Commissie klus: Italeri's 1/24 Willys MB Jeep

Richard Cramer

Lid van de TWENOT
Hallo allen,

Voor een ieder die geen Facebook heeft: de afgelopen weken ben ik bezig geweest met een opdracht voor iemand om een Jeep te bouwen. Het is Italeri's 1/24 Willys MB Jeep geworden, recht uit de doos.

Het resultaat was op Facebook te zien, de eindfoto's plaats ik nu ook hier. Ik werd verzocht de Jeep zo clean mogelijk te houden, dus enig commentaar over het ontbreken van washes, filters, stof, chipping etc. is hier overbodig 😉 ... Enjoy:

yPgtdX.jpg

kAz1zq.jpg

kl3nil.jpg

ToCWaJ.jpg

ffwC87.jpg

uM5AVX.jpg

Yu6fDR.jpg

kSu3a3.jpg

OfrvsX.jpg

x9scSO.jpg

5KxKbH.jpg

kq71s8.jpg

Groeten, Richard.

Hai Richard,

Je hebt een erg mooi resultaat geboekt dusverre :!:

Aangezien we hier -gemiddeld genomen- een 1/35-oog ontwikkelen, komen de reacties conform dat niveau 😉 ... (vooral met jouw ervaring) :
1] De beugel voor het "notek"-licht op de linkerfender is te robuust. Hiervoor had een (makkelijk) een meer life-like versie voor kunnen vormen, denk ik zelf.
2] De opgerolde tarp achterin past qua glimming niet het het totaalplaatje.
3] ik zie een gat achterop de GP, links van de jerrycan ... wat zou er moeten zitten ?
4] achter op de achterbank zit links volgens mij nog een (overduidelijke) moulding-mark. Hoe heeft u deze kunnen missen ?

Allez ! ... dat zijn de details. Generaal-genomen vind ik het geheel echt mooi gedaan, dus incluis het diorama met eend !
Weer een mooi omgevingsproduct vanuit de Craamersche School 😀

Groet
Der Johann

Mooie Jeep ! prima paintjob.
het ontbreken van chipping en emmers blubber en stof doet zo goed als niets af aan het totaalplaatje vind ik.

Neutrale en toch sfeervolle setting erbij... ik denk dat de klant tevreden zal zijn 😀

@ Johannes, je schrijft:
1] De beugel voor het "notek"-licht op de linkerfender is te robuust. Hiervoor had een (makkelijk) een meer life-like versie voor kunnen vormen, denk ik zelf.
2] De opgerolde tarp achterin past qua glimming niet het het totaalplaatje.
3] ik zie een gat achterop de GP, links van de jerrycan ... wat zou er moeten zitten ?

Ik heb voor deze opdracht welgeteld drie weken de tijd gehad waarin het model besteld, gebouwd en gespoten moest worden. Daarnaast was er dan nog het ondergrondje. De punten 1] en 3] kunnen hierdoor beantwoord worden: het detailwerk zoals de beugel (maar ook bijv. het ontbreken van bandjes om de gereedschappen mee vast te zetten) is het gevolg van een tijd/detailverhouding die in het nadeel van het detail uitvalt... Daarnaast is mij door de cliënt gevraagd de kit zo RUDD/clean mogelijk te houden. Het gat, waar de basis van de antenne die ik niet geplaatst heb hoort te zitten, heb ik simpelweg over het hoofd gezien 😳 ... Wat betreft punt 2]: daar heb je volkomen gelijk, de deken is te glimmend... Het is een detail dat ik op het einde van de klus wou veranderen, maar wat ik door tijdsnood (er ging iets mis met het gieten van de hars...) heb nagelaten.

Punt 4] is een hele rare..... De achterkant van de bankjes zijn bij het model namelijk hol. Waar jij tegenaan kijkt zijn door mijzélf aangebrachte Evergreen stripjes. Hoewel ik 'm zelf (later) óók heb gezien kán daar dus geen moulding-mark zitten 😕 . Twilight zone...?

Maar ik ben je erkentelijk voor de complimenten 🙂 . Komend van een bouwer die ik door de jaren heen heb leren kennen als eerlijk en oprecht zijn het woorden die ik graag lees.

@ Peter: dat was ze (en ik ook, gezien de moeilijkheden die ik met het ondergrondje heb gehad...). Thanks 🙂 !

Groeten, Richard.

Jack Vreeswijk zei:
De rugleuningen van de voorstoelen en de achterbank zijn van metaal en horen ook in OD te zijn. Misschien nog aan te passen voordat deze Jeep de deur uit gaat...?

Groeten.

