Bonco Staghound

Hoi Modelbouwers,

Hierbij even een klein projectje tussen door. Ben begonnen met de bouw van een Staghound MK 1 van Bronco Nu wil ik dit voertuig straks van poolse registratietekens voor zien van éénheid die door Nederland zijn getrokken kan iemand mij hier over informatie geven of ik nummer 50 kan gebruiken is zo rood vlak met witte nummers er in of nummer 54, 55,56, die heb ik zelf wel in huis maar nummer 51 en 52 niet maar misschien heeft 1 van jullie dat nummer nog wel over. Ik heb het voertuig gedeelte lijk al in kleur gespoten Tamiya nummer 61, Daarna wil ik de contouren met tamiya xf 27 doen en daarna de vlakken met tamiya xf 51 doen. Nu weet ik niet of het helemaal de juiste kleur voor de poolse pantser troepen is Wil dit voertuig bij mij bally Bridge neerzetten. Boven die is het mij eerste keer dat ik een voertuig spuit dus is dat een mooi leerprojectie voor mij.
Voor heen deed ik altijd de voertuigen gewoon met perceel verven maar daar wil ik eigelijk mee gaan stoppen. Zondag zal ik foto's bij dit artikel plaatsen

042bcd.jpg

043m.jpg

Met vriendelijke groeten,

bernard van laar

Ziet er al goed uit, ben benieuwd naar het vervolg.. al een update?

Zou je me iets meer kunnen vertellen over het model zelf? Hoe bouwt de Bronco kit? Is de pasvorm en detaillering goed? Ik vind dit zo`n waanzinnig gaaf voertuig, elke keer als Keep them rolling voorbij komt, sta ik te kwijlen bij zo`n Stag... het model staat op mn wishlist,\.

Groet,
Bouke

Hoi Bouke,

Ik kan alleen zeggen dat ik de Bronco model niet moeilijk is om te bouwen als je tenministe goed tekening kan lezen. Mij heb het heel veel plezier gegeven het bouwen van de Staghound. Ik zelf geef aan die van Bronco de voorkeur boven die van Italeri van bij het laatste merk vind ik jammer dat ze de koplampen niet voorzien hebben van doorzichtig glas en dat is bij bronco wel het geval wat ik persoonlijk iets mooier vindt, Bovendien zijn de perioscopen ook van doorzichtig glas en dat is bij Italeri ook niet het gevel

Mocht ik weer een staghound bouwen dan kies ik toch weer voor Bronco. Ik kijk nu al weer uit naar mij volgende project dat wordt dan één Bedford QL die in november van IGB uit zou komen,

groeten bernard

033uyv.jpg

Hierbij voor de liefhebbers van de Staghound één foto gemaakt op 1 april 2010 bij één van de herdenkings ritten in de omgeving van Lochum bij het wegetje wat de somerset vernoemt naar de 4th bn somerset light infantry . Aan het zelfde wegetje staat ook een monument voor de zelfde infantry regiment.

met vriendelijke groeten,

bernard

Hoi modelbouwers,

Hierbij mij laatste foto's van de Staghound uit eindelijk heb ik gekozen voor een poolse uitvoering. Eens niet voor een Engelse of Canadese uitvoering vind dat de polen best wel eens iets meer in de middelpunt mogen staan tot slot waren ze op de Amerikanen en Engelsen , Canadese de vierde grootste troepenmacht met zo 16000 manschappen. Ook lieten de Engelsen en Amerikanen de poolse troepen de meeste rot klussen doen zo als bij Monte cassino en niet te vergeten bij argentan ten noorden van Caen en vervolgens in de driehoek Falaise-Chambois-Trun, de ring om het ingesloten Duitse leger dichttrokken en die daar dagenlang stand hielden tegen de verwoedde pogingen van twee elite-pantserdivisies van de SS. om de ingeslotenen te ontzetten.

De Duitsers capituleerden en de tegenstand van de Duitse legers in Noord Frankrijk en Belgie was hierop spoedig gebroken.

