤣
Als je achter die persoon een gordijn maakt hoef je je ook geen zorgen te maken
over het interieur :idea:
En wat ik begrepen meen te hebben is : dat de geallieërden in Frankrijk en België láng niet
zo enthousiast (en massaal) werden begroet als in Oranjeland (wat dát betreft lieten we
onze nuchterheid eens lekker varen) dus een matige drukte lijkt me ideaal voor jouw verhaal.

Er valt vast nog veel meer bij te verzinnen, maar wellicht is het leuker om
die energie in een volgend project te stoppen...
Daarom zei ik "niets meer aan doen". Met enkele toevoegingen wordt het dio
zeker sprekender, maar op een gegeven moment kun je eens tevreden zijn en weer wat nieuws starten..
wordt dan "vanzelf" weer beter naar je zin.

Ikzelf ben zelden tevreden, maar je werk wil je op een gegeven moment klaar zien....
Zelf heb ik een paar dingen in de vitrinekast staan waar ik graag naar mag kijken, maar
altijd zie ook nog puntjes die ik (nog wel even...) zou kunnen verbeteren omdat ik het nu beter kan als tóén...

Veel plezier verder met het "niets meer aan doen" 🙂

vroliike groet (waar verder dus absoluut helemaal niets meer aan gedaan hoeft te worden...) 😀
Peter

PS : dat héle setje figuren er op zou best leuk zijn 😈

Ha die Wim,

Ik blijf dit een heel mooi diorama vinden waar veel aandacht en liefde aan is besteed. Ik ben het daarom met Peter eens wanneer hij zegt dat je soms een project als afgerond moet beschouwen. Eventuele nuances kan je altijd doorvoeren maar je moet oppassen dat een project geen gebed zonder einde wordt.

Wanneer ik mijn kleine "Johnny"-vignet als voorbeeld neem: op zeker moment zat ik er elke avond langdurig naar te kijken en werd het een sleur. Ik had geen zin meer om de kleine details die het vignet van goed naar bovengemiddeld tillen uit te voeren. Omdat ik ook geen rust zou hebben wanneer ik ze niet had gedaan heb ik deze details uiteindelijk wel afgewerkt, maar bedenk dus eens wat je allemaal nog bij een diorama van jouw formaat kan doen 🙄 😉 ...

Als ik dan toch één suggestie mag doen: ik zou de hond de andere kant op laten lopen, de suggestie wekkend dat de oude man voor hem de deur open laat.

groeten, Richard (die graag een vervolg ziet op je "krankenwagen" 🤣 ).

Peter en Richard:

Ik voel de goedbedoelde hints wel: af is af en anders wordt het nooit af. 😈
Daar is al heel wat motivatie aan ten gronde gegaan vermoed ik.
Daarom had ik ook twee bijzondere redenen aangegeven voor deze uitzondering.

Dit is de eindafwerking en dat blijft zo.

Bouwgroeten, Wim

Hoi Wim

Ik heb een hoop van kisten tot tonnen en van boomstronken tot dakpannen, maar dit figuur heb ik helaas niet voor je
mocht je toch nog iets nodig hebben vragen staan vrij

Groet Erik Merkus

Terug
Bovenaan