Camo jasje schilderen

Hallo iedereen,

in de reeks die ik begonnen ben om aan de hand van foto's stap per stap te laten zien hoe ik een figuur schilder zijn we nu bij de camo aanbeland. Dit is iets wat ik heel graag doe, not! Ik heb altijd problemen met het vinden van het patroon. Enfin, ik heb een foto van het net gehaald, waar ik me op gebasseerd heb.

Alle opmerkingen zijn van harte welkom.

Gino.

Foto1:

jacketcamogreenbase.jpg

Hier zijn de groene vlekken juist op het jasje geschilderd. Hiervoor heb ik Luftwaffe camo green (VA823) gebruikt. Dit was de kleur die het dichtst in de buurt kwam, alhoewel de naam volgens mij niet klopt voor een Whermacht uniform?

Foto2:

jacketgreencameohighlight.jpg

Hier zijn de groene vlekken opgelicht. Hiervoor heb ik bij de basiskleur eerst Sunny Skin Tone toegevoegd en later Beige.

Foto3:

jacketgreencamoshaded.jpg

De groene vlekjes zijn geschaduw. Gewoon zwart bij de basiskleur gedaan. Ik heb de extreme highlights en schaduws nog niet geschilderd. Dit wordt gedaan als de camo er volledig opstaat.

Foto4:

jacketbrowncamobase.jpg

Nu is de bruine camo erop. hiervoor heb ik Camo Medium Brown (VA826) gebruikt.

Foto5:

jacketbrowncamohighlight.jpg

De bruine camo opgelicht. Hiervoor heb ik Flat Brown (VA984) eerst met Sunny Skin Tone gemengd en later met Beige.

Foto6:

jacketbrowncamoshaded.jpg

Bruine camo geschaduwd met German Camo Black Brown.

Foto7:

jacketready.jpg

Het jasje is nu klaar (alhoewel ik waarschijnlijk wel nog wat retoucheer). De kleine groene streepjes heb ik met Flat Green (VA968) geschilderd. Daarna heb ik alle partijen die veel licht krijgen met sterk verdund wit opgelicht in verschillende lagen. Waar het meest licht valt werden de meeste lagen aangebracht. Voor de schaduwen werd dit met puur zwart gedaan.

Voilla, dat was het. Volgende keer toon ik hoe ik lederen onderdelen schilder.

P.S. Alvast mijn excuses voor de niet zo goede kwaliteit van de foto's.

Mooi werk Gino, en duidelijk omschreven. Nu vraag ik mij 1 ding af, niet zozeer naar jouw toe als wel in het algemeen. Ik weet dat bij de cammokleding in Vietnam een steeds terugkerend patroon aanwezig is, omdat de stof in lanhe lappenwerd bedrukt, dus dat is voor mij al een hele hulp bij het zetten van een cammopatroon, als het patroon door heb, is het plaatsen makkelijker. Maar hoe dat bij het duitse cammo is wet ik dus niet, ik vind het sowieso een crime om te doen
Bert

tja das een goeie bert,

ik denk errlijk gezgt dat er ook hele lappen worden gemaakt met een patroon er op, maar dat bij het maken van de jas zelden het zelfde weer te vinden is. misschien weet iemand anders hier meer over??

groetjes

Hallo Gino,

Dit is inderdaad een goed bruikbare serie over de opbouw van de kleuren op een figuur.
Iets wat zeker bewaard gaat worden.
Helaas blijkt bij het afdrukken van de foto's dat ze met verschillende belichtingen zijn genomen en er dus veel kleur verschillen optreden.
Maar verder houd ik mij aanbevolen voor dit soort series want het laat goed zien hoe je het kunt doen.

Groet Bert

patroon

Hallo iedereen,

Ook bij de Duitse WOII was er een steeds weerkerend patroon. Dit is niet altijd duidelijk te zien omdat er dikwijls met verschillende rollen werd gewerkt (bv. één voor de groene vlekken, een voor de bruine en dan nog een voor de groene streepjes). Er werd ook niet altijd in dezelfde richting over de stof gerold wat het nog moeilijker te maken. Om het helemaal ingewikkeld te maken verspringen patronen meestal waar twee stukken aan elkaar gezet zijn (bv mouwen) of als er een ander stuk opgezet wordt (bv. jaszak). Geef mijn dan maar een tartan of een heraldiek, daar is alles goed duidelijk.

Groetjes,

Gino 😈

Re: patroon

Gino Poppe (Figure Royale zei:
Ook bij de Duitse WOII was er een steeds weerkerend patroon. Dit is niet altijd duidelijk te zien omdat er dikwijls met verschillende rollen werd gewerkt (bv. één voor de groene vlekken, een voor de bruine en dan nog een voor de groene streepjes). Er werd ook niet altijd in dezelfde richting over de stof gerold wat het nog moeilijker te maken.
Volgens mij gebruikten de Duitsers in WOII voor veel patronen rollen van verschillende diameters, zodat elke kleur wel herhaalt, en het "grote patroon" ook, maar dat laatste zeker niet op de oppervlakte van een uniformjas of -broek.

Op veel moderne camouflagekleding is de herhaling echter goed te zien, vooral op broekspijpen maar vaak ook al op de achterkant van een jas.

Terug
Bovenaan