Bouw diorama Bailey Bridge

Hoi Modelbouwers,

Hierbij even een klein bouw bericht van een diorama waar ik mee bezig ben in form van een paar foto's

064le.jpg

Alleen moet ik wel zeggen dat ik nu pas op de foto zie hoe scheef de reeling loopt daar moet ik dus nog iets aan proberen te doen kan ook foto bedrog zijn.

066gj.jpg

067wf.jpg

Zo als jullie zien zijn de voertuigen een Ram alleen dacht ik dat deze alleen gebruikt zijn door de canadesen in Nederland weet dat niet zeker, Misschien ook wel door de polen en de Engelsen heb daar geen foto's van kunnen vinden. Aan de andere kant een staghound deze werden wel gebruikt door de Engelsen en de polen. Mijn bedoeling is dat bij die Staghound nog drie figurgen van Resicast in pixie suits die staan te eten.

Op de Bailey brug komt aan voertuigen te staan een 1 of 2 Bedford QL plus een austin tilly aan de andere kant van de bailey brug is mij bedoeling dat er twee engelse motorfietsen komen te staan van het merk triumph 3 hw. Met op de achtergrond wat mooie dennen bomen. O ja natuulijk komt er onder die bailey bridge nog water met een oplopende kant. Verder heb ik nog geen idee hoe ik de weg naar en vanaf de bailey bridge ga doen of het een klinkerweg gaat worden of uit zand.

Ik wil aan de opstelling zo als ik in gedachte heb niet te veel gaan veranderen. Wel is mijn bedoeling dat op de ram nog een paar figuren bij komen de zogenaamde tank riders van Resicast de soldaat met de stengun en met de bren

groeten van bernard

ha bernard,
de ram kangaroo werd voor troepentransport gebruikt door 1st capc- en 49th apc regiment,de eerste was canadees en de tweede brits,de divisie waaronder deze twee regimenten vielen was 79th armoured division ,ook wel bekend als hobarts funnies,van de avre's ,crabc ,crocodiles etc.de twee regimneten werden overal gebruikt waar gepantserd transport nodig was.via het maple leaf up forum kun je een speciale site vinden over 1st capc regt., met een overzicht van alle eenheden die gebruik hebben gemaakt van deze regimenten,dat was zo'n beetje alles aan infanterie wat onder 21st army group viel,dus ook de polen ,britten en canadezen.als ik me goed herrinner vroeg jij pas wat een trekker kon zijn voor de nieuwe bronco 17-ponder,in plastic modelbouwland is er geen pasklare oplossing ,maar de kangaroo,die jij dus al hebt,is ook een voertuig wat veel als trekker werd gebruikt,dus dat is feitelijk al opgelost,
groeten,bert

Hoi Johannes Winius

De Bailey bridge is niet zelf bouw het is een bouwdoos van Bronco heb daar twee bouwdoosen voor gebuikt ivm met de breedte van mij water. Bovendien vind ik 1 brug een beetje te klein.

Bert bij deze wil ik jou bedanken voor de informatie ik ga het wel even verder uitzoeken wat voor transfers ik op de ram kangaroo kan doen de inzet is ergens in Nederland misschien wel de achterhoek of zo.

vriendelijk groeten,

bernard.

Ps de bouw van mij diorama zal nog wel even duren ik ga voldende week op uit om heel fijn gaas proberen te krijgen om daar rechtstreeks gips op de doen om de dijk en het water voor elkaar te krijgen . Het water wil ik gieten met giet hars heb daar nog geen ervaring mee maar wil dat graag eens gaan proberen.

Yo Bernard,

Een leuke setting! Met heel wat voertuigen zo te horen...dat word zeker een dynamisch geheel.

Ben altijd al benieuwd geweest naar de bruggen van Bronco, lijken mij een heerlijk diorama item. Hoe bouwen ze?

Ben benieuwd naar het vervolg.

Greetz Nico

Hoi Nico Blomme.

