Boek: Grenadiere - Kurt "Panzermeyer" Meyer

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
T-34 Kursk, T-34/85, Sherman M4A3, Sherman M4A3E8 "Easy Eight", Pz.Kpfw. III Ausf.M
M113A1, M151A2
meyer%20panzermeyer%20grenadiere.jpg

Een zeer indrukwekkend boek, dat een haast dagboekachtige manier van lezen heeft en het wel en wee van kurt Meyer en vele van zijn medesoldaten aan de diverse fronten tijdens, maar ook na de Tweede Wereldoorlog beschrijft.
Zijn manier van schrijven laat je meerijden in zijn pantserwagen, de granaten horen die om zijn oren vlogen en laat ook de ellende en het lijden zien die een oorlog altijd tot gevolg heeft.
Hij beschrijft op treffende wijze de verstandhouding tussen hem, zijn officieren en zijn manschappen, laat ervaren hoe het er tijdens gevechten aan toe gaat, wat er achter de fronten gebeurde, maar schroomt ook niet zijn eigen menselijkheid en zijn emoties neer te zetten.
Hij neemt je mee en laat het je zien!

Het verhaal is in weze opgedeeld in 4 delen; het Westfront, inclusief de Balkan, het Oostfront, Normandië en zijn tijd in gevangenschap.
Het schetst een heel ander beeld van een Duitse soldaat en Waffen-SS-er, dan de naoorlogse geallieerde propagandamachine ons jarenlang heeft doen geloven en dit legt hij dan ook pijnlijk bloot zonder haatdragend te zijn of zelf een oordeel te vellen.

Ik heb de 400+ pagina's op tijd van 9 dagen uitgelezen en ik moet bekennen dat het een diepe indruk heeft achtergelaten.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen aan hen, die graag verder kijken dan de geijkte oorlogslektuur/literatuur en die een oprecht interesse heeft in de mens achter de oorlogsmachine, Duits, Geallieerd of welke dan ook.

A

Anonymous

Het boek leest lekker weg en is zeer zeker de moeite waard, lees het wel op sommige momenten als een spannend leesboek/jongensboek en de waarheid is af en toe wat omgedraaid en feiten kloppen niet helemaal op sommige momenten. Het gaat me te ver om het hele boek te benoemen maar als je kennis hebt van de LSSAH/HJ en de diverse strijdtonelen kan je "fouten"ontdekken.

Meyer was in alle opzichten een man van bravoure en grootspraak ;)

JW

Bovenaan