Bevrijding Luik Sdkfz. 234/1

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Inclusief de nasleep een mooi filmisch document ! en uiteraard zeer smakelijk vanwege de gevarieerde verzameling voertuigen :geek:

Aangezien deze beelden tot mijn verbazing niet gebruikt zijn in "The Army that got away" nog een keer het filmpje van de bevrijding van Antwerpen met de Marder III M . Ik schat dat de kwaliteit van dit beeldmateriaal simpelweg niet goed genoeg was voor het boek :

Betere kwaliteit van hetzelfde (ingekleurde) filmpje maar toch weer net een andere selectie van beelden :

Ik neem aan dat deze beelden gemaakt zijn vlak voor de Britten Antwerpen binnenrolden anders zou men deze twee 88mm kanonnen toch goed hebben kunnen gebruiken voor de verdediging van de stad. Dit is een Laffly trekker maar welk type ?

xGPpzTQ.png

zQtK7MZ.png

aROe3IU.png

96JO8Pj.png

Over The Army gesproken, verrassend genoeg komen de auteurs tot de conclusie dat de Marder I van Top Hat toebehoorde aan de 712. ID.

Arjan

Moeilijk te zeggen of het hier een Laffly van 25 of 35 ton betreft, daar zijn de beelden net te wazig voor.

25t:

8phds7C.jpg

Ik neig naar de 35t versie :

juLiBhw.jpg

Van laatstgenoemde is een resin 1/35 model :

Arjan

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Moeilijk te zeggen of het hier een Laffly van 25 of 35 ton betreft, daar zijn de beelden net te wazig voor.

25t:

8phds7C.jpg

Ik neig naar de 35t versie :

juLiBhw.jpg

Van laatstgenoemde is een resin 1/35 model :

Arjan
De afstand tussen voorwiel en eerste achterwiel is bepalend zo te zien en dan lijkt het idd meest op de 35t

In "the Army that got away" staan stills van een filmpje van terugtrekkende Duitsers richting Gent en natuurlijk van de eerste Britse bevrijders. De schrijvers zijn zo vriendelijk geweest om de bron van het filmpje te vermelden waardoor het in zijn geheel bekeken kan worden. De Marder III's zijn van Pzjg. Abt. 346, verder een berg karren met paarden :

Arjan

Bovenaan