De eerste (niet de beste) update 9-3

Hallo,

Mijn eerste airbrush werkje !

Dit artikel is niet bedoeld om iets heel moois te laten zien, maar misschien kunnen andere airbrush-beginners er wat mee.

Dit is een hele oude Tamiya uit 1973 of zo, eigenlijk rijp voor de kliko, maar wel nog geschikt om te oefenen.
Er zat zelfs nog een electro-motortje in, voorloper van de huidige RC 🙂

Ik heb hem dus volledig ontverfd (dikke oude lagen enamel) en zover als mogelijk gedemonteerd.
Alle kleine uitsteeksels waren eraf, maar dankzij Steven Huiskes weer eea terug geplakt.
Er zijn nog wat andere kleine beschadigingen, maar dat geeft niet, het is maar een oefendingetje. Werk ik nog wel weg.

Stap 1:
spuitafstand ca 10-12 cm.
In sterk verdunde laagjes (dat weet ik nog wel van het handverven) gespoten zandgeel(twee derde) met wit(een derde), en minstens 50% verdund met water.
Na 6-8 laagjes is de basislaag dekkend erop.
Midden van de vlakken nog iets lichter gespoten om tikje kleurmodulatie erin te krijgen.

Stap 2: de camo. Zelfde manier maar iets dichterbij (ca 6-7cm). Flat green met wat lichtgrijs.
Omdat het 2 keer mislukte ben ik ook twee keer helemaal opnieuw begonnen, maar dat is nu eenmaal leren.

Stap 3: decals erop

Stap 4: filter en glans
Mengsel van 95% water, drupjes khaki, drupjes lichtgrijs en drupjes glansvernis.
Dit is zo dun dat je pas na een paar laagjes iets gaat zien.
Voorzichtig doorgaan totdat er een heel lichte satijnglans ontstaat en je de transparante decal-randen niet meer ziet.

De kleur is nu tevens mooi verouderd, daarom had ik hem aanvankelijk ook erg licht gemaakt in stap 1.

Vanaf hier wordt het verder het gewone handwerk met kwast:
inlijnen(al begonnen), hghlighten, verweren, chippen, roesten, modder etc.

Voor een eerste keer ben ik redelijk tevreden, al komt dit natuurlijk nog niet in de buurt van de betere werkstukken die je hier vaak ziet.

jagd_1.jpg

jagd_2.jpg

Jullie mening telt !

Bouwgroeten, Wim

Re: De eerste (niet de beste)

Wim,

leuk bezig.

Ik ben ook geen airbrush-ster. Ben al 15 jaar in het bezit er van, maar een camo spuiten kan ik niet.
Als ik om de hoek moet dan gaat het altijd fout bij bij. Op een recht vlak wil nog wel lukken, maar verder...

Ik heb destijds een vrachtje model air van Vallejo gekocht en sindsdien weinig gespoten.
Ik spuit wel alle odellen in een basis verf met een badger instap model.

Met mijn H&S heb ik meer moeite. Ik spuit wel dichter op het model dan jij, 1 a 2 cm er vanaf.
Alleen de basis is veraf en lap lap erover.

Veel plezier met oefenen, laat gauw je vorderingen weer eens zien,
dit ziet er helegaar niet zo slecht uit voor een eerste keer,

Rico

Re: De eerste (niet de beste)

Hallo, daar is ie weer.

Even voor alle duidelijkheid:
Ik zit niet te vissen naar schouderklopjes of zoiets, ik wil gewoon weten wat beter kan of al goed is !
Omdat er geen bouwgroep in de buurt is, moet het wel via dit forum.
En ik weet ook wel dat hier al een aantal veel mooiere voorbij zijn gekomen (Pelt, van Riel, Huiskens enz)

Dus de jagdtiger verder behandeld.
Minimale roest (zo oud werden ze niet vaak). Wel veel stof en modder (lekker met airbrush en pigmenten gerotzooid.)

jag_1.jpg

jag_2.jpg

jag_3.jpg

jag_4.jpg

jag_5.jpg

Wat nog moet: periscoopjes, takken erop en later natuurlijk figuren, ondergrond, etc
Mogelijk nog de modder nat maken.

Jullie mening telt !! (anders als in de politiek)

Bouwgroeten, Wim

Ha die Wim,

Ik had al eerder op deze Jagdtiger gereageerd, maar toen liep na een typ-sessie van een kwartier de pc vast en kon ik weer opnieuw beginnen (not 🙄 ...). Ben nu in Word bezig zodat het straks gewoon een kwestie van kutten en pezen is (huh...: ik bedoel cutting and pasting...)

Wat ik zie is een JT die netjes gespoten is. D.w.z. geen druipers en/of “spinnetjes”. Dit zijn van die verfpuntjes met uitlopers naar alle kanten omdat er in één keer een klodder (te dunne) verf op het model komt. Wel zie ik hier en daar overspray, wat bij dit camo-patroon niet zo’n probleem is, maar dat bij andere, meer verfijnde camo-patronen wel bijgewerkt moet worden.

Jij schrijft
Midden van de vlakken nog iets lichter gespoten om tikje kleurmodulatie erin te krijgen

De postshading mag wat mij betreft wel wat meer aanwezig zijn.

