Cromwell ARV

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Als de bedoeling is om hem SCC 15 olive drab te maken, dan kwam ik na onderzoek op websites uit bij een mengsel van 5× XF-81 + 1× XF-58 + 1× XF-71 dat aangeraden werd door Mike Starmer.

Hoi Jakko,
Nu weet ik niet wie Mike starmer is maar ik had ook wat gezocht en kwam deze mix ook tegen, evenals de mix van Hans.
Wat bedoel je met olive drab, hadden niet alle uk en us voertuigen deze kleur in Europa,?
En laat ik nu net niet die 81 hebben😂😂

gr
Raymond

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nu weet ik niet wie Mike starmer is
Hij is zeg maar dé autoriteit op het gebied van Britse voertuigkleuren in WOII. Hij heeft er een aantal zelf uitgegeven boeken over geschreven die bij hem te koop zijn (zie hier); ik heb er twee van maar wil de andere twee ook nog eens gaan bestellen.

de mix van Hans.
Als ik het goed heb is dat een eerdere, van toen twee van de kleuren die ik noemde nog niet gemaakt werden.

Wat bedoel je met olive drab, hadden niet alle uk en us voertuigen deze kleur in Europa,?
Niet alle OD is hetzelfde, en Britse voertuigen waren niet altijd OD :) Kort gezegd komt het erop neer dat ze in Europa vanaf 1941 (uit m’n hoofd, ik kan een jaartje mis zijn) een soort melkchocoladebruin waren, een kleur die SCC 2 heette (Standard Camouflage Colour nummer 2). In het voorjaar van 1944 werd besloten om ze in plaats daarvan olive drab te maken, waarschijnlijk omdat ze dan Amerikaanse voertuigen niet meer over hoefden te schilderen. Daarvoor werd echter niet de Amerikaanse verf gebruikt maar een Britse, SCC 15 genaamd, die qua kleur nét niet hetzelfde was, en vooral na verwering anders van kleur werd (Amerikaans OD verweert naar bruin, Brits naar groen). Hiermee werd midden 1944 begonnen, en vermoedelijk was het gros van de voertuigen tegen het najaar OD van kleur — echter mochten oudere pas overgeschilderd worden wanneer dat ook echt nodig was in plaats van gewoon om ze in de nieuwe kleur te krijgen.

Je kunt SCC 15 rechtstreeks in een potje kopen, maar pas wel op van welk merk je dat doet. Die van MIG vind ik bijvoorbeeld véél te groen, maar van MRP lijkt hij beter in de buurt te komen (hoewel ik er nog geen model mee geschilderd heb).

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Houdt er ook rekening mee dat niet alle Tamiya potjes hetzelfde zijn. Tegenwoordig begin ik met een kleur die er op lijkt, maar na alle stof en verwering is het vaak moeilijk te zeggen, wat nu de officiële kleur was. Net als in het echt....

Gr Bas

Hoi

Dank voor je uitleg Jacco, leerzaam.

Bas : wat he zegt is ook zo maar de basis kleur bepaalt toch wel redelijk hoe verder te gaan, een filter kan de zaak toch al flink “verdraaien”qua kleur toon en het uitzien ervan. Kan ook niet zoveel cromwell modellen vinde

tja, wat te doen. Meer naar het groene of richting het bruinere.. hmm twijfel.

gr
Raymond

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
de basis kleur bepaalt toch wel redelijk hoe verder te gaan, een filter kan de zaak toch al flink “verdraaien”qua kleur toon en het uitzien ervan.
Dat vind ik ook. Als je in je hoofd hebt wat (volgens jou) de echte kleur was, kun je op basis daarvan modelbouwkleuren kiezen om dat na te maken. Als je zomaar wat pakt onder het motto „de kleur verandert toch vanwege verder schilderwerk” kun je net zo goed totaal niet afvragen wat de echte kleur was.

Kan ook niet zoveel cromwell modellen vinde
Foto’s ervan online bedoel je? Daar zou ik toch al niet van uitgaan, en voor Britse voertuigen al helemaal niet. Er bestaan heel veel misverstanden over de kleuren van voertuigen, en de gemiddelde modelschilder die je online ziet, heeft er (is mijn observatie) of geen echte kennis van, of geeft er niet om.

tja, wat te doen. Meer naar het groene of richting het bruinere.. hmm twijfel.
Ik zou neigen naar groen i.p.v. bruin, want zoals gezegd was SCC 15 groener dan Amerikaans OD nr. 22.

