Af! Brigadeverkennerspeloton M113 C&V

Dit model is af!

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
In het draadje van Arne's M113 C/V heb ik al wat foto's en opmerkingen gepost, maar een korte samenvatting van deze bouwoefennig.

De wens van de Cavalerie Verzameling : De eerste versie van de M113 C/V maar dan wel in het verband van zijn taak. Door het zelf terugbouwen van een M113 C/V door de requisiten verzameling van de KL naar die situatie en met Willem's geweldige set foto's is dat wel een flinke verbouwing, maar qua informatie goed te doen.

Willem's foto's, Arne's M113 en ook Walther's eerdere scratch project en de bronnen en foto's die daardoor bij elkaar kwamen hebben me al prima geholpen, maar ik ben nauwelijks bezig met die periode, en ook maar zelden met gepantserd materieel, dus kan ik alle input goed gebruiken.

Mijn bemoeienis was origineel bedoeld om "even" de lastige klusjes te doen. De 2 grootste uitdagingen zijn dan de "klotsgaten", de waterafvoer ni de voorspatborden en de 3 bemanningsluiken in het bovenpantser.

cc0f3d87-79a8-4d64-8783-2dd1b00af55e.jpg

romp-punt50-luik.jpg

Eerste acte: de klotsgaten: Ik dacht tijd te kunnen besparen door ze gewoon in het dikke resin materiaal te boren. maar dat koste wel veel meer plamuurwerk dan ik had bedacht.

2023-04-01_m113-c-v_02.jpg

IMG-20230909-WA0009.jpeg

Deel 2 was de luiken. 2 sets van het .50 luik heb ik al te pakken, en 2 .50's. Het luik van de .50 schutter heeft de verkeerde scharnieren en de 2 ander luiken moeten van het draai systeem terug naar de klapluiken. De klapluiken blijven dicht, dus de vorm is een geprint plaatje, en de scharnieren zijn ook van de filement printer afkomstig. Gewoon 3D getekend, en in onderdelen geprint. Scheelt veel werk als er 3x6 luiken met ieder een stuk of 7 deeltjes alleen even licht geschuurd hoeven worden. Stand van vandaag: nog even wat plamuur en een beugeltje over de .50 en het lijkt al heel wat.

IMG_20231010_222625_1.jpg

IMG-20231019-WA0000.jpeg

Het M26 .50 torentje heeft zijn .50 ontvangen. om de munitiekist goed te plaatsen is er wat aan de onderkant/achterkant af te slijpen, maar er ontstaat een gat tussen de .50 en de eerste kogel. 2 extra kogels vullen het gat en eebstrookjeom de belt te suggeren. Ik had er een luchtdoel vizier op gezet, maar die is er al weer af. Nedeland ad een ander vizier.
20231021-WA0022.jpg

20231029_111907.jpg
Na de plakdag in Zeeland is nu de 2e M26 af, maar daar ontbrak de veer aan het affuit. Het "kartelwiel" aan die losse is al beter, de 1e krijgt die ook nog. De boegplaat van de 5 anderen is ontdaan van de beugel waar de sleepkabel omheeg gewikkeld is. Die worden nog vlak geschuurd. De beugels die eraf kwamen blijken te rond voor de achterkant. Helaas. Die moet ik dus zelf maken.

Je zou het bijna vergeten. Er moet nog meer af.... De details zal ik later wel een keer benoemen, maar de 1e nadert zijn voltooiing.
IMG-20231114-WA0006.jpegIMG_20231114_064558.jpg
IMG_20231114_064558-1.jpg

Nooit gedacht dat modelbouw zo therapeutisch nodig was.... En dan ik als zandhaas met 2 maanden dienstplicht ervaring een patserdoos uitpluizen. De draaikolk wordt er in ieder geval iets rustiger van.

Ik neem aan Piet dat er nog een MAG voorop komt toch?

Wat is het plan Piet?
alle vier strak identiek, als bij de parade
Of krijgen ze een identiteit? Ik denk bijvoorbeeld te zien dat de luiken nog open kunnen?

