"Bulle in der Scheisse" lier 16-12-2012

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Hoi,

In navolging van Peter van Dijk 😀 ga ik ook met mijn FAMO aan de slag. Sommige punten zal ik dus in navolging van Peter zijn perfectionisme proberen te evenaren 😕 aan andere punten zal ik mijn eigen draai geven.

Mijn Famo zal uitgerust worden met de Sd.Ah. 116 (beide Tamiya) die beladen zal zijn met 2 Hetzers (beide Eduard met interieur van Tristar (eigenlijk voor de T38 doch met de bestuurdershendels gespiegeld prima voor de Hetzer)) waarvan bij een het dak mist en bij de andere de rupsen eraf geblazen zijn en een wrak van een Zudapp KS 750 (Lion Roar). In de bak van de FAMO zal een Schwimmwagen (Tamiya) liggen zoals te zien is in het Concord boek van Marcel Zwarts over Arnhem. Alle modellen worden gebouwd met de nodige Aber en Eduard setjes, zo zijn er bij de aanhanger en de FAMo al vier setjes waar ik de kriebels van krijg..... 😱 Het geheel zal gesitueerd worden in opper Silezië in 1945. Een regio tegen de (huidige) Duitse grens aan in de onderzijde van Polen vlak boven Tsjechoslowakije. Deze situering aangezien de Hetzers, een early (nog bedankt Ronald, zie je hem toch nog een keer weer) en een late die beide een schema hebben van de B.Pz.Jg.Abt. 97 oftewel de 97 Jaeger Division.

Het is een bergachtig gebied dus de situatie is als volgt: de FAMO en aanhanger rijden op een stijgend pad de bergen in waarbij een bocht verkeerd is ingeschat, de aanhanger glijdt weg en beide Hetzers dreigen dit ook van de bewuste aanhanger te doen. De bemanning en overige hulptroepen proberen te redden wat er te redden valt.

Een klein schetsje:

scn0002a.jpg

Ik was begonnen met de Schwimmwagen maar deze is door een verhuizing even in de ijskast gezet 🤣 . Na de verhuizing ben ik begonnen met de FAMO. De bedoeling is dat hij aangepast wordt aan de status van de F3 FAMO's die geleverd zijn aan het Finse leger in 1943. Dit is een FAMO van een late productiebatch van de eerste serie die ingekorte, doch nog steeds gebogen spatborden heeft. Deze spatborden lopen dus ook niet meer door. Tevens zal de FAMo de nieuwe kabelgeleiding aan de achterzijde krijgen. Dit laatste kan ik helaas niet bevestigen aan de hand van foto's e.d. maar is mijn eigen insteek. De bumper zal ik niet plaatsen. Hier een scan uit Nuts and Bolts no. 12 :

zweedsefamo.jpg

Het eerste wat ik aangepakt heb is het bijsnijden van de voorspatborden. Eenmaal gesneden geen weg terug....... 🤣

spatbord1.jpg

Afplakken

spatbord2.jpg

Bijsnijden, vloeken 😕 😈 , evergreen.

spatbord3.jpg

Bijschuren 🤣 .

spatbord4.jpg

Uitdunnen.

Het tweede wat ik aangepakt heb is de beplating bij de achterzitting. Bij het setje van Aber zitten perfecte stukjes traanplaat waarbij het middelste plaatje wegneembaar is. Het gaat om deze plaatjes:

achterzitting.jpg

Het afschuren ging niet zoals gehoopt en ook het gat wat ik wou maken zodat je naar de versnellingsbak kon kijken was niet je van het 🙁 dus besloten om het plaatwerk geheel te vervangen.

achterzitting2.jpg

Dus spatborden eraf en nieuw plaatje gesneden van 0.5 mm evergreen.

achterzitting3.jpg

Balkjes eronder.... twijfel........ 😕:

achterzitting4.jpg

Omdat ik de see through zo natuurgetrouw mogelijk wou maken begon ik me te intreseren voor de onderkant van de zitting. Tamiya geeft hier gewoon een paar opliggende strepen weer, wat volgens mij niet helemaal origineel kan zijn. Nu zie je hier ook niet al teveel van dus.......... Maar goed, ik was nu toch bezig dus de boeken in en toen kwam ik van het een in het ander. De ondersteuning van de achterzitting is namelijk een voortzetting van de ondersteuning van de achterbak en deze geeft Tamiya zo weer:

achterbak.jpg

Wat mij hier meteen, eigenlijk toen ik de doos voor het eerst openmaakte, meteen opviel was dat de referentiegaten (red cross) voor de achterwielopvangbak of zoiets niet gecentreerd waren. Dus opnieuw de boeken in en in Nuts and Bolts staat o.a. de volgende foto:

nb1h.jpg

Ook hier heb ik de referentiepunten even met een red cross aangegeven. M.a.w. iedereen die tot nu toe een FAMO van Tamiya heeft gebouwd en niks aan onderzoek heeft gedaan heeft het reservewiel op de verkeerde plak zitten 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 Wat ik dan wel weer humor vind. Ook zitten de ondersteuningen bij Tamiya allen in het voorste gedeelte van de bak. Terwijl deze in werkelijkheid keurig netjes verdeeld zijn over de complete bak. Ook dit vind ik dan weer humor. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Maar goed verder onderzoek ontrafelde me de constructie van de bak en nu ik toch bezig was (zonder de gevolgen beseffend dat de Sd.Ah. 116 ook een portie hout heeft.........) besloot ik om de houten deklaag dan ook maar van hout te maken. Meten, nameten, snijden, plakken, opnieuw beginnen, met, plakken, snijden, evergreen kopen (shit die troep blijft duur) eb plakken en.........M.a.w. hier is het resultaat:

