Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (4-11)
Als alle sinkmarks zijn opgevuld ga ik referentiefoto’s na wat er klopt en wat onjuist is weergegeven in het model. Dan maak ik de keuze wat ik aan ga passen en wat niet. Dit hangt er vooral vanaf wat je er later nog van kan zien. In dit geval maak ik het chassic eerst strak en vul op wat nog nader gedetailleerd gaat worden met nieuw te maken onderdelen.
De verstevigingsribben heb ik op 1 van de 8 punten, waaraan de bladveren op gemonteerd worden, vervangen door evergreenplaat. Wat van belang is als je een haakse snede wilt is dat je het mesje onder de juiste zet. Dus niet recht op het werkstuk, maar iets onder een hoek. Hiermee vang je de schuine hoek van het mesje op en hoef je nadien niet meer te schuren. Soms zijn de onderdelen zo klein dat schuren ook niet meer goed mogelijk is. Dan ben je wel gedwongen om het in een keer goed uit het plasticplaat te snijden. Dit kan je goed oefenen op staf. Probeer hier maar eens vlakke plakjes van te snijden. Dan leer je goed hoe je het mesje moet hanteren en onder welke hoek je het beste kan snijden.
Zo moet je het mesje dus niet houden, maar je moet hem meer kantelen. Alleen op die manier snij je haaks uit.
De onderdelen kan ik dan direct plakken en hoef je niet meer na te bewerken met een vijl of schuurpapier.
In dikkere delen evergreen gebruiken altijd de tiger zaag. Onder de 1mm plaat snij ik alles.
Paar klinknagels toegevoegd met een punch and die. Sinds kort heb ik er 1 van rptools en dat is een aanrader.
Deze steun is een hoekprofiel en niet massief. Snelste was om de opening te simuleren door deze uit te boren en met een mesje vierkant te maken. Gebruik hier een nieuw mesje voor, anders gaat het mis.
Controleren tussentijds en steeds iets verder uitwerken totdat het goed is.
Er zit nu ongeveer 4 uur bouwtijd in.