Nu weet ik niet wie Mike starmer is
Hij is zeg maar dé autoriteit op het gebied van Britse voertuigkleuren in WOII. Hij heeft er een aantal zelf uitgegeven boeken over geschreven die bij hem te koop zijn (
zie hier); ik heb er twee van maar wil de andere twee ook nog eens gaan bestellen.
Als ik het goed heb is dat een eerdere, van toen twee van de kleuren die ik noemde nog niet gemaakt werden.
Wat bedoel je met olive drab, hadden niet alle uk en us voertuigen deze kleur in Europa,?
Niet alle OD is hetzelfde, en Britse voertuigen waren niet altijd OD

Kort gezegd komt het erop neer dat ze in Europa vanaf 1941 (uit m’n hoofd, ik kan een jaartje mis zijn) een soort melkchocoladebruin waren, een kleur die SCC 2 heette (
Standard Camouflage Colour nummer 2). In het voorjaar van 1944 werd besloten om ze in plaats daarvan olive drab te maken, waarschijnlijk omdat ze dan Amerikaanse voertuigen niet meer over hoefden te schilderen. Daarvoor werd echter niet de Amerikaanse verf gebruikt maar een Britse, SCC 15 genaamd, die qua kleur nét niet hetzelfde was, en vooral na verwering anders van kleur werd (Amerikaans OD verweert naar bruin, Brits naar groen). Hiermee werd midden 1944 begonnen, en vermoedelijk was het gros van de voertuigen tegen het najaar OD van kleur — echter mochten oudere pas overgeschilderd worden wanneer dat ook echt nodig was in plaats van gewoon om ze in de nieuwe kleur te krijgen.
Je kunt SCC 15 rechtstreeks in een potje kopen, maar pas wel op van welk merk je dat doet. Die van MIG vind ik bijvoorbeeld véél te groen, maar van MRP lijkt hij beter in de buurt te komen (hoewel ik er nog geen model mee geschilderd heb).