D-Day dio

Op aandringen van familie en vrienden D-day gemaakt (ze vinden alles wat ik maak mooi, in het land van de blinden is eenoog koning....)
Dus voor het eerst sinds 25 ?? jaar weer eens wat nieuws gekocht !!! En nog wel een boot(LCVP), nog nooit eerder gebouwd...
Plus wat PE prikkeldraad, veel te veel werk om zelf te maken.
De halftrack en soldaatjes had ik al.

D-day is al vele malen gemaakt en beslist veel beter als deze. Maar voor mij is het de eerste keer dat ik veel en open water maak + schip.
Normaal is ook de view naar het land, maar ik heb hem naar zee gemaakt om ook de schepen aan de horizon te zien.

Ik hoop dat het water en schip enigzins geslaagd over komen, maar alle kritiek is welkom, kan ik alleen maar beter van worden.
Ik moet nog wat afwerken (gezichtjes van de poppetjes), maar toch wel bijna klaar.
Hier dus de foto's, eentje in zwart-wit voor de sfeer.

dd_1.jpg

dd_3.jpg

dd_4.jpg

dd_5.jpg

Re: D-Day dio (amateur nivo)

Hoi Wim,

Ik moet zeggen ziet er erg goed! (je bent al een heel stuk verder dan ik, aangezien mijn d-day diorama nog bestaat uit zand en half in elkaar gezette figuren). Ik heb enkele punten op jouw diorama (let op, ik ben geen pro): Volgens mij staan jouw obstakels in het water de verkeerde kant op, deze waren 180 graden gedraaid, zodat wanneer er een landingsvoertuig erop vaarde deze omsloeg. Ik zou deze ook een stukje dikker maken, ze lijken mij een beetje iel. Wat betreft je water, ziet er erg goed uit, hoe heb je dat gedaan? Je zou er nog aan kunnen denken om verdund gips te tamponneren bij de schuimkragen van de zee. Verder denk ik dat de binnenkant van de LCVP ook nat zou zijn, als eenmaal het luik opstaat dat er ook wat water binnenkomt.
De figuren zou ik een beetje weatheren, de kleding ziet er namelijk te "perfect" uit.

Al met al, een hele mooie diorama waar ik toch een beetje jaloers op ben (jij hebt hem namelijk al af! 🙂)

groeten,

Remco

Mooi gedaan dat water. Het geheel ziet er zeker niet slecht uit.
De figuren vind ik echter slecht gekozen aangezien een groot aantal de zogenaamde M43 jas en buckleboots (die enkelbanden met twee gespjes) dragen.
(Het betreft de figuren met de langere jassen in jouw diorama) Die werden tijdens D-Day namelijk nog niet gedragen.
Ik weet welhaast zeker dat je vrienden en familie dat toch niet zien, maar (sommige) modelbouwers zal het zeker opvallen.
Het zijn de oudere, soms haast aan antiek grenzende 😉 figuren die je hebt gekozen.
Misschien dat dit setje wat voor je is mocht je het nog aan willen passen?
large-484.jpg

Remco:
Ai, je hebt gelijk, die obstakels moeten andersom. Ga ik zeker doen ! Domme fout 😳
Het water: onderlaag van Knauf gips waar de plooien/golfslag al iets in zit.
Dan 5 lagen telkens iets anders schilderen en dan iedere laag blanke lak dik eroverheen. Daardoor ontstaat diepte effect en transparantie.
De golftopjes met snow-foam aangetipt.
De figuurtjes moet ik inderdaad nog afwerken, wat water in de boot is ook geen slecht idee.

Eric:
Setje ziet er goed uit ! Ga ik waarschijnlijk kopen.
De soldaatjes had ik gewoon al en heb ze er los opgezet voor het idee, kan ik nog makkelijk aanpassen.

Bedankt alvast voor de tips/reacties

Leuk en fris diorama!
Wellicht kun je de paar schietende mannetjes weglaten; als er zo direct bij de waterlijn geschoten wordt ga je er geen jeep uitlaten 😉

Eric

EricReits zei:
Leuk en fris diorama!
Wellicht kun je de paar schietende mannetjes weglaten; als er zo direct bij de waterlijn geschoten wordt ga je er geen jeep uitlaten 😉

Eric

Nou... Dat is dus één van de dingen die hopeloos mis gingen op Omaha Beach. In het begin werd er strak aan het schema gehouden, waardoor er materiaal en voertuigen op het strand terechtkwamen waar nog totaal geen noodzaak of ruimte voor was.

leuk gedaan, het sfeer van d-day zit er goed in moet ik zeggen! 😀

het lijkt net als je zelf niet eens trots bent op je ijgen werk. 🤐
dus beter laat je het 'amateur nivo' achter de titel weg, want je trapt jezelf alleen maar de grond in, wat nergens voor nodig is. 🙄
niet iedereen is even goed, daar is gewoon niks aan te doen.

Eric:
Omaha was een ramp, alles liep door mekaar, strand was overvol, de doorgangen waren niet tijdig opgeruim. Is zat documentatie van.

