Bouwlog SdKfz 251/10 met Wurframen [update 16.00]

EricReist

Lid van de TWENOT
Terwijl de meesten van jullie werken, houdt bouwgroep Amsterdam (kern=2 man) vandaag een bouwdag waar de SdKfz 251 met 37mm pak en met wurframen gebouwd zal worden. Kandidaten zijn:

Frank met de AFV 251/1 Stuka zu fuss + Tamiya Pak
Eric met de Dragon 251/10 Stuka zu fuss

Start: 10.30 met koffie en croissants
Tot de volgende update...

25101.jpg

Eric en Frank

Het schiet op !

De koffie en croissants hebben ons goed gesmaakt, waarna de eerste vorderingen inmiddels op de snijmat liggen. Beide zijn we in stap 5.

Momenteel -onder genot van Duitsch Geback (Bienenstich)- wordt verder gewerkt aan het onderstel.

25102.jpg

tot de volgende

Frank

En we naderen de thee-pauze (niet in beeld).

De onderstellen zijn (bijna) klaar, al loopt Dragon wat voor op AFV. Pasvorm is allemaal prima. Wel moet bij Dragon een stuurstang en rolletjes tussen de tanden van de aandrijfwielen toegevoegd worden. Daar staat tegenover dat de AFV handleiding (&^*^% is.

AFV
25103.jpg

Dragon
25104.jpg

NB er komt maar 1 rek met pak munitie in de 251.
De namiddag vangt aan...

En het resultaat van de dag... ( nu high van de lijmdampen -zeker na het omvallen van een potje Tamiya extra thin...)

25107-1.jpg

heet een 'kapsalon'...

25105.jpg

25106.jpg

van de week weer verder...

Ik weet het, ik ben een vervelend ventje 😉 maar ik vrees dat je de geweren niet op de juiste manier in de rekken hebt zitten. De trekkers dienen aan de binnenkant te zitten en niet naar de buitenwand toe. Alle Dragon tekeningen zitten op dit punt fout .

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Ik weet het, ik ben een vervelend ventje

haha nee hoor, juist welkom. Misschien wel handig als je er volgende keer bij een bouwdag bij komt zitten, of alles live volgt via de webcam op www.twenot-amsterdam-bouwt-live.nl (30 c.p.m.)

Ik ga die geweren omdraaien. Bij de Dragon moest verder de stuurstang naar de as toegevoegd worden, alsmeer rolletjes tussen de tanden van de sprocket wheels. Pasvorm van de grote delen zijn prima, alleen de overhang van het bovendeel ontbreekt. Weet jij verder nog 1-2-3 euvels inde betreffende kits van AFV en Dragon?

Eric
(woensdag-avond pas verder bouwend)

Hoi Eric,
Gelukkig dat je het sportief opvat 😉 , ik heb vorig jaar tot mijn chagrijn dezelfde fout gemaakt. Ik had het 15 jaar geleden bij mijn oude Tamiya kits wel goed gedaan maar bij het bouwen van een modernere Dragon kit vorig jaar leek het me niet nodig om er referentiemateriaal bij te houden... Ik bouw nu uitsluitend nog met alles erbij wat ik maar vinden kan (maakt niet uit welke fabrikant, fouten maken ze allemaal). Voor voetangels en klemmen m.b.t. de 251 serie wil ik verwijzen naar "model reviews"op dit Forum waar ik vorig jaar een stukje over geschreven heb. En ik dacht nog wel dat je dat ademloos gelezen had 😉 .... (grapje)

Groet,

Naschrift: het review verslagje is gedateerd wat betreft info over de Falke en de Uhu omdat er intussen meer bekend is over deze voertuigen. Ook ben ik vergeten te vermelden dat de koplampen bij de Dragon C uitvoering te ver van het motorpantser af zitten (het is mogelijk dat er hier verschillen waren afhankelijk van waar de 251 gefabriceerd werd maar ik denk dat Dragon er gewoon naast zit).

Arjan

@Arjan, ik zal dat stukje van je ook eens gaan lezen, ook al wil ik er bewust een misschien verkeerde track er op leggen.

Ik verheug me al op het gepiel met de friuls 😱 😱
Zal wel een masochistisch trekje van me zijn.

Cheerio, Arno

Beste medebouwers,

Heerlijk zo'n weekendje niks, dus lekker veel tijd verder te werken aan de 251.

De voornaamste bewerkingen:

- Italeri-3.7-Pak toegevoegd. (hiermee wordend 251/10)
- polystyreen onderplaat voor de Pak met opstaande rand + lasnaden
- Dragon-munitiekist rechtsachterin toegevoegd. Omhulsel van polystyreen.
- Dragon-tracks toegevoegd
- SdAnh toegevoegd en bewerkt met messingdraad en touw.
- Figuren toegevoegd van Dragon en MiniArt.

ISdKfz251-10-C-SzF2.jpg

munitierek.jpg

II091120083370.jpg

III091120083373.jpg

091120083381.jpg

IV091120083372.jpg

Op- en aanmerkingen zijn wellkom.

groet Frank

Mike Bruijsten zei:
Let er wel op dat het niet allemaal historisch correct is!...

Hoi Mike,

dank voor je link. Je hebt er een flinke draad van gemaakt.
icon_smile.gif

Mijn voertuig is ook niet 100% correct, bv : mijn munitiekist achterin zou plaats moeten hebben voor 7 Pak-kisten, maar dat paste niet in de AFVer dus 1 kist weggehaald.
De PE-onderedelen voor de rekken liggen al klaar voor bewerking. Op deze fotos is alle nog gedryfit met Pattex-gummy.
Ik kan alles nog uitelkaarhalen. Ik kijk iig nog even je draad door nu 't nog kan.

groet Frank

Hey Frank,
Hoe is de AFV kit in vergelijking met de Dragon kit? Ik bouw eigenlijk alleen maar Dragon kits, maar ben wel eens benieuwd om een AFV kit te bouwen. Oja, uit welke set komen de figuren??

Greetz Jacco

Terug
Bovenaan