Verder:
Vanaf hier wordt het verder het gewone handwerk met kwast: inlijnen (al begonnen), highlighten, verweren, chippen, roesten, modder etc.

Het inlijnen mag wel wat donkerder. Neem hiervoor bijv. “van Dijck bruin” en/of “Raw Umber” en maak hiervan een wash die je in verschillende gradaties aanbrengt.

Maar voordat ik hier mee zou beginnen zou ik eerst een aantal filters aanbrengen op het model om het geel te breken, om sommige vlakken er uit te laten springen, kortom om het geel wat minder monotoon te laten zijn. Denk hierbij aan kappen voor luchtfilters, luiken en andere details. Filters die groen, geel, zelfs oranje zijn: zolang ze maar dun zijn zodat het effect niet in één keer te veel wordt. Wat je ook kan doen is "fading": olieverfstipjes in verschillende aanbrengen en die met een klamme penseel wegtrekken. "Streaking Grime" is ook zo'n populaire term 🙄 ... Het is niets anders dan het aanbrengen van regen- en vuilstrepen. Op dit moment heb ik mijn 'how to"-DVD's uitgeleend, maar wanneer ik ze terug heb mag je ze zeker eens lenen om ze te bekijken.
Wat nog moet: periscoopjes, takken erop en later natuurlijk figuren, ondergrond, etc Mogelijk nog de modder nat maken.

Ik zou (naast bovengenoemde zaken) eerst de uitlaten wat meer variatie in kleur geven. Wanneer ik naar roest kijk zie ik wel zes, zeven, acht weet ik hoeveel gradaties van oranje, rood, bruin en zwart. De uitlaten van deze JT lijken me wat licht. Ook iets dat me opvalt: de “ballmount” van de boord-MG heeft een metaalkleur. Bij mijn weten waren die dingen gewoon in de kleur van het voertuig, slechts de MG had een metaalkleur.

Laatste tip: wanneer je een photoshop programma hebt op je pc, probeer dan eens wat detailfoto’s te maken, danwel “gewone” foto’s uit te vergroten zodat we de details wat beter kunnen zien. Dit omdat ik zo van een afstandje vind dat het model zeer behoorlijk met het handje is geschilderd, maar dat ik het haast niet te doen vind om naar onze bouwgroepafdeling in Limburg te rijden om daar dit bakbeest in het echie van dichtbij te bekijken (hoewel de Limburgse vlaai niet te versmaden is 🤣 ). Ik zou dus graag details willen zien die ik op deze foto's niet goed kan bekijken.

Bovenal: ga door op de ingeslagen weg en durf, zeker op een oefenmodel, te experimenteren.

groeten, Richard.

Verdikke, komt er eindelijk misschien een "vintage"-FOC, heb ik deze bak bijna af.....
Of telt gerestaureerd niet mee ?
En AM uit 1982....snel klaar: was er niet

Hoi Richard !

Bedankt voor de goede feedback, dat helpt 🙂
De postshading mag wat mij betreft wel wat meer aanwezig zijn.

Je hebt gelijk. Ik had aanvankelijk meer contrast, maar door de filters zijn de kleuren erg naar elkaar toegetrokken. Volgende keer sterker aanbrengen. Daar is deze oefening goed voor.
Het inlijnen mag wel wat donkerder. Neem hiervoor bijv. “van Dijck bruin” en/of “Raw Umber” en maak hiervan een wash die je in verschillende gradaties aanbrengt.

Ik ben niet zo voor sterk inlijnen. Van veraf oogt het nog wel cool, maar hoe dichterbij, hoe onechter. Ik volg hierin Michael Rinaldi die voornamelijk lichtgrijs inlijnt.
Met bruin lijkt al gauw of alle naden zijn volgelopen met roest.
Evengoed toch nog een paar dunne naadjes nagelopen, zie foto.

jag_8.jpg

Ik zou (naast bovengenoemde zaken) eerst de uitlaten wat meer variatie in kleur geven. Wanneer ik naar roest kijk zie ik wel zes, zeven, acht weet ik hoeveel gradaties van oranje, rood, bruin en zwart. De uitlaten van deze JT lijken me wat licht.

Dat ligt aan mijn beroerde foto's en belichting.
Ik heb geprobeerd een paar vergrotingen te maken. Ook niet zo scherp maar je ziet dat ik wel 3-4 kleurvariaties heb van lichtoranje tot donkerbruin in de pigmenten.

jag_6.jpg

jag_7.jpg

de “ballmount” van de boord-MG heeft een metaalkleur. Bij mijn weten waren die dingen gewoon in de kleur van het voertuig, slechts de MG had een metaalkleur.

😳 Ik had de MG compleet afgeplakt met spuiten. En nu vergeten bij te verven.....komt goed

Bedankt !

Bouwgroeten, Wim

Hoi Wim,

Begind al een aardige tiger te worden.
Zoals het commentaar al aan geeft, de lijnen mogen wat meer vandijck bruin hebben.
Nog ff iets anders, de "jack" zit niet aan de rechter zijkand van een jt, maar tussen of onder de uitlaaten, is er niets meer aan te doen, laten zitten, anders zou ik hem toch relocaten

DSCN5297.jpg

Bij de mijne zie je hier waar dat ongeveer is, de lege beugels onder de uitlaten.

Keep it up,

Gr Steven

Terug
Bovenaan