Becker's "funnies"

Als tussendoortje ben ik gisteren begonnen met het afmaken van een shelf queen die al zo'n 10 jaar op de plank stond. Het betreft hier de 10.5cm le.FH.18 op Hotchkiss chassis van Bronco.

Ik heb altijd een warme belangstelling gehad voor de creaties van Major Alfred Becker en heb indertijd de verkrijgbare kitjes gekocht van de voertuigen op Hotchkiss basis. Ik heb zowel de drie Bronco als de drie Trumpeter kitjes.

De slechtste kits, geldt voor beide merken, zijn die van het Beobachtungspanzertje. Bij gebrek aan referentie materiaal heeft vooral Bronco hier een fantasie model van gemaakt dat qua vorm absoluut niet overeenstemt met de werkelijkheid.

De twee kits van de 7.5cm Pak 40 op het Hotchkiss chassis zijn ook verre van perfect en zullen nogal wat aanpassingen vereisen.

De beste kitjes zijn die van de10.5cm le.FH.18 op Hotchkiss basis. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat er van deze versie een survivor in een museum bestaat.

Na een dagje bouwen is ie een eind op weg :

v1YPeKH.jpg

P2VSh3T.jpg

MDJxFLP.jpg

wy27O79.jpg

5KN5xyi.jpg

Ik ga vandaag de met groen gemarkeerde steunen maken uit 0.5mm styreen :

eQETOMn.jpg

bpNbe24.jpg

Ik wed dat er nog wel meer mensen dit kitje in de voorraad of op de plank hebben staan. In dat geval zou ik zeggen bouw vrolijk mee 🙂.

Groet,

Arjan

Hi Arjan,

Ja ik heb ook een zwak voor die Becker creaties! Ben nu ook sinds vorige week bezig met een Sd. Kfz 135/1 met 150 mm kanon van Panda Hobby. Zal daar binnenkort ook meer over posten. Je hebt je model snel gebouwd zeg en ziet er al interessant uit!

Mvg,

Vincent

Hallo Vincent, zo snel heb ik niet gebouwd hoor hij was al een eind gebouwd. Ik heb ook niet de minuscule pe onderdeeltjes gebruikt van Bronco die me jaren gelden tot wanhoop brachten 🙂. Tegenwoordig neem ik het niet meer zo nauw met details en dat bouwt een stuk vlotter en geeft mij meer lol. Ik heb trouwens nog een berg queen shelf queens waar ik me door heen wil werken ......

Ik verwacht deze week overigens mijn Tamiya Marder I op Lorraine Schlepper chassis, vorige week besteld.

Ik zag op mijn foto's dat ik de linker achterdeur te laag heb afgehangen, hoop em nog los te kunnen krijgen .....

dyWeUxa.jpg

Groet,

Arjan

Aangezien het bijna een marder is, is het intressant, en dat kneuterige maakt het bijzonder. Van de beobachtungspanzer staan erg mooie fotos in panzerwrecks normandie deel 1

Ik moet effe naar zolder, maar ik heb een ziek kind op schoot, wordt wel vanavond dan!

Ik denk dat je het over de grosser Funk- und Beobachtungspanzer auf Lorraine-Schlepper (f) hebt :

Er is ook een model van dit aparte voertuig van RPM. Ik heb nog even getwijfeld of ik die zou aanschaffen maar de verzendkosten zijn naar mijn smaak veel te hoog (Superhobby Polen). Ook nog op voorraad trouwens bij Hannants. Wat je krijgt is natuurlijk uiteindelijk een reuze basic kit :

Iemand die het maximale uit deze kit gehaald heeft, kan ook de resin kit van Ironside zijn :

Groet,

Arjan

Oei, dat zou ook nog eens goed kunnen... ik heb eens een marder 1 van rpm of zon merk gebouwd, viel me niet mee en is ook niet af gekomen..

Denk dat de Marder 1 van Tamiya veruit de beste kit is op dit moment als ik de diverse bouw recensies online zo lees. Ik ben nu bezig met de 135/1 van Panda Hobby dus, die grotendeels overeenkomt met de Marder 1. Sterker nog, deze versie is ook met die kit te maken zo te zien omdat alle sprues met de Marder 1 onderdelen zo te zien ook compleet meegeleverd zijn. Kit met 2 gezichten: de kwaliteit van de onderdelen is dikke prima, maar de pasvorm is zeker vwb chassis en loopwerk voor verbetering vatbaar op veel plekken. Zo valt de bodemplaat niet waterpas, iets wat toch een vrij simpel onderdeel is. Ook de handleiding is sterk voor verbetering vatbaar met veel fouten. Lijkt wel of ze deze kit hebben gemaakt zonder hem zelf te bouwen, curieus. Maar goed, er valt zeker wel iets moois van te maken, maar ik denk dat de Tamiya kit meer plakvreugde geeft.

