DAF YTV 2300 met Pacton munitietrailer

Een al wat ouder projecte van mij, te weten een DAF YTV 2300.

Ik had deze cabine en chassis al een paar jaar liggen oorspronkelijk was het een afgeleefd dafje in Hendriks veevoeder uitvoering en daarna heeft hij verschillende gedaantes gehad maar nooit 1 waar ik echt tevreden over was.
Totdat ik de volgende foto's vond op mijn computer :

Dus de cabine en het chassis maar laten zwemmen in de thinner en een begin gemaakt om er een DAF YTV van te maken.
Er zit wel veel soldeer en evergreen werk in maar, het is een leuke uitdaging.

Als chassis heb ik het orginele hendriks motorwagen chassis gebruikt, deze heb ik ingekort en verder aangekleeed met een nieuwe tank, ketels , traanplaast bordes, andere spatborden, en achterbumper.

Verder heb ik de opbouw achter de cabine gemaakt uit ever en ander losliggend spul, met o.a. een luchtfilter, een rek voor het reserverwiel aansluiting voor de luchtleidingen en diverse bakken en kisten.

De aparte uitlaat heb ik gemaakt van een tekno luchtketel en 2 staafjes ever, de demper is een stukje krimpkous wat je normaal om een electrasnoertje doet. Ook zie je hier de kenmerkende bumper deze heb ik uit een stripje witmetaal geknipt, en daarbovenop komt het buizenframe nog wat de grille moet beschermen, dit maak ik uit ijzerdraad.

Nog een tweetal foto's van de opbouw :

Diverse onderdelen alvast gemaakt o.a. de onderrijbeveiliging, frames voor op de bumper, werklampenrek voor achter de cabine, en de koppelschotel.

Excuus voor de fotokwaliteit maar mijn camera was overleden ten tijde van deze auto, dus de foto's zijn met de telefoon gemaakt.

Re: DAF YTV met Pacton munitietrailer

En toen hij bijna klaar was, was de Daf zijn plek in de kast zat enwilde hij zijn 4x4 aandrijving wel eens op de parketvloer proberen.....
Met dit als resultaat :

Dus weer opnieuw begonnen en alles wat met niet helemaal aanstond goed aangepakt deze keer.

Bumper aangepast, "bullbar" is nu ook ook kloppend met het middelste stuk lager dan de beide zijkanten. Verder de plaat met gaten geplaatst die bij de 1:1 ook in het midden zit en aan de zijkanten traanplaat achter de beugels gezet :

Verder ook een kuip gefabriceerd voor het reservewiel aangezien de 1:1 daar ook in ligt :

De rest van de opbouw kloppend gemaakt ( o.a. was de reservewiel constructie dus niet juist, luchtfilter stond op de verkeede plek enz enz ) en erop gezet :

Slecht te zien maar hij heeft nu ook de juiste velgen gekregen :

En alles in kleur :

Wat is er aan gebeurd ? Nou een nieuwe opbouw dus, andere spatborden, nieuwe onderrijbeveiliging, andere kist, reflectoren op de tank en kist gezet, andere kleur ( Nato groen nu ), bumper kloppend gemaakt, en nog veel meer wat me zo niet te binnen schiet....

Ben begonnen met het maken van de lading voor de Pacton trailer er komen een paar kisten met granaten op te staan.
En ik heb 1:35 Verlinden doosjes aangepast naar ongeveer 1:50 en ook daar komen een aantal pallets van op te staan.
Die doosjes vouwen is in 1:35 al K#%werk maar in 1:50 nog veel erger, maar gaat volgens mij wel mooi staan als lading.

Dit idee dus :

De lading voor op de Pacton is klaar inmiddels :

En als de trailer geladen is ziet het er dus zo uit :

Het bouwverslag van de trailer houden jullie nog even tegoed aangezien ik de stick waar die foto's opstaan even misplaatst heb 😕
Wat er in in elk geval allemaal aan gebeurd is is dat ik de laatste 2 assen iets naar voren heb gezet, de ophanging van de eerste as verwijderd heb. I.p.v. De eerste as is daat een reservewiel gekomen. Heb de Kennis aangepast, de zijboorden hebben een plank minder en in plaats daarvan is er een railing opgekomen. De trailer poten zijn aangepast, extra kisten voor de brandblussers, kopschot is aangepast, achterop zijn stempels gekomen en daar heb ik nog wel een foto van :

En helemaal gereed de Daf YTV 2300 6x6 :

IMG_0902-border.jpg

IMG_0899-border.jpg

IMG_0890-border.jpg

IMG_0888-border.jpg

IMG_0886-border.jpg

IMG_0885-border.jpg

IMG_0898-border.jpg

IMG_0895-border.jpg

IMG_0893-border.jpg

carol, Je laat een foto zien van een patriot in stelling. Die is echter niet in Turkije, maar op NAMFI (Nato Missile Firing Installation) op Kreta gemaakt. geloof me, in Turkije stonden de launchers er iets anders bij (qua omgeving). Was erbij en keek erna. zat toendertijd bij de Hawk, maar we stonden naast elkaar,in een bar landschap. En onder barre weersomstandigheden.
Groet,
René

Terug
Bovenaan