CMP Chevrolet

Bert Koopman

Lid van de TWENOT
Interesses
Softtop voertuigen Duits WWII
En dan speciaal in de V-2 troepen met hun voertuigen.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Net gereed een Meillerwagen met Rheinbote conversie
Op de werkbank een T-stoff heater voor de V2.
Ben op zoek naar een model 1/35 van een

"CMP Chevrolet C60L GS truck with a number 13 cab"

bestaat er zo iets ? want deze Chevy is compleet buiten mijn comfort zone

Gerry.jpg

Groet Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Die IBG zou ik niet aan beginnen; de kit is wel goed te bouwen, maar de vorm en verhoudingen van de cabine zijn echt niet OK. De cabine van de Mirror is weer beter, maar daar is het bouwen weer meer een uitdaging.
Derde optie is de oude vertrouwde Italeri kit, maar dan moet je zelf het chassis verlengen en een bak maken. Qua verhoudingen en bouwwijze is de Italeri naar mijn mening nog steeds de beste van het stel. Als je de Italeri (Max, Tomy, Airfix) Chev wil gaan gebruiken, kijk dan naar de "Gun tractor" kit....hier zitten de grote wielen al in en ook de achterwand van de cabine.

Alex
 
Je zou misschien ook het chassis en de bak van IBG of Mirror Models kunnen nemen en de cabine van de Italeri 15-cwt. versie?
 
Je zou misschien ook het chassis en de bak van IBG of Mirror Models kunnen nemen en de cabine van de Italeri 15-cwt. versie?

Het hangt ervan af wat Bert z'n plan is. Als het precies de wagen van de foto moet zijn, dan maakt dat het niet makkelijker. De bak is namelijk geen standaard Canadese bak, maar vermoedelijk een Britse bak of misschien zelfs een Australian of Indian Pattern bak. Kortom, die bak zit in geen van de kits, dus als het idee is om de wagen exact te maken, dan wordt dat sowieso zelf een bak maken of een bak elders vandaan trekken.
 
Heren,
Alvast bedankt voor jullie responce op deze CMP Chevrolet C60L GS.
Het is inderdaad de bedoeling dat het deze Gerri wordt.
Het is een Nederlandse CMP waarschijnlijk in in de oost overgenomen van de het Engelse of Australiese leger.
Ga er namelijk niet van uit dat hij uit Nederland is verscheept, de foto is genomen op JAVA ergens tussen eind '45 en eind '48.
Als ik naar de foto kijk krijg ik het idee dat het metalen spatscherm en een metalen rand aan de zijkant van de bak is verwijder en dat je tegen de
kopse kant van de draagbalken van de bak aankijkt.
Volgend probleem is die ronde dak opening met opstaande rand zou daar ergens een maat voering van zijn.

MVG

Bert
 
Bert,

Die ronde "hip ring" zat op de late CMPs en is niet veel meer dan een houten/stalen ring met een canvas hoesje. Bijgaand wat foto's van zo'n ring.

Maten:
Diameter houten ring 600mm
Afstand van uiterste maat ring tot rand dak 215mm
afstand uiterste maat ring tot achterwand cabine 400mm
Houten ring loopt achteraan tot vrijwel 0 dikte, de stalen opstaande rand is daar 100mm
hoogte houten ring aan voorzijde, 90mm, totale hoogte houten + stalen ring 180mm
IMG_2177.JPG

P1010017.JPG

Ik heb nog wat verder gekeken naar de houten bak; ik gokte Australian Pattern, maar het is toch een Indian Pattern bak. De Nederlanders hadden diverse van die Indian Pattern CMP's in dienst in Indië. In de beeldbank van het NIMH, vind je wat mooie foto's van CMP's met dit type bak. Hier zijn er een paar, maar er zijn er meer te vinden:




 
Bert,

ik heb de Italeri 233 nog liggen. Volgens mij zijn dat er bij mij zelfs 2 in 1 doos.
Geen idee waar ik ze vandaan heb en geen idee of ze compleet zijn.
Mocht je er wat mee kunnen dan hoor ik het wel.

Groeten,
Rico
 
Terug
Bovenaan