Ik had in eerste instantie ook de Panda kit willen aanschaffen maar toen ik op internet ging zoeken zag ik de Tamiya versie voorbij komen. Wat me aan de Tamiya kit vooral bevalt is de link&length tracks. Dat betekent dat ik niet voor de zoveelste keer verval in eindeloos enkele schakeltjes plakken .....

Wel een bonus dat je met die Panda kit twee versies kunt bouwen, altijd handig voor de spares box.

Over tracks gesproken, de Bronco enkele schakeltjes van de le.FH.18 Hotchkiss kit zijn redelijk rampzalig te noemen. Ik dacht dat het niet veel erger kon dan de track links van de Bronco A13 Cruiser kit waar ik laatst mee gestoeid heb maar dat is een misrekening. Deze zijn nog een stuk erger, voordeel is dat het vrij korte tracks zijn. Ik heb ook nog eens naar de Hobbyboss enkele schakeltjes gekeken maar dat gaat lijkt me geen winst opleveren in vergelijking met die van Bronco. Ik heb nog overwogen, en doe dit misschien nog, om de Trumpeter vinyl/rubber rupsbandjes te gebruiken. Nadeel hiervan is dat ze veel te lang zijn en je dan een stuk moet verwijderen. Vastmaken van de twee uiteinden is dan enigszins problematisch, heb hier in het verleden wel nietjes of metaaldraad voor gebruikt.

UcsfbJ6.jpg

d8YiYD3.jpg

Groet,

Arjan

Hi Arjan,

Ja daar zeg je me nog iets: de Panda Hobby tracks zijn van staal, dus je zou denken mooi, beter kan niet. Ook de inbox reviews waren lovend, maar ik denk dat geen mens heeft geprobeerd ze te assembleren. Die krengen passen namelijk voor geen meter en door de hardheid haast niet te bewerken. Kortom leuk idee maar uitvoering om te janken. Ik heb ze geprobeerd in elkaar te zetten. In een uur tijd kreeg ik er 5 met pijn en moeite aan elkaar. Bovendien is het ook gevaarlijk, omdat je door de hardheid kracht moet zetten en uitschieten met een boortje is niet echt tof.

Dus ik heb die rupsen gelaten voor wat ze waren en vervangen door good old Friuls, in de hoop dat die wel te maken zijn en passen. Dat is gelukkig beide het geval. Bovendien passen ze in de mal die Panda voor de assemblage heeft bijgeleverd. Ook zien ze er super uit, dus ook hier was Friul de reddende engel. Het is wel meer dan 6 uur werk geweest, maar dit is nou eenmaal een klus die te vergelijken is met garnalen pellen. Verstand op 0 en uitboren en in elkaar steken die hap. Al met al is dit wel een dure kit daarmee, € 77. € 50 voor de kit en de rest voor de Friuls. De kit is vrij duur, maar ook haast niet aan te komen. Hoorde dat Panda in zwaar weer zit, dus als je deze kit nog wil bemachtigen sla je slag.

Mvg,

Vincent

Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon de plastikken uit de kit gebruikt, nothing mee aan de hand, alleen zaten ze 2 of 3x aan het gegolfde malletje geplakt. Romp en bovenbouw hadden wat kleine lastigheidjes, en de wieltjes moeten goed uitgelijnd, maar daar kan een bouwer zich niet druk over maken. Goed opletten, want midden in het interieur zit een uitdrukpunt, en daar kwam ik pas achter toen ik er niet meer bij kon om te vullen en te schuren. Interieur is basic kaal, en ik heb de loop vervangen voor een dml loop, beter van vorm en lengte, en de lengte van bvb de granaten in het rek is echt te kort, maar dat is een kwestie van schaaldikte problemen.

Helaas geen losse munitiebuizen voor in de rekken, en de boordbewapening mist, maar dat is wel weer overkombaar

Dat is een erg fraai modelletje Timo ! Misschien aardig om er nog eens een bemanning bij te maken. Marder I's van de 712. ID hebben in de buurt van mijn geboorte- en woonplaats (respectievelijk Axel en Hulst) rondgereden in september 1944. Volgens een Pools boekje , dat overigens niet bijzonder betrouwbaar is, zou het hier een Marder van de 712. ID betreffen :

aTGymQq.jpg

XYy7Pff.jpg

Onlangs stond nog een foto uit 1946 op ebay van kamp Top Hat in Antwerpen :

M1q9R8R.jpg

Groet,

Arjan

Hi Arjan,

Van die Marders in Zeeuws-Vlaanderen heeft Erik Reist tijdje terug nog een aantal gepost op zijn Facebook pagina. Althans locatie was zeker Nederland aan de gebouwen te zien. Zij die foto's je bekend?

