Britse airborne

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
nu dat de Scammell's klaar zijn ga ik eindelijk verder aan de welbike ,Locust en Tetrarch.
Ik heb ook nog een truuimph onderhandelingen maar dat is niet speciaal airborne.4D24FE25-0DC3-4B49-AB35-32E32AF406FF_1_201_a.jpegF22FB905-8DF2-45DD-9392-EDB5F1D5C8C4.jpeg93C8AB8F-BEBE-4F42-B246-DC898AE37349.jpegDA35B8FA-2D68-4CF4-8434-323C8110D0AC_1_201_a.jpeg
De welbik is eigenlijk op het inkleuren na klaar. De 2de zit nog in de container. :cool:
de locust gaat langzaam maar de Tetrarch is aardig opgeschoten.
Daar heb ik wel een vraag over.
Er is door Bronco een voor mij belangrijke misser gemaakt ,de toren heeft geen meedraaiend platform.
De schutters kruk zit vast op de bodem terwijl de commedants kruk wel meedraait.
Heeft iemand een of meerdere foto's van het interieur van dit tankje ?
Het zou mij zeer helpen.
cheers,
Tom

Laatst bewerkt:

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Jakko ,
bedankt , deze had ik ook gevonden ,maar daar is de bodem plaat niet goed op te zien.
Ik heb nog een mail uitstaan naar Chris Loyd Staples, die werd in een item op Track-link genoemd als een leverancier van goede interieur foto's.
cheers,
Tom

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik had ook al het idee dat er niet genoeg op te zien zou zijn, maar zoals je zelf denk ik ook ontdekt hebt, is er verder net zo heel makkelijk wat te vinden :(

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
zo, ik ben de laatste dagen lekker aan de duo bouw bezig geweest.
Bij beide abt's zijn de toren platforms niet echt goed gedaan van uit de fabriek.
De tetrarch kon het platform helemaal niet 360 rond en bij de Locust klopte de afmeting van de 3 hoekige munitiekist niet zaten de zittingen te laag een niet aan de platform dragers ook het handwiel van de toren zat wel heelwimpel geplaatst.
Ik ben ook de transmissie aan het verbouwen want die zat ook teveel naar rechts in de romp.
ik liep klem met de voorste munitie kist qua plaatsing en bij nader onderzoek op de interieur foto's lijkt het dat de transmissie gewoon in het midden zit.696F6464-BBF4-4654-BC3A-292F7B5823BE.jpeg1B8C80E2-1D3E-4463-A137-B1E56C51EE46.jpeg09D0365C-C403-44E9-B977-E01C522F02CC.jpegE7FE306B-F381-435B-A0F1-DA379C54C1DC.jpegF49AAE94-7E81-4A28-988B-981F7F43408D.jpeg0180411D-86D2-49C8-8FAF-FEB815EB91C6.jpegA43F06A2-81E2-4094-A7B1-FEE9BD2E37DB.jpeg
De foto van het gevechtscompartiment van de tetrarch is van Chris Loyd -Staples die mij een hele berg foto's van de tank heeft gestuurd.
De wijzigingen voor de M22 heb ik op het net gevonden .link: Locust Manual
Verder bouwen ze wel lekker weg passing is gewoon goed weinig flash en lastige uitdruk afdrukken.
tot de volgende keer.
cheers,
TomF810DF67-EB1F-428E-9821-126001B41EF6.jpeg004BD839-567C-4164-A9B4-6083401B1422.jpeg
nog wat extra toevoegingen.
Ik ben er te laat achter dat er meer fouten zitten in het standaard model .
Had ik wat minder snel gaan bouwen had ik een aantal ervan kunnen verbeteren helaas het blijft het bij deze.
de aandrijf unit zit te ver naar achter de eerste rib moet ter hoogte van de voorste bogie zitten ,daardoor staat de voorste munitie kist ook te ver naar achter. De stoel en bedienings hendels zitten te ver naar achter.

