Britse A30 Challenger in 1:72

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Zoals aan Erik Jan Eskes beloofd toen hij me van referentiemateriaal voorzag: foto’s van de Challenger die ik wilde gaan bouwen in 1:72.

IMG_1386.jpg

IMG_1387.jpg

IMG_1388.jpg

IMG_1389.jpg

(De koplampen en de beugels daaroverheen ontbreken inderdaad nog, omdat de bovenkant van de romp nog loszit in verband met het schilderen van de wielen en rupsbanden, en ik niet het risico wil lopen dat ze afbreken wanneer ik de twee delen aan elkaar lijm.)

Het model begon als twee Cromwell Mk. IV’s van Revell, omdat de Challenger een langere romp had met zes loopwielen in plaats van vijf:

IMG_1340.jpg

IMG_1345.jpg

IMG_1355.jpg

Voor de bovenkant van de romp heb ik de rompen van de Cromwells in tweeën gezaagd om de juiste lengte te krijgen:

IMG_1373.jpg

Daarop is dan weer het nieuwe stuk romp gebouwd uit plastic plaat:

IMG_1376.jpg

IMG_1378.jpg

Achteraf bezien had ik misschien beter gewoon het middelste stuk laten zitten en het nieuwe middenstuk daar overheen gebouwd, maar dat bedacht ik pas nadat ik de rompen al doorgezaagd had 🙂 De kasten op de zijkanten zijn ook plastic plaat met fijne strip voor de verstevigingsribben en sluitingen.

De toren is zo goed als volledig uit plastic plaat gemaakt:

IMG_1381.jpg

IMG_1383.jpg

Het commandantsluik komt uit de toren van één van de Cromwells, het kanon van een Sherman Mk. V van Plastic Soldier Company (daar zit een 75 mm en een 17-ponder in) en de periscopen heb ik voorzichtig afgesneden van de overgebleven rompvoorkant. Bijna al de rest is plastic plaat, met wat koperdraad en plastic staaf en strip, en twee stukken plastic buis voor de bolle uitstulpingen op de voorplaat.

Hallo Jakko

Mooi gedaan hoor, en erg dapper om er 2 modeldozen aan op te offeren. Ik vind het er mooi uitzien.
Welke unit ga je maken?

Cheers

Erik Jan

Twee modellen van €11,95 per stuk, daar val je je niet zo’n grote buil aan als het misgaat 🙂 Hij krijgt algemene markeringen, aangezien hij bestemd is om in een wargames-tankpeloton de Cromwells aan te vullen tot volle sterkte.

Ha die Jakko,

Dit zijn van die projectjes waarvan ik altijd denk: dat kan ik nooit..... Des te meer respect voor het werk dat je hier laat zien, zeker als je bedenkt dat het 1/72 is.

De krassen op de voorkant van de romp zijn gevuld met Milliput o.i.d? Ik hoop dat je die later niet meer terug gaat zien.

Ik blijf deze in ieder geval volgen 🙂 .

groeten, Richard.

Richard Cramer zei:
Dit zijn van die projectjes waarvan ik altijd denk: dat kan ik nooit.....
Dat heb ik ook vaak genoeg, maar dit is bijna allemaal vlakke plastic plaat, dat kun jij ook hoor 🙂
Richard Cramer zei:
zeker als je bedenkt dat het 1/72 is.
Om eerlijk te zijn vind ik dat makkelijker dan 1:35, precies omdat het allemaal kleiner is en het daarom makkelijker is (voor mij in elk geval) om vormen en hoeken goed te krijgen.
Richard Cramer zei:
De krassen op de voorkant van de romp zijn gevuld met Milliput o.i.d?
Revell Plasto, uit een tube. Die krassen zitten daar omdat ik het detail van het dak af moest halen, want bij de Cromwell zitten daar andere luiken en een periscoop die hier overbodig is, dus dat heb ik allemaal weggevijld. Alleen had ik dat wat voorzichtiger moeten doen, dan zou ik niet zoveel hebben hoeven vullen 🙂 Inderdaad is het wel de bedoeling dat het niet meer te zien is na een laagje verf, maar als het dat wel is dan wordt het een beetje schuren en opnieuw vullen denk ik.

Terug
Bovenaan