[Boris] Marder 3H (update 23-5, 99,9% af)

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo,

Aangezien ik al een start gemaakt heb met dit voertuig, de inspiratie verloor en het door de foc weer terug heb doe ik mee met deze kit van Dragon.
Ik ga er een MIG productions tarp en Friuls aan toegvoegen samen met assesoires van Aber, Royal model, Verlinden, Plusmodel en AFV club. Er komen 1 of 2 figuren bij, maar ik twijfel nog over de exacte setting.

Groetjes

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Re: [Boris] Marder 3H

boris bakker zei:
... maar ik twijfel nog over de exacte setting.
Misschien is iets in Normandie wel leuk ...

Ik ben benieuwd Boris! FF doorbouwen, dan kun je hem mooi verweren in Eindhoven als demomodel :duivel:

Deze ga ik volgen, ben namelijk zoals je misschien al weet ook bezig met een Marder III H en dan is dit meer dan interessant!

Met die berg aan aftermarket gaat het erg gedetailleerd worden zeg :oei: :oei: .

Alleen waarom een tarp? Zit er zo'n gedetailleerd interieur in de kit, en dan ga je het bedekken :nouja: . Of maak je het van een foto na?

Ik ben benieuwd naar meer.

Groeten,

Maarten

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Boris,

Het begint eentonig te worden (mijn comments bij andere deelnemers dus...), maar ik heb deze ook in de kast liggen. Kan dus mooi afkijken hoe het moet.

Vind dit een karakteristiek voertuig en ben het daarom met Maarten eens: hoewel de tarp het interieur niet compleet bedekt vind ik het abreuk doen aan het voertuig. Verkoop 'm daarom dus maar aan mij :rofl: ...

Succes!

groeten, Richard.

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Die tarp is heel bewust voor gekozen omdat ik ff geen zin heb in een interieur en hem ok erg goed vind staan (en origineel bij dit model)
Het wordt waarschijnlijk een landelijke setting met US para's die zojuist de Marder hebben gevonden gevuld met Franse wijn en eten :D (beetje onverwachte landing zullen we maar zeggen ;)).

groetjes

PS: Bouw is al bijna gedaan inmiddels :D

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Hallo mensen,

De bouw is grotendeels gedaan aan deze Marder. Ik wil niemand afschrikken maar het was nou niet bepaald de beste Dragon kit die ik gebouwd heb, dus meer foto's vind ik het niet waard. Het Verlinden figuur is geconverteerd met een koppie van Hornet, handen van Tamiya en Dragon, Helmriempje van Aber en de beker (+ later een fles) van Royal model. Deze gelukkige paratrooper heeft een plezante vondst gedaan op het achterdek van deze Marder welke zich achter een boscage schuil hield. Titel wordt iets in de trend van "Viva lá French wine". Nu nog ff de Friuls in elkaar zetten en dan ga ik eerst verder met de ondergrond. Een groot deel van de assesoires komen op/ bij het voertuig samen met wat hulzen.

Groetjes!

Re: [Boris] Marder 3H (update 21-3)

Ziet er goed uit, Boris! Ik ben zelf vandaag al een beetje verder gegaan aan mijn Marder. Ik ben benieuwd wat voor problemen ik dan nog ga tegenkomen.
John van Pelt zei:
Mooie update, heb je dat rack achterop voor de uitstoot patronen zelf gemaakt?

John, dat rek zit bij de kit.

Ik ben benieuwd naar de friuls en het airbrushwerk.

Groeten,

Maarten

Martin Dogger

Lid van de TWENOT

Hey mister B,

Gaat´ie zondag mee?
Het Verlinden figuur, volgens mij is dat een reus trouwens.
Kijk of je misschien een Nemrod para te pakken kan krijgen.

Groet, MartinD

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Hoi heren,

Dank voor jullie reacties.
@ Martin: Nee ik neem hem niet mee. 't is simpelweg niet interessant zoals hij nu is. Figuur valt wel mee qua maat, ik zat meer in over het detail. Misschien dat ik zondag wel ff kijk in Eindhoven idd, metname omdat het figuur de volle aandacht van het geheel zal trekken.

Groetjes!

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT

Cool ding, Boris. In de review van wijlen PMMS was al te zien dat dit niet Dragons beste model ooit was, nee! Met zo'n canvasje erop ben je snel klaar trouwens, zou ik ook eens moeten doen, op een sdkfz 251 of zo :oei:

Ha Boris,

Mooie tarp van Mig.
Heb die voor de 251 in huis. Mooi spul.
Maar heb je hem al moeten bewreken met putty?

Greetz Jacco

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Hey heren,

Ja klopt Eelke. Ik wist dat de kit niet geweldig was maar vond die alu loop wel prettig en Tristar heeft nog el eens wat flesh etc.
Die tarp is idd mooi en strak gegoten. Heb er wel wat spul bij gebruikt om de 2 helften goed te laten sluiten maar het is een prima product.

Groetjes!

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Weer een stukje opweg.
Dit keer met het grondwerk. Ik hou erg van karakteristieke bomen zowel levend als dood als als op schaal. Vandaar dat ik ff het bos ben ingeweest om te struinen naar apparte vormen boomwortels. Vooral Grove dennen hebben veel apparte vormen in hun wortels wat bijzondere creaties kan opleveren. Deze zal het kleine diorama bijeen brengen door zijn afscheidende werking in combinatie met "levende" planten die wordn toegevoegd. Bewust is gekozen voor een schuine ondergrond om veel dynamiek te creeëren. Bij de dode boom wil ik met magic sculp wortels maken zoals Volker Bembennek en Per Olav Lund dat in hun dio's zo mooi doen. Dit geeft naar mijn idee zoveel meer inhoud en samen met deze apparte boom en de schuine ondergrond hoop ik een klein doch bijzonder grondwerk te maken. Ik ben er nog niet uit in welke richting ik het voertuig zet. De setting/ idee is wel duidelijk maar ik kijk nog even wat het beste bij het idee past en tevens qua compositie.

