BR 52 Krieglok fahrt .... 16 april 2013

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

De kit van Trumpeter stond geruime tijd te verstoffen voordat ik zover was om eraan te beginnen.
001-Foto%20kit.jpg

Het lijkt een klein doosje, in het echt vult het zonder problemen een A2 snijmat en de inhoud doet er niet voor onder. De doos zit vol met plastic en daarnaast maak ik gebruik van een serie upgrade sets van Voyager, Eduard en LZ Models. Referentiemateriaal komt van internet en daarnaast gebruik ik het boek van WWP BR52 Train in detail en het was me opgevallen dat er veel variatie is en aangezien Kanne ook met dit model bezig was en we daarover spraken heb ik besloten een versie te maken die min of meer een ode aan deze trein is, maar geen correcte historische weergave.

Het bouwplan begint met de rails, die heb ik laten liggen, ik ben begonnen met het frame wat makkelijk in elkaar ging, wel behoorlijk wat flash en andere ongeregeldheden weggewerkt voordat sprake was van een keurig opgekuist framewerk.
004-Stap%201.jpg

005-Stap%201.jpg

De bouw gaat verder met de steunen voor de ketel en verdere opbouw. Hiervoor gebruik ik de PE delen van Voyager BR52 part 1. De kitdelen zitten vol met gietresten en hebben minder detail. Na wat avonden knoeien zijn drie van de vier steunen gereed.
De beide steunen voor de ketel.
010-Drager%20ketel.jpg

011-Voorste%20drager.jpg

Op het laatste onderdeel komt nog een opbouw voor de aansturing van de wielen, dat bouw ik later omdat Voyager sneller door het bouwproces gaat dan Trumpeter.

Om zeker te weten dat de ketel past heb ik de keteldelen aan elkaar getaped en vervolgens op de steunen geplaatst en zo te zien gaat het goed komen met de pasvorm.
Eerst alle steunen.
012-Alle%20dragers%20in%20frame.jpg

Met ketel.
013-Ketel%20getest.jpg

014-Ketel%20getest.jpg

Dit was het voor nu, de bouw gaat rustig door en waar het schip .... eeeuh trein strandt, we gaan het zien.
Grt Johanna

Re: BR 52 Krieglok fahrt ....

No pain, no gain, no train...... nu lekker doorstomen Johanna !! 😉

Heb deze ook nog ergens onderop liggen.... ik wilde er eigenlijk niet aan herrinnerd worden (dat ding moet óók nog 'ns...)
.... en nu...húp daar issie weer.
Ga deze toch volgen, wie weet krijg ik zin om 'm voor m'n wagonnetje te spannen 😱

Veel plezier en onspoor niet !!

vrolijk kolengestookt groetje
0007_zpsb4f5c94b.gif
😀
Peter

Damn.... die van mij hield zich zo lekker koest, de laatste tijd.
Nu hoor ik 'r weer af en toe zachies rammelen aan de schuifdeurtjes waar ze veilig achter verborgen ligt.
Damn...

interessant... is weer eens iets anders!
succes, en hou 'm op stoom,

groet,

Peter

Kanne Berends zei:
Nu hoor ik 'r weer af en toe zachies rammelen...

Ach zo lang het je eierstokken niet zijn... 😉

Ik moet eerdaags toch mijn BR weer eens op het werkblad plaatsen, al is het maar om er eens achter te komen hoe ver ik was met de bouw...?
Van de rails is niet veel meer over, die heeft een paar keer transport niet overleeft... 😈

Ach ja,

Johanna, succes met de bouw en afwerking, ik ben benieuwd wat je er van maakt...

Rico

Hmmm, rammelend eierstokken Rico, mag hopen dat je daar geen ervaring mee hebt .... gelukkig hebben treinen er geen last van 🤣 🤣 🤣

Heren, haal de BR onder stof vandaan en bouw gezellig mee, goed voor de motivatie!