http://img12.imageshack.us/img12/4042/achterbak1.jpg[/img}

Het bruinere plastic is reworked kit part, zoals Aber dat zo mooi zegt, het overige is scratch, hierbij zij opgemerkt dat de profielen eigenlijk nog te groot zijn. De u balkjes zijn 2 en het overige is 1,5 mm. Naderhand bekeken had dit 1 mm moeten zijn maar, in mijn opinie, wordt dan de stevigheid te laag.

[img]http://img530.imageshack.us/img530/3987/steun.jpg[ímg]

Zoals gezegd komt van het een het ander en, zoals je bij het rondje ziet, zit de steun van de achterbak vlak naast, bijna tegen het frame van het reservewiel. Met de dikte van de steunen van Tamiya ging dit dus niet werken :cry: dus steuntjes maken. Om een beetje reëel over te komen en toch voldoende stevigheid heb ik gekozen om deze uit 0.3 mm aluminium plaat te maken.

Uittekenen, of eigenlijk kopieeren. Ik doe dit altijd door het origineel op de plaat te leggen met buddies (een soort kauwgom :? waarmee je ook posters kunt ophangen en weer kunt verwijderen) en plakband. Airbrush eroverheen met een niet al te vaak gebruikt kleurtje (in dit geval kahki) en je hebt een exacte kopie.:

[img]http://img696.imageshack.us/img696/5397/steuntjes1.jpg

Slijpen, boren, schuren weggooien opnieuw uittekenen, slijpen, boren, geeft dan dit:

steuntjes2.jpg

Waarbij opgemerkt dat na het maken van deze foto er nog meerdere in de recyclebak zijn gegaan.

En op zijn plek geeft dit:

steuntjes3.jpg
steuntjes4.jpg

Hierbij viel me op dat het achterwielframe nogal uit het lood was op het punt vlakbij de steun en dit heb ik direct hersteld.

Goed dit is genoeg voor mijn openingsstatement, verdere updates zullen spoedig volgen.

Laat me even weten wat je ervan vind en of je er iets aan hebt 😀 . Eventueel kan ik de werkelijke afmetingen van het frame van de bak b.v. uittekenen (ik heb hier wel een lullig schetsje van maar dat is niet voor publicatie geschikt (mocht echter een of ander blad me............................) 🤣 ).

Gr. Frank

Re: "Bulle in der Scheisse" Famo, 2x Hetzer, Schwimmwagen.

Zag dat er twee afb. waren weggevallen:

achterbak1.jpg

en:

steun.jpg

Excuses.

Gr. Frank

Volgensmij wordt dit wel een Vandijkwaardig topic Frank! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Ik heb deze kist ook stuk voor stuk in de voorraad dus ben zeer geinteresseerd. Succes met bouwen.

groet
Oscar

Goed begin Frank, heb de Tamiya kit met trailer sinds een tweetal weken hier liggen en zo steek ik mooi wat op net als van Peters topic.

Wordt een ambiteus project met alle voertuigen. Ben benieuwd hoe het vorm krijgt, succes!

Gr Johanna

Hoi Frank,

nice works so far !
Mooi werk wat je laat zien met Polystyreen 😀

Ik heb de N&B soinds enkele dagen ook thuis...een heerlijkheid om in te lezen en tevens erg inspirerend !

groet
ook Frank

Oscar Becker zei:
Volgensmij wordt dit wel een Vandijkwaardig topic Frank! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Ik heb deze kist ook stuk voor stuk in de voorraad dus ben zeer geinteresseerd. Succes met bouwen.

groet
Oscar

Thanks Oscar for the compliment. Do my best to live up to the expectations.

Heb je hem ook met Sd.Ah. 116 en Aber setjes 😕: ??? Want die laatste (zowel aanhanger als Aber) maken de uitdaging nog groter. Aber heeft namelijk weer bepaalde zaken uitgedacht die alleen een gek in de nanotechniek 🤣 kan bouwen maar daar laat ik binnenkort meer van zien.
J.Prummel zei:
Goed begin Frank, heb de Tamiya kit met trailer sinds een tweetal weken hier liggen en zo steek ik mooi wat op net als van Peters topic.

Wordt een ambiteus project met alle voertuigen. Ben benieuwd hoe het vorm krijgt, succes!

