Nieuwe modellen!

Goedemorgen,

Met meer dan 13000 geleverde voertuigen in twee varianten (4440 en 4442) is de viertonner van DAF zo'n beetje het meest gebruikte voertuig in allerlei varianten van de Nederlandse Landmacht. Ze zijn zo'n beetje aan het eind van hun carrière en worden langzaamaan vervangen door de nieuwe Scania's.
Op modelgebied stond Artitec in Neurenberg met een H0 model van de YA4440, er zijn ook merken die zich richten op 1:50 maar tot op heden nog niets in 1:35.

We zijn voornemens om te kijken of het mogelijk is een 1:35 te laten maken door Scalemasters. We mikken dan op de YA4442 versie die prima geschikt is om alle nog in dienst zijnde varianten te kunnen (ver)bouwen. Het betreft dan een een hoge kwaliteit resin discast model met een richtprijs van ca 100-140 euro. (vergelijkbare resin modellen van bijv Accurate Armour/Perfectscale vallen in dezelfde prijscategorie of zelfs duurder).
Verder kijkend zou de viertonner een opstap kunnen zijn naar 1:35 modellen van de tientonner 2300-serie en de 3300 takeldoos.

Er zijn 200 orders nodig, dus vraag is wie interesse heeft? De insteek is puur om te polsen hoeveel interesse er is en wellicht dat mensen goede suggesties hebben ten aanzien van hoe en wat en waar rekening mee te houden aangezien ik zelf 0 ervaring heb met een project als dit. Ik zou het iig wel heel mooi vinden om eindelijk een model hiervan in mijn vitrine te hebben, er is dan ook geen winstoogmerk.

Met vriendelijke groet, Robert van Raamsdonk
 
De precieze prijs zal gaan afhangen van het uiteindelijke aantal orders. De mallen en 3d tekeningen laten maken alleen kost al ca 5000euro dus hoe meer bestellingen hoe goedkoper het model uiteindelijk zal worden.
De 2300 serie tientonner staat bij succes van dit project ook op de bucketlist.

Bij interesse graag via pb je mailadres en hoeveel modellen je zou willen zodat ik je met die info kan opnemen in de mailinglijst.

Ik had trouwens gehoopt en verwacht dat er meer reacties zouden zijn, dus het loopt vooralsnog geen storm. Kortom zegt het voort en alle tips en delen van deze info met mogelijk geïnteresseerden wordt op prijs gesteld.

Mvg
 
Er gaat eenmalig in beperkte oplage een schaal 1:35 YA4442 viertonner model gemaakt worden. Leverbaar in legergroen met bijgeleverd decalvel voor ca 10 verschillende voertuigen en in wit met VN-UNPROFOR markeringen. De order is inmiddels geplaatst en er zijn nog een klein aantal modellen beschikbaar.

De prijs is 135euro en is puur de kostprijs, dus geen winstoogmerk.
Voor de modelbouwers, dit kant en klaar model heeft de juiste cabine, chassis en wielen om de standaard viertonner te verbouwen naar andere varianten zoals een shelterbak.

Als je interesse hebt kun je nu inschrijven door mij een mailtje (r_raamsdonk@hotmail.com) te sturen met je naam en adresgegevens, daarbij aub aangeven of je de groene of witte variant wilt. Ook voor als je meer info wil en/of vragen hebt.
 
Hallo,

Bronco komt met de Ram MK II uit in schaal 1/35 deze tank werdt veel gebruikt door de Canadese legereenheden. Ik denk zelfs dat je uit deze tank ook een Ram kan bouwen door de koepel met loop weg te laten. Het laatste voertuig is niet alleen door de Canadezen gebruikt maar ook door de 1st Polish Armoured Division) en de Engelse legereenheden rond de slag van Overloon in oktober 1944.

Als ik zo na de kit kijkt zou het mogelijk kunnen zijn alleen de luik aan de rechter en linker kant zou je dicht moeten maken en recht moeten slijpen.

Ik vind het persoonlijk een grote aanwinst dat Bronco in 1/35 met deze tank uitgaat komen.

tot zo ver dit berichtje

met vriendelijke groeten,

Bernard
 
bernard van laar zei:
Ik denk zelfs dat je uit deze tank ook een Ram kan bouwen door de koepel met loop weg te laten.
Een Ram Kangaroo, bedoel je? Die werden uit verschillende Ram-subtypes gebouwd, zowel met mitrailleurkoepeltje als met gewone boegmitrailleur, dus de kans is groot dat dat ook met dit model kan. Wel zou het helpen als er een interieur in de doos zit :)
 
Hallo,

Inderdaad ik bedoel de Ram Kangaroo wel ga ik er vanuit dat bronco een interieur bij zit deden ze ook bij hun andere bouw dozen zo als de Humber IV en Humber Scoutcar.

Met vriendelijke groeten,

bernard
 
En als je hem toch ombouwt tot Kangaroo, kun je de toren gebruiken voor een IJssellinie-bunker.
 
Hoi,

Mooie kit maar Ik zit eigenlijk te wachten op de Wasp MK.II C van Riich models.
Bestaat of leeft die club nog?
Zie ook niets veranderen op hun site.
Laatste nieuws up-date is van 2017.
Wel ergens gelezen dat deze kit in juni uit komt. Volgens mij op Face-Book.

