Dick doet een Teigetje I...

Ik zag het kleinood staan en dacht, "OK voor mij..."

Er komen wel meer Teigetjes voor bij maar deze gaat helemaal open. Het hele interieur is daardoor zichtbaar. Dus geen gevecht schade of andere bevieszaken. Een cleane nette bak.

De doos ziet er al indrukwekkend uit. 45 bij 27 centimeter. Een groot aantal ramen met heul veul plakspul wat er erg goed uit ziet. Geen overbodig vlees aan de onderdelen. Jammer dat er dan weer van die reepjes wubbuh bij zitten dus moet ik even op zoek naar wat tracks voor Teigetje.

Het draai en wiel spul daar sla je echt van achterover. Een bijna niet te tellen aantal wielen laat Teigetje rollen. Daar kwam ik achter met het droogpassen. Je zal in de krieg er maar ééntje aan de achterkant hebben moeten vervangen. Dan denk je al snel aan overlopen omdat het bij de Yanken iets eenvoudiger is.

Dit wordt een bouw- en spuit- simultaan klus. Dus nadat de assen er in liggen de ene helft in een grijs kleurtje gezet. Morgen de andere helft wit. Waarom niet eerst wit? Nou, nu krijg je een mooie diepte werking...

CIMG9842.JPG

CIMG9844.JPG

CIMG9845.JPG

CIMG9846.JPG

CIMG9847.JPG

CIMG9848.JPG

CIMG9849.JPG

CIMG9850.JPG

CIMG9850.JPG

Het ziet eruit dat je de komende weken wel van de straat bent. 😉
Let erop dat je netjes blijft werken. Ik zie nu al heel wat bramen op de reeds geschilderde onderdelen. ( ik doel op de torsievering)

Doe het rustig aan, dan wordt het vast een mooi model.

groeten Maarten

Tigertje

Hallo Dick,

Leuk om te zien dat je ook een Tiger met interieur doet.

Wanneer je hier in het fotoalbum terug gaat naar april van 2008, dan zal je mijn Early vinden. Ik ben wel wat verder als de stand van zaken op de laatste foto's. Momenteel ben ik bezig met een StuG voor de FOC. Daarna moet de Tiger toch écht een keer af..... 😳.

Je zal er achter komen dat verschillende delen niet goed passen. O.a. devoorkant met de mudflaps, de loop t.o.v de cupola en de transmissie.

Net als jij wil ik er een "open" model van maken. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Succes 😀 !

groeten, Richard.

Tja de kleuren. De tekening is niet echt duidelijk. Maar volgens de tekening en de foto's kom je weer een heel eind. Zie foto hieronder
Ik heb ontdekt dat de tank van binnen niet echt wit is. Er zit een heel zacht tintje groen in. Lichter dan Duck egg green.

CIMG9866.JPG

Wat betreft de buitenkant van Teigetje dat is natuurlijk weer een uitdaging. Er zat een soort coating op tegen plakmijnen. Maar om het te maken valt eigenlijk best mee. Een laagje van 1 mm putty en daar met een schroevendraaier de streepjes in drukken.

CIMG9859.JPG

CIMG9860.JPG

CIMG9862.JPG

CIMG9863.JPG

CIMG9864.JPG

CIMG9865.JPG
[[/img]

als een speer...

Hallo Dick,

Ik denk dat het nu te laat is om het te veranderen, maar volgens mij is het heeeeeel licht wit-groene interieur een vrije interpretatie van de bouwer. Was dit ook van plan bij mijn Tiger maar ik denk dat ivoorwit (of elfenbein zoals het ook wel genoemd wordt) de werkelijkheid beter benaderd. Misschien een tip voor een volgende Duitser?

Maar goed, je gaat verder als een speer en volgt de kleuren van de foto's nauwgezet. De bouwtekening is daar idd vrij onnauwkeurig in.

Ik zou nog even de aandacht richten op de metertjes bij de bestuurder.

groeten, Richard.

Hoi Dick,

je zimmerit zit er inderdaad wat dik op. Maar dat is er natuurlijk deels af te schuren en je bent klaar 🙂 Wat lastiger zal zijn is om die tussenruimtes tussen de banen op te lossen; de zimmerit'lanen' zaten direct tegen elkaar, zonder verticale tussenruimte.

Let ook op dat de zimmerit op de koepel anders was dan op de romp, zie bv:
tiger-tank-28.jpg

Ik dacht dat de koepel iets meer tussenruimte had, check anders een ATAK zimmerit vel zoals op
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/atak/atak35032.htm

Over die kleuren...
Bij de Tiger was de ruimte beneden de vloerplaten heel lichtblauw (!). Erboven -dus in de 'leefruimtes'- ivoorwit. Binnenzijde luiken hebben de kleur van de buitenkant, en rondom de periscopen/venstertjes vaak zwart.

Succes!!!

Eric

Dick Jansen zei:
Dick, ben zelf geen zimmerit kenner.
Maar hij oogt mij wat grof, te dik.

Detail_27.JPG

Tja...

Zimmerit op vlak plaatwerk ziet er als volgt uit:
De "groeven" zijn vrijwel zimmerit loos, je zit er bijna op de verf/staal. De opstaande randen bepalen de dikte van de laag.
Mooiste maak je zelf zimmerit door een flinterdunne laag uit te smeren en met een kammetje (PE, zelfbouw) de groeven te trekken. Het is niet veel anders dan tegellijm uitsmeren.

De zimm op je tiger is achterop veel te dik en te grof en doet echt afbreuk aan je model.

Dick, je maakt het jezelf te moeilijk. Koop een setje Tamiya Zimmerit applicators en een tube acrylplamuur (gewoon van allabastine). Dun aanbrengen en niet te grote stukken tegelijk doen.

Voor het patroon op de koepel vind ik deze methode en plamuur weer minder handig. In plaats van de kammetjes kan je dat patroon ook beter stempelen. Gebruik daarvoor een redelijk stomp voorwerk. Dat kan je makkelijk maken met wat evergreen. Maak ook eerst wat proefstukjes want iedere putty heeft een eigen techniek. Belangrijkste blijf om dun te werken en niet te veel tegelijk te willen doen.

M'n eigen zimmerit gepruts:
Jpz4p05.jpg

Jpz4p07.jpg

Jpz4p02.jpg

Terug
Bovenaan