Canadese M113 UNPROFOR

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Kom, laat ik ook weer 's een onderwerp plaatsen....

Ik ga deze keer voor een M113 in Canadese UNPROFOR-dienst ten tijde van het Joegoslavisch apocalyptische drama in de jaren 90.
Als basis gaat een oudje van Tamiya dienen (jaargang 1974).
391117787_84f70b53-b238-4e86-a155-3ef4c0c1bede.jpg

En de bedoeling is dat het geheel er ongeveer zo uit komt te zien:
gettyimages-453434460-1024x1024.jpg

of zo:
gettyimages-120547149.jpg

Wat opvalt, is dat de Canadese M113's een ratjetoe zijn; M113A1's, al dan niet opgewaardeert naar A2. Met of zonder koepels of schilden, die al dan niet wit zijn geschildert. Markeringen variëren ook sterk en onderdelen schijnen naar believen te zijn verwijderd of aangebracht.

En is dat een pot Calvé pindakaas op de tweede foto???

De schilden zijn eenvoudig te (de)monteren, dus dat die er wel of niet op zitten, zegt niet zoveel. Ik heb zelf ooit een Canadese M113 TUA (de antitankuitvoering met TOW) gebouwd, ook in deze markeringen, en qua kleuren onderdelen viel me hetzelfde op: het voertuig was wit, maar sommige delen ineens groen, alsof ze er later opgezet zijn of vervangen vanwege schade, maar niemand de moeite nam om ze even te schilderen.

Wat me opviel aan die eerste, was dat de rubberen flap nog gewoon de originele camouflage kleuren vertoont, maar de eindpunten zijn wel wit.
En dat de olie uit de wielnaven zeikt. 2 verschillende soorten wielen ook.
En als ik dan alle andere voertuigfoto's bekijk dan zijn er niet 2 gelijk.

Leuk onderwerp, zo'n VN uitvoering is altijd een leuke uitdaging om te weatheren 🙂

Denk vooral dat men gebruikt wat voor handen is en niet zo nauw kijkt omdat simpelweg niet alles voorradig is.

Bij ons kwamen b.v. de Kfor logo's etc. er vlak voor vertrek inzetgebied op (midden in de nacht) Dat zat schots en scheef op de voertuigen 🙁

Een avondje plakken en schuren levert een bescheiden basis voor verdere werk op. Rommelend door de onderdelendoos leverde een handvol spulletjes op die wellicht bruikbaar zijn om het geheel straks aan te kleden.
En aangezien er blijkbaar stalen en aluminium wielen naast elkaar gebruikt werden, heb ik van 2 wielsets de dopjes verwijderd.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Hoi Ron

Altijd leuk een M113 project!

Even terzijde: Aan de Nederlandse M113 (en naar mijn weet en als mijn herinnering me niet in de steek laat als oud M113 monteur...) waren de loopwielen allemaal uit aluminium van 1 soort, met een stalen slijtrand aan de binnenkant, vandaar de popnagels aan de buitenkant.
Ook waren de naven gevuld met vet, bij de YPR met olie. Wat je ziet is een oliespoor(!, van niet voor dit doeleind te gebruiken naaf vet, wordt warm dus dun, kwam bij ons ook voor...)waar al het vuil aan is blijven kleven.
Dit dus zeker bij de NL M113, weet niet zeker hoe dit dus bij de Canadees uitvoering was in die tijd!

Overigens zag ik laatst een doku van wel 1.5u over de Canadezen in Bosnie, interessant! (FB geloof ik... )

Have fun

Grtz
Erik

Hoi Erik,
helaas heb ik maar 2 foto's van de zijkant met duidelijk zichtbare wielen en op beide voertuigen zijn de 2 verschillende versies te zien. Bedankt voor de technische info. Ik vond het al opmerkelijk om die olie er zo uit te zien lopen. Groen met nopjes, geel zonder.

wheels 2.jpg

wheels.jpg
Ik ben al een tijdje aan het bijlezen over het hele Joegoslavië drama. Het originele idee was een deense Leo 1 te doen. Ben zelf destijds de dans ontsprongen, omdat ik VN dienst weigerde (was toen sprake van Cambodja) en later zag ik oude maten van luchtmobiel op TV in die beroemd/beruchte enclave Srebrenica.

Fraai project. In het kader van je kunt nooit genoeg foto's hebben, hier ook nog een stel welke ik van de M113 pagina van FB afgeplukt heb.