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Kleur zal altijd een discussie punt blijven en afhankelijk zijn van wat en hoe men dit benaderd. Ga je voor modulatie dan heb je gelijk al tig tinten te pakken of voor zo origineel mogelijk en pakt het op schaal veel te donker uit. Vooral verdere stappen verdraaien de kleuren (zoals al aangegeven). In deze is het wel interresant dat er verschil in de UK en US kleuren zitten!

Mijn ervaring is dat er binnen "origineel" alsnog een brede waaier aan kleuren is zoals onderstaand "eigen voertuig".

20201201_095337.jpg

Ik ga m volgen ieder geval :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ik probeer bij voldoende daglicht vandaag een foto voor je te maken van de kleuren, zoals Mike Starmer die heeft vastgesteld. Het blijft een foto, maar mogelijk geeft het je de goede richting.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik denk dat de verfmengsels die hij in z’n boeken en op het Internet noemt een beter startpunt zijn dan een foto van de stalen, gezien dat de mengsels reproduceerbaar zijn :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ha Jakko, Inderdaad, maar de mengsels staan er in dit geval bij. Ik zou de kleur wel iets lichte/minder intens maken door een beetje lichtgrijs toe te voegen.
1608210456171.png
Kleuren zijn op mijn scherm iets overbelicht, maar voor het schaaleffect misschien juist goed als je er een donkerder filter overheen zet. En mixen staan erbij.

Succes, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat is natuurlijk moeilijk écht te zeggen aan de hand van foto’s, maar verkeerd lijkt het in elk geval niet :) Ik vind alleen die lichtere luiken er nogal uitspringen, alsof het een auto is met een nieuwe deur erin.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Als foto's en scherm me niet bedriegen, heb je een mooie basis. De laag ziet er netjes uit en mooi mat uit.

Je hebt nu delen opgelicht, voor zover ik kan zien. Ik ben er geen expert in, maar ik zou proberen zo haaks mogelijk op alle horizontale vlakken te spuiten en langs de bovenranden van de schuine kanten. Probeer rond alle verhogingen en steunen iets van de donkere kleur over te laten, zoals je bij de periscopen hebt gedaan.
Ik denk dat het al beter wordt als je op het motordek de lichte kleur bijvoorbeeld ook op de luiken met scharnieren aanbrengt, zonder te dicht bij de scharnieren zelf te komen. En zorgt dat er schaduw rond de kap van de luchtinlaat zichtbaar is. Op de kap van de luchtinlaat zou ik het onder de katrol donkerder houden.
De verticale zijden schuin (ongeveer 45°) van boven alleen bovenlangs. Dat geldt ook voor de wielen (het licht komt van boven, je bepaalt daarmee nu al wat de onderkant is).

Hier nog wat referentie foto's van Brits materieel, de eerste foto in volle septemberzon, de andere twee aan de schaduwzijde (in de ochtend):

IMG_20190921_103749017_HDR.jpgIMG_20190921_111509202_HDR.jpgIMG_20190921_112253706.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Voor de goede orde, voordat Raymond in de verleiding komt: die „Mickey Mouse”-camouflage hoort (hoogstwaarschijnlijk) niet op een Cromwell-bergingstank :) (En hij was veel zeldzamer in het echt dan op modellen en gerestaureerde voertuigen.)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Helemaal correct Jakko, bedankt voor de aanvulling!

Ik weet voor 99% zeker, dat deze nooit op een Cromwell is toegepast. In de tijd van de Cromwell was deze instructie niet meer van toepassing. Je ziet dit vooral in combinatie met bruin en (vrijwel) alleen op softskins.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
wat betreft de lichtere vlakken, in het echt is dit veeeel minder fel.
Ik heb dat ook met m’n M4A3 HVSS — als je de foto bekijkt met het figuurtje erop (er zit daar een donkere wash over de hele tank) en dan kijkt naar het echte model, dan is de foto véél lichter. Wat allebei goed illustreert dat je niet af moet gaan op foto’s om kleuren te kiezen of mengen :)

Bovenaan