Battle fatigue, The last dispatcher AFGEROND

Na een hele lange tijd van afwezigheid op het modelbouwfront, er ligt teveel half afgemaakt op de tafel en in de kast , besloten om wat dingetjes af te maken.
Ik heb altijd al , uit voorliefde voor motoren, eens iets groots willen maken.
Nu kon ik via marktplaats voor 15 euries dit twee wielige dingetje scoren. Maar iets is niet compleet bij zonder een goed figuur.
Dus een hele lange tijd op het internet zitten strunen en uit eindelijk in Hongkong het boogde figuur kunne scoren.
Het merk van het figuur is me niet bekend maar ik heb uit eindelijk voor een full Resin figuur in 1:9 ( 200 mm ) maar 23 euries betaald en dat was met verzend kosten.
Dus alles bij elkaar was ik nog geen 50 euro kwijt voor het hele zwikkie.

Verder is alles OOB gebouwd met wat kleine aanpassingen. Het enige wat ik gescrachd heb is de zadeltas en de electrakabel voor het achterlicht.

Het model is geschilderd/ gespoten met acryll, olieverf en Enamel kleuren.

Deze week hoop ik nog wat items die erbij horen af te kunnen schilderen en te bevestigen.
Ook de verdere afwerking van het motor fietsje in samenwerking met de dio aankleding moet nog worden aangebracht zoals stofjes, pigmentjes en de stukjes grond en gras pollen...

Dit is zoals het allemaal er nu bijstaat . Ik ga de rest ook nog aankleden zodat er en uiteindelijk een mooi diorama tevoorschijn komt in de schaal 1:9.

veel kijk plezier..

mvg

Eric

DSC00022.jpg

DSC00018.jpg

DSC00009-1.jpg

DSC00001-1.jpg

DSC00009-2.jpg

DSC00017-1.jpg

DSC00013.jpg

DSC00002-1.jpg

DSC00019-1.jpg

DSC00007-1.jpg

DSC00008-1.jpg

DSC00006-1.jpg

DSC00005-1.jpg

DSC00004-1.jpg

DSC00011.jpg

DSC00016-1.jpg

DSC00015.jpg

DSC00012.jpg

DSC00014-1.jpg

DSC00009-2.jpg

tot de volgende update..

Re: Battle fatigue, The last dispatcher

Ha die Eric,

Mooi ding om te zien 😀 . Het enige dat ik jammer vind is de decal op de achterkant, maar ja: wat wil je ook met een decalvelletje dat waarschijnlijk ruim dertig jaar oud is 🙄 ...

Zelf heb ik een tijdje terug ook zo'n 1/9 motor gratis gekregen van een collega. Heb er een mooi figuur bij, maar het gaat nog wel even duren voordat ik er aan begin. Dit is wel een goede inspiratiebron.

groeten, Richard.

Schitterend! Mocht je nog een keer zin hebben om te omschrijven hoe je het leer hebt gedaan....

Groet Oscar (zelf bezig met een 1/9 Kubel, ook erg leuk!)

Ik ben druk bezig met de laatste dingetjes te schilderen.

Verder aan het brain stormen over hoé dit geval niet zo kaal weg te zetten...
Heb even een leuk wandje op schaal gefabriceerd...

graag even wat reacties..

DSC00016.jpg

later...............

vg

Eric

Ziet er goed uit!
Ben erg benieuwd waar je het leer in je dio mee maakt?
welke kleur, techniek?

graag hoor ik het even..

groet Peter

mannen,

Het is minder moeilijk als je denkt om leerwerk te schilderen.

Ik doe het zo :

Ik breng het onderdeel op kleur met zandkleur van tamiya ( spuiten , meerdere laagjes )
dan leg ik het onderdeel zeker 24 weg om goed te laten doordrogen.

daarna neem ik Mars Brown van W&N en breng dit heel dun op en laat dit s\dan zeker een uutje of drie drogen op een warme plek ( of onder een lamp )
Volgende stap is dan om met een schone droge platte kwast dmv een dry-brush de basis laag nog dunner te maken en dmv van deze techniek haal je de high-lights ook al een stuk op.
dan breng ik op de lagere delen met een dun penseel stippelend een hele donkere bruin op ( Burnt Umber )
dan weer met een schone droge kwast die niet in aanraking is geweest met terpentine anders verpest je je eerdere werk, blend ik voorzichtig de donkere kleur in de basis kleur. Om voor mij het goede resultaat te bereiken doe ik soms wel tot 5 keer
Als laatste maak ik een mixje van Mars brown en Oker geel en Mars brown om de laatste Highlights goed op te halen.
Dan leg ik het onderdeel zeker een anderhalve week weg om goed telaten drogen.