Gr Johanna

Zodra je begint start je dan ook een draadje?? Ben benieuwd. 😉
Frank Haspels zei:
Hoi Frank,

nice works so far !
Mooi werk wat je laat zien met Polystyreen 😀

Ik heb de N&B soinds enkele dagen ook thuis...een heerlijkheid om in te lezen en tevens erg inspirerend !

groet
ook Frank

Thanks. Die N&B nummer 12 is inderdaad te gek als je dit voertuig gaat bouwen. Voor de Sd.Ah. 116/ Famo maar vooral de aanhanger zijn er ook nog twee die FAMO in detail heten nummer 31 en 32. Onderstaande scan komt daar ook uit. Nadeel van dezen is dat ze in het Russisch zijn en dat is niet mijn sterkste kant 🙁 , qua foto's echter perfect 😀 . Ook nog een foto voor een leuke ombouw variant met kraan. Geen Bilstein maar een in de veld gebouwde. Mocht ik eraan denken zal ik een scannetje plaatsen.(Misschien ga ik die variant ook nog wel bouwen, ik heb namelijk nog zo'n kreng (FAMO) liggen zonder aanhanger en als die niet verkocht wordt dan zit er niks anders op dan de zware taak aan te gaan om deze ook te bouwen....... 🤣 )

Peter, mocht je dit lezen dan is onderstaande scan voor jou 😉 :

massaschakelaar.jpg

Foto's van de massaschakelaar op de plek waar jij hem zei............ 🤣

Thanks and till next time, Frank

Hoi Frank, meteen al vet aan het zagen en scratchen, lekker bezig hoor 😛 .
Dat is een stevig project man 😱 , ben reuze benieuwd 😛 .

De scans die je voor me plaatste, heel aardig 🙂 , maar die plaatjes staan ook in het boek van Stefan König.
Dat boek bevat ook 25 pagina's foto's en techniek over de Sd.Anh 116, (en 13 pagina's over de Sd.Kfz.9/1).
Ook nog een foto voor een leuke ombouw variant met kraan.
Heb daar ook wat van in dat zelfde boek denk ik. Lijkt een soort veldkraantje, robuust genoeg om een panzermotor te tillen,
maar is wel dégelijk een echte Bilstein. Een kleine variant die ook wel op een Einheitsdiesel geschroefd werd.

Maar goed, voor we weer helemaal afdwalen naar de kraantjes,
succes en veel plezier enne........ voorzichtig met déze :
Do my best to live up to the expectations.
ga lekker jouw eigen gang 8)

Vrolijk inspirerend groetje 😀
Peter

Het lijkt wel of een Famo niet meer van Tamiya is zodra hij in handen is van een willekeurige Twenotter...meneer Tamiya zal gniffelen onder zijn zerk...!!!!!!!! 😉

mooi bezig Frank!!!

Re: "Bulle in der Scheisse" Famo, 21-11-2010 update

peter van dijk zei:
Hoi Frank, meteen al vet aan het zagen en scratchen, lekker bezig hoor 😛 .
Dat is een stevig project man 😱 , ben reuze benieuwd 😛 .

De scans die je voor me plaatste, heel aardig 🙂 , maar die plaatjes staan ook in het boek van Stefan König.
Dat boek bevat ook 25 pagina's foto's en techniek over de Sd.Anh 116, (en 13 pagina's over de Sd.Kfz.9/1).
Ook nog een foto voor een leuke ombouw variant met kraan.
Heb daar ook wat van in dat zelfde boek denk ik. Lijkt een soort veldkraantje, robuust genoeg om een panzermotor te tillen,
maar is wel dégelijk een echte Bilstein. Een kleine variant die ook wel op een Einheitsdiesel geschroefd werd.

Maar goed, voor we weer helemaal afdwalen naar de kraantjes,
succes en veel plezier enne........ voorzichtig met déze :
Do my best to live up to the expectations.
ga lekker jouw eigen gang 8)

Vrolijk inspirerend groetje 😀
Peter

Thanks Peter, ik heb (had) het boek van Stefan in bestelling maar nu ik jou zo hoor is dit boek hetzelfde als de twee die ik in het russisch heb. Zeer veel nuttige info maar mijn russisch is zo slecht 🙁 . Wat dat "voorzichtig" betreft, vrees niet. Ik bouw lekker mijn eigen ding maar, zoals je verderop zult zien, ik moet oppassen dat het niet weer zo'n obsessie wordt als mijn Wirbel voor het Ardennen FOC want dan komt die nooit af. (Heb je je GG al weer opgepikt of staat die echt voor langere tijd in de koelkast??)
Martin Hiskemuller zei:
Het lijkt wel of een Famo niet meer van Tamiya is zodra hij in handen is van een willekeurige Twenotter...meneer Tamiya zal gniffelen onder zijn zerk...!!!!!!!! 😉

mooi bezig Frank!!!

Thanks Martin, alhoewel... Ik begin net een beetje uit mijn depressie te klimmen en voelde me weer een beetje "byzonder" 🙂 en dan ben ik een "willekeurige" tweenotter..... 🤣 Nee het is toch de thanks 🙂 (dan had de heer Tamiya die maar beter modellen moeten bouwen 🤣 )

Goed, na de bak ben ik begonnen aan de radiator (die van Tamiya lekte 😀 ) en de gril. Ik zal met de gril beginnen.

Dit is de oorspronkelijke gril:

grilj.jpg
gril2.jpg

binnen/buiten

Gezien het feit dat ik uitzagen niet zo zag zitten zoals mr. P (Peter van Dijk, maar ik ben het zat om die naam elke keer voluit te schrijven dus vanagf nu is dat mr. P 🤣 en hij blijft toch een beetje de transpiratiebron (of was het nou inspiratie) om het e.e.a. te herdefiniëren ) dat heeft gedaan was ik van plan om de complete vlakken met lamellen uit te snijden en de lamellen later er zelf in te plaatsen. Dus dat zou ribbetjes snijden zijn en dan niet de appetijtelijke soort 🙂 . En om die keurig op een rijtje te krijgen was ik van plan om de lamellen in een frame te zetten en dit frame weer in de gril te plaatsen............. Goed, na een lichte nachtmerrie over het beschrevene de constructie van Mr. T(amiya)'s gril nog een keer bekeken en toen bedacht ik een wijze van aanpak om de economie van Nederland eens drastisch op de schop te nemen 🤣 , verder bedacht ik dat ik hier mijn methode wel eens op toe kon passen om gewoon het overtollige plastic weg te halen :idea: . De gril was er de lamellen waren er, er was alleen teveel plastic. Dus schuren/vijlen.

