Boek: Berlijn de ondergang 1945 - Anthony Beevor

Berlijn, de ondergang 1945- auteur: Anthony Beever
ISBN 90 5018 591 6, uitgegeven door uitgeverij Balans Amsterdam, verkrijgbaar in bijna alle boekwinkels voor rond de 20,-

Dit boek heb ik gekocht naar aanleiding van een BBC docu waarin de schrijver gevolgd wordt tijdens zijn research voor het boek.

Het behandelt natuurlijk de laatste grote slag, die om Berlijn, heb je het gelezen dan besef je dat hier geen winnaars zijn, de ene dictator gaat, het andere schrikbewind komt.
Veel gaat over de burgerbevolking, de gevolgen van de bombardementen, vluchters uit het oosten, honger en uiteindelijk de aankomst van Russen, massaverkrachtingen en plunderingen.

Vanuit ons oogpunt is het interressant om te lezen hoe de slag opbouwt, pantserdivisies en voertuigen worden bij naam genoemd, bevelhebbers en hoofdrolspelers ook, en een naar mijn weten adequaat verslag van de slag op de Seelowhoogte met verrassende onthullingen. Waar altijd gedacht werd dat de Russische schijnwerpers tijdens die slag als een psychologisch wapen bedoelt waren, bleek het in werkelijkheid bedoelt als tegenmaatregel tegen het Infra Rood van de Duitsers, waarvan de Russen dachten dat ze er al verder mee waren.

Redelijk mooie foto's, sommige nieuw voor mij, (een Kever voor de Rijksdag vol met gaten) en een paar kaarten die de posities duidelijk weergeven.
Berlijn 45 is een populair onderwerp bij veel dio bouwers, en alhoewel strikt genomen geen modelbouwboek inspireert het wel.
De stompzinnigheid van de Duitsers, de aanvalsdrift zonder om verliezen te malen van de Russen, de burgerbevolking die tussen deze 2 vermalen word, al met al indrukwekkend om te lezen.
De wrange en cynische humor van de echte Berlijners, het totale falen van de Duitsers, de laatste SSers die vechten zijn niet Duits maar Vlaams Waals Scandinavisch en ja, ook Hollands........

Inspirerend en ontluisterend tegelijk, het is ondertussen aan zijn 20ste druk bezig, en er is een budget paperback, lees het als de periode je aanspreekt.

Groeten Rick

Bovenaan