Laatst bewerkt:

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Ik heb een vraag ,kan een nr 19 radio set gebruikt worden zonder het 2de kleiner deel ?20C445EA-6262-4343-9F4D-D5966D637CEC_4_5005_c.jpeg
Ik heb namelijk geen ruimte in de koepel van de M22 voor de rest.
Ook kan ik op de data die ik heb niet zien of het andere deel ergens anders in de koepel is geplaatst.
De enig foto waar de set op staat is van een repro koepel waar ik sterke twijfels over heb.
hoop dat er iemand is die hier iets over weet.
cheers, Tom.
ps Ik heb net de maten gevonden en in de foto gezet.deze is voor de complete set ,met het ronde deel (weet niet dat die heet.)

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Tom,
Kan je de kleine ook niet bovenop de andere zetten? Dat zag je wel bij Carriers, waar de beschikbare breedte ook beperkt is.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Tom,

Duidelijk......weinig ruimte inderdaad!
Volgens mij is het kleine kastje de Power supply voor de hoofdkast, dus ik vermoed dat die wel nodig is......tenzij er een andere stroomvoorziening is?
Hier in de stowage sketch zie je inderdaad alleen de grote kast van de radio, en geen Power supply. Ik zou dan ook verwachten dat de power supply elders in de kleine toren zit. Ik dacht eerst in de romp, maar dan zit je natuurlijk met kabels, wat problemen kan geven met het draaien van de toren.
Je ziet op de stowage sketches wel de bedieningskastjes voor de WS19 links en rechts in de toren.

bron:M-22 Locust

Ik zag ook die PUR-schuim toren....die gek genoeg wel ruim genoeg is voor de complete WS19 met variometer:oeps::biggrin:

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Alex,
Daar heb ik ook aan gedacht en dat zal dus wel zo zijn ,alleen nu nog de plaats bepalen waar.
Het kastje op de 2de sketch is een radio junction box ,gelijk aan die in de tetrarch, zitten de kop telefoons op aan gesloten.
Dus er moet ergens nog een power box zitten

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Daar heb ik ook aan gedacht en dat zal dus wel zo zijn ,alleen nu nog de plaats bepalen waar.
Het kastje op de 2de sketch is een radio junction box ,gelijk aan die in de tetrarch, zitten de kop telefoons op aan gesloten.
Dus er moet ergens nog een power box zitten
Tom,
Ik hoop dat iemand anders op het forum je vraag kan beantwoorden....Ik heb zelf een paar jaar terug een 19set gekocht, maar over de werking en wat alles doet is mijn kennis vrijwel nihil. Ik heb hier wel eens naar gevraagd bij een radio-verzamelaar, maar die mannen gebruiken een terminologie waardoor ik ze na 2 zinnen kwijt ben :biggrin:. Vaak wordt er dan verwezen naar het boek "Wireless for the warrior", maar ik meen dat dat boek ook al uit 6 delen bestaat oid (?).

Ondertussen mooi werk aan de Tetrarch! Wie had een paar jaar terug gedacht dat er ooit zowel een Locust als een Tetrarch in plastic zouden verschijnen....om nog maar te zwijgen over een 1/35 Horsa!

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Hoi Alex ,
begrijp helemaal wat je bedoeld.Ze kunnen dan net zo goed Koreaans praten .
Heb ondertussen de maten gevonden en in het fotootje gezet.Helemaal snappen doe ik Bronco niet de set in de Tetrarch is zo goed als exact maar het losse setje waar ook nog wapens en bepakking zit is echt mijlen te groot.
Het zijn inderdaad goede tijden voor brits en ander geallieerd spul.
De Horsa ligt ook nog gedeeltelijk afgebouwd te wachten tot ik moed heb om verder te gaan.

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
deze zijn misschien al bekend ,maar ik kende ze nog niet.
Lijken mij toepasbaar voor de meeste Britse voertuigen met radio.76EC75CD-97FA-4A2E-BC74-4BDDD6958103_1_201_a.jpegA88F72E3-78AC-4886-8BF3-6B4388FD528C_1_201_a.jpeg41C40BA6-00C5-4D0C-A6A3-FB01FBAEFF6B_1_201_a.jpeg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Martin,

Je hebt hier weer veel en mooi werk verzet. Ik volg hem al even als stille genieter.

