Canadese M4A1 Sherman?

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Hallo allemaal,

Ik ben niet helemaal thuis in de wereld van de sherman. Maar ik vraag mij af of de Polen(1e poolse pantserdivisie) als enige de m4a1 76w gebruikten naast de Amerikanen in 1945?
Of ook de canadezen 3e en 4e divisie? Met vriendelijke groet Reitze

Bijlagen

• Screenshot_20210405_181352_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20210405_181352_com.facebook.katana.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Reitze,

Ik heb tot nu toe 1 foto gevonden van een M4A1 (76) waar een paar Canadezen voor poseren. Het verhaal verteld echter niet of het ook een Canadese Sherman is of een Poolse Sherman waar de Canadezen voor staan.
De "regel" is inderdaad dat alleen de Polen de M4A1 (76) gebruikten in NW Europa (naast de Amerikanen), er bestaan wel nog foto's van Britse M4A1 (76)'s in Italië, meen ik

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Ik heb het andersom bekeken, welke shermans gebruikten de Canadezen zeker? Echter, ik heb (nog) geen info over het gebruik van 76mm door de canadezen, slechts 75mm en 17 ponders

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
er bestaan wel nog foto's van Britse M4A1 (76)'s in Italië, meen ik
Klopt. De Britten wilden liever 17 ponder-Shermans maar omdat ze er niet genoeg konden bouwen gingen die naar noordwest-Europa en kregen eenheden in Italië (en de 1e Poolse Pantserdivisie) de 76 mm-versie in plaats ervan.

In British Sherman Tanks door Dennis Oliver (Hong Kong: Concord, 2006) staat een kleurenplaat van een Sherman IIA (d.w.z. een M4A1 (76) VVSS) van 2RTR in Italië, december 1944. Later in hetzelfde boek staat een foto waar die plaat op gebaseerd is, en een bladzijde eerder een andere Sherman IIA van The Queen’s Bays, ook in Italië. Meer dan die twee ontdek ik zo snel niet in dat boek.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Reitze, ik denk dat dit een Canadese Sherman is.
Als je inzoomt zie je "Stoffen en modehuis H.J. Loohuis"
FF googelen leverde als eerste hit op: LOHUIS | Lohuismode
met als adres OOTMARSUMSESTRAAT 66/70 - 7607BG ALMELO. De winkel bestaat na 75 jaar dus nog steeds!
En als we hun adres in Streetview opzoeken, dan zie je dit:Almelo.jpg
1618420821937.png
Deze Sherman rijdt over de Vriezebrug in Almeloooooo. (altijd wat te doen)

Op 4 en 5 april 1945 waren het de Canadezen die Almelo bevrijden van de Duitse bezetter.
"Nadat het zuidelijke en oostelijke deel van Almelo is bevrijd van de Duitsers, zetten de Canadese militairen tegen vier uur in de middag van 4 april 1945 de aanval op het centrum in."

En als je googled op bevrijding van Almelo vind je dit: (Tubantia)

Slagveld

Jo Jannink was die donderdagmorgen getuige van het slagveld dat zich rond de Vriezebrug had afgespeeld. De Duitsers hadden zich aan de overkant van het kanaal verschanst. Onder de brug was springstof geplaatst. De Canadese tanks hadden woensdag de zuidkant van Almelo en het centrum bevrijd en waren in de middag op weg naar het noorden. De Vriezebrug was nog intact maar de Duitsers boden vanaf de overkant hevig weerstand. Twee Canadese tanks proberen de blokkade te doorbreken en reden in flinke vaart richting brug.

Granaat

Toen de eerste tank erop stond, bliezen de Duitsers de brug op, wat maar deels lukte. De tank raakte en rupsband kwijt en kon niet verder. De tweede knalde er achterop. Een Duitse SS’er vuurde vanaf het balkon van schoenwinkel Ten Dam een antitankgranaat af naar de tweede tank die door de voltreffer gelijk in brand vloog. Twee van de vier bemanningsleden konden er op tijd uit komen, maar voor Frank A. Williams (35) en Milton R. Lewis (26) was het te laat. Ze verbrandden levend. Dat waren de twee Canadezen waarvan Jo Jannink de stoffelijke resten in de tank aantrof.

Rond het tijdstip van de eerste foto van Reitze, is ook deze tweede foto gemaakt: andere tank, zelfde publiek. [ The Liberation of Almelo]

download (2).jpg
The next morning at 08:00 hrs the first tanks cross the bridge to liberate the north part of Almelo. There was no resistance from the Germans they had withdrawn.

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Reitze, ik denk dat dit een Canadese Sherman is.
Arne, waarom denk je dan dat de Sherman Canadees is? Het feit dat Almelo bevrijd is door de Canadezen, betekent immers niet dat er die dagen alleen Canadese eenheden door de stad trokken. Daarnaast is het een type Sherman waarvan bestreden wordt dat die door de Canadezen werd gebruikt....hoe graag ik ook een foto zou vinden die het tegendeel bewijst.

Wat mij betreft wijzen alle pijlen naar 1st Polish armoured Division. Het is bekend dat die verantwoordelijk waren voor de bevrijding van Goor (zw van Almelo) en dat ze door Almelo zijn getrokken. Ook is bekend dat de Polen dit type Sherman volop gebruikten en nog steeds wordt beweerd dat zij tevens het enige land waren dat, naast de Amerikanen, dit type Sherman gebruiken in Noord-West Europa. Als je naar het extra tracks als pantser kijkt, die zich echt concentreert rond het gevechtscompartiment....en ook de twee reservewielen op de voorspatborden, dan komt dit ook overeen met foto's van andere Poolse M4A1's in o.a. Wilhelmshaven.

Hier 2 foto's van Poolse Shermans van het web:

S_Polishm4.jpg3fc0f1a0d5bd83f126bd8ed24db65e5e.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan