Af! Back to the Eighties met een Sherman (of twee)

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, M4A3 „Champagne”
Druk eerst op de Play-knop om in de stemming te komen voor dit onderwerp 😉

Een paar maanden geleden heb ik van @Martin Visser een set Sherman-onderdelen, -conversies, -updates, en meer overgenomen. Daar zat onder andere een Tamiya M4A3 in — helemaal compleet, behalve dan dat de volledige toren ontbrak … Die tegenwoordig nog als serieus model bouwen ging hem niet worden, maar wat kon ik er dan wel mee? Dan bedacht ik me vorige week ineens dat ik nog een Italeri Sherman-toren had liggen, maar eenmaal opgediept bleek die zo verre van compleet te zijn dat ik er niks mee kon 🙁 Maar na een oproep hier kwam @Paul Kok als redder in nood, en had ik, na wat zoeken in verschillende onderdelendozen, alles dat ik nodig heb!

IMG_0363.jpeg

Een volledige romp van de Tamiya M4A3, plus de toren, rupsbanden, een paar reserveschakels en één wiel van een Italeri M4A1, en een mondingsrem die als ik het goed heb afkomstig is van een héle oude Italeri Pz.Kpfw. IV, maar die al eens op een geschilderd model heeft gezeten.

Dan nog wat lectuur erbij die ik al had …

IMG_0364.jpeg

… en je hebt alles dat je nodig hebt om een Sherman om te bouwen zoals we dat deden toen deze twee modellen de enige 1:35 Shermans waren die je kon kopen. (Nou ja, er was ook nog een 1:35 Sherman van Nichimo, maar ik heb volgens mij überhaupt nog nooit een Nichimo-model in een winkel gezien, en al helemaal niet in de jaren ’80.) Niet dat de moderne bouwer Verlindens voorbeeld nodig heeft, maar laten we doen alsof het inderdaad midden–eind jaren ’80 is, dus geen modern gedoe, maar deze bouwen met wat je toen ter beschikking had aan materialen en kennis. En dan lees je ter inspiratie:

IMG_0365.jpegIMG_0366.jpeg

Dat gedaan is het gewoon lekker bouwen volgens de instructies (min of meer), om te beginnen die van Tamiya. Eerst dus het loopwerk:

IMG_0367.jpeg

Het is Tamiya, dus het past allemaal keurig ook al is het originele model 42 jaar oud, maar je kunt er wel aan merken dat de mallen niet meer de jongste zijn. Over elk van de loop- en spanwielen liep een naad die zo groot is dat je, om hem er echt vanaf te krijgen, het beste een draaibank zou gebruiken. Ik heb het met een vijltje gedaan, maar dan nog zit er op de helft van de wielen een naad die je waarschijnlijk zult zien na het schilderen, maar m’n vingers deden zeer en dit moet wel leuk blijven.

Eén wiel heb ik vervangen door eentje van Italeri, waarvan ik de naaf uit moest boren zodat het over de assen van Tamiya past. Het blijkt dat Italeri Shermanwielen 7 mm breed zijn (over de naaf gemeten, het breedste punt) maar die van Tamiya maar 6 mm. Gelukkig is het Italeri-wiel smal genoeg te maken, door de naaf aan allebei de kanten af te vijlen en -snijden, dat het netjes past. Ik heb ze allemaal trouwens draaiend gehouden, omdat het schilderen dan makkelijker wordt.

Daarna de onderkant van de romp:

IMG_0368.jpeg

Al heel snel daarna kan de bovenkant erop:

IMG_0369.jpeg

Tamiya wil dat je eerst alle details eraan plakt, maar de ervaren modelbouwer weet ook wel dat dat vragen is om afgebroken delen. Daarom ben ik daar pas daarna aan begonnen:

IMG_0371.jpeg

Zoals je kunt zien had één of andere onverlaat alle heel mooi uitgevoerde lasnaden en de gaten voor het gereedschap zitten vullen, dus voordat ik begon heb ik eerst zoveel mogelijk vulmiddel er weer uit moeten schrapen … De rupsbandschakels zijn van Italeri, om te passen bij de rupsband die aan het model komt. Ik had er maar twee meer, daarom komt er aan de andere kant denk ik een jerrycan tussen.