Na 2 uurtjes schuren/vijlen is dit het resultaat, hierbij moet ik opmerken dat je de voorkant van een vlakke vijl ook als beitel kunt gebruiken. Je steekt dan met de tandjes aan de voorkant het overtollige plastic weg 😀 .

gril4.jpg

Zoals een goed ziend toeschouwer kan zien komen de lamellen en de ribben van de gril er langzaam doorheen. Zet je dit nog een uurtje voort dan zie je de lamellen steeds verder doorkomen. Door de elasticiteit van het PVC zal er steeds een restje achter blijven. Om dit weg te halen is een tandenborstel het makkelijkste. Maar aangezien ik alleen een electrische heb die trilt en roteert was dat in dit geval niet de beste oplossing 🤐 . Ik bedoel namelijk een tandenborstel die je vroeger had, zo'n ding met harde haartjes waarmee je zelf een op en neer en heen en weer gaande beweging over je al dan niet bedorven gebit maakt met als doel die vervelende pijnlijke gaatjes te voorkomen. In het geval van een kunbstgebit kun je het ook met tabletten doen maar dat is hier ook niet van toepassing (ik heb het geprobeerd en, ongeacht de bubbeltjes, het PVC blijft zitten) En, voordat ik verder afdwaal, heb ik het eerst geprobeerd met een kwastje:

gril5.jpg

Deze voldoet echter niet omdat deze niet hard genoeg is. Nou heb ik ooit van een veel reizende oom die altijd eerste klas reisde voor zijn zaak en daarom altijd de meest nutteloze kadoos kreeg tijdens deze reizen een reiskit gekregen die hij gekregen had van een luchtvaartmaatschappij tijdens een van deze vele reizen en die hij nutteloos vond omdat hij er al meerdere had gekregen tijdens andere reizen en hij deze dan aan mij kado had gedaan omdat zijn kinderen er ook al meerdere hadden gekregen die hij meegenomen had van andere reizen en hij het leuk vond om deze aan mij te geven. En in deze nu veel besproken reiskit zat een ouderwetse tanden borstel die ik dus niet voor zijn oorspronkelijk bedoelde taak heb benuttigd maar voor het weghalen van overtollig PVC uit mijn gril.

gril6.jpg

(De blauwe nagel is niet zijn oorspronkelijke kleur maar een kleur die hij gekregen heeft toen ik laminaat aan het leggen was en er een voorwerp met de naam hamer met alle kracht die ik in me had op de bewuste nagel kwam die daardoor nogal pijnlijk van zijn apropo werd gebracht en na enkele dagen verschoot naar de vernmiljoen gelijkende kleur op de foto.)

Het eindresultaat ziet er dan zo uit (vervloekte makro, zonder ziet die er beter uit 😈 ) waarbij opgemerkt dat de tandenborstel en anders het hobbymesje er nog wel even aan te pas dienen te komen:

gril7.jpg
gril8.jpg

Persoonlijk ben ik tevreden met het resultaat 8) .

Nu was de radiator aan de beurt. Aangezien mr. T hier alleen een plaatje levert met een gaatje en mijn gril nu doorzichtig was moest ik hier ook iets mee.

gril3.jpg

Ik heb gekozen om de radiator uit 0,2 mm koperplaat te maken omdat dan het gaasje achter de radiator een reëlere indruk zou geven en solderen gewoon leuk is 🙂 . Nu heb ik een tip voor de scratchbouwer. Meet eerst op of het bedachte wel past op de plek waar je het bedacht hebt. Dit had ik dus niet gedaan dus komende foto, eigenlijk meer het resultaat van hetgeen de foto weergeeft en het resultaat van toch 1 1/2 uur gehobby (waarbij ik even op wil merken dat het gelukkig een hobby is en geen betaald tijdverdrijf want dan zou mijn direct leidinggevende niet al te happy zijn met het rendement wat ik in deze 1 1/2 uur heb geleverd en dan zou ik toch genoodzaakt zou zijn te zoeken naar een andere werkomgeving waar ik mijn tijd nuttiger zou besteden en mijn werkgever een tevredener indruk op mij zou maken als wanneer het het geval zou zijn als dit geen hobby was.(tussen haakjes, weet iemand nog een job voor een werkzoekende projectleider??)), kon dus in de recyclebak 😈 .