FB_IMG_1621500434766.jpg
FB_IMG_1621500444978.jpg
FB_IMG_1621500481908.jpg
FB_IMG_1621500488504.jpg
FB_IMG_1621500559021.jpg
FB_IMG_1621500534421.jpg
FB_IMG_1621500529465.jpg
FB_IMG_1621500463769.jpg
FB_IMG_1621500470385.jpg
Die laatste staat in een museum in Canada. Ongetwijfeld zal er ook wel een walkaround ergens van te vinden zijn.
Gr Bas

Nou, tot zover de term "sneeuwwit".... Tja, je ziet nu eenmaal ieder vlekje op wit. Die eerste M113 lijkt me een gevalletje motorschade?
Het wordt een hele uitdaging om dit wit geloofwaardig te verweren. Nooit eerder gedaan.

@Bas Slaats Bedankt voor al die foto's!

Heb ff gegoogled, uit pure M113 interesse! (Zit er nog steeds in...)

Het schijn idd dat (vooral) bij de Canadezen 2 verschillende types loopwielen zijn/worden gebruikt. Dus met en zonder klinknagels!
Tijd staat niet stil en die oude beestjes worden ook (nog) steeds gemoderniseerd. Cool technisch weetje, altijd interessant!!

Vbw de verschillende kleuren, dus het ene onderdeel groen en het andere wit, komt idd door nalevering en/of vervanging dan wel snelsnel voor de uitzending/inzet waarbij bij 'de bestelling' van het te vervangen onderdeel alles sowieso legergroen is, onafhankelijk van inzet gebied.

Maakt het uit modelbouwer oogpunt idg wel aantrekkelijker in kleur combi IMHO!

Mocht destijds niet mee, luchtmobiel hat geen M113's... Daarvoor een beetje later IFOR/SFOR.

Lekker verder gaan

Grtz
Erik

PS: Zijn ook andere tracks als in de Tamiya kit, type Diehl, maar dat had je natuurlijk ook al gezien 😉
O.a. AFV Club heeft ze....

Laatst bewerkt:
Die eerste M113 lijkt me een gevalletje motorschade?
De eerste op de foto’s van Bas? Dat is een M113 TUA:

M113 TUA.jpg

Daar was een ombouwset voor van Verlinden, maar die is maar voor de helft bruikbaar, de andere helft mag je zelf maken zodat het wél klopt:

m113tua-achterdek.jpg

Geweldig Erwin!
Dit zijn genievoertuigen, neem ik aan, maar de details zijn zeer bruikbaar.
Nu kan ik ook een van de foto's van Bas plaatsen, die met de uitbouw, zoals jouw laatste foto.

Klopt, genievoortuigen. In Kroatie werden die onder andere gebruikt door Canadezen die toezicht/overzicht hielden bij het opruimen van mijnenvelden. Iedere partij moest zijn eigen mijnen opruimen als onderdeel van het akkoord. Een groep van deze mannen woonde bij ons Nederlanders in. Dit stond dus naast het huis op de 'parkeerplaats' 😉
Canadian7.jpg

Ik doelde eigenlijk op die enorme vlek op de boegplaat. Lijkt wel of daar een vloedgolf olie overheen is gelopen van binnenuit.
O, nu snap ik waar je het over hebt. Die vlek was me een beetje ontgaan, ik keek naar het voertuig zelf en begreep helemaal niet waar je op doelde.

Kom, laat ik ook weer 's een onderwerp plaatsen....

Ik ga deze keer voor een M113 in Canadese UNPROFOR-dienst ten tijde van het Joegoslavisch apocalyptische drama in de jaren 90.
Als basis gaat een oudje van Tamiya dienen (jaargang 1974).
Bekijk bijlage 9674

En de bedoeling is dat het geheel er ongeveer zo uit komt te zien:
Bekijk bijlage 9675

of zo:
Bekijk bijlage 9676

Wat opvalt, is dat de Canadese M113's een ratjetoe zijn; M113A1's, al dan niet opgewaardeert naar A2. Met of zonder koepels of schilden, die al dan niet wit zijn geschildert. Markeringen variëren ook sterk en onderdelen schijnen naar believen te zijn verwijderd of aangebracht.

En is dat een pot Calvé pindakaas op de tweede foto???

Hoi!

Die pot pindakaas is echt meesterlijk, misschien van Plusmodel;-?

Waar ze niet zo kritisch zijn als het gaat om over groene delen is dat het a) camouflage is, b) ook als er wel sneeuw is, nog steeds goede camouflage, en meer respect oplevert van tegenstanders dat er niet was.

Groet en ga 'em volgen, ook als het mij persoonlijk niet achter-volgd, maar mensen die ik ken wel.

