Boek : David Parker's Crew School

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
Hoi Tank Hobbyisten,

ik wil graag het volgende boek onder jullie aandacht brengen :

Het kostte me € 28,- via Bol.com (gratis verzending) en moet zeggen dat volgens een review op "The Modelling News" (en mijn vordering nu tot pagina 36)
dit boek z'n centjes helemaal waard is !

Volgens mij een aanrader voor menig bouwer van gevechtsvoertuigen die opziet tegen voornamelijk het schilderen van één of meer bemanningsleden.
En nog meer voor de bouwer die helaas maar afziet van een crew vanwege de vrees een model te verprutsen met een middelmatig geschilderd model.

Ook een boek voor degene die wel durft en doet maar meer wil weten over aanpassingen aan commerciële figuren of volledig zelf sculpten.
Er wordt bijv. ook aandacht besteed aan die 'ongrijpbaar mysterieuze' plooien in kleding.

Het schilderen van gezichten en uniformen komt ook prima uit de verf ;) ( beide aan de hand van een eenvoudige benadering met stap voor stap foto's).
Daarbij ook aandacht voor een donkere huidskleur en de aanpak van camouflage kleding.

Het gaat dus speciaal over bemanningsleden van AFV's al is er één hoofdstuk waar WW2 fabrieksarbeiders aan bod komen.
Behandelde schaal is voornamelijk 1:35 waarnaast 1:16 ook interessant aanwezig is met een stuk over schilderen van gezichten en een hoofdstuk over
het sculpten van een Schwimmwagen bemanning.
Diverse nationaliteiten uit verschillende tijdperken komen aan bod en bijv. ook hoe een ww2 figuur 'omgetoverd' wordt tot een hedendaagse tanker.

Een compleet en nuttig boek waarin duidelijk de stappen worden uitgelegd met tekst en foto's die goed op elkaar aansluiten.
Volgens mij dus echt iets voor bouwers die eens willen beginnen met het bemannen van hun voertuigen alsook degenen die al op weg zijn en graag
meer willen weten over hoe en wat.
Voor de gevorderde is het op z'n minst een uitstekend naslagboek met waarschijnlijk toch weer voldoende nuttige informatie.

Voor een meer uitgebreide review incl. een mooi setje plaatjes, zie hier op "The Modelling News"

Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
heb hem besteld lijkt mij echt wel interessante info:+:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Interessant is het zeker, maar behulpzaam des te meer :geek:

Heb het boek uitgelezen en moet zeggen dat David Parker het goed demonstreert en uitlegt.
Ik zou zeggen : lees eerst het boek eens helemaal door (als eerste de Appendix achterin).
Omdat (zeker voor een beginner) praktische info niet steeds herhaald wordt in elk hoofdstuk. Er zit dus een leercurve in het boek.
Ik zeg dat juist omdat ik uit eigen ervaring weet dat ik geneigd ben naar het gedeelte te springen waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.

Vanwege mijn eigen ervaring met figuur- sculpten en schilderen kan ik zeggen dat David Parker het onderwerp vrij volledig weet te omvatten in
de 108 pagina's tellende howto.
Verwacht geen recept voor succes, maar het behandeld alle aspecten van schilderen, aanpassen, converteren en sculpten van AFV crews.
Uitgebreid genoeg in ieder geval om bevredigende resultaten te kunnen behalen !
Daarbij is het belangrijk te onthouden dat dit geen cursusboek is maar een (prachtige) handreiking met kennis.
Interpreteer die, probeer uit en vind je eigen comfortabele manier van werken... zoveel mensen, zoveel manieren :hm:

En wat denkie ? het is al jaaaren geleden dat ik koppies geschilderd heb en had er twee klaar staan voor een portie acryl make up..
Hoofdstuk face paint ernaast opengeslagen op tafel en kladderen maar... ging super ! had nog een koppie in de primer en die ook gedaan.
Lang niet perfect maar heb met acryl nooit eerder (en redelijk vlot ook nog) 'zo maar even' drie 1:35 koppies geschilderd met dergelijk resultaat.

De linker zijde van dit koppie is met opzet lichter beschilderd vanwege de naar rechts gebogen pose (in positie nog meer als hier op de foto).

Happy Modelling :+:

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Tsja, totdat ik de roodkoperen fluit van verdienste heb en die de gehele dag ga poetsen wil ik me toch weer een keer aan koppies wagen ( de reden dat echt niks bij me af komt naast de verplichte bril waar ik maar niet aan kan wennen) dus mijn vrouw haar loon eraan gespendeerd en het boek van mijn bekende besteld. Vol spanning wachten we af😉

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Goeie tip Peter! Die ga ik maar eens bestellen!

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Nog een extraatje in de vorm van een demo waar David Parker laat zien hoe hij een 1:35 gezicht schildert.