Peter.
 
De Ram kangaroo is maar door 2 regimenten gebruikt, allebei onderdeel van 79th armoured division( hobarts funnies).dat waren 1st canadian armoured carrier regimen en (br) 49thbarmoured carrier regiment. Andere eenheden hadden geen eigen kangaroos , voor operaties werden kangaroos altijd geleverd door 1 van deze twee regimenten. Wat je wel kan tegenkomen is een variant die wel in armoured divisions voorkwam is een munitiecarrier ; de Walibi of de vlammenwerper Badger
 
Het prototype model van de viertonner is klaar. Wordt nog wel helemaal beoordeeld en aangepast waar het beter kan. Lukt me helaas niet hier de foto's te uploaden maar die staan inmiddels ook overal op Facebook. Mocht je interesse hebben, stuur even een email of berichtje.

Gr
 
Beste Robert en alle geinteresseerden,

Ik heb ook bij Robert een viertonner in bestelling en de eerste fotos zien er goed uit. Aan de enkele imperfecties wordt nog gewerkt en dat is goed nieuws. Wellicht een leuk idee voor diegenen onder jullie die een relevante aanhanger achter de viertonner willen hangen:
bij Modelbau Koenig ontdekte ik een fraai resin 1:35 model van de 1200lr waterwagen, van Y-modelle, die al enige jaren bij de Kl in gebruik is. Zo op het eerste gezicht is dit Duitse model identiek aan de NL versie. Een interessante combinatie, die je vrijwel dagelijks op de Nederlandse wegen tegenkomt.

Zie link https://www.modellbau-koenig.de/en/Vehicles/Military-1-35/Wheeled-Vehicles/modern-since-1945/West/Anhaenger-1-5-to-Wassertransport-1-200-Liter
Prijs voor Twenot leden: E47,64

success met het bouwen of alleen maar kijken!
Gert
 
Vervolg: Bronco komt met Ram MK II

Voor de nieuwsgierigen onder ons - hier kun je een bespreking van de kit vinden:

http://www.missing-lynx.com/reviews/canada/broncocb35215reviewbg_1.html

Op de site van voormalig Missing-Lynx was er al wat commentaar op de vormen van o.a. de voorkant van de toren. Of dat terecht is, kun je aan de hand van de geplaatste foto's zelf beoordelen:

https://www.tapatalk.com/groups/missinglynx/bronco-ram-ii-ml-hyperscale-review-t320363.html]

HTH

Erik Jan
 
Beste Robert lees net je bericht ben zelf chauffeur geweest op de ya 4440 met keukenbak aanhanger natuurlijk benieuwd naar de laatste ontwikkelingen betreft het model ! Wat zijn de laatste nieuwtjes ? maw is het al te koop ?
mvg Henk Faas
 
Hallo Henk,

het laatste nieuws is dat het prototype, nu incl alle PE en andere kleine toevoegingen zo goed als af is. Decalvel wat erbij komt is ook al klaar. Prijs is 135eur. Levering staat voor eind dit jaar.
Je kunt foto's vinden vh prototype op diverse facebookgroepen die betrekking hebben op Nederlandse voertuigen of modelbouw. Mocht je een model willen (zijn al bijna uitverkocht) of meer info en foto's, dan laat maar weten. Je mag me uiteraard ook even mailen op r_raamsdonk@hotmail.com

Mvg Robert
 
Hallo Robert
Las net je artikel betreft Daf 4 tonner (was er even tussenuit) Indien er nog voorradig zijn zou ik er graag eentje bij je willen bestellen !
Groet Henk Faas
 
Het betreft een kant en klaar model van resin. Als je m in de standaard versie wilt houden kun je m natuurlijk altijd nog zelf verder verder detailleren en weathering, washes etc toepassen. Mocht je, zoals ik ook ga doen, m willen gebruiken als basis voor andere voertuigen dan kun je m verbouwen tot bijv shelterbak, bdm en aanhangers van Y-modelle toevoegen zodat je als modelbouwer toch nog de lol hebt van het bouwen.

Ik had m zelf liever als bouwdoos gehad, echter levert de fabrikant alleen kant en klare modellen af. Het goede nieuws is wel dat je nu iig een prachtige viertonner in de juiste schaal in de kast krijgt waar je, ook al is ie al gebouwd, gelukkig wel mee aan de slag kunt om m nog mooier te maken, aan te passen of compleet te verbouwen. En een alternatief voor dit unieke model is er simpelweg niet.

Gr Robert

ps. hetzelfde verhaal gaat ook op voor de YBZ3300 die dit voorjaar via mij uitkomt en vervolgens de tientonner YAZ2300.
 
Goedeavond Robert
Bedankt voor de info ik had hem ook liever uit de doos gehad ! Dus wil bij deze toch maar afzien van evt aankoop ook vanwege de prijs 135,00 euro zou het model daarom ook wel eens zien als klaar Wie weet later
mvg Henk Faas
 
Goedeavond Robert
Bedankt voor de info ik had hem ook liever uit de doos gehad ! Dus wil bij deze toch maar afzien van evt aankoop ook vanwege de prijs 135,00 euro zou het model daarom ook wel eens zien als klaar Wie weet later
mvg Henk Faas
 
Terug
Bovenaan