De enige echte E100..........

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Bouwgroep ’t Gooi, 1:16 Sdkfz 251, 1:16 en 1:35 sdkfz 250, 1:35 sdkfz 252, 1:35 Maus
Een E100 maken stond al lang op mijn lijst met te maken modellen. Ik had de keuze uit de oude Dragon (met Maus-toren) of de nieuwe Trumpeter (met de Michael Rinaldi toren). Ik koos voor ……. De enige die echt bestaan heeft. De versie zoals die werd aangetroffen aan het einde van de oorlog in een loods in Duitsland. Een model zonder toren, bijna afgebouwd maar zeker niet inzetbaar.

Op You-tube is een mooi filmpje te zien van het voertuig nadat het uit de loods is gerold.
http://www.youtube.com/watch?v=HcAWcLr-xvs

En dat beeld op het filmpje en bovenstaande foto moet ook het eindresultaat worden van een diorama. De E 100 is klaar, ik wacht nu op de Valentine MK.XI van Maquette. Dat wordt mijn eerste Britse tank om te gaan bouwen en het diorama compleet te gaan maken.

De basis voor de E 100 was het model van Trumpeter, het interieur is deels uit de "bak met reserveonderdelen” en deels gescratched. Alles gemaakt op basis van het bovenstaande filmpje, het Spielbergerboek met vele foto’s van deze versie en andere foto’s die op het internet rondzwerven.

Een paar foto’s van de bouw:

Een paar foto’s van het model zoals het er nu bij staat (wachtend op zijn Britse vriendje).

en wat details

Groet,
Willem

Hi Willem,

Ik vind het een klote idee en ik zie er niks leuks in...........

Grapje, dit dio wil ik al jaren maken sinds ik de foto voor het eerst zag, en je hebt de sfeer goed te pakken, als je de foto kent herken je jouw
E100 gelijk als geïnspireerd door die foto, en dat op zich is al heel knap.
Interieur is mooi, geloofwaardig en goed in detail.
Voor de buitenkant heb ik misschien nog een tipje voor je, zeker aan het eind van de oorlog was de oxideprimer niet geweldig meer, het lood in de loodmenie was ergens anders nodig en er waren andere additieven zoals zink, in het kort betekende dat de primer als het niet werd afgedekt door normale verf heel snel verkrijtte, als het ware uit elkaar viel.
Dit zag je door een poederachtige waas en een poreus oppervlak waardoor vet en olie in de verf trok, wat me leuk lijkt om in bepaalde mate na te bootsen, krijg je een beetje leven in een anders doodse laag.

Maar goed idee en mooi uitgevoerd!

Groeten Rick

Super idee, en leuk uitgevoerd. Je zou wat meer kleuren variatie erin kunnen brengen door de tint van de primer hier en daar te variëren, en eventueel wat aanbouwdelen in dunkelgelb uit te voeren.
Ik ga 'm volgen!
Jan 🙂

Schitterend! Love it. Ik ben zelf ook helemaal weg van de E-100. Ik heb vorig jaar de E-100 gebouwd zoals hij in de plannen van Panzer Tracts staat, mits een aantal 'logische?' aanvullingen. Kwam heel wat modificatie- en scratchwerk bij kijken. Maar om hem te bouwen met interieur zoals jij , daar ben ik nog niet aan toe. Ik moet zelfs nog mijn eerste model spuiten! 😳

3950887154_328a591c44_o.jpg

Ik kijk uit naar het vervolg. Succes!

John

Terug
Bovenaan