Mvg,

Vincent

Ik zal Erik een berichtje sturen. Ik houd wel bij wat er aan Marder foto's op ebay verschijnt maar mogelijk natuurlijk dat er een stel aan mijn aandacht ontsnapt zijn 🙂. Bedankt in ieder geval Vincent.

Groet,

Arjan

Axel, nu snap ik em, boerderijen hier op Texel hebben vaak een plaatsnaam waar de eerste bewoner vandaan kwam, dordrecht, leiden, breda, nieuw breda, hoogvliet, en dus ook axel, maar daarvan wist ik niet dat het een plaatsnaam was!

Ik heb eens zitten broeden op bemanning, maar er is niet iets pasklaars, en alleen dragon heeft iets wat enigszins de juiste vorm heeft, maar dan moet er nog zat aan gebeuren, maar wie weet, eigenlijk mag ie ook best een ondergrondje en geweatherd...

Het "Achtung Jabo" setje van Dragon heeft een hoog realiteitsgehalte , d.w.z. de bemanning van alle Duitse voertuigen moest goed uitkijken voor die dingen. Deze uniformen zijn waarschijnlijk ook gebruikt door personeel van self propelled guns.

Groet,

Arjan

Ik had meer iets als dit in gedachten

1636123176690.png

Maar, ik heb em nog nooit van dichtbij gezien, en geen idee of er iets van gaat passen, en het is eigenlijk een crew voor een marder 3, die in dezelfde kast staat, maar, die heeft whitewash, dat gaat niet met de dunne uniformpjes...

De linker rupsband zit er inmiddels op, het heeft me meer moeite gekost dan bij enig ander model tot dusver :

E7d6Ac9.jpg

Als afwisseling met het plakken van track links ben ik begonnen met het Beobachtungspanzertje van Trumpeter. Het exemplaar van Bronco heeft een volstrekt verkeerde bovenbouw dus ik weet niet of ik die nog ooit ga corrigeren.

Het Trumpeter modelletje heeft rubber tracks die ongeveer een millimeter of 3-4 te lang zijn. Kennelijk wist men dit bij Trumpeter en men heeft toen bedacht, we plaatsen die sprockets gewoon een millimeter of 2 naar voren. Het verplaatsen van de sprocket locatie gaatjes was waarschijnlijk goedkoper dan nieuwe tracks maken .... Het maken van nieuwe gaatjes in de juiste positie is gelukkig erg eenvoudig. Een andere in het oog springende misser is de grootte, vorm en locatie van het kijkluik van de chaffeur. Ik heb een foto van internet geplukt waar het originele Trumpeter luik op te zien is :

Nzv1sXM.jpg

Ik heb het luik kleiner gevijld en scherpe hoeken gegeven. Ook verder naar beneden gezet, tenslotte moet er nog een luikje met spleet in komen . Op de volgende foto is goed te zien dat bij het Bronco model de zijwanden van de opbouw niet over de volle breedte van de fenders heengaan :

wATNtJ0.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Rechter rupsband zit er inmiddels ook op en het voertuigje is gespoten in de basiskleur (Tamiya) over Vallejo (polyurethaan primer). Ik kan nu aan de gang met een camo patroon, er was best veel variatie in die patronen trouwens.

ax4Lpfu.jpg

dZfcMCh.jpg

IwgUCMp.jpg

ySlgUp4.jpg

5XnKeQP.jpg

Wellicht bekend, een filmpje van een Verlade- Übung met dit soort voertuigen (zowel 7.5cm Pak 40 als leFH.18 ) :

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het posten van deze foto's Erik. Ik kende ze inderdaad al . Vooral de voorlaatste is uit een Ebay serie waarbij het vrijwel zeker is dat die in Nederland gemaakt is. Deze uit die serie toont hetzelfde gebouw en ik heb al erg vaak naar dit pand gezocht :

6jrfOxa.jpg

De Marders moeten haast wel toebehoord hebben aan de 719 .ID. In geografische termen kan dit document wellicht wat verhelderen hoewel het mij niet gebracht heeft wat ik ervan hoopte :

ejM7xg4.jpg

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan