Bas Hermsen - Panzer 4 C (update 27-2)

Juist Robert. Dat heb je perfect omschreven! De panzergrau tank's waren idd vaak erg donker, kijk maar naar de kleuren foto's. En dan is het moeilijk om er nog wat interessants van te maken.

mzzls
 
boris bakker zei:
De panzergrau tank's waren idd vaak erg donker, kijk maar naar de kleuren foto's. En dan is het moeilijk om er nog wat interessants van te maken.
Hoezo dan? Je kunt er met wat stoffige /weathering filters best wat leuks van maken... dat steekt juist mooi af tegen de donkere achtergrond.
Jan :)
 
Hoezo dan? Je kunt er met wat stoffige /weathering filters best wat leuks van maken... dat steekt juist mooi af tegen de donkere achtergrond.
Jan

Ja klopt wel, maar ze waren echt vrij donker, en met een iets lichtere tint kun je toch meer doen. Ook meer diepte in de basislaag maken, want erg veel preshaden kun je anders niet. Daarnaast ben ik nog wel fan van een zwaar (let wel realistisch) verweerde verflaag.
:duivel:
mzzls
 
Bedankt voor de commentaren heren!

Het hout:

Eerst vallejo dark sand aangebracht;
Dan een hele zware wash met ss camouflage brown;
Dan een wash met van dijck bruin olieverf.

Het staal:

Basislaag zwart met vallejo;
Dan gun metal van vallejo of een andere staal kleur. Een lichtere kleur moet je dan vermengen met zwart naargelang de kleur donker blijft;
Dan een wash met van dijck bruin olieverf;
Als laatste een grafietpotloodje erover en je bent klaar.

Ik moet nog wel wat stof aanbrengen, maar dit komt met een paar filtertjes helemaal goed.

Groeten,

Bas
 
Weer wat verder met het chippen en washen. Het voertuig is wat dat betreft voor 20% klaar. Daarna nog enkele filtertjes en stofwashjes en dan kunnen de tracks eronder. Hopelijk haal ik de deadline.

Groeten,

Bas

lettersenwasheschipping002.jpg


lettersenwasheschipping003.jpg


lettersenwasheschipping004.jpg


Over dit gedeelte ben ik al aardig tevreden, dit geeft ongeveer aan waar het naartoe moet.

lettersenwasheschipping005.jpg
 
Hey Bas,

Dit project komt (zoals trouwens al jouw werkstukken) weer helemaal goed zie ik 8) ! Hoe en wanneer je het in godsnaam allemaal doet :huh:: :huh:: .

Denk je er wel even aan dat de "bak" op foto 2 ( voor de antenne) gemaakt was van hout.. Nu lijkt de chipping meer op die van een metalen opervlak. Ik zou nog iets doen in de richting van de houtnerven.

Veel succes nog,
Groeten,
Staf
 
De uitlaat is ook verder behandeld, als deze klaar is ga ik er nog met een paar filters over.

Basis vallejo bruin;
Humbrol 33 met mig rust (80-20%)
Pinwashes met van dijck bruine olieverf

uitlaatroest001.jpg


uitlaatroest003.jpg
 
Hey Bas,

ik zou niets (weinig) doen aan de kleur van de uitlaat,
alleen die natte uitlopers zijn me erg vreemd.
Als het olie of iets dergelijks is mag je het best vettiger maken,
knoei maar eens wat olie op een hete uitlaat, rookt even, droogt wat op,
maar er blijft nog lang een vettige ingedikte brij zitten...

De kleur komt goed overeen met een uitlaat die nog niet oud is,
en van een voertuig dat regelmatig gebruikt wordt.

De oude pijp van mijn Nekaf zag er ook zo uit, alleen het spruitstuk was
donkerder van kleur. Voor mij had er iets meer korrel-struktuur in mogen zitten.
Het echte uitlaatgat mag best zwart zijn, destijds was de brandstof niet zo zuiver,...

In mijn ogen dus weinig mis met je knalpijpke,
succes met de rest...

Rico
 
Hey Bas,

Gelukkig zie ik nu de foto's wel.
Opzich ziet hij er al redelijk uit. Mooie basis keur en die uitlopers zijn een mooie toevoeging. Maar zoasl Rico al zei denk ik dat je verder kunt gaan met de vlekken/ uitlopers en met iest meer pigment kun je wat kleur verschillen aanbrengen. Nog ietsje chippen misschien met de oude basis kleur...

mzzls
 
Kleur uitlaat

Bas,
in aansluiting op de opmerkingen van Rico foto's van de uitlaat van de Pz IV Ausf G (?) van het Panzermuseum Munster (BRD).

tsjechietourmei2005deelav8.jpg


tsjechietourmei2005deelhd3.jpg


Dit is een rijdend exemplaar dat nog geregeld uitgelaten wordt. ;)

Ik vind dat jij de kleur prima hebt weten weer te geven. 8)

Groeten,
Peter.
P.S.: als dit teveel ruimte inneemt hoor ik het wel :nouja:
 
Hij schiet nu aardig op. Ik ben er zelf al dik tevreden mee. Heb van het weatheren in ieder geval al weer een hoop bijgeleerd. Nog veel details en de jerry schilderen en hij is klaar :D

bijnaaf003.jpg


bijnaaf0131.jpg


bijnaaf012.jpg


RIMG0002.jpg


RIMG0003-2.jpg
 
Goed werk, Bas...

De uitlaat is mijns inziens helemaal goed gekomen. Ik zou alleen nog wat aandacht aan de rij jerrycans op het achterdek geven; ze zien er in vergelijking met het voertuig, wat "vlak" van kleur uit.
Ook is het onderlinge kleurverschil nihil, waardoor het een eentonige massa dreigt te worden.

....En dat verdient dit voertuig niet!!

Grtz, John. 8)
 
John van Hooijdonk zei:
Goed werk, Bas...

De uitlaat is mijns inziens helemaal goed gekomen. Ik zou alleen nog wat aandacht aan de rij jerrycans op het achterdek geven; ze zien er in vergelijking met het voertuig, wat "vlak" van kleur uit.
Ook is het onderlinge kleurverschil nihil, waardoor het een eentonige massa dreigt te worden.

....En dat verdient dit voertuig niet!!

Grtz, John. 8)

John, hij geeft zelf aan dat de Jerrys :) nog moeten geschilderd worden !

eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik er niet helemaal wild van ben

ik vind de weathering op het onderstel erg terughoudend, persoonlijk had ik liever wat meer lef van je gezien


alles zit perfect ok en is mooi geschilderd hoor, daar niet van maar het mist net dat beetje extra durf ...

deze opmerkingen zijn natuurlijk PERSOONLIJK dus gelieve me daar niet op af te breken !

cheers
Dom
 
Hey Bazz,

Ik vind hem erg mooi geworden tot nu toe. Is ie zaterdag ook te zien in Sneek ? kanniewachtu kanniewachtu!

Eerlijk gezegd vind ik je terughoudendheid in de weathering juist erg mooi. Een voertuig moet het soms ook kunnen hebben van zichzelf. Of zoals Tony Greenland het ongeveer verwoordt: "I want to show the Wehrmachts armour, not the country it fought in. ".

Bij de weg; mooie tracks hè? En het houten frame voor de jerrycans is ook een leuk detail. Wordt vaak ook maar gewoon in dezelfde kleur als de rest van het voertuig gespoten.

grtz
Robert
 
@Dom en Bas..... :oeps: :oeps:

Dat krijg je er nu van, als de foto's zó mooi zijn, wil ik de begeleidende tekst nog wel eens over het hoofd zien....

Ik weet het, schamel excuus!

Volgende keer beter opletten...

Grtz John.....Die nochthans tóch zijn bril op heeft! 8)
 
Hee die Bas,

Mooi geworden zeg! Lekker 'frisse' kleur grijs, en toch veel diepte (in ieder geval op de foto's). Hij is inderdaad erg spaarzaam geweathered, maar je had gewoon meer aandacht voor het model zoals Robert al zei.

Over die modder ben ik nog niet uit, ziet er toch wat als 'gespetter' uit. Als ik een tip mag geven: probeer op de grotere spatten uitlopers te maken of zet een glanzend puntje donkerbruin in het midden van de grootste spatten. Dan lijkt het natter en verser. Maar dat is maar een idee.

Heel mooi gelukt (mooie foto's ook trouwens, da's een duur cameraatje ;) )
 
Terug
Bovenaan