Laatst bewerkt:
Leuk knutselwerk om zo gebruik te maken van een berg onderdelen!
Ben benieuwd naar jouw zandzakken-constructie, want die gaat er bij mij ooit komen op een Caliope.

Leuk knutselwerk om zo gebruik te maken van een berg onderdelen!
Dat maakt het leuk 🙂

Ben benieuwd naar jouw zandzakken-constructie
Ik denk dat ik die er niet op maak. Dat maakt het gelijk weer zo’n heel werk, en ik wil deze gewoon leuk en snel bouwen. Maar er komt nog wel ooit eens een Sherman met die kooien erop 🙂

Ik kan het hele boekje wel dromen!
#Modelbouwbijbeltje
Dan ben je niet de enige 🙂 Zoals je aan de kaft kunt zien is mijn exemplaar ook veelgelezen.

Ik ben verdergegaan met de rest van de details op de romp:

IMG_0372.jpeg

Alleen het gereedschap op het motordek zit er niet op, want ik wil er na het schilderen bepakking op doen, waardoor het toch uit het zicht zou zitten.

Laatst bewerkt:
Oh ja! 💕
The Verlinden Way II
Gekocht in 1981, en heb het nog steeds. (Was dat BLIEK modelbouw, in de Boschstraat Breda, tegenover het museum?)
Ik kan het hele boekje wel dromen!
#Modelbouwbijbeltje
De mijne, die ik ook nog steeds heb, kwam bij een klein modelbouwzaakje op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam vandaan. Gerund door 2 broers en inmiddels helaas verdwenen. De modellen die daar in de etalage stonden triggerden bij mij ooit de hobby, ergens "in de vorige eeuw"

Leuk, zo terug in de tijd! 😀

Mijn Verlinden Way II heb ik ook nog, begin jaren gekocht bij Volp in Amersfoort. Daar verkochten ze overigens ook kits van Nichimo! Mijn eerste Jagdpanther was er één van dat merk.

Ben zelf ook wat op de nostalgische tour..........meerdere oudjes van Italeri onderhanden op het moment. Er worden wel verbeteringen aangebracht maar niets ingrijpends, gewoon lekker plakken! 😎

en je hebt alles dat je nodig hebt om een Sherman om te bouwen zoals we dat deden toen deze twee modellen de enige 1:35 Shermans waren die je kon kopen. (Nou ja, er was ook nog een 1:35 Sherman van Nichimo, maar ik heb volgens mij überhaupt nog nooit een Nichimo-model in een winkel gezien, en al helemaal niet in de jaren ’80.)

Monogram had ook 2 Shermans in 1/35.
Eén met zandzakkenbepantsering en één met een Calliope raketwerpinstalatie op de toren. Beide modellen kwamen met een boekje met de beschrijving van een diorama door Shep Paine. De een in een Normandische heg, de ander in Ardenner sneeuw.
Ik had beide kits, maar wel gekocht in een PX shop van het Amerikaanse leger bij Bielefeld, Duitsland.downloaden (1).jpegdownloaden (2).jpeg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik die er niet op maak. Dat maakt het gelijk weer zo’n heel werk, en ik wil deze gewoon leuk en snel bouwen. Maar er komt nog wel ooit eens een Sherman met die kooien erop 🙂
an ben je niet de enige 🙂 Zoals je aan de kaft kunt zien is mijn exemplaar ook veelgelezen.