radiator1.jpg

Nu dus meten. Na het meten opnieuw begonnen. Ik heb hier geen opeenvolgende foto's van en eigenlijk alleen resultaat foto's Ik wil wel even kwijt dat dit dan weert zo'n onderdeel is waarbij ik van het een in het ander val 😕 . De bedoeling was eerst om het bovenstaande gesoldeerde onderdeel opnieuw te maken en dan passend 😳 . Toen leek het me wel prettig dat dit onderdeel gesoldeerd kon worden aan een plaat want ik blijf supergleu ideaal vinden om onderdelen daar te krijgen waar ik ze niet hebben wil. Vingers b.v. Trouwens waar zitten de snelste reflexen van een modelbouwer?? In zijn liessen!! Want elke keer als die een deeltje uit zijn vingers laat glippen klappen zijn benen in 0,001 sec. tegen elkaar om het bewuste aan zijn vingers ontglipte deeltje op te kunnen vangen en van zijn broek af te plukken. (in geval van vrouwelijke modelbouwers dien je even op de juiste plaatsen haar en zij en enz. enz. te lezen want anders krijg ik weer de vereniging van emancipatie op mijn dak en daar heb ik vroeger al meer dan vaak genoeg mot mee gehad vanwege vrouwonvriendelijke opmerkingen die ik helemaal niet vrouw onvriendelijk vond maar vaak een complement, zo van: wat heb jij een mooi paar ......... 🤣 Trouwens de snelste reflex van de vrouw zit sowieso op die plek want als ik met mijn ex een keer iets wou wat zij niet wou zat binnen een 0.001 sec. mijn hand klem.) Maar ik dwaal weer af. Ik had er dus voor gekozen om dus de tussenplaat te solderen wat weer als voordeel had dat het door Aber geleverde radiator gelijkende gaasje ook op zijn plek sesoldeerd kon worden. Voor de andere zijde had ik echter alleen een polyester gaasje zodat het gesoldeer een keer moest ophouden 🤐 .

radiator2.jpg
radiator3.jpg

radiator4.jpg
radiator5.jpg

Niet slecht voor een beginneling die voor een jaar geleden voor het eerst een soldeerbout in de handen had. Hierbij is niet meegerekend de tijd op de HAVO waar ik verplicht met een soldeerbout de meest onzinnige vliegrijwielfietsen e.d. inm elkaar heb gesoldeerd die van ellende toch weer uit elkaar vielen 🤣 . Of zou het schaamte zijn geweest.

Oké, genoeg geneuzeld, laat even weten wat je ervan vind, suggereerd, suggesteerd enz. enz. Feedback, positief of negatief, wordt altijd op ijs gesteld.

Next stop de voorvering.

Gr. Frank

ja dat isuh detaillering op zn best. Erg knap en dat je geduld er voor hebt. Blijf m volgen in ieder geval!

Elco Elings zei:
ja dat isuh detaillering op zn best. Erg knap en dat je geduld er voor hebt. Blijf m volgen in ieder geval!

Thanks Elco,

Nu is geduld zeker niet een van mijn sterkste zijdes 😢 . Het is meer stijfkoppigheid bij mij wat tot deze resultaten lijdt. Nice dat je hem blijft volgen 😀 .
Kanne Berends zei:
My goodness! En wat voor spraakwater heb jij gehad?

Thanks, min broer zegt altijd "Lullen kun je wel, het is alleen jammer dat je geen humor hebt."

Gr. Frank

Frank Langeler zei:
Kanne Berends zei:
My goodness! En wat voor spraakwater heb jij gehad?

Thanks, min broer zegt altijd "Lullen kun je wel, het is alleen jammer dat je geen humor hebt."

Gr. Frank

Nou, ik vind die humorgraad alles meevallen... 🙂 🙂 🙂
Ik kwam vandaag ook met een vinger in de verdrukking, maar die veranderde langzaam van skin tone naar karmijnrood... 😕

Groet'n Henry

Hoi Frank,
leuk om te zien wat jóuw oplossing was om de radiatorlamelletjes te bevrijden !
(Heb je je GG al weer opgepikt of staat die echt voor langere tijd in de koelkast??)
nog niet opgepikt, maar wanneer dat dan wél gebeurt?
Zal geen maanden duren denk ik. (wat der Famo betreft : ik wacht effe tot je verder bent dan ik.....kan ik lekker spieken 😈 ).

Gaat lekker voort zo :idea:

Vrolijke groet 😀
Peter

Frank Langeler zei:
Nou heb ik ooit van een veel reizende oom die altijd eerste klas reisde voor zijn zaak en daarom altijd de meest nutteloze kadoos kreeg tijdens deze reizen een reiskit gekregen die hij gekregen had van een luchtvaartmaatschappij tijdens een van deze vele reizen en die hij nutteloos vond omdat hij er al meerdere had gekregen tijdens andere reizen en hij deze dan aan mij kado had gedaan omdat zijn kinderen er ook al meerdere hadden gekregen die hij meegenomen had van andere reizen en hij het leuk vond om deze aan mij te geven.

(De blauwe nagel is niet zijn oorspronkelijke kleur maar een kleur die hij gekregen heeft toen ik laminaat aan het leggen was en er een voorwerp met de naam hamer met alle kracht die ik in me had op de bewuste nagel kwam die daardoor nogal pijnlijk van zijn apropo werd gebracht en na enkele dagen verschoot naar de vernmiljoen gelijkende kleur op de foto.)

(in geval van vrouwelijke modelbouwers dien je even op de juiste plaatsen haar en zij en enz. enz. te lezen want anders krijg ik weer de vereniging van emancipatie op mijn dak en daar heb ik vroeger al meer dan vaak genoeg mot mee gehad vanwege vrouwonvriendelijke opmerkingen die ik helemaal niet vrouw onvriendelijk vond maar vaak een complement, zo van: wat heb jij een mooi paar ......... 🤣 Trouwens de snelste reflex van de vrouw zit sowieso op die plek want als ik met mijn ex een keer iets wou wat zij niet wou zat binnen een 0.001 sec. mijn hand klem.)

