Boek: Zitadelle (Mark Healy)

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Hier kan ik kort over zijn: ik vond het een geweldig boek.

Het beschrijft uitvoerig (bijna 600 pagina's) de aanloop vanaf Stalingrad tot aan Kursk, de nasleep ervan, en de verschillende strategische mogelijkheden die er bestonden. Ook de bevelvoerders, voertuigen en (wat sumier) vleugeltuigen komen aan bod. Boeiend verhaal, ik heb het met verbazing gelezen. De omstandigheden waaronder alles zich heeft voltrokken geven je bijna kippevel.

Boek is gebaseerd op eigen onderzoek, nu ook uit officiële documenten uit Russ. en Duitse archieven. Dit in tegenstelling tot literatuur tot nu toe die vrijwel uitsluitend was gebaseerd op Soviet-Russische auteurs. Maar als de geclaimde cijfers over vernietigde Panzers waar zouden zijn, was dat getal groter dan het totaal aantal Duitse tanks in Rusland - ik snap niet dat niemand dat simpele rekensommetje ooit heeft gemaakt in het Westen?! Anyway, het bekende algemene beeld dat het een slachtpartij was onder Duitse tanks en dat de onderneming een totale mislukking was (soms ook overdreven dramatisch beschreven als de "deathride of the Panzers" en dat soort braaktermen) klopt niet. Zo was bij de bekende tankslag bij Prochorovka het veld niet 'bezaaid' met panzerwrakken, maar zijn er 400 russische tanks verloren gegaan tegen 17 Duitse, waarvan slechts 3 Tigers! De na-oorlogse misvatting ontstond door A) bravoure-cijfers van soviet-propaganda :cool: het feit dat Pz's met Schürzen nogal eens voor Tigers werden aangezien (en dachten veel Russische infanteristen dat "Tiger" het Duitse woord voor tank was) en C) het door de PC Westerse media niet willen/kunnen aanvaarden van het ware verhaal (en dus zeker geen behaalde Duitse resultaten). Àls er al zo'n slachting had plaatsgevonden, dan was dat eerder aan Russische zijde.
Het feit dat de Duitsers in het zuiden daardwerkelijk waren doorgebroken was nieuw voor mij. De laatste reserves van Rotmistrov waren vrijwel op. Het bleek verder ook onwaar dat Hoth gestopt was door de russische verdediging en dáardoor gedwongen was naar rechts uit te wijken. Slechts door het feit dat de Geallieerden in Italië landden, besloot Hitler het offensief af te breken.

Het boek is helder en nuchter geschreven. Geen teksten hoe de tanks zich "door de optrekkende ochtendmist en kruitdampen een weg door bloed en vuur baanden" maar een duidelijk verhaal met veel foto's (wel wat klein en meestal bekende, dus daarvoor moet je hem niet kopen) en een aantal pagina's met kleurentekeningen.

Een duidelijk nadeel heeft het boek wel: er staan maar enkele kaarten in en die zijn ook nog eens erg sumier. Wil je het echt volgen, zorg dan voor uitvoerige maps. Ik heb zelf de 1e druk, maar in de volgende is er niet veel aan veranderd.

Spannend boek. Ik vind het een aanrader.

51TPql-B18L._SS500_.jpg

Bovenaan