Ik heb de maatvoering van de WS set no 19 nog nagekeken. Zoals vermeld moet deze als volgt zijn.
Maten in mm, schaal 1:35, breedte x hoogte x diepte:
samenstel = 19,6 x 7,3 x 9,6 mm.
ontvanger, zender = 12,7 x 6 x 8,9.
voeding = 4,4 x 6 x 8,9.
Het samenstel is gemonteerd op een drager, de ontvanger/zender en de voeding bevinden zich iets uit elkaar, de slede steekt aan weerszijden iets buiten de behuizingen.

Groeten, Jan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Dit bericht is wat verknipt, omdat ik foutmeldingen krijg bij het plaatsen.

Vergelijk Tamiya (met ontvanger er bovenop):
samenstel 19,1 x 8,6 x 10 (excl. de ontvanger)
zender/ontvanger 15,8 6,9 8,3
voeding 5,5 x 6,2 x 8,3
De hoofdcomponenten zijn dus te breed en te hoog. Samenstel klopt evenmin, gezien de afwijkende opstelling.

Vergelijk Riich (nog in het gietraam, diepte heb ik niet exact kunnen meten):
zender/ontvanger 12,7 x 6,2 x 7,7
voeding 4 x 6,2 x 7,7
Frame is voor opstelling met ontvanger boven en kan ik dus niet meenemen. Breedte en hoogte komen dicht in de buurt, hier mis je dus iets diepte (tenzij de afscherming hierbij moet meetellen).

Bronco heb ik niet beschikbaar om te meten, omdat deze al in een Humber SC zit. Als ik je goed begrijp, heeft Bronco dus twee modellen van de set?

Voor de M22 zou ik mijn gezonde verstand gebruiken, of past een model met accurate maatvoering wel?

Succes met het vervolg, Jan

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Hoi Jan,
Er is dit setje van Bronco :221AB9A5-BBE9-44D3-9BA4-CBD27411F2A9.jpeg
Weet niet hoe het heet ,ik heb de verpakking niet meer..
Maar hier is de maat voering :16 x7x7,5mm en 4,9 x7 x7,5mm. dat is echt te veel.
Ik heb een malletje gemaakt van de voorkant en ga kijken of ik een epoxy front kan maken de rest doe ik dan in evergreen plastic.

cheers,
Tom

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Dat is nog forser dan die van Tamiya. Vaak valt het niet op, maar nu dus wel. In elk geval mooi dat je nu de oorzaak weet.
Als het front gaat lukken, komt de rest ook goed. Ik begrijp dat de set dan wel in de toren past?
Succes, Jan

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Op de Stowage sketches van de Locust zie je dat alleen de zender-ontvanger in de torenuitbouw zit. Er komen twee kabels uit, de bovenste is van de voeding en de dikkere bovenste gaat naar de Control unit. De dunnere kabel loopt langs de stoel naar de onderkant van de torenkooi. Daar zit waarschijnlijk een sleepcontact voor de stroomvoorziening naar de toren. Als de voertuigaccu's het juiste wattage leveren heb je geen Supply unit nodig. Het kastje op de bovenste Stowage sketch lijkt mij de Controll unit. De andere is dan een junction box voor de intercom.

Succes,

Jan Coen

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
ik ben een aardig eind op geschoten met de Locust.
hier zijn wat fotootjes.
Er komen nog een onderdeeltje of 3 bij en dan een beetje weatheren en de bovenkant gaat er definitief op. Voor de toren moet ik nog een koptelefoon maken en wat dunnere kabels van de verdeelkastjes en dan gaat die ook dicht.DDF47519-F921-47C9-AFFF-14D7790A4439.jpeg48EEE167-301C-4573-BC44-6D6B8142848F.jpegBC7C95DA-48CF-4ABB-A3EE-E745015B9903.jpegF79DA56E-9C1E-4D32-8996-20981E22FA9D.jpegB7662C5C-80A9-42F0-80B1-1808DA17EB07.jpeg0FBC74B9-7CD2-4546-B30D-18336C171839.jpeg

Laatst bewerkt:

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
ik heb nog een vraag hoe ziet de bediening van de rook mortieren er in de toren uit.Er gaat een kabel van de trekkergroep door een gat in de toren naar binnen ,maar dan ,zit er ergens een hendel of een simpele T-greep aan het kabel uiteinde??
cheers, Tom
ps. ik heb al wel wat gevonden ,nu alleen nog uitzoeken waar de hendels zitten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bovenaan