Fraai staaltje werk Frank. Deze volzinnen zijn waarschijnlijk in 1 adem getypt, geoefend als je was met adem inhouden tijdens al het schuurwerk. Hulde!

Fraai staaltje werk Frank. Mooi scratchwerk en aanpassingen. Gaarne vervolgen!

Eric

EricReist zei:
Frank Langeler zei:
Nou heb ik ooit van een veel reizende oom die altijd eerste klas reisde voor zijn zaak en daarom altijd de meest nutteloze kadoos kreeg tijdens deze reizen een reiskit gekregen die hij gekregen had van een luchtvaartmaatschappij tijdens een van deze vele reizen en die hij nutteloos vond omdat hij er al meerdere had gekregen tijdens andere reizen en hij deze dan aan mij kado had gedaan omdat zijn kinderen er ook al meerdere hadden gekregen die hij meegenomen had van andere reizen en hij het leuk vond om deze aan mij te geven.

(in geval van vrouwelijke modelbouwers dien je even op de juiste plaatsen haar en zij en enz. enz. te lezen want anders krijg ik weer de vereniging van emancipatie op mijn dak en daar heb ik vroeger al meer dan vaak genoeg mot mee gehad vanwege vrouwonvriendelijke opmerkingen die ik helemaal niet vrouw onvriendelijk vond maar vaak een complement, zo van: wat heb jij een mooi paar ......... 🤣 Trouwens de snelste reflex van de vrouw zit sowieso op die plek want als ik met mijn ex een keer iets wou wat zij niet wou zat binnen een 0.001 sec. mijn hand klem.)

Fraai staaltje werk Frank. Deze volzinnen zijn waarschijnlijk in 1 adem getypt, geoefend als je was met adem inhouden tijdens al het schuurwerk. Hulde!

Fraai staaltje werk Frank. Mooi scratchwerk en aanpassingen. Gaarne vervolgen!

Eric

Eric, bedankt (net doen alsof je geen twee jaar gepost hebt maar gewoon doorgaan, of toch niet)

Na lange afwezigheid op dit gedeelte van Twenot forums toch mijn snufferd maar weer een keer laten zien of in ieder geval de werkzaamheden gecreeeëeerd (shit hoeveel E’s zitten daar nou in) met mijn twee linkerhandjes en dat stoffige gedeelte wat men mijn brein 😕 tracht te noemen. Mijn snufferd is nou ook niet zo danig interessant om hier te posten het gecreeeëeerde misschien ook niet maar goed,

Na een aantal min of meer mislukte projectjes,

projectjes.jpg

(Vrees niet Ronald, de Chieftain ARV is een geintje 🤣 , die komt ook weer op zijn tijd op de plakmat.)

is de Bulle is weer op de plakmat. 🙂

plakmat.jpg

Goed, mijn Bulle. Nadat ik jullie kinderen destijds met mijn topiekje in de steek liet was ik gebleven bij het tandenpoetsen van mijn gril en het in elkaar solderen van mijn radiator. Daarna heb ik niet helemaal stilgezeten maar weinig gepost. De voorwielophanging heb ik in elkaar gebouwd naar het voorbeeld van PvD (thanks voor de transpiratie).

famovoorwielophanging.jpg

Hiervoor heb ik mijn eigen boutjes gesoldeerd waarvan er meer in de ruimte verdwenen dan in het model. 🤣 Dit doe je als volgt, men neme een eindje 0.3 mm staaldraad, hierop soldere men een zeskantje van aber of een van deze clubjes. Men knippe het eindje aan de bovenkant van den boutje af, of aan den onderkant. Dit is om het even aangezien het boutje op dat moment nog geen onderkant of bovenkant heeft. Men mag dus eender einde afknippen, welk is om het even, dat maakt dus niet uit. Nee echt niet, kies er een en ga ervoor. Waag het, doe het, probeer het, je zult zien het kan...... Hierna slijpt men het kortste eindje af met een slijptolletje. Neem hier het kortste eindje aangezien men dit het snelste wegslijpt, niet het langste want dit duurt langer en dan zal men zien dat het boutje te kort is geworden. Het is hier dus niet om het eender welke kant men wegslijpt!!! (Doet me even denken aan Bert Visscher 😀 , het belangrijkste bij het maken van boutjes is de valhelm!! Indien je dit nergens aan doet denken: http://humortv.vara.nl/pa.342478.bloemschikken.html) Maar goed, naast de valhelm is ook het tangetje bij het maken van boutjes van belang. Probeert men namelijk het boutje tussen den vingers te houden en dan te slijpen dan vange men namelijk direct overnieuw aan. Dit is namelijk den beste lanceermethode om ze de ruimte in te krijgen. Neem het boutje in wording dus in het reeds genoemde tangetje en slijp het dan bij. Ook wordt nu de ontstane warmte in het tangetje gevoerd in plaats van rode strepen op den vingers achter te laten. De zogenaamde lanceerstrepen.