Ik neem aan Piet dat er nog een MAG voorop komt toch?
Ja, uiteraard.
Wat is het plan Piet?
alle vier strak identiek, als bij de parade
Of krijgen ze een identiteit? Ik denk bijvoorbeeld te zien dat de luiken nog open kunnen?
Nee, de luiken kunnen niet meer open. Er komt ook geen bemanning op. Waar ik nu met deze eerste ben is de nullijn. Ik weet nu hoe ik de andere 5 snel door kan drukken. Ik mis nog 4 torentjes en 6 Mag's Dat zien we later wel.

Resin, 3d, een airbrush, wat verf en een klein koffertje gereedschap, maar vooral oefenen. Het is lang niet zo moeilijk als mensen bang voor zijn.

Wat Walter maakt is veel meer skills, meer tools.

vooral oefenen
Dat bepaalt veel van de kwaliteit en in dit geval kwantiteit. En om een mooi model uit resin te maken vereist ook (zijn eigen) skills.
Natuurlijk is wat bijvoorbeeld Walter doet iets van een andere orde. Dat geldt ook voor schilderen, verwering, figuren, een diorama met een verhaal. En hoe wij hier op onze eigen manier van genieten en energie uit halen.
Nogmaals petje af, want dit zestal is zeker een meerwaarde voor de verzameling.

Dapper volgehouden Piet! Ik zou na één hebben gedacht: “Oké, zo moet het dus … En door!
Waarom wilden ze er zes trouwens? Komen ze op een rijtje te staan of in een diorama?
En één zal van de PC geweest zijn? Geen idee, maar wie weet dit:
had die vrôger meer of andere radio’s?

Laatst bewerkt door een moderator:
M113 erbij 🫣🙄😉🤔! Tenzij het cavaleriemuseum een plausibele verklaring heeft dat er 3 verkenningsgroepen/ploegen waren waarvan 1 groep inclusief pc en opc en dat er geen co-groep was (met minder mensen).

Dapper volgehouden Piet! Ik zou na één hebben gedacht: “Oké, zo moet het dus … En door!
Waarom wilden ze er zes trouwens? Komen ze op een rijtje te staan of in een diorama?
En één zal van de PC geweest zijn? Geen idee, maar wie weet dit:
had die vrôger meer of andere radio’s?
Van veel van de tactische voertuigen hebben ze een compleet verband staan.

Maar ik maak er geen 6! Ik vind dit razend knap!
Een goed oud Brabants spreekwoord zegt: As ge er gin hart mer vur het, zette er ouw buik mer teege.
(Als je er geen hart meer voor hebt zet je er, je buik maar tegen. Als in de kruiwagen die je aan het duwen bent)

Van de vakantie heb ik de kettingen van de Fiat 727 "even" in elkaar gezet. 2x 56 schakels die uit 2 delen zijn en samen 5 aanspuitingspunten hebben. Ieder project heeft wel eens ergens een set onderdelen die "saai" zijn. Gewoon voor gaan zitten.

Dank voor de complimenten, maar dingen tot een goed einde brengen is zeer motiverend. Het is allemaal eigenbelang. 😉

Trouwens, Ik heb samen met Bas en Egbert in het begin de onderstellen in elkaar gezet en in de loop van het bouwen met een aantal details ook nog was assistentie. De .50 torentjes en de Mag's van Sylvain waren ook een uitkomst, en die vond ik door adviezen van dit forum.

(en zo ben ik ineens bezig met een speech voor het ontvangen van de oscar.... ( 😱 ).

Als er voor ons kluppie wat inspiratie uit valt is het al veel winst. 24 augustus "bouwdip verdrijf dag" en continu op het forum!

Voertuig van de e commandant en zijn reserve.
De reserve heet: opvolgend pelotonscommandant, ofwel OPC. 🙄
Maar als je er nu al zó veel energie in hebt gestoken, blijft dit een gekunseld verhaal toch?
En een M113 is zó geplakt.

(Maar dank denk ik dat er ook nog een Nekaf bij moet voor de OPC)

Terug
Bovenaan