Cromwell ARV

In dit geval moet je volgens mij de hele dop eraf schroeven en komt de vulopening tevoorschijn, de dop zou dus best geheel schoon kunnen zijn met alle smerigheid eronder, geeft een mooi extra contrast

@Jan, ik maak 3 mixen kleuren humbroll van donker naar licht. Dan chip ik in feite de roest erop, laat elke keer circa 20-30 min drogen en dan blend ik de randen. De 2e mix weer in de vorige maar dan wat kleiner, die randen blend ik dan weer in de onderliggende laag, weer wat laten drogen en dan de de 3e, die “schuif” ik in de vorige 2 lagen. Ik verdun de verf best veel, het is geen wash meer maar net wat dikker. Het is veel geduld hebben en er tijd voor nemen. De “ staal” look moet nog maar kan m’n grafiet potlood niet vinden.. hoop dat je wat mee kunt zo.
@timo, goed punt. Ik zal eens proberen of ik die dop nog schoon krijg weer.

gr
Raymond

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Raymond,

Het wordt een heel gaaf bakkie! Die basiskleuren en het verschil in toon van de basiskleur op de luikjes, doen het in deze fase erg goed.....veel meer leven!

De trekstangen waren volgens mij gewoon standaard kleur....dezelfde kleur als het voertuig.

Hoi,
Huidige stand van zaken, nog een weg te gaan 🙄
De wielen maar eens beetje gechipt, benieuwd wat ik er nog van zien ga naar het stof, zand en modder😂
3E86F642-2ECF-4AF3-BD01-AD8922C1BA81.jpeg

en een beginnetje gemaakt met de gereedschapskist en de achterkant
5F3822C4-1DD3-414E-B36F-9F5599BBB7CE.jpeg491B2281-36F6-4B4C-894C-B97C4E2C2FE0.jpeg
En de katrol ook mee begonnen, apart om te zien op vergroote foto hoe “grof” de chips zijn. Als je dan zonder vergroting er naar kijkt dan denk, mwaah best ok
F3C8BFB0-DB10-4374-9A7E-9C69706421AA.jpeg
En een overall shotje
A68EA44A-7D70-4C5C-998F-1B61546DA946.jpegGr

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Raymond,
Mooi schilderwerk met mooie details. Ik ben het met Alex eens: onderdelen die horen bij de standaard uitrusting in de standaard kleur van het voertuig.
Met de (lange) balken van de jib zit je helaas mis: deze zijn van staal en dus helemaal in de voertuig kleur. Op de foto ogen ze ook enigszins krom: als dat klopt, kun je dat nog corrigeren. Als deze balken krom gaan, gaat het waarschijnlijk echt mis en knikken ze.
1610984606766.png
Deze jib werd opgericht door hem met een kabel aan de rups overeind te trekken en vervolgens met een kabel aan de romp vast te zetten. Hier is de soldaat op de foto mee bezig. De kabel aan de rups kon dan weer worden losgemaakt. Hiervoor is het luik in het het linker spatbord.

Groeten, Jan

Hoi Jan,
Ik had enkel de kopstukken van de jib in de doos zitten, die 2 Lange tussen stukken niet. Op de bouwtekening van AA waren die ook niet genummerd. Dus er uitgegaan dat hout was😄 gelukkig zitten hier mensen met voertuig kennis. Ik ga eens kijken of ik dat nog kan aanpassen. Wat betreft dat “luik” op linker spatbord, ik vroeg met al af waar dat voor was, nu weet ik waarom😉
Gr
Raymond

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Heel herkenbaar, ik heb de kit ook gehad, maar weer verkocht. Destijds met John Tapsell contact hierover gehad. Die heeft me aan informatie geholpen, waarmee ik jou weer verder kan helpen. En natuurlijk iedereen die hier meer van wil weten.

Heb je trouwens al een eenheid voor dit voertuig in gedachten?

Groetjes, Jan

Hoi Jan,
Kan ik er echt niet mee weg komen om die van hout te laten🤔😄

hmmmm eenheid, nog niet over nagedacht eigenlijk, kan ik deze in de Ardennen plaatsen ergens, plaats voor mij in dit geval niet echt noodzakelijk, wilde die eigenlijk plaatsen met een rotswand op de achtergrond en een natte, modderige weg met sneeuw. Ik moet het er nog even met Marijn over hebben, qua inspiratie mbt zijn Santa dio destijds.
Maar als deze in de Ardennen heeft rond getuft dan lijkt het me wel goed om correcte markings te gebruiken, als
Je ideeën hebt, kan ik kijken of er passende stencilit sjablonen voor zijn.
Gr
Raymond

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Raymond,

V.w.b. de jib booms: ik heb een tekening gevonden, waarin deze duidelijk als koker zijn weergegeven. De afbeeldingen in het instructie handboek laten duidelijk een glad profiel zien in de voertuigkleur. Als je wilt, kan ik nog een paar foto's voor je maken en posten. Weglaten kan ook, niet alle voertuigen schijnen ze bij zich te hebben gehad. Als je het anders wilt doen (wat ik op dit moment kan begrijpen): het is jouw keuze.

De Britten zaten volgens mij niet echt in de Ardennen, maar wel aan de Maas (Givet, Dinant and Namur). De Britse 11e Pantserdivisie is in elk geval in Namur geweest. Deze had Cromwells (met ARV's) in het pantserverkennigsregiment (45 in witte cijfers op een groen boven blauw vlak).
1611000552383.png
11e pantserdivisie heeft een stier op een geel vlak.
1611000617385.png
De overige Britse pantserbrigades die, voor zover ik heb kunnen vinden, die kant op zijn gestuurd, hadden Shermans en Churchills.

En een bekende foto van een Cromwell ARV van de Britse 11e Pantserdivisie (29th Armoured Brigade).
1611001351069.png
De cirkel is wit (C squadron), dit kan ook een open driehoek of vierkant zijn voor resp. A en B squadron).

Succes verder, Jan

Laatst bewerkt:
Bovenaan