Boek: Gezworen Kameraden (Battle Cry) - Leon Unis

Gezworen Kameraden (Battle Cry) van Leon Unis bijna uit.
Hoewel ik het nu wel uit wil lezen heeft dit boek de tand des tijds niet echt doorstaan. Het is een nogal oubollig geschreven boek maar goed het is dan ook een roman uit 1953, een bestseller nog wel waarvan de oplage in 1979 (het exemplaar wat ik heb) al aan de 53e druk toe was.

Pas na halverwege het boek gaat het 6de mariniers corps richting South Pacific. Alles wat ervoor beschreven wordt bestaat uit garnizoenleven, relaties en gesteldheid van de hoofdpersonen. Veel ouderwetse opvattingen, bijna boeketreeksachtige beschrijvingen van relaties met vriendinnetjes en overeenkomstige reacties van vriendinnen maar ook de mariniers zelf. Wat te denken van huilende mariniers op een bruiloft etc.? Een indiaanse marinier die termen uitkraamt als "Ik heb een hekel aan de oorlog van de witmens" (wat doe je daar dan?, naar ik begreep gaat het over vrijwillige aanmelders.) Als "Lichtende Vuurtoren" beschonken is wil hij alles wat blank is te lijf om te scalperen. Iedereen promoveert op den duur met uitzondering van uiteraard Lichtende Vuurtoren en Spaanse Joe.
Gevechtshandelingen en veldcampagnes zijn niet bijster boeiend geschreven (Krék,Krék! om geweervuur aan te geven) en beslaan misschien 20% van het hele boek.

Misschien moet je boeken niet met elkaar vergelijken, maar wat me erg opvalt is dat dit boek zeer weinig diepgang heeft t.o.v. The Thin Red Line van James Jones uit 1964. Waar in The Thin Red Line aspecten als lafheid, apathie, waanzin en het uitgroeien van bange zandhazen naar geharde veteranen levendig beschreven wordt staan Huxleys Hoeren, groen als gras meteen te popelen om de Jappen een poepie te laten ruiken. Ook als zij voor het eerst in gevecht komen blijkbaar verschoond van elke vorm van vrees. Kwaad over het feit dat zij niet als eerste een bestorming mogen uitvoeren en naast het reguliere leger moeten optrekken. Personages die het hele boek door aanwezig zijn worden in sommige gevallen in een enkele zin afgesorteerd. (“En weer ging er een lichaam een kuil in..Levin…, Burnsideâ€

Bovenaan