Ik moet wel zeggen qua bouwen is het erg leuk je beleefd er veel plezier aan wel moet je geduld hebben en goed tekening kunnen lezen laat soms iets te wensen over. Het zal nog wel even duren voor dat ik mij grote diorama af heb maar zal zo nu en dan wel foto's plaatsen. Ook moeten er nog wat figuren bij komen voor de setting.

vriendelijke groeten,

bernard

ha bernard,
wat links:

http://www.canadiankangaroos.ca

http://www.rcaca.org/includes/r-1ACR.asp

Http://www.stichtingsporenvandeoorlog.nl/1.Can.Arm.Carrier.Reg..pdf

http://www.1cacr.org/hist.html

vooral die laatste twee zijn interessant,de laatste moet je even kijken bij Lifts,
groeten,bert

Hoi Modelbouwers,

Zo hier weer een kleine update van de bouw van diorama van de bailey brug. Nu is mijn vraag ik zelf zit te denken aan een klinker weg nou weet ik wel dat tanks vaak de klinkers uit de straat rijden dus misschien is het wel beter om weg te maken die bestaat uit katten korrels die je dan weer fijn moet stampen ik heb daar nog geen ervaring mee misschien kunnen jullie mij daar tips over geven.

Tot nu toe heb ik gekozen om twee austin tilly's bij mij diorama te plaatsen aan de voorkant. Op de bailey brug zelf is nog steeds mijn bedoeling omdaar een Bedford QL te plaatsen alleen zou IBG in November met dit model uitkomen maar zij zeggen in een mail naar mij toe dat het model pas in 2011 uitkomt dus moet ik daar nog even meewachten . Aan de andere kant van de Bailey brug staat nog steeds de Ram kangaroo en de Staghound die inmiddels voorzien is van poolse registratie tekens.

011lu.jpg

009eqg.jpg

Die Willy's jeep op de eerste foto zit ik nog steeds aan te twijfelen of ik die niet zal omruilen voor een Dingo verkeningsvoertuig voor zien van poolse registratietekens. Met een figuurtje erin die berichten door zit te geven. Wat vinden jullie daar van. Oja die bruine bult op de tweede foto is een stukje loopgraaf, Mijn bedoeling is dat daar twee figuren van Verlinden in komen te staan die pas van de genoemde firma uit zijn de ene heeft een bren waarmee die aan het schieten is de ander gewoon een lee engfield geweer.

Tot zo ver mijn kleine update,

groeten van bernard

bernard,
polen in de achterhoek is niet echt historisch,dan zou je je diaorama naar drente of groningen moeten verplaatsen,dan is ook de combi met canadezen mogelijk,de tilly's met de 43rd inf div emblemen vallen dan uit de toon.Is een bronco-bofors als beveiliging geen idee?Ik heb een paar foto's van het effect van tanks op een klinkerweg,weet niet of je naar smc komt ,neem het betreffende boek dan wel mee,
groeten,bert

het merk is overigens Willys,een willy op een diorama staat een beetje lullig,

Hoi Bert,

Ik heb een vraag Nou is die staghound voorzien van poolse registratie tekens. Nu is mij vraag als ik die austin tilly's laat staan welke registratie tekens van engelse eenheid zou ik er dan op kunnen doen bijvoorbeeld 30 ste korps of de Polarbeers of TT of Ik haal de poolse registratie tekens van de staghound af en doe daar ook registratie tekens op van 43 wesex divisie

Met vriendelijke groeten,

bernard

ps ik ben zondag 17 oktober wel in Veldhoven alleen niet de heledag

Hoi Bert,

Ik was nog even iets vergeten jij had het over die bofors kanon zou een 17 ponder ook kunnen en die in de plaats zetten van die jeep en de motorfiets of gewoon aan de overkant zetten

