Bouwrapport M-109 a2, 41 AfdVa, A-batterij,begin jaren '90

Hallo medeknutselaars,
Sinds ik 23 jaar geleden de dienst heb verlaten en ik sinds een jaar of 7 de modelbouw hobby weer heb opgepikt (na mijn jeugd) wilde ik altijd al de M-109 na bouwen waarop ik zelf heb gediend. Aanvankelijk had ik niet zoveel met modern matrieel en bouwde ik alles van WO II, tot het mij na een tijdje en na het zien van oude foto's uit mijn parate tijd in Seedorf begon te kriebelen om toch mijn "eigen" stuk met orginele benaming en benummering na te bouwen. Nadat ik bij de firma Black Lion de decals kon krijgen die ik nodig had ben ik met goede moed begonnen. Naar mijn mening kwam de bouwdoos van AFV het dichtst in de buurt van wat ik wilde bouwen en met wat aanpassingen en een interieursetje van Black Dog ben ik aan de slag gegaan.
Het is voor mij de 1e keer dat ik een bouwverslag doe dus vergeef mij eventuele foutjes. Ik probeer de vorderingen zoveel en zo goed mogelijk op volgorde te zetten.
Hier komen ze , evt. tips en op-of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom als het maar geen details zijn over een schroefje of een boutje meer of minder 🙂 🙂 .

Eerst een paar foto's vwb het in elkaar zetten van het voertuig met inbegrip van het Black Dog setje en een foto van het stuk met een gedeelte van de bemanning waar het om gaat :
u8gMil.jpg

QmTCjm.jpg

Hier een paar foto's van de kit voor het geverfd wordt,

AEzthO.jpg

iULP2F.jpg

FjdMoj.jpg

15Ocwt.jpg

Daarna de binnenkant met oud wit een lichtbruine wash en een roestbehandeling.
En de rest op kleur gebracht.

iU0kIl.jpg

Lf5LHf.jpg

Lf5LHf.jpg

C8HtRd.jpg

FDQeFo.jpg

Nadat alles wel zo'n beetje in elkaar zat ben ik begonnen met het spuiten van de toren.
De antennemount en het zwaailicht heb ik zelf gefabriceerd omdat het zwaailicht er niet bij zat en de antennemount aan de zijkant van de toren zat bij deze kit, en ik dus de nederlandse versie moest hebben. Datzelfde geldt trouwens voor de cupola, die heb ik met iemand hier op het forum kunnen ruilen , waarvoor mijn dank nogmaals
yEHyIk.jpg

gCzCCf.jpg

aPwfEL.jpg

rddFA5.jpg

De kleur van de toren heb ik gedaan met eerst een zwarte basis en daarna olive drab gevolgd door khaki drab van tamiya. Vervolgens een donkere wash op terpentine basis, daarna met een lichtere kleur groen ge-drybrushed en als laatste lichtelijk roest en gemetalized. Lichtelijk roest omdat ondanks dat het voertuig grotendeels uit aluminium bestaat er toch altijd wel ijzeren onderdelen aan zitten en dit het geheel wat meer tot leven brengt.
Dit alles afgemaakt met de naam van het voertuig "Anouschka". Ik kon het toch niet laten om dat alvast te doen 😀 😀 .

MmJT01.jpg

1l82On.jpg

uZfh9X.jpg

2z5Q0y.jpg

9xNNiq.jpg

Op deze laatste foto heb ik de .50 er bij op staan. Deze heb ik gewoon mat zwart geverfd en met potloodslijpsel gemetalized.
Verder heb ik nog een hoesje over het zwaailicht geplaatst, wat in feite het tasje was waar wij onze microfoonset en koptelefoon in bewaarden als die in gebruik waren. Die paste er nl. precies overheen als camouflage 😀 .

gKfxS4.jpg

Dat was het voorlopig, ik ben nu de romp en het onderstel op kleur aan het brengen dus die foto's volgen nog.
Greetz Patrick

.

Re: Bouwrapport M-109 a2, 41 AfdVa, A-batterij,begin jaren '

Patrick Leferink69 zei:
evt. tips en op-of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom
M’n eerste tip zou zijn wat je zelf ook al ontdekt hebt:
Patrick Leferink69 zei:
Zie nu wel dat de modelbouw foto's wat aan de kleine kant zijn. Ze komen vanaf mijn mobiel, weet iemand hoe ik ze groter van mobiel naar PC/Laptop kan sturen ? 🤣
Ik denk dat dat ervan afhangt hoe je normaal gesproken bij die foto’s komt. Kun je de telefoon niet aan je computer hangen en ze dan importeren in één of ander fotobeheerprogramma?

Een andere opmerking/tip die ik heb is om meer te schrijven over wat er ongeveer op de foto’s te zien is. Je hoeft geen duizend woorden per foto te doen, maar een korte inleiding zou bijvoorbeeld wel handig zijn, iets in de trant van: „De de toren heb ik gedetailleerd met een setje van Merk M, maar de Foobar Mk. 3 die daarin zit was op de Nederlandse uitvoering een M152 Dinges, dus die heb ik zelf gebouwd” enz. — en dan daarna de foto’s die daarbij horen. Op die manier splits je het verhaal in een paar stukken, met bij elk wat uitleg zodat duidelijker is wat je gedaan hebt, wat het moet voorstellen, enz.

Hoi Jakko,

Ja hahaha, is wel veel (te kleine) foto's en weinig tekst. Ik zal daar komende week even wat verandering in brengen. En met de foto's zelf kan ik misschien ook nog wat veranderen door ze groter te uploaden op Imageshack.
Iig bedankt voor de opmerkingen.

Patrick.

Hoi Patrick ik zou de foto's nog groter maken en als je foto's maakt zorg ook dat je alles wat niet met je voertuig te maken heeft even weghaald aan potjes verf, snijmatjes, bouwbeschrijvingen etc.! Is rommelig en haald de aandacht weg waar het daadwerkelijk omgaat en dat je is werk. Zorg voor een neutrale achtergrond bijv. een stuk karton.

Gr.JW

Het model ziet er goed uit. Veel success met het afbouwen. Heb je die decals zelf geprint of zaten die in de doos?

Smaken verschillen. Ik vind het juist wel leuk om een stukje van de werkplek en de gereedschappen te zien.

E

Hoi Erik,

De decals heb ik dmv foto's en nadere uitleg laten printen bij Black Lion decals.
Ze zien er echt top uit.
En idd voor de rest , ja het had wat opgeruimder kunnen zijn maar dat doe ik wel als het allemaal af is.

Patrick.

Terug
Bovenaan