D.A.K. Draht

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Sd.Kfz 7.1 en zaken die het daglicht hier niet kunnen velen 🤫
Ik zit in de Afrika Korps bouwerij, naast de 7.1 de Kübel en misschien nog een voor een tafereeltje.
Maar nu heb ik een vraag. Ik las in het Real Color boek van AK dat de eerste voertuigen in dunkelgrau arriveerden, en nadat wat gelummel met olie en zand en stof er toch de verfspuit met geel werd bijgepakt.
Het gaat me absoluut niet over welke precieze kleur er gebruikt werd, maar wat ik me afvroeg bij de Kübel is of dan daar (“in Tunis ?”)ook de binnenkant geel werd gespoten?
Bedankt alvast!

IMG_7668.webp

Soms wel soms niet. Er zijn wel foto's bekend van kubelwagens die opnieuw gespoten worden in het veld. Daarbij is het interieur ook gestript, wat het vermoeden geeft dat de binnenkant ook gespoten is.
Officieel werden dak voertuigen in een twee kleurenschema gespoten van kleuren die op een zwart wit foto haast niet te onderscheiden zijn van elkaar.
De kubel op jouw foto is een vroege versie, met de korte achter spatborden en zonder gat opzij voor de krik. Deze lijkt overgespoten te zijn, waarbij de donkere kleur donker grijs zou kunnen zijn (zo te zien ook om het cijfer 12 heen gespoten) meer naar voren, boven het spatbord lijkt de kleur lichter, misschien licht groen.
Wat verder wel bijzonder is, is de tank brandblusser op de zijkant bij het spatbord, dat heb ik nog niet eerder zo gezien.

Ik heb ook begrepen dat het met Tamiya beter zou gaan dan met acrylverf. Maar persoonlijk geen ervaring mee.
In elk geval een mooi subtiel effect.
De kkeur van de banden oogt ook goed.

Succes, Jan

Ziet er al goed uit zo Tini 👍 de afbladdering mag hier of daar best dramatisch zijn....een laagje verf over een oude laag aangebracht
in tropisch terrein zal vast niet heel goed hechten.

Mijn ervaring met haarlak + Tamiya (+laquer thinner) is goed.... dat is hier te bekijken.

Ja Tini, dat ziet er beter uit 👍 vooral dat voorspatbord vind ik goed. De zijkant vind ik iets te mooi verdeeld naar mijn smaak.

Chippende verf is een vrij ongrijpbaar fenomeen en zodra door ons geïmiteerd speelt persoonlijke smaak zeker mee, maar hoe het ook
uitgevoerd wordt, de asymmetrische, grillige aard ervan (wat ik dramatisch noem) spreekt mij het meest aan.

Een mooi voorbeeld van 'dramatische' chipping is te zien op een Duitse halftrack, een model van Miguel Jimenez.

Happy Chipping 👍

De PE voegt hier veel toe. Heel netjes gebouwd.

Groeten, Jan
(die zoveel PE schuwt)

Ganz toll!

Terug
Bovenaan