Boom / wortel probleem (Klaar)

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Ik wil in mijn diorama van Saddam een boompje poten
zeg maar zo iets, van een centimeter of 20:
1618854926570.png
Ik wil hier voor de wortels van een houtachtige plant gebruiken.
Eventueel opgepimpt met wat bladgroen / vlokken van HEKI of "blad" van berken bloesem.

Welke plant zouden jullie hiervoor aanbevelen?
 
Ik heb wel eens gelezen dat heide goede structuur heeft, maar of dat past bij wat je in gedachten hebt?
Het kan ook helpen om te neuzen in containers van mensen die hun tuin rooien of op de stort bij het groenafval. Wel een snoeischaar meenemen o.i.d.

Groeten, Jan
 
Hi hi,
ja die zakken met groenafval houd ik al in de gaten.
Maar dat is hier in de buurt vooral (dikke) Laurier, Hydera (klim-/kruip plant) en (dooie) Buxus.

Dode Buxus? Dode Buxus!
Ergens vond ik dit artikel over boompjes.
De wortelstronk is aangevuld met bloemen binddraad, maar geeft een aardig effect.
Het geheel verder aanvullen met wat uitgeplozen vijver-filter watte

IMG_0603.jpg
 
Hoi Arne en Jan,
Ik denk dat je keuze bepaald zou moeten worden door het soort boom dat je wilt maken.
Het voorbeeld dat je hierboven laat zien kan best voor een eik of een beuk doorgaan al zal, in de natuur, de stam in de meeste gevallen verder naar boven toe doorlopen en de takken meer zijwaarts groeien. Een prunus of een es zal het niet kunnen zijn omdat de takken daarvan in de regel vrij regelmatig uitwaaieren vanaf de stam en voor een berk is de stam te dik in verhouding tot de hoogte van de boom.
Het zijn maar wat willekeurige voorbeelden van bomen die ik hier noem en in de natuur wijkt de vorm ook nog wel eens af van de "geprogrameerde" groeivorm maar als je dan toch al ijzer- en koperdraad in elkaar moet gaan draaien voor de uiteinden van de takken denk ik dat je een "echter" resultaat krijgt als je bij de stam begint.
Bekijk ook zeker deze post van Jan Coen Wijnstok nog eens Footbridge M1938
 
Kweetut Paul, maar is ben deze ronde eigenlijk te lui om er heel veel werk in te stoppen..
De gewenste vorm is zo ongeveer zoal boven afgebeeld.
Heb het jaren terug eens gedaan, was mooi, maar wil er nu niet teveel tijd in stoppen.
Het diorama moet 1 mei klaar zijn (...) en houdt me toch al te veel af van mijn volgende project.
Foto_20210420_0001.jpg
 
Andere prioriteiten, die snap ik Arne :)
 
Met mijzelf afgesproken: de restauratie van het diorama is ter gelegenheid van mijn 30-jarig jubileum van mijn uitzending naar ZAKHO IRAK.
Op 1 mei 1991 stapte ik in het vliegtuig naar DIABAKIR, van daar uit in de colonne naar de grens.
Operation Provide Comfort
 
Laatst bewerkt:
Je zou de wortels ook met putty kunnen maken, bijv. GreenStuff, MagicSculp of Milliput.
 
Laten we maar zeggen dat ik niet zo'n standvastig karakter heb.
Ik wilde er niet teveel werk in stoppen en het is toch weer een dingetje geworden.
tijdens het hardlopen "struikelde" ik over een wortelstronk van onduidelijk soort, die iemand in de berm had gegooid.
Toen was ik verkocht. Snoeischaartje opgehaald en hopla.
Er zaten weinig vertakkingen in, het was weinig grillig, maar ik heb wat gaatjes geboord en andere worteltjes "geënt" op de stam en vastgezet met houtlijm. Maar het blijven wat dikke takken.
x.jpg
Eerst geprobeerd om gedroogde berken bloesem aan te brengen. (jaren bewaard voor dit doel)
Maar de lijm uit de spuitbus kleefde te weinig: er bleef geen substantieel blad aan kleven.

Toen maar wat HEKI-FLOR er overheen gedaan. Het moet maar genoeg zijn zo.
ben ik er toch weer een weekje druk mee geweest.
IMG_0740.jpg

Hij heeft wel het dorre, dooie uitstraling die ik wilde. 🌳
 
Laatst bewerkt:
Het is een beetje een "trip down memory lane" naar 1991 toe ik dit diorama de eerste keer maakte.
Alleen worden de accessoires nu van een betere kwaliteit. Dat fietsje is écht top. :mooi:
Dan de verkeersgeleiders en het afval uit de "T55 met een Twist" van Raymond ...
Die heb ik / ga ik ook maar inbouwen in dit diorama.
(De waterflesjes zijn subtiele blikvangers.)
En wat Noord-Koerdische duiven op het monument van Saddam, dat wordt ook nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Mooi diootje zo Arne :+:

De dorre boom vindt ik qua vormgeving heel goed geslaagd, al zou ik 'm zelf iets bleker hebben gemaakt vanwege de overvloedige zonneschijn.

Happy Modelling kerel :D
 
al zou ik 'm zelf iets bleker hebben gemaakt vanwege de overvloedige zonneschijn.
Goeie,
ik zal het groen er uit halen, en meer geel ophangen.

Dit had het moeten zijn: Berkenbloesem: prachtige miniblaadjes. Maar als ut niet plakt, dan plakt ut niet.

q.jpg


En speciaal voor Timo de Columba palumbus
Wel lekker makkelijk te verven trouwens.
 

Bijlagen

  • 1619370856656.png
    1619370856656.png
    424,2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Goeie,
ik zal het groen er uit halen, en meer geel ophangen.

Ja Arne dat is prima, maar ik doelde eigenlijk meer op de boomschors...
dus dat die meer verbleekt (verdroogd) mag ogen door langdurige blootstelling aan de zon ?
Je zou dat kunnen doen met de AB.
 
Ik weet in het geheel niets van duiven behalve dat ik ze niet lekker vind ruiken en het nogal een verenbende geeft als je ze raakt met je imperiaal, maar ik begrijp dus uit het verhaal dat het gaat om Koerdische houtduiven, ik had stilletjes verwacht dat de Koerdische duif een ondersoort zou zijn... Ik vindt het dio alvast een fraai geheel worden, en zeker ook omdat het een herinnering is aan je eigen verblijf daar!
 
Terug
Bovenaan