De regen klettert tegen de ramen, de wind suist rond het huis en de kachel brandt; tijd voor een kleine update mijnerzijds....
Het is alweer enige tijd geleden dat ik me aan zelfbouw heb gewaagd, dus werd 't weer hoog tijd. De Tamiya-versie is duidelijk gedateerd en ik heb me een tijdje zitten afvragen of ik wel met dit voertuig verder wilde voor dit projekt. Maar omdat ik nergens een redelijk betaalbare Academy A2 of A3 kan vinden en de Tamiya A3 gewoon dezelfde mallen gebruikt met wat extraatjes, zag ik me genoodzaakt mes, lijm en vulmiddel ter hand te nemen.
Van het interieur is straks niet zo heel veel te zien, ondanks alle luiken open. Tenzij ik de achterklep ook open laat. Ben ik nog niet uit...
Nieuw zijn; de brandstoftank, vergroot en voorzien van de karakteristieke bolling aan de voorzijde. Ik heb de kit tank gebruikt als basis, maar hij is wat groot uitgevallen.
D'r moest ook een radio in, maar ik had alleen een overgebleven exemplaar van een M151. Niet erg, ziet er toch weinig van.
Ook heeft de oude kit de nodige plekken waar wat extra aandacht aan moet worden besteed; Het chauffeursluik heeft een erg groot gat en de kabel aan het achterluik hangt aan de verkeerde kant!
Roosters voor de inlaten zijn van een of ander gaas, dat ooit een keer uit een oude beurs "gered" is en de boegplaat moet net even iets hoger aan de bovenzijde.

06.jpg

07.jpg

05.jpg

04.jpg

Zo, weer 's een beetje tijd aan de M113 gespendeerd.
Het interieur is eigenlijk klaar. Kleur is te donker geworden, dus ik heb de verwering licht gehouden. Helaas geen decals voor de voorplaat kunnen vinden. Ook is uitrusting voor Canadese militairen erg dun gezaaid, dus maar wat aangekleed met een handjevol algemeen spul. Het meeste is straks toch nauwelijks zichtbaar. Een blauwe helm en wat in beslaggenomen wapens geven wat meer variatie.

20210823_105847.jpg

Een eerste mock up voor het dak:
20210822_153118.jpg

Hoe aantrekkelijk dat oude koekblik is eigenlijk. Hij is mooi geworden Ron!
Ben benieuwd naar het witte resultaat!

Ron, ik zie je dat je de beide aandrijfwielen van de US tracks er op heb zitten. De Canadezen gebruiken Diehl tracks en daar zijn andere aandrijfwielen voor nodig (de tanden zijn anders. Deze zitten bij het setje van AFV-Club. Ik heb trouwens nog een rubberen setje Diehl tracks van AFV Club liggen volgens mij. Aangezien ik nu in Noorwegen zit kan ik niet checken of ik ook nog aandrijfwielen over heb. Mocht je interesse hebben, laat het me weten want dan ga ik bij terugkomst even zoeken en stuur ik je ze toe.

@Tini Hendriks dank je. Ik ben ook benieuwd. geen idee hoe ik wit moet verweren...
@Walter Jonkers In Noorwegen? Ik mag hopen voor recreatieve doeleinden? En met minder hemelwater dan hier?
Interesse heb ik zeker! De keuze voor US wielen en tracks was een economische leuze. Ik stuur je een pb!

Nu begin ik te twijfelen. Hadden de NL M113 voertuigen nu wielen met popnagels aan de buitenrand of niet? Op diverse foto’s van pantsergenie M113 voertuigen lijken ze niet te zitten maar op de museum M113 te Vught zitten ze wel 😳. Op mijn model zitten de popnagels in ieder geval wel.

Laatst bewerkt:
Heel klein updeetje!
Omdat ik weer begonnen ben met studeren en een parttime baan als inval leraar heb, ontbreekt het een beetje aan tijd ( en energie) om te bouwen.
Maar!!
Ik heb van @Walter Jonkers een setje correcte aandrijfwielen en rupsjes mogen ontvangen (waarvoor nogmaals dank!) en ik heb mijn op z'n laatste pootjes lopende compressor met bijbehorende antieke luchtpenseel weer 's aangezwengeld.

08.jpg

09.jpg

10.jpg

Dus oude wielen eraf slopen, nieuwewieltjes erop (uiteraard brak een van de assen)...

De vreemde kleur licht aan het kunstlicht. Plus de maskeringstape trok een deel verf los van de zijplaten, waardoor handmatig bijwerken nodig was. Maakt 't er niet mooier op. De verwering moet dat straks maar camoufleren.