Ben nu bezig met boutjes aanbrengen, die Duitsers wisten wel wat vastschroeven was.

owww..Johanna.
Daar heb je een stevige kluif gekozen om je in vast te bijten! 😱

Maar je hebt gelijk, de anderen zouden ook weer verder moeten gaan. Zou heel mooi referentiemateriaal en leermomenten opleveren, om maar te zwijgen van 't kijkplezier voor de rest.

Hoi Johanna,

Ziet er goed uit! Net als de vorige reacties, krijg ik ook weer zin om hem verder af te maken, aangezien hij bij mij ook voor een groot deel af is (maar zoals bij vele, nog niet geheel af...).

Wel een aandachtspuntje, let goed op dat de aansluiting van je PE delen met de ketel echt goed passen (middelste lijkt een beetje te zweven). Heb namelijk bij mij dat ik dat achteraf niet meer goed heb gekregen.

Succes en ik blijf deze volgen.

Groeten,

Remco

Hallo,

Het gaat hier rustig door, pe neemt nogal wat tijd en ik wacht op een nieuwe 0.8 punch, die heeft het loodje gelegd en zijn vervanger is onderweg.
Ik pas regelmatig of de ketel steun genoeg krijgt en tot nu toe lijkt dat goed te gaan. Uit ervaring weet ik dat verf ook de passing weer kan veranderen, goed opletten dus 😉

Een kleine update van mijn kant. De PE neemt behoorlijk wat tijd en het bouten toevoegen ligt stil omdat de betreffende punch tool gebroken is, de vervanging is onderweg en tot die tijd kan ik daar niet mee verder.

Ik was bezig met de voorste steun toen dat gebeurde en dat is ook te zien voor wie goed oplet 🙂
016-Opbouw%20voorste%20drager.jpg

015-Opbouw%20voorste%20drager.jpg

Ondertussen ben ik begonnen aan de stoom cilinders, de eerste is bijna klaar, dit is de cilinder die links komt te zitten.
017-Stoomcilinder%20links.jpg

018-Stoomcilinder%20links.jpg

Ik bouw rustig door en zal ergens moeten bepalen wanneer ik delen ga schilderen, een aantal onderdelen zijn straks niet meer goed bereikbaar.
Gr Johanna

Grt Johanna

Re: BR 52 Krieglok fahrt .... 22 maart 2013

Wauw Johanna,

ook jij gaat een paar stappen verder dan de standaard kit, leuke details zitten er op tot zover.
Gewoon rustig verder bouwen, succes,

Rico

Re: BR 52 Krieglok fahrt .... 22 maart 2013

Dat doe ik zeker Rico, het gaat gestaag door tussen de griep aanvallen die niet willen doorbreken en dat vertraagt het bouwen 🙁

Ik heb wel een aantal aanpassingen gedaan, voor de steunen waarop de ketel leunt heb ik uiteindelijk de onderdelen van de kit zelf gebruikt omdat het passen een groot probleem is, de ketel is wat krom en het lukt beter met de plastic steunen om het beter aangesloten te krijgen. Niet dat het een onoverkomelijk is, er blijft genoeg te detailleren en dat gaat rustig door, foto's volgen binnenkort.

Een vrolijke paasgroet!

Re: BR 52 Krieglok fahrt .... 9 april 2013

Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik dit topic aangevuld heb, het werk is rustig doorgegaan, ik ben geen snelle bouwer en daarnaast bedenk ik me zo vaak dat zelden een aanpassing ook tot het eind blijft zitten. Nu ben ik zover dat ik tevreden ben. Het ziet er wat rommelig uit omdat ik een gedeelte voorzien heb van een zwarte grondlaag en dat is puur voor de delen waar ik straks niet goed bij kan, het echte verfwerk komt later.

Wat te zien is op de foto's is een deel van de bekabeling en buizen waar ik nu mee bezig ben.
019-Loodgieterwerk.jpg

020-Loodgieterwerk.jpg

021-Loodgieterwerk.jpg

022-Loodgieterwerk.jpg

Dit is het eerste deel van het loodgieterswerk, de rest komt nog.
Gr Johanna

Dat zijn volgens mij heel wat details per vierkante centimeter. De kleurverschillen zorgen volgens mij juist voor een levendige indruk en een extra dimensie waardoor het model beter in perspectief gezien kan worden op een 2-dimensionele foto.
is dit veel zelfbouw bij de kit? Dan zal het inderdaad minder snel gaan dan een tamiya tank.

