Boek - The Devil's Adjutant - M Reynolds, Herziene uitgave

The Devil's Adjutant - Micheal Reynolds
ISBN 1-87336-41-3 originele uitgave 1995, herziene uitgave 2001
Te koop bij de betere boekhandel of modelbouwzaak, en in praktisch elk museum.

Het is moeilijk om objectief te zijn over een boek wat handelt over de voor mij meest aansprekende fase van de 2de WO, het ardennenoffensief, vanuit het perspectief van welbekende Jochen Peiper, geschreven door Micheal Reynolds, een zeer innemende man die ik een paar keer heb ontmoet, in eerste instantie een stiff upperlip Brit, maar ontdooit hij dan krijg je veel waardering voor man's passie.

Sec gezegd is het een chronologische opsomming van de gebeurtenissen in de Ardennen, doorweven met Peipers biografie, maar zonder dat de schrijver zijn objectiviteit verliest.
Micheal Reynolds is in Korea zwaar gewond geraakt, opgeleid in Sandhurst was hij een van de jongste Platoon commanders daar.
Met het stijgen van functies zijn verschoof het van de praktijk naar uiteindelijk Director of military plans in Brussel, hij is nu met pensioen.
Hij is meer dan 20 jaar bezig geweest met de research voor dit boek, hij is een van de weinigen die close contact had met Peiper en was niet blind voor zijn fouten en beperkt wereldbeeld, wat weinigen gegeven was, want eerlijk is eerlijk, Peiper was ook voorzien van een sympathieke uitstraling en een dwingende persoonlijkheid.

Over het boek, sommige dingen zijn door de tijd ingehaald, of gewoon niet waar, Reynolds heeft ervoor gekozen in chronologische volgorde verslag van ooggetuigen woordelijk op te tekenen, dat vooral amerikaanse veteranen het een beetje aandikten is zijn schuld niet, maar wel fout.
In de herziende versie zijn een paar van die verslagen weggehaald of herzien, perfect is het nog niet, maar er zijn maar weinig boeken die een zo'n compleet beeld van de slag geven.
Order of battles, geaillieerd en duits, een opsomming van ALLE aanwezigen en slachtoffers bij de massamoord in Baugnez, de aanloop naar de slag, het gedoe met de Tiger 2's onderweg, waardoor Peiper verzucht dat hij liever alleen maar Panthers en PZIV's had gehad, de opbouwende geallieerde weerstand, alles staat erin.
Alles duidelijk gemaakt met kaarten die zeer overzichtelijk zijn.
Foto's staan er ook in, al zijn die zeer bekend, Peiper met Himmler in Dachau, enz.

Het zijn de verslagen die het boek de moeite waard maken, het gaat van de grote bekende slagen tot tank tegen tank in de voortuin van een boer, alle voertuigen worden bij naam genoemd, alle personen waar mogelijk ook.
Het kan je net dat beetje meer inzicht geven hoe het er aan toe ging op dat moment waar jij je dio op baseert.
sommige dingen zullen onthutsend zijn, niet alle Amerikanen waren helden, en sommige Duitsers zijn werkelijk als een beest tekeer gegaan.

Voor mij is het tot nu toe het meest verhelderende boek over de Ardennen geweest, vooral omdat het niet oordeelt, dat is aan jou, de lezer, en alhoewel het ook zijn saaie stukken kent zou iedereen die een Ardennen dio plant het moeten lezen, het geeft je net even dat extra iets.

Groeten Rick

dus we hebben het hier over dit boek?

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-devil-s-adjutant/1001004006569007/index.html#product_overview

dankzij jouw omschrijving denk ik er namelijk over om hem aan te schaffen

Ja Sebastiaan, dat is hem, van zijn hand is ook Steel Inferno, over het SS panzercorps in Normandie.
Nogmaals, er zitten wat kleine foutjes in, maar het is tot in detail toch het meest accurate boek, waar je ook niet onbelangrijk, geen mening van de schrijver in je strot geduwd krijgt.

Groeten Rick

A

Anonymous

Steel Inferno is trouwens ook in het duits uitgegeven, nadeel van de engelse boeken vind ik persoonlijk dat men niet altijd de duitse benamingen gebruikt. Untersturmführer word nagenoeg altijd omschreven als Luitenant en dat klinkt niet in mijn optiek ;)

Devils Adjudant waren ook plannen om deze in het duits te laten uitbrengen alleen tussen de vertaler en Reynolds zijn, helaas, wat stubbelingen ontstaan. Jammer maar helaas. Steel Inferno is ook super en de duitse veteranen die ik spreek zijn allemaal vol lof over dit boek waarbij moet worden aangetekend dat Reynolds de oorlogsmisdaden niet achterwege laat. Je zou haast verwachten dat dat juist in deze groep frictie zou gaan geven.

Je zou haast moeten beginnen me Steel Inferno Normandie), dan Men of Steel (Ardennen/Hongarije/terugtocht/overgave)en als laatste Devils Adjudant. Daarna als zijsprong het boek Sons of the Reich over het II SS-Panzercorps (Normandie/Ardennen/Hongarije/terugtocht/overgave)

Heel veel leesplezier.

JW

Bovenaan