Of werden bailey bridge niet beschermd door een 17 ponder kanon

nogmaals groeten van Bernard 😳

ha bernard,
dat is een hele batterij vragen.Een redelijk deel van de geallieerde inspanningen in nederland heb ik panklaar in mijn hoofd ,maar niet alles,daar komt bij dat er na midden april behoorlijk met eenheden werd geschoven.Voor de juiste combi's moet ik even naaslagwerk doen,Voor het noorden van het land is het Canadees met de polen,die laatsen waren tot 6 april in omgeveing Breda en verplaatsten zich toen naar Duitsland en vandaar nederland in naar Emmen , Coevorden,Stadskanaal etc.
Oosten van nederland was een mengeling van Canadezen en britten,moet even uitzoeken welke ,Staghounds in een infanteriedivisie is niet algemeen,toegevoegd kan wel,maar dan zijn ze van Corps.50th northumbrian(TT) kan je wel vergeten,deze waren in 1945 opgeheven,ij overloon in oktober/november 1944 hebben ze wel gevochten.49th polar-bears vocht onder canadees commando,
ik zal wel wat gaan neuzen,PB even een wat beter kader van plaats en tijd (globaal) dat zoekt wat makkelijker,
groeten,bert

en een 17 ponder is niet raar bij een brug,

008wg.jpg

Zo even een klein testje vandaag uitgevoerd met een dingo scoutcar van Miniart deze voorzien van andere registratietekens van de East Yorkshire Deze eenheid heeft vanaf eind september tot 13 oktober bij Overloon en Venray zwaar moeten vechten tegen diverse duitse eenheden was ook de grootste tankslag op nederlandse bodem In die periode waaren de wegen moeilijk bereidbaar door de vele regen die was gevallen waardoor diverse wegen in morder wegen veranderen . Ook heb ik de eeste nieuwe bomen geplaats in dit geval twee hogen de bedoeling is dat er ook nog een lage voorkomt te staan,

bernard

Hallo Bernard,

Mooi diorama met veel actie. We zullen het niet hebben over chippen, washes, fading etc. hebben, want als ik naar de foto's kijk is dat niet jouw stijl. Hoeft ook niet, wat ik kan zien is mooi "schoon" gebouwd.

Ik heb slechts één vraag: waar haal je die schitterende dennenbomen vandaan? En hoe duur zijn ze (want goedkoop zullen ze niet zijn...)?

groeten, Richard.

Hoi Richard,

De Dennenbomen heb ik gekocht bij Anita Decor op de Modelspoorbeurs in Houten prijs van de bomen is 25 euro voor twee bomen, Ik wil best mij voertuigen iets gaan vervuilen maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Bovendien vind ik het eigelijk wel zonde om de austin tilly te veel te bevuilen vind het één heel mooi en leuk model De Bailey brug het rijdek is ongeveer 12 cm breed. Wel ben ik sinds kort begonnen met spuiten van mijn modellen dus elke keer weer een stapje verder. Maar je bent nooit te oud om wat te leren.

bernard

Yo Bernard,

Mooie vorderingen. Voor de weg kun je er ook nog een gewone zandweg van maken. Gezeefde aarde uit de tuin mengen met water en wat houtlijm. Daar kun je trouwens ook nog wat steentjes en dergelijke aan de toevoegen.

Grt Nico 😀

ha Bernard,
je geeft aan dat je de scoutcar hebt gemarkeerd als 1 van het east yorkshire regiment,waar baseer je deze aoS op? 69 op bruin is de AoS voor het junior regiment van de junior brigade in een infanterie-divisie,naar mijn weten was east yorks het second regt van de senior brigade en zou dan 56 op rood moeten hebben,daar komt bij dat de scout car ,waar een infanterie brigade er maar 1 van had zich in het HQ bevond en die heeft 81 op rood:

order of battle van 3rd inf.div is :

8th brigade :AoS rood HQ 81
1st battalion the suffolk regiment 55
2nd battalion the east yorkshire regt.56
1st bn. the south lancashire regt.57

9th brigade AoS groen HQ 87
2nd bn.the lincolnshire regt. 60
1st bn. the K.O.S.B.regt. 61
2nd bn. teh royal ulster rifles 62

185th brigade AoS bruin HQ 94
2nd. bn. the royal warwickshire regt. 67
1st. bn.the royal norfolk regt. 68
2nd bn. king's shropshire light inf, regt. 69

uiteraard bevinden zich nog meer eenheden binnen deze divisie maar dit zijn de AoS voor de infanterie brigades,de senioriteit verandert alleen als er een jonger of oudere brigade bij komt,dit geldt ook voor de regimenten,
groeten,bert

Terug
Bovenaan