Dan als laatste maak ik een mixje van Zippo vloeistof en Burn Umber ( 80%/20% ) en breng daar nog een tweetal washjes mee aan.
De zippo vloeistof is schraal en breekt de meeste olie bestands delen af in de olieverf zodat je wash niet glimmend opdroogd.

Leer heeft natuurlijk verschillende kleuren bruin , zwart etc etc ook is de toplaag soms anders van kleur dan de onderlaag. Ook daar kun je mee spelen qua kleur combinaties.
Verder is het oefenen oefenen oefenen...
Mij is het ook niet in één keer gelukt...

Sucess allen

mvg

eric

Eric Sikkema zei:
mannen,

Het is minder moeilijk als je denkt om leerwerk te schilderen.

Ik doe het zo :

Ik breng het onderdeel op kleur met zandkleur van tamiya ( spuiten , meerdere laagjes )
dan leg ik het onderdeel zeker 24 weg om goed te laten doordrogen.

daarna neem ik Mars Brown van W&N en breng dit heel dun op en laat dit s\dan zeker een uutje of drie drogen op een warme plek ( of onder een lamp )
Volgende stap is dan om met een schone droge platte kwast dmv een dry-brush de basis laag nog dunner te maken en dmv van deze techniek haal je de high-lights ook al een stuk op.
dan breng ik op de lagere delen met een dun penseel stippelend een hele donkere bruin op ( Burnt Umber )
dan weer met een schone droge kwast die niet in aanraking is geweest met terpentine anders verpest je je eerdere werk, blend ik voorzichtig de donkere kleur in de basis kleur. Om voor mij het goede resultaat te bereiken doe ik soms wel tot 5 keer
Als laatste maak ik een mixje van Mars brown en Oker geel en Mars brown om de laatste Highlights goed op te halen.
Dan leg ik het onderdeel zeker een anderhalve week weg om goed telaten drogen.

Dan als laatste maak ik een mixje van Zippo vloeistof en Burn Umber ( 80%/20% ) en breng daar nog een tweetal washjes mee aan.
De zippo vloeistof is schraal en breekt de meeste olie bestands delen af in de olieverf zodat je wash niet glimmend opdroogd.

Leer heeft natuurlijk verschillende kleuren bruin , zwart etc etc ook is de toplaag soms anders van kleur dan de onderlaag. Ook daar kun je mee spelen qua kleur combinaties.
Verder is het oefenen oefenen oefenen...
Mij is het ook niet in één keer gelukt...

Sucess allen

mvg

eric

dank je! Valt nog niet mee... maar ga het proberen!

Hoi Oscar,

Ik vind 'm in totaliteit erg prima, hoewel ik wel een beetje de dieptewerking mis; ga je nog een wash toevoegen ?

groet Frank

Johannes Haspels zei:
Hoi Oscar,

Ik vind 'm in totaliteit erg prima, hoewel ik wel een beetje de dieptewerking mis; ga je nog een wash toevoegen ?

groet Frank

Ja denk ik wel met wellicht hier en daar nog wat pin wasjes...ook moet ik nog wat stof en modder aanbrengen. maar ik wil het niet te over done doen omdat ik dan bang ben de zorgvuldig aangebrachte krassen weer te laten verminderen.
tot op heden staat hij nu ff in de kast omdat ik er nog niet echt uit ben over hoe ik de ondergrond ga afwerken.
Het stenen muurtje dat ik in gedachten had wordt te pompeus en ook daardoor kun je de motorfiets niet lekker meer helemaal goed bekijken.

Eerst even een ander nog liggend dieren dingetje afmaken ( 2 paarden in 1:16 uit de dragon serie ) dat is ook een hele klus...

pw

Eric

Rene Duret zei:
deze is mooi gedaan.

was ook mooi geweest in wat bosrijkere setting.

en weer fijne tip over leer schilderen!

René

Zo zie je maar weer René... 😉

Over de onder / achtergrond ben ik nog steeds niet helemaal uit.
Het geheel staat nu gewoom "kaal" in de vitrine kast.
Ik denk wel dat en deel van de muur overblijft ongeveer 10% maar de rest zal verdwijnen omdat ik het te masaal en te pompeus vindt.
En door de wand kun je een deel van het gebouwde geheel niet meer zien en dat vindt ik eigenlijk zonde van al het werk dat ik er aan heb gehad.

maar

Eerst even wat 'andere ' nog "lopende" dingen op vier benen afmaken in 1:16 die al lange tijd stonden te wachten.

Zodra die klaar zijn haal ik al mijn zandjes, takjes en andere bouw materialen te voorschijn om dan in één keer
Drie platen te voor zien van iets levendig 😀

Maar door drukte op het werk blijft het regelmatig liggen en kan ik eigenlijk alleen maar in het weekend soms even een paar uurtjes aan werken.

Ik hoop eigenlijk dat ik alles nog voor de laatste club meeting klaar zal hebben...

cheers mate(s)

Eric,

kan me dat goed voorstellen, dat pompeuze in je vitrine.

Vind het kleurengevoel in het tenue mooi, de motorfiets ook.
Deze eenheid zou mooi passen in een herfstbosje, lekker tunen met de spray, motorspoor...blaadjes op de grond, op de tank, geeft het meteen een wat levendigere ( droevigere) Swung, modderplasje, water in spoor....

dan kan je het evengoed compacter houden, het plankje.

drukte...ik ken het.

stress, blek 🤐

Rene

Na lange tijd weer eens wat gedaan aan de onder, achtergrond van mijn motor fiets.
Ik vond de wand van steen toch te statisch...daarom heb ik weer eens een boompje geprobeerd.
Wat grasjes, blaadjes en wat wildgroei.
Wat ik wil bereiken met dit is een soort van "first frost " over het hele natuur gedeelte.
Nu is het allemaal nog erg groen maar het is de bedoeling dat er een wittig rijp laagje over het geheel wordt aan gebracht.
Ook is het de bedoeling om een waterdeel te gaan realiseren met een verrassing...maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ook de wallekant zoals hij nu is vind ik nog te kaal.
Ik zit weer een beetje vast.

hier is wel ff een update..

Cheers
Eric

DSC00025_zps245a7d74.jpg

DSC00029_zpsd3ac9a6e.jpg

DSC00027_zps3bf26862.jpg

DSC00033_zpsbb2a134e.jpg

DSC00031_zps12a8928a.jpg

DSC00032_zps374320a0.jpg

DSC00030_zpsc9c6cb3d.jpg

DSC00026_zps210698b9.jpg

Re: Battle fatigue, The last dispatcher update 29/1

Zeer fraai met die prachtboom Eric 😱

Wat heb je gebruikt voor die fijne afhangende takjes ?

The last dispatcher... misschien flessenpost in het water ?

En over rijp vond ik hier nog iets van René Duret (hoi René 😉 ) :
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=20321&hilit=rijp (even omlaag scrollen)

Veel plezier met de laatste loodjes !

vrolijke groet 😀
Peter

heb ik dat geschreven?! haha 😀

schaaltechnisch is mijn ' rijp' met het carbonide misschien wat grof.
Talkpoeder maybe?

heb al zo lang geen dio meer gemaakt.

Ik ga vanavond ff een test stukje maken met de sneeuw die ik nog van Scale -line heb hier.
Heel dun met een water/pva oplossing dmv een plantenspuit het gras bevochtigen en dan echt heel dun de sneeuw kristalletjes eroverheen "leggen"

Het moet zo worden dat in theorie elk grassprietje wordt voorzien van bovenstaand. Alsmede de boom.

keep you informed

cheers Eric

Deze is mooi, zeg!
Die kop van het figuur, schitterend. De afwerking is heel goed, maar dat gezicht in 't water vind ik geniaal!
Vraag me alleen af waarom ' ie die MP40 zo vast houdt?? Gaat ' ie de fiets een genadeschot geven of rookt 'ie zelf z'n laatste peuk?

Prachtig Eric! Zoals Ron ook al zegt, dat gezicht in het water is vrij geniaal bedacht 🙂 Wie is het? Zijn meisje thuis misschien?

Verder is het gewoon een prachtig totaalplaatje, de begroeiing is mooi, en het figuur is ook prachtig geschilderd!

Greetz

Ron van Wiggen zei:
... Gaat ' ie de fiets een genadeschot geven of rookt 'ie zelf z'n laatste peuk?...

Dat zijn dan al twee vignettes in een. Een compliment aan de bouwer, en zeker terecht...

Mooi gemaakt Eric, weer eens een die net anders is dan alle anderen, met name inderdaad door je beeltenis in het water.

Groeten,

Rico

R. Goorts zei:
Ron van Wiggen zei:
... Gaat ' ie de fiets een genadeschot geven of rookt 'ie zelf z'n laatste peuk?...

Dat zijn dan al twee vignettes in een. Een compliment aan de bouwer, en zeker terecht...

Mooi gemaakt Eric, weer eens een die net anders is dan alle anderen, met name inderdaad door je beeltenis in het water.

Groeten,

Rico

Dat multiple vignettes idee daar kwam ik ook al achter tijdens de afwerking...

Het is een Dio en een fig en een voertuig ....
Ik denk dat ik hem ook eens zo ga laten meedoen haha
Drie inschrijvingen ineen...

grtz

Eric

Terug
Bovenaan