Hier een voorbeeldje van een boutje, zowel de vingers als het boutje zijn niet kunstmatig vergroot of verkleind maar zijn op ware grootte. Indien dit niet zo is dient men het formaat van de foto aan te passen.

boutje.jpg

Op de foto als derde in dit stukje getoond, niet in dit topic maar dit stukje, zie je rechts twee keer een boutje toegepast. Het mooie van deze techniek is dat de vering WERKT 8) . Niet letterlijk natuurlijk, anders mag de vering morgen naar mijn baas maar figuurlijk. Het functioneert dus, als men op de juiste punten scharnierpunten aan brengt. Doe je dit niet op de juiste punten dan functioneert noch werkt het niet. Op dezelfde wijze kan men het laten sturen.

Een voorbeeld van op de juiste plek aangebrachte scharnierpunten.

famovoorwielophanging1.jpg

Nog een voorbeeld van op de juiste manier aangebrachte scharnierpunten welke echter weinig met mijn FAMO van doen hebben maar zeker net zo leuk om naar te kijken zijn. 🤣

75755115.jpg

(Geeft imageshack snotver de snotver continu grote foto's in mijn topic alleen een echt interessant plaatje laat die niks van over 😢 )

Komop doorlezen, niet bij dat plaatje van een plaatje blijven hangen.

Goed, op de mij gepaste en geoefende wijze draai ik weer van mijn onderwerp af. Misschien is dat de reden dat ik nooit voor overwerk gevraagd wordt…..... Wat heb ik nog meer gedaan tijdens mijn ongeposte afwezigheid aan de FAMO. Ik heb de deurtjes gesoldeerd en nu ik de foto’s bekijk en, ja die mazzel heb ik en jullie niet, de deurtjes lijfelijk in mijn hand houdt valt me een ding op, de onderste sluitstang valt niet in de onderste gaatjes… Vervloekte Makro. Trouwens als je de foto draait valt de bovenste sluitstang niet in de bovenste gaatjes maar hier gaat dan ongeveer hetzelfde op als bij de boutjes dat dit eigenlijk om het eender is behalve als je aan het deurtje gaat slijpen wat ik trouwens afraad want het resultaat mag er best zijn ondanks het niet in het gaatje vallende onderste of bovenste sluitstang en je met het slijpen dus het risico loopt dit prachtig gesoldeerde deurtje te bederven.

deurtje1.jpg

Niet het juiste deurtje 🙁 , daar vielen de onderste en bovenste sluitstangen prima in hun gaatje. In dit geval maakt het dus ook niet uit of het de onderste of bovenste is want ze vallen dus allebei in het gaatje. Het sterke is dat dit ook nog steeds zo is als je de foto omdraait. De juiste foto:

deurtje2.jpg

Trouwens, als je het deurtje van de voorkant bekijkt valt het helemaal niet op dat een van de sluitstangen (zie hoe tactisch ik hier de bovenste of onderste ontwijk) niet in de gaatjes valt. 😉

deurtje.jpg

Okay, nu verwachten jullie waarschijnlijk dat ik ga uitleggen hoe ik de deurtjes in elkaar heb gezet en ze zo gesoldeerd heb dat ze dit prachtige resultaat hebben opgeleverd. Nou mooi niet. Ik heb namelijk geen flauw idee meer hoe ik die krengen twee jaar geleden in elkaar gesoldeerd heb. Sterker nog, ik twijfel of ik tot zulke creaties in staat ben... Dessalniettemin, ze lagen in het onderdelen bakje en ik weet haast zeker dat ik ze niet zo gekocht heb. Of zullen er onderdeelsoldeerenbuigenplakkabouters bestaan. Helaas geloof ik niet in sprookjes 🤣 .

Tot zover even mijn up to datje, ik heb in de tussentijd wel meer uitgevreten, ook met mijn Bulle maar daarover een volgende keer.

Tot slot even mijn excuses dat ik weinig reageer op topics van anderen, dit heeft vaak te maken met een overdosis van jalouzie, of angst om een flater te slaan 😳 . Het eerste is het meeste van toepassing……..

Gr. Frank 😉

Re: "Bulle in der Scheisse" Famo,20-11-2010 update

Ha die Frank,

😱 😱 😱 Ik vrees met grote vrees dat jij mijn Famo absolúút niet wil zien..... Allemachtig nondeju 😱 😱 ... Ik vind RUDD al ruk, laat staan dat ik dit zou moeten bouwen: nachtmerries, maar wel van grote klasse (edoch niet enig in zijn soort)!

Je zou toch moeten overwegen om naar de bouwavond te komen de 22e: kan je mooi met de heer P.v.D, de heer H.D. en de heer R.C. over Famo's babbelen 🤣 .

groeten, Richard.

Re:"Bulle in der Scheisse" Famo,recept voor een luchtfilter

Men neme: 🤣

2 stuks 42 cm nebelraketen (1/35).
1 stuks pvc plaatje 1 mm 2 cm2
1 stuks Aber tiger I PE.
2 stuks tellerminen (1/35).
1 stuks messing 0,3 mm dik ong. 3 cm2 (Eigenlijk ongeveer 6,9 of 12 of meervoud van 3, naar gelang er misgaan....)
1 stuk smessing 2 mm rond 2 cm (Eigenlijk ongeveer 4 of 6 of meervoud van 2, naar gelang er misgaan....)
1 stuk waardeloos resin, ong 2 cm lang, 4 mm dik, 4 mm breed.
1 stuk messing 0.5 mm doorsnede 1 cm lengte

