Bouwverslag: ombouw logeerzolder naar dedicated modelbouw kamer

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Omdat ik intussen wel zeker ben van mijn herwonnen plezier in de hobby gaan we hier de komende weken een rommelige slaapkamer met open Ikea kledingkasten en een werkbank met stoffig airbrushstation ombouwen naar een keurige logeerkamer met de kledingkasten achter een schuifwand.
Daarna ga ik van de nu onaantrekkelijke mottige logeerzolder een volledig op modelbouw toegespitste werkkamer maken met een duidelijke scheiding tussen het stoffige werkblad en de liefst stofvrije spuitcabine.
Verder veel opbergruimte voor materialen, kits en boeken, goede verlichting, een muziekje erbij en in de toekomst een mooie nieuwe vitrine. Wellicht leuk om dat proces hier te delen zodat jullie kunnen lachen om de blunders, bloedspetters en wellicht ook hulp bieden met goede raad, tips en tricks.
Eerst de logeerkamer afmaken, dan de zolder leegruimen en iets aan dat verschrikkelijke blauw doen.
20221112_133954.jpg

20221112_134004.jpg

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Mooi man ! Zal een vermakelijk topic worden...

Ideetje voor verlichting : LED panelen, mooi maatje is 60x30cm, verkrijgbaar in diverse lichttinten, makkelijk te monteren, geeft een bult licht.

Eventueel een kleine vliering bouwen tussen de dakbalken voor extra opslag.
vliering.jpg

Happy Constructing :+:

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Zo kan het worden Rob.
"This is where the magic happens"

IMG_2113.jpg
heb jaren gewerkt vanuit deze kist op het bureau, waarin ik alles kon laten liggen,
klep dicht en kist op de kast. easy-peasy

Maar een tijdje terug heb ook ik de logeerhoek gekraakt en een vaste werkplek gemaakt
In kleur variabele, en dimbare LED-lampen er bij, compressor op z'n plek.
Alles bij de hand
nooit meer zoeken
jummy

Laatst bewerkt:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
goede tip, die vliering!
en oja... ik heb dat zelf dus ook toegepast en misschien als tip : als je die niet doortrekt tot aan de muur kun je er van twee kanten bij.
En afhankelijk van je wensen kan je er zo dus ook twee maken :p

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Zo kan het worden Rob.

heb jaren gewerkt vanuit deze kist op het bureau, waarin ik alles kon laten liggen,

Maar een tijdje terug heb ook ik de logeerhoek gekraakt en een vaste werkplek gemaakt
Lampen er bij, compressor op z'n plek.
Alles bij de hand
nooit meer zoeken
jummy
In een vorig leven (kuch) had ik een volledige zolder tot mijn beschikking voor de hobby.
Die is in een gekke bui destijds in een 1 op 1 schaal "ambush" patroon gespoten.
Ik had er een verlichte spuitcabine, met ventilatie naar buiten en een draaiplateau. Verder een in RVS tubing uitgevoerd netwerkje met luchtleidingen vanaf de verborgen compressor naar de spuitcabine met 2 bajonet snelkoppelingen als aansluiting voor 2 airbrushes. Volledig vanaf de werkplek te bedienen.
Ik werkte destijds op een chemische fabriek waar kilometers van dat soort luchtleidingen liepen voor de bediening van kleppen en connecties met inline analyse apparatuur. Er waren altijd restjes die je mee kreeg als je er netjes om vroeg.
Verder een groot stalen bureau als werkbank, met al mijn gereedschap uitgesorteerd aan de wand.
Zo uitgebreid zal het niet meer worden maar dat het werkbaar gaat worden staat wel vast.

Laatst bewerkt:
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
SherMANIA!
M4 2AD Normandië
M4A1 9 AD Germany '45
M4A3 6AD Ardennen '44
M4A3E8 2ID Korea '51
Vliering is een super idee!
Vwb het stof, een klein luchtfilter doet wonderen op dat gebied.
En LED-verlichting.... het kan lonend zijn om te kijken of je reageert op de puls/frequency van deze lampen. Zeker bij langer verblijf in een dergelijk verlichte ruimte.

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Vliering is een super idee!
Vwb het stof, een klein luchtfilter doet wonderen op dat gebied.
En LED-verlichting.... het kan lonend zijn om te kijken of je reageert op de puls/frequency van deze lampen. Zeker bij langer verblijf in een dergelijk verlichte ruimte.
Ik werk al met 2 LED lampen, op een voet.