Dit gaat minder snel dan een tank, niet dat het verder iets zegt, je kunt ook jaren bezig zijn met een Tamiya tank 🙂
Het is veel zelfbouw, vooral als je veel foto's bekijkt heeft Trumpeter de makkelijke weg gekozen, dat kan ook, alleen vind ik het detailleren leuk en de rest komt wel 🤣 😉

Misschien heeft Trumpeter er ook wel bewust voor gekozen om superdetaillisten een kans te geven zich uit te leven.
Hoewel, zo`n trein zal waarschijnlijk niet lichtzinnig opgepakt worden. En mensen die hem inderdaad oppakken zullen er hun best wel voor willen doen om het zo gedetailleerd mogelijk tot een goed einde te brengen.

Het lijkt er wel als je bouwverslagen van anderen ziet. Wat is gevonden heb zijn vooral bouw verslagen waarin deze trein volledig gedetailleerd wordt en gezien de hoeveelheid aftermarket sets die beschikbaar zijn is er ook het een en ander aan de trein waar Trumpeter geen juiste keuze heeft gemaakt. Op zich is daar mee te leven aangezien deze trein in diverse uitvoeringen voorkwam en na de oorlog in Oost-Europa heeft gereden en daar ook diverse aanpassingen heeft doorgemaakt.

We gaan het zien waar dit schip strandt mede omdat me ook opviel dat lang niet iedereen deze kit afgebouwd heeft en daar ligt ook een uitdaging 🤣 😉

En dan heb je natuurlijk ook nog de vele field-conversions.....
komt vast wel goed, en eentje moet de eerste zijn om de eindstreep te halen..

Dat laatste is waar en wie weet krijgen we Kanne ook in beweging, maar net zoals met veel treinen en zeker stoomtreinen, het komt langzaam op gang ...

Net als bij andere voertuigen is van alles aangepast en gerepareerd, ze moesten rijden om vooral de troepen in het oosten te bevoorraden en alles wat de trein liet rijden werd ingezet en daar ben ik nu ook mee bezig 😉

in het echt een stuk groter dan hij op de fotos lijkt dus...
wordt een hele kastvuller als die af is....

pffff succes, maar als die af is heb je ook wat.
Het komt vast goed

Denk ik ook, het is vooral een kwestie van doorgaan en de grote is niet het probleem, juist de kleine dingen zijn een uitdaging. Nu ik Hans Landa af heb kan ik me beter op dit project concentreren. Het heeft niet helemaal stil gelegen, er zijn meer details bijgekomen en zo langzamerhand kan ik naar de achterkant van de trein gaan omdat de voorkant eerst verder van verf voorzien moet worden voordat de verdere afbouw kan plaatsvinden.

Wat plaatjes bij het verhaaltje.
025-Meer%20detail.jpg

026-Meer%20detail.jpg

027-Meer%20detail.jpg

028-Meer%20detail.jpg

Nu verder met de achterkant van het frame en dan kunnen de wielen en de rest ... het gaat rustig door 😉
Bedankt voor de reacties!
Gr Johanna

Het ziet er al zeer indrukwekkend uit Johanna, knap werk. Hou vol meid 😉

groetje,
Peter

Klopt dat met wielen het beter lijkt, alleen moet ik eest de boel verven, anders kan ik er niet meer bij met de wielen erop.
Ik doe het rustig aan met dit project, ben momenteel met iets anders bezig want het is af en toe prettig dit project los te laten, de bouw gaat wel door, dat zal niet het probleem zijn.
Dank voor de reacties!

Johanna

Ziet er allemaal lekker ingewikkeld uit !
Waarom verf/primer je bepaalde delen al zwart ? ... geen problemen met het achteraf verlijmen van onderdelen op geverfde oppervlakken ?

groet

Terug
Bovenaan