Chris:
Ik ben natuurlijk wel trots op mijn knutsels, maar met amateur bedoel ik:
- geen resin
- geen PE (nou ja, het prikkeldraad....)
- geen airbrush, alles kwastje
- goedkope modelletjes (Tamiya, Italeri etc.)
- geen hornet of andere kopjes, gewoon plastic uit de doos
- enz

De profs en kunstenaars gebruiken dat natuurlijk allemaal volop (en goed !), vandaar de amateur titel 😛

Ik ben natuurlijk wel trots op mijn knutsels, maar met amateur bedoel ik:
- geen resin
- geen PE (nou ja, het prikkeldraad....)
- geen airbrush, alles kwastje
- goedkope modelletjes (Tamiya, Italeri etc.)
- geen hornet of andere kopjes, gewoon plastic uit de doos
- enz

Daar zit het hem echt niet in hoor.
Je ziet zowel plaatjes van RUD Italeri doosjes en draken van met PE volgeplakte smart kits.
Het gaat erom wat je ermee doet.

wim, zoals eric al aangeeft, je oude kits RUDD bouwt, je gebouwde kits op een nieuw diorama zet.
maakt het nog niet nodig om het te vermelden.
mischien dat iemant anders het beter uit kan leggen wat ik probeer te zeggen.. 🙄

ik probeer je echt helemaal NIET af te zeiken hoor, het leest alleen alsof je je ijgen werk niet goed genoeg vindt.

Geslaagd diorama Wim ! de sfeer van urgente drukte is duidelijk. Titelsuggestie : "..Hurry, hurry..!"
Water vind ik zeer fraai ! komt goed over, (en niet duur om te maken).
En tof om niet van een gebruikelijk kijkpunt uit te gaan.
Suggestie : de rechtop staande "matroos" in de LCPV zou het wat spannender maken als-ie óók
wat ineengedoken zou staan.

Het geheel ziet er zo vanaf de plaatjes netjes gebouwd en geschilderd uit. Alles erop en eraan, maar echt
spréken doet het niet helemaal (denk erom, dit is geen minpunt...)
Realistische verwering van Man & Materiaal is een kwestie van oefening baart kunst.
De basiskennis (en meer) héb je zo te zien al ! Leren en praktijkervaring breidt zich makkelijk
uit als je met plezier kennis vergaart en dat toepast 🙄 .. :idea: .. 😛 .

Over de aanduiding "amateur nivo" : mijns inziens een prima hanteerbare aanduiding.
Het geeft aan op welk nivo je bouwt. Dat nivo geef je doorgaans óók (zonder enige schroom) aan als je een model inschrijft
voor een wedstrijd. En ik denk dat het de lezer een nuttige hint geeft over hoé ervaren de bouwert is,
want niet iedereen ként iedereen 😉 .

Leuk in ieder geval dat je weer begonnen bent ( en dank je family dat ze je een duwtje gegeven hebben 🤣 )

Ga zo door en een vrolijke groet 😀
Peter

Alle bovengenoemde punten wordt aan gewerkt:

-barricades natuurlijk andersom
-Dragon soldaatjes zijn besteld
-Matroos ga ik wat bewerken en buigen

Bedankt iedereen voor reacties.

Amateur nivo maar weggehaald, vind dus niet iedereen nodig.

Peter van Dijk: nog een laatste vraag,
Is het wel nodig hier veel te verweren en weatheren ?
Ik bedoel, er was (nog) niet gevochten, meeste materiaal was bijna nieuw (hooguit oefeningen), mannen kwamen recht uit Engeland.
Als enige heb ik de halftrack wat "verzilt" met een superlicht witwasje (zout water) en wat zand rond tracks/wielen.
Zelfs de meeste LCVP's kwamen recht uit Amerika, bungelend aan de Liberty ships, meer als minimale roest verwacht je dan niet.

Hoi Wim,
Peter van Dijk: nog een laatste vraag,
Is het wel nodig hier veel te verweren en weatheren ?
Ik bedoel, er was (nog) niet gevochten, meeste materiaal was bijna nieuw (hooguit oefeningen), mannen kwamen recht uit Engeland.
Als enige heb ik de halftrack wat "verzilt" met een superlicht witwasje (zout water) en wat zand rond tracks/wielen.
Zelfs de meeste LCVP's kwamen recht uit Amerika, bungelend aan de Liberty ships, meer als minimale roest verwacht je dan niet.
Ik denk dat je gelijk hebt.....misschien dat ik iets gewend ben geraakt aan al dat vervuilde en verweerde materiaal 😳 .
Wat ik onder andere zei :
Het geheel ziet er zo vanaf de plaatjes netjes gebouwd en geschilderd uit. Alles erop en eraan, maar echt
spréken doet het niet helemaal
is gebaseerd op mijn beleving van de kleurenplaatjes. Het komt op mij nogal bont over :
dat kan aan mijn kleurperceptie liggen, aan de foto's, m'n monitor, of mijn smaak (of de jouwe 😉 ).....en zélfs de aanduiding "amateurniveau"
kan me beïnvloed hebben........
Hoe dan ook, amateur ben je zéker niet meer 😉 .
Ik zeg : ga lekker door zo !

Vrolijke groet 😀
Peter

Terug
Bovenaan