Ik zeg erbij (en hij zegt het zelf ook, net als in z'n boek) dat het eindresultaat een basis afwerking is en dat daar dus naar
eigen inzicht en smaak meer van te maken is.

enjoy :)

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34 Kursk, T-34/85, Sherman M4A3, Sherman M4A3E8 "Easy Eight", Pz.Kpfw. III Ausf.M
M113A1, M151A2
Het hoofdstuk "schilderen" heb ik wel oren na... Dat is en blijft toch een struikelblok.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Erg interessante demo, ik ben bijna overgehaald om in acryl te gaan proberen.
bijna overgehaald.... ik was ooit verknocht aan olieverf, maar de droogtijd van acryl lonkte hevig. Ben uiteindelijk de uitdaging aangegaan
en na proberen, lezen, laten voordoen door een kundige scalemate en stilaan beter worden... wil ik niet anders meer.

Vooral het deel over de ogen doet het hem, en jouw 3 voorbeelden getuigen ook daarvan @Peter van Dijk 👍🏼
Mijn oogjes met de olieverf gingen een paar keer mis... even met een vochtig penseel (wasbenzine) poetsen en hop : take two... super !
(heb alleen bruine stippen gemaakt, rest van de oogbol is gewoon de basis huidkleur)
Wat ik ook doe vooraf aan primer op het koppie : met een fijne naald alvast de plaats voor de pupillen inprikken,
dat voelt akelig wanneer je in Toy Story gelooft maar geeft wel uitstekende richtpuntjes.

Schade das die Leute im Demo nicht ihre Schnautze halten…🐽
Tja... Sommerfest bij MBK en geen apart hok voor de demo... 😑

Laatst bewerkt:
Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34 Kursk, T-34/85, Sherman M4A3, Sherman M4A3E8 "Easy Eight", Pz.Kpfw. III Ausf.M
M113A1, M151A2
Tip : voordat je begint eerst dit 'feit' converteren tot een onwaarheid ;):+:
Ik heb de video maar eerst bekeken.... Haw da hel schilder ik dat wat ik niet eens kan zien??

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Na “het hele boek in 3 minuten” (
) deze besteld, bij Amazon.
Door @Peter van Dijk ’s wervelende promotie al niet meer verkrijgbaar bij bol.

(Was war seiner Name🤔: Peter Parker?)

Laatst bewerkt:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Ik heb de video maar eerst bekeken.... Haw da hel schilder ik dat wat ik niet eens kan zien??
gewoon een brilletje opzetten... of meerdere ;):geek:

Ik begrijp het Ron en had soms dezelfde gedachte, zelfs met een +3 bril en daaroverheen nog een optivizor...
Maar het is de angst een fout te maken die het moeilijk maakt. Het werk is zo fijn dat je bijna weigert te geloven dat het gaat lukken.
Geloof me, die koppies die ik toon zien er niet verkeerd uit (al zeg ik het zelf) maar met die bril +optivizor bekeken krijg ik
de neiging ze in de ovenreiniger te gooien.
Dus al met in de buurt komen van de juiste plaatsing der schaduwen en hooglichten is een OK resultaat te behalen.
Ik heb echt soms het penseel maar op een plekje gezet met een 'god zegene de greep' motivatie.
En mits een goed penseel (goede punt) en voldoende verdunde verf gebruikt wordt bij goed licht en zonder bang te zijn,
komt het echt wel in orde.... en zoals altijd weer : oefening baart kunst !

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
gewoon een brilletje opzetten... of meerdere ;):geek:

Ik begrijp het Ron en had soms dezelfde gedachte, zelfs met een +3 bril en daaroverheen nog een optivizor...
Maar het is de angst een fout te maken die het moeilijk maakt. Het werk is zo fijn dat je bijna weigert te geloven dat het gaat lukken.
Geloof me, die koppies die ik toon zien er niet verkeerd uit (al zeg ik het zelf) maar met die bril +optivizor bekeken krijg ik
de neiging ze in de ovenreiniger te gooien.
Dus al met in de buurt komen van de juiste plaatsing der schaduwen en hooglichten is een OK resultaat te behalen.
Ik heb echt soms het penseel maar op een plekje gezet met een 'god zegene de greep' motivatie.
En mits een goed penseel (goede punt) en voldoende verdunde verf gebruikt wordt bij goed licht en zonder bang te zijn,
komt het echt wel in orde.... en zoals altijd weer : oefening baart kunst !
Het is net als met aanbrengen piepkleine details op voertuigen: ik zit zonder bril te priegelen met m’n neus bijna in het model en dan nog is het klein. Ik maak er dan met zoomfunctie een foto van en ontdek toch wat afwijkingen. Vervolgens zet ik het gewoon neer en kijk er op normale wijze naar op normale afstand …. en het is gewoon goed.

Bovenaan