Groetjes!

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Re: [Boris] Marder 3H (update 30-3)

Hoi Eelke,

Dat is een bijzonder verhaal :) Ik loop nu een onderzoeksstage bij een tropische hardhout handel waarbij ze ook een zagerij hebben. Ik weet niet of je liplassen kent? (helfhoutsverbindingen tussen 2 delen, vaak gording) Bij de schuine versie zijn dit de reststukken. Aangezien mijn studie zich o.a. op dit gebied richt vond ik het wel leuk eens een basis van hoogwaardig hardhout te nemen. Dit restdeel was precies groot genoeg met een bescheiden afschuining. :)

Groetjes

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Re: [Boris] Marder 3H (update 30-3)

Goeindag!
Hier een update van m'n kleine dio. Ik ben best veel aan het bouwen de laatste tijd. Ondergrondje schiet wel aardig op en de Marder krijgt dit weekend zijn coating. Het figuur is gedaan op dezelfde manier als 'n paar maanden terug. Zwarte basis, drybrush met wit en dunne lagen basiskleur aanbrengen. Zo heb je een groot deel van je highlights/ shadows al te pakken. Assesoires ben ik ook mee bezig. Onderin de boomstam zit een gat waar 2 ratten het gebeuren aanschouwen terwijl ze zich tegoed doen aan Duits rantsoen. Verder wil ik nog proberen iets met vogels / nest te doen. De Marder ga ik trouwens met Humbrol doen wat voor mij de eerste keer is. Reden is dat het zo beter te drybrushen is met de basiskleuren ipv Tamiya verf. Ik moet er dus nog ff achterkomen hoe het zit met verhoudingen e.d.

Groeten!

Re: [Boris] Marder 3H (update 9-4)

Mooi ondergrondje Boris,
Kun je iets vertellen van de `opbouw` van de boom. Die ziet er zeer goed uit.
Wat is de reden dat je de graspollen meegespoten hebt ipv later plaatsen

Greetz Jacco

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Hoi Jacco,

Thanks ;) Ik weet niet of je de levende of dode bedoeld dus ik leg ze beiden maar uit:
Levende zijn van die zeeschuim takjes met blaadjes van Joefix. Ik heb het takje ingespoten (flink) met haarlak en vervolgens de blaadjes erop gestrooit. Dit een keer of 5 herhalen en klaar is ie. SUper eenvoudig maar die blaadjes zijn mooooooi! Voordeel tov Plusmodel blaadjes is dat deze geen bladvoet hebben. Als je ze dus strooit hoef je niet bang te zijn dat ze ondersteboven terrecht komen. Dat betekdn dus dat ze van plusmodel meer detail hebben maar in dit geval wil je dat juist niet. Ik ga ze wel op de Marder gebruiken. Dode boom is een wortel met wortels (klinkt raar trouwens :nouja: ) gemaakt van MS. Beetje primer erover en airbrushen maar. Ik vind hem nu nog iets te rood dus wellicht ga ik daar nog wat aan doen.
Hij staat nu in zijn gele basis met highlights, morgen camo (3tone) erop.

Oja (edit) die graspollen vind ik met hun eigen kleur niet zo realistisch. Tevens integreren ze mooier vind ik als ze met de rest worden meegespoten.

Groeten!

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Even een update zonder foto's.
Dit weekend was het de bedoeling het voertuig in de verf te zetten (airbrush). Ik ben dit gaan doen met Humbrol (voor 't eerst) en dat viel vies tegen.
Eerst duurde het erg lang de juiste mengverhouding te vinden (eerst te korrelig, dan weer te waterig :huh: ) Uiteindelijk was ik niet tevreden met de camo en heb ik deze met WS eraf geveegt. Vervolgens ontstaan er rimpels in de verf (gebeurde eerder met Revell ook wel eens.) Daarna dacht ik het gebeuren ff te sealen met GW vernis...... nog meer rimpels dus nu ovenreiniger :(
Toen ik van Revell naar Tamiya was overgestapt had dat zoveel voordelen en ik weet nu dus weer waarom ik Tamiya zo waardeer.
Mensen als Kristof behalen prachtige resultaten met Humbrol maar ik houdt het toch liever bij Tamiya in het vervolg. Nieuwe start nieuwe kansen zullen we maar zeggen hé ;)

Groetjes

Das klote Boris,

ik ben ooit ook begonnen met deze verf te airbrushen en dat ging op zich vrij goed met mijn Puma ware het niet dat ik (pjn me niet op een dag vast) 8 tot 9 dagen moest wachten voordat de verf goed droog was.
Hij bleef heel lang een beetje kleiig en dus niet opgedroogd aanvoelen. Voordat ik hem echt durfde te sealen met lak was ik 10 dagen verder.
Ik vind dat een enorm nadeel met acryl van bijvoorbeeld Tamiya die laten we eerlijk zijn vrijwel meteen droog is.
Ik begin er nooit meer aan. :D

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Ja hij staat nu in de gele basis met highlights. Ik wilde afgelopen weekend de camo toevoegen maar een terrasje was ook niet verkeerd ;)

Groetjes!

Bovenaan