20211010_144634.jpg

Gelukkig… goed aangekomen 😅. Ik ken dat gedoe met een afbrekende as door een wat te vast zittend wiel (bij YPR gebeurd). A
Had je primer gebruikt als coating? Vreemd dat die er af trekt met tape. Wellicht ondergrond niet helemaal ontvet? Dit zijn nu de precies die “ellende dingen” waardoor ik verven maar voor me uit zit te schuiven ….🤭🙄

De vreemde kleur licht aan het kunstlicht.
Dit is toch een Tamiya M113? Dan weet ik zo zeker nog niet dat het aan het kunstlicht ligt — kans is dat de grondverf pigment uit het plastic trekt en daardoor heel lichtgroen wordt. Ik had dit jaren geleden bij m’n Canadese M113 TUA in VN-kleuren en heb het sindsdien meer gezien, ook bij Academy. Bijvoorbeeld:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_600d.jpg

Rompneus van Asuka en interieur van Academy, allebei in één keer gespoten met witte grondverf van Vallejo uit een spuitbus (het papier ligt erbij zodat er een duidelijk echt wit iets bij is om mee te vergelijken). De echt witte delen op het interieur zijn zelfgemaakt uit plastic strip e.d., waardoor nóg beter te zien is dat alle onderdelen van Academy de verf verkleurd hebben.

Helaas heb ik geen reserve Diehl-links om de gaten linksvoor mee te vullen....
Maar dat geeft niet. Gewoon lege bevestigingsnokken op die plek!
Even goed wat Canadese M113 foto’s bekijken want die nokken zijn wel iets anders dan voor de standaard M113 tracks.
CF89C306-476C-4409-96E9-353011CB0466.jpeg

Laatst bewerkt:
@Ron van Wiggen
Tip-Van-Flip: kijk ook even goed hoe de kabel aan de achterklep zit. (foto's van de YPR, maar gelijk bij de M113)
Die klep wordt dicht gehesen met een staalkabel die links, vlak bij de bodem zit.
Bij weinig modellen zie je (een aanzet tot) die constructie, maar het was/is wél een relevant accessoire

IMG_20210527_0010.jpg

IMG_20210527_0012.jpg

IMG_1566.JPG

Laatst bewerkt:
Dank voor de tip en de foto's, heren!
's Kijken of ik wat fatsoenlijks in elkaar geknutseld kan krijgen. Kan ik meteen de hendel op de klep en de rubberen afdichten erbij doen.

Ron,
ik vind dat ie smoel heeft 👍.

Maar die vlag .... ziet er uit alsof ie nét is gestreken
Heb je wel eens gewerkt met het lood(?) van een wijfles?
Dat laat zich makkelijk (snijden en) plooien.
Je kunt kiezen: éérst een beetje krullen/invouwen en daarna de transfer aanbrengen
of eerst de transfer plaatsen en dan (nat) de vlag wat tot leven brengen.

Zie hier: "Wilde Bertha"
IMG_2103.JPG

Laatst bewerkt:
Geen Walter-niveau, maar het maximaal haalbare voor mij,
Sinds wanneer vertegenwoordig ik een soort (bouw) standaard? Jij krijgt tenminste modellen gereed 😉… Mooi voertuig geworden! 👍🏻

Ron,
ik vind dat ie smoel heeft 👍.

Maar die vlag .... ziet er uit alsof ie nét is gestreken
Heb je wel eens gewerkt met het lood(?) van een wijfles?
Dat laat zich makkelijk (snijden en) plooien.
Je kunt kiezen: éérst een beetje krullen/invouwen en daarna de transfer aanbrengen
of eerst de transfer plaatsen en dan (nat) de vlag wat tot leven brengen.

Zie hier: "Wilde Bertha"
Bekijk bijlage 21056
De vlag is een oude, dubbele, dikke decal, gedrenkt in microsol. Folie ertussen zou een vlag met een dikte van 2-3cm omgerekend opleveren.
En ik had helaas geen folie, allen plasticcard.

Leuk bakkie Ron! Ik heb altijd een beetje een haat liefde verhouding met het spuiten van wit, dus ik kijk vol bewondering naar je model.
Juist die verweerde look is treffend. Kijk naar die Canadese witte bakken, afgebladderd, uitgelopen, geklodderd. 👍🏻

Leuk bakkie Ron! Ik heb altijd een beetje een haat liefde verhouding met het spuiten van wit, dus ik kijk vol bewondering naar je model.
Dank je!
Eigenlijk is het niet zo moeilijk als dat het lijkt. Kwestie van rustig aan laagje voor laagje (dus dun!) opbouwen. Corrigeren kan altijd met de volgende laag.

Terug
Bovenaan