Het doel was Axel in te nemen en dan Terneuzen aan te vallen.

Door waarnemingen van vliegers en door de berichten van de Nederlandse Ondergrondse wist men, dat de vijand ten zuiden van Axel een oppervlakte ter breedte van 200-600 mtr. onder water had gezet, dat de bruggen ondermijnd waren en op de wegen tankversperringen waren aangelegd.

Door de inundatie konden de tanks en de infanterie niet doorkomen. Desondanks is men op 16 september 1944 met de actie begonnen. De Duitsers echter beten hier fel van zich af en om de bevrijding van Axel moest een harde strijd worden geleverd.

Dat binnen een week geheel Oost Zeeuws Vlaanderen in Poolse handen was is te danken aan de manoeuvre om Oostwaarts van Axel een bres in de Duitse linie te slaan.

Een bres, die de Polen vele doden kostte.

Gemakkelijk hadden ze Axel plat kunnen schieten en de Duitsers er uit kunnen jagen. Ze deden het niet en ten koste van eigen levens (75 doden) spaarden de Polen het stadje en zijn inwoners.

Terwijl de Nederlandse Prinses Irene brigade Tilburg veroverde, boog Generaal Maczek Noord-Westwaarts af en wekte hierdoor bij de Duitsers de indruk zo snel mogelijk naar de Moerdijkbruggen te willen oprukken. Door deze schijnmanoeuvre wist de Poolse Generaal echter Breda van het Zuid-Oosten uit te benaderen, waardoor de Duitse stellingen aan de Zuid-Westzijde van Breda waardeloos werden. Hierdoor werden de Duitsers gedwongen hun oorspronkelijke

verdedigingsplan op te geven en zo werd het mogelijk dat de Baroniestad na een zeer tactisch gevecht van nauwelijks twee dagen door de Polen kon worden bevrijd. Het is 30 oktober 1944 als de Polen Teteringen en Prinsenbeek zuiveren van Duitsers. Vervolgens wordt bevrijd: Den Hout, Made, Terheijden,Wagenberg,Helkant,Drimmelen,Hoge Zwaluwe,Zevenbergschen Hoek, Geertruidenberg. Het is dan intussen half november als ze, de door de Engelse en Canadezen bevrijde gebied ten zuiden van het Hollands Diep en Maas belanden. Dan starten de Duitsers met hun Ardennen-offensief. Eind maart begin april 1945 gaat Maczek met zijn mannen opnieuw in de aanval, nu richting Nijmegen. Bij Nijmegen gaan ze Duitsland in en veroveren

Munster en de opmars-richting noorden gaat door.

Het Poolse Verkenningsregiment 10 PSK (Pulk Strzelcow Konnych) 3e eskadron samen met het complete Poolse Motorbataljon 10 P.Drag (Pulk Dragonow) trekken als eerste bij Coevorden het Drentsche land binnen om op 10 april 1945 Emmen te bevrijden.

in een tijdsbestek van 1 week zuiveren de Polen Oost Drenthe en Zuid-Oost Groningen van de Duitse bezetter.

005amt.jpg

007ira.jpg

Hoi Modelbouwers,

Hierbij even één ander voertuig dan een Staghound een daimler scoutcar poolse uitvoering

008gcc.jpg

011nj.jpg

Zo ik hou wel van figuurtjes die lekker staan te eten zie mijn foto's van de staghound en nu weer een figuurtje die uit blik staat te eten,

groeten van bernhard

Hoi Bernard,

Mooie voertuigen en figuren.
Je afwerking kan wel wat diepte gebruiken, bijvoorbeeld een aantal washes over de voertuigen.
De schaduwwerking op de figuren is te zwaar zo. Probeer een tint te nemen die dichter bij de hoofdkleur ligt. Je snapt het idee, dat is te zien aan de manier waarop je de schaduwen plaatst. Dus dat gaat wel goed komen.

Groet, MartinD

Terug
Bovenaan