Tot nu toe geen last van bijwerkingen. Maar gezien het grote raam op zolder zal ik er zeker ook met daglicht kunnen werken straks.

Laatst bewerkt:

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Succes👍🏻😉
Zo kan het worden Rob.

Bekijk bijlage 21238

Lampen er bij, compressor op z'n plek.
Alles bij de hand
nooit meer zoeken
jummy
En als je dan echt het opruimirige type bent kan het zo worden
image.jpg

Vergeet niet het deeltjeszoeklampje onder de werkdesk
image.jpg

succes

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Ik heb momenteel de modelbouwkamer moeten opgeven omdat ik de zorg heb over mijn dementerende moeder. Modelbouwen gaat momenteel op de keukentafel omdat ik haar zoveel ;mogelijk in het oog probeer te houden. Zelfs slapen gebeurt in de zetel in de woonkamer, naast haar ziekenbed om die reden. Gevolg is ook dat er geen ingewikkelde projecten gebeuren. Ben momenteel vooral bezig met eenvoudige modellen zoals de oudere tamiya, gewoon plakken en schilderen zonder enige aandacht voor precisie of dergelijke, omdat ik niet de kracht of concentratie kan opbrengen voor meer, dus bouwen voor de fun...
pascal

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Klinkt zwaar! En laat al dat plakken en verven van ons nu net voor fun en ontspanning zijn! Ik hoop dat gewoon even lekker bezig zijn met iets simpels je even kan wegvoeren uit de zware en emotionele wereld van mantelzorg. Sterkte man 👍🏻💪🏻

Rob Plas

Lid van de TWENOT
@Pascal Bastiaens , dit is geen fijne fase in jullie leven, sterker nog, ik vermoedt dat dit emotioneel enorm zwaar weegt. Hopelijk geeft het bouwen wat rust in je hoofd, voor nu iig veel sterkte en kracht toegewenst!

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Inmiddels een stap verder, de kastenwand in de slaapkamer is geplaatst, een muur geschilderd en de gehele hobby in dozen verpakt en opzij gezet... :|
Dat laatste is wel een stimulans om nu door te zetten.
Komende dagen de huidige werkbank demonteren en naar zolder verhuizen, dan de komst van de behangmeneer afwachten.
Als die eenmaal klaar is kan het logeerbed naar beneden en kan ik aan mijn hobbyhoek beginnen.

Laatst bewerkt:

Rob Plas

Lid van de TWENOT
De slaapkamer is inmiddels leeg en wacht op de behanger volgende week. Voor de hobbyzolder is er intussen een ontwerp. De lichtbruine vlakken zijn werkbladen van 4 cm dik, 60 cm diep, in verschillende lengtes. Oh ja, ik wil minstens 12 wandstopcontacten, op 2 hoofdschakelaars, op 2 verschillende groepen realiseren, Dat lijkt heel veel, maar 4 x LED lamp, compressor, proxxon tools, fohn, muziek installatie, stofzuiger.... liever mee als om verlegen.

Slaapkamer alternatief 2 Schaal.jpg

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
😳 das geen hobbyzolder…. das een productieruimte….

Geen lopende band🤪?

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De slaapkamer is inmiddels leeg en wacht op de behanger volgende week. Voor de hobbyzolder is er intussen een ontwerp. De lichtbruine vlakken zijn werkbladen van 4 cm dik, 60 cm diep, in verschillende lengtes. Oh ja, ik wil minstens 12 wandstopcontacten, op 2 hoofdschakelaars, op 2 verschillende groepen realiseren, Dat lijkt heel veel, maar 4 x LED lamp, compressor, proxxon tools, fohn, muziek installatie, stofzuiger.... liever mee als om verlegen.

Bekijk bijlage 21389
Alle mensen zeg… het begrip hobbyzolder krijgt een nieuwe dimensie met deze versie 2.0! ….de spuiterij (die was er vroeger ook in de voormalige meubelfabriek waar mijn vader werkte) …. Zelfs ruimte over met optionele invulling …😳. Bij mij moet bij iedere bouwdoos die het huis inkomt iets anders er uit!

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Tja, de luxe van kinderen die niet meer thuis wonen, dan heb je ineens veel huis over. :)
Tja daarvoor heb je de periode dat ze niet meer thuis wonen (soort deeltijd thuis) maar omdat ze zelf geen ruimte hebben het ouderlijk huis als pakhuis zien…

Bovenaan