Nu is het doel van dit recept het plakken en bakken van een luchtfilter volgens bijgaande foto:

parolafamo3151.jpg

Dit aangezien het koekje van masterchef Tamiya mijns inziens totaal verpieterd was 😢 :

luchtfilterfamotamiya.jpg

Om dit te bereiken had ik een bepaalde diameter buis nodig. De nebelraketen hadden mijns inziens de exacte maat. 🙂 Op de boormachine bij een toerentalletje van ong. 400 toeren afdraaien. Let op het toerental niet te hoog zetten, anders smelt het resultaat als sneeuw onder het zonnetje. Kijk eens hoe mooi dat stukje plastic op dit toerentalletje wordt. Let wel niet te lang.... De onstane cylinders garneer je met twee vierkante PVC plaatjes. Ook deze gaan in de boor op 400 rpm om het mooi afte ronden. Het resultaat zijn twee identieke bakjes. Deze wou ik eerst afdichten met twee PE rondjes uit het genoemde Aber setje. Deze waren echter een paar tienden onnauwkeurig. 😳 Ondertussen had ik ook even aandacht besteed aan de pootjes en deze even apart voorbereid om straks samen een prachtig geheel te vormen.:

luchtfilterfamo1.jpg

Ook het steuntje onder het filtertje had al vorm gekregen en was d.m.v. Een soldeerbout reeds 1 geheel geworden.

luchtfilterfamosteun.jpg

Deze dekseltjes verwijder je dus met een mesje, schilmesje, hobby mesje, stanly mesje, maakt niet uit van de twee potjes. 😕 Nu opnieuw naar de juiste topping gezocht en mijn oog viel op twee niet al te doorbakken tellerminen met exact de juiste diameter!! Deze op een zacht temperatuurtje en met een niet al te grove korrel dunnen tot ong. 0,45 mm dikte verdunnen. Deze twee dekseltjes prik je met twee 0,5 mm prikkertjes exact in de twee centra van het reeds voorbereide resin stukje 😉 . Langzaam begint het baksel vorm te krijgen.:

luchtfilterfamo3.jpg

Nu gaan we aan de garnering beginnen, hiertoe buigen we twee 1 cm stukjes messing met een doorsnede van 2 mm onder een hoek van 90 graden. Het slijptolletje zorgt voor een mooie curve. Al deze ingedienten plakke men aan elkaar met het volgende resultaat:

luchtfilterfamo5.jpg

luchtfilterfamo6.jpg

luchtfilterfamo7.jpg

Zoals je ziet is het geheel afgemaakt met klemmetjes van Aber 8) .

Ter vergelijking nog even Tamiya's kookunst en de mijne:

luchtfilterfamo4.jpg

EET SMAKELIJK!!!! 🤣

Gr. Frank 😉

Re: "Bulle in der Scheisse" Recept voor een luchtfilter 14-

Ha die Frank,

Ik vind 'm super, maar nu niet de motorkap dicht bouwen, OK... 🙄 😉 ?

Ik herhaal: indien je in Januari kan komen, dan moeten Peter, Herold, jij en ik allen onze Famo's maar eens meenemen naar de bouwavond en ze naast elkaar zetten. Lijkt me een machtig tafereel 8) . Ik PB alvast de anderen 😉 .

groeten, Richard.

Re: "Bulle in der Scheisse" Recept voor een luchtfilter 14-

Richard Cramer zei:
Ha die Frank,

Ik vind 'm super, maar nu niet de motorkap dicht bouwen, OK... 🙄 😉 ?

Ik herhaal: indien je in Januari kan komen, dan moeten Peter, Herold, jij en ik allen onze Famo's maar eens meenemen naar de bouwavond en ze naast elkaar zetten. Lijkt me een machtig tafereel 8) . Ik PB alvast de anderen 😉 .

groeten, Richard.

Thanks man!!! 😉 En die motorkap blijft op de een of andere manier open. Heb net een nieuwe Maybach besteld bij Dnepr model en die moet gezien worden!!

En dat Januari staat hoor!! Ik heb alleen geen flauw idee wat je er dan van mij naast kan zetten.......... 😳

Gr. Frank 😉

De lieretierelier. 😱

Er was eens een lier o zo fier,
die ging maar aan het bier. 😉
Want die lier van Tamiya die vond die maar niks, 😈
daarvoor gaf hij nog geen riks 🤐
Dus van het filter nog een beetje beurs 😢
ging die klojo weer aan de research. 🙂

Op het net vond die onder andere dit:

66123486cahlyl.jpg

Ja die van Tamiya is echt sh.... 😢

Ook vond die nog een beetje van deze:

zgkw18tseilwindecb011.jpg

En dacht, zo moet die dus weze. :idea:

Hij ging aan het vijlen en schuren, 🙂
boren, plamuren. 🙄
Snijden aan vlakken, :!:
solderen en plakken.

famolier.jpg
famolier1.jpg

famolier2.jpg
famolier3.jpg

famolier4.jpg
famolier5.jpg

famolier6.jpg
famolier7.jpg

famolier8.jpg
famolier9.jpg

famolier10.jpg

Het viel allemaal niet mee, 😕
maar met wat er aan het eind stond was hij bijna tevree. 😀

(Het beginnen allemaal kleine bouwpakketjes te worden)

Gr. Frank 😉

P.s. Opbouwende kritiek, voor gek verklaringen, aanvragen voor rectificaties enz. enz. welkom..

Terug
Bovenaan