Helaas Jack,

Hoewel ik redelijk wat research in de Jeep heb gestoken ben ik op dit punt toch de mist in gegaan. Ik meende bij Jeeps "in het echie" te zien dat de achterkant dicht was. Dus heb ik de genoemde Evergreen plaatjes aangebracht, waarna ik later constateerde dat de achterkant toch open moest zijn.... De Jeep is echter gisteren overhandigd aan de klant die er meer dan tevreden mee was.

Ik heb het er wel eens over gehad met een medebouwer die ook commissie opdrachten aanneemt. Zijn stelling is dat je op zeker moment wel kan blijven detailleren en/of fouten herstellen, maar dat er ergens een grens is waarbij de klant dat extra detail/werk niet meer ziet. Of je dan een 8 of een 10 aflevert, voor de klant is beide "gewoon mooi". Commissie werk is (voor mij) altijd een afweging van wat de klant wil, hoeveel hij of zij bereid is daarvoor neer te tellen en hoeveel tijd ik voor het project krijg. Ergens moet je daarin een balans vinden. Neemt niet weg dat ik die achterkantjes van de stoelen wel een behoorlijke blunder van mezelf vind 😳 ....

groeten, Richard.

Aloha Richard,
Johannes Haspels zei:
4] achter op de achterbank zit links volgens mij nog een (overduidelijke) moulding-mark...

Richard Cramer zei:
Punt 4] is een hele rare.....
De achterkant van de bankjes zijn bij het model namelijk hol.
Waar jij tegenaan kijkt zijn door mijzélf aangebrachte Evergreen stripjes.
Hoewel ik 'm zelf (later) óók heb gezien kán daar dus geen moulding-mark zitten 😕
Twilight zone...?

Richard Cramer zei:

Hmz ... hebben wij het over verschillende dingen 😕:
Zie ik weer eens spoken ?

Der Johann

Tegenwoordig heb je natuurlijk van die glimmende slaapzakken. Was er zomaar vanuit gegaan dat ze er in ww2 ook al waren, gezien jij ze zo geschilderd had. 🤣

Het enige puntje wat ik zag was dat ik de kleur in de koelgaten van de .50 te veel op de kleur van de rest van het wapen vindt lijken. Beetje verdunde zwarte olieverf erin?

Verder natuurlijk een hele mooie Jeep en dat in record tijd!

Groet
Oscar

Johannes Haspels zei:
Aloha Richard,
Johannes Haspels zei:
4] achter op de achterbank zit links volgens mij nog een (overduidelijke) moulding-mark...

Richard Cramer zei:
Punt 4] is een hele rare.....
De achterkant van de bankjes zijn bij het model namelijk hol.
Waar jij tegenaan kijkt zijn door mijzélf aangebrachte Evergreen stripjes.
Hoewel ik 'm zelf (later) óók heb gezien kán daar dus geen moulding-mark zitten 😕
Twilight zone...?

Richard Cramer zei:

Hmz ... hebben wij het over verschillende dingen 😕:
Zie ik weer eens spoken ?

Der Johann

Nein Johann! We spreken over hetzelfde. Lees goed wat ik zeg: dat rondje (dat wij beiden zien) zit op een stukje Evergreen dat achterop het bankje is gelijmd. Hoe het er komt? Geen idee, maar een "moulding-mark" kan het dus niet zijn, vandaar mijn opmerking "Twilight Zone"... 😕

@ Oscar: ik weet dat ik vaak hele lappen tekst heb (... 🙄 ...), maar soms heb ik ook het idee dat mensen niet altijd lezen wat er geschreven wordt. Jij schrijft:
Het enige puntje wat ik zag was dat ik de kleur in de koelgaten van de .50 te veel op de kleur van de rest van het wapen vindt lijken. Beetje verdunde zwarte olieverf erin?

Eerder schreef ik bij het antwoord op Jack's berichtje:
De Jeep is echter gisteren overhandigd aan de klant die er meer dan tevreden mee was.

Dus het antwoord is helaas nee 😀 🙄 😉 ...

groeten, Richard.

Sir Richard !
Richard Cramer zei:
Nein Johann! We spreken over hetzelfde. Lees goed wat ik zeg: dat rondje (dat wij beiden zien) zit op een stukje Evergreen dat achterop het bankje is gelijmd.
Hoe het er komt? Geen idee, maar een "moulding-mark" kan het dus niet zijn, vandaar mijn opmerking "Twilight Zone"... 😕

Een ongebruikelijke positie voor ... laten we zeggen ... markings ...
WAT IS HET ? 😕

Vet model, niet oververweerd, en ik vind die eend ook toppie 🙂 Enige dissonanten zijn al aangezwengeld, de glimmende rol en het gevalletje op de achterstoel. Wat het ook moge zijn, iets overheen leggen en klaar is klara 😉

Terug
Bovenaan