Ik ben verdergegaan met de rest van de details op de romp:

Bekijk bijlage 31973

Alleen het gereedschap op het motordek zit er niet op, want ik wil er na het schilderen bepakking op doen, waardoor het toch uit het zicht zou zitten.

Zou je zo vriendelijk willen zijn het gedeelte over de zandzakconstructie te delen?

en je hebt alles dat je nodig hebt om een Sherman om te bouwen zoals we dat deden toen deze twee modellen de enige 1:35 Shermans waren die je kon kopen. (Nou ja, er was ook nog een 1:35 Sherman van Nichimo, maar ik heb volgens mij überhaupt nog nooit een Nichimo-model in een winkel gezien, en al helemaal niet in de jaren ’80.)

Monogram had ook 2 Shermans in 1/35.
Die waren 1:32, net als de andere tanks e.d. van Monogram, daarom heb ik ze niet genoemd 🙂

Zou je zo vriendelijk willen zijn het gedeelte over de zandzakconstructie te delen?
Uit het boekje van Verlinden bedoel je? Even een uitsnede uit de foto hierboven zodat dat deel duidelijker is:

Sherman zandzakrek volgens Verlinden.jpg

Maar deze rekken werden ter plekke gemaakt door de TD, dus er zat veel variatie in. Als je een paar foto’s zoekt van echte zie je verschillende constructies, waarvan er wel eentje na te maken is. Afmetingen zijn eenvoudig genoeg: zodat het past op de romp van het model 🙂

De échte Shermanofiel in de jaren ’80 had natuurlijk een exemplaar van Hunnicutts standaardwerk:

IMG_0373.jpeg

Dit is dan wel een druk uit 1994 dus eigenlijk zou ik die hiervoor niet mogen gebruiken … 😉 Maar dat zien we even door de vingers, want het is een kleiner anarchronisme dan een ander aan dit model, dat tot nu toe toch ook niemand opgevallen is. De belangrijkste bladzijde voor dit model is:—

IMG_0374.jpeg

Helaas staan er niet meer aanzichttekeningen in, dus we zullen het hiermee moeten doen. Dit en een paar foto’s lieten me zien dat er een paar extra details nodig zijn aan het model:

IMG_0377.jpeg

Wat strip bij de spatborden, opstapjes op de neus van meer strip, de bevestigingen voor de zandschilden langs de romp en steunen voor de motorluiken op het achterdek. Daarna nog een plankje tussen de spatborden, waar later bepakking op komt. Niks dat een modelbouwer 30, 40 jaar geleden niet had kunnen doen met een beetje plastic plaat en/of strip.

De toren van Italeri past alleen niet op de romp:

IMG_0378.jpeg

Bij Tamiya is niet alleen de diameter zo’n 2 mm kleiner, maar bij Italeri ligt hij ook lager in de romp zodat onder de toren een ring een eindje naar onder steekt:

IMG_0379.jpeg

Die ring moet eraf, wat goed te doen is door te zagen:

IMG_0380.jpeg

Ga er alleen niet helemaal van de ene kant naar de andere doorheen, want dat is vragen om scheef te gaan. Beter is om stukje voor stukje opnieuw van opzij in te zagen tot je rond bent.

Daarna heb ik de afgezaagde ring ingekort en hem weer in de opening gelijmd, en daarna een strip van 0,5 mm plaat, 4 mm breed:

IMG_0381.jpeg

Die steekt de romp in, maar is een beetje te klein. Dus nog een stukje 0,25 mm dikke strip er omheen:

IMG_0383.jpeg

… en dan past hij netjes. Rest om de bovenkant erop te lijmenm

IMG_0384.jpeg

Helaas moest ik daar dan stoppen, want de lijm zal eerst moeten drogen voordat ik de naad kan vullen en wegwerken.

De mijne, die ik ook nog steeds heb, kwam bij een klein modelbouwzaakje op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam vandaan. Gerund door 2 broers en inmiddels helaas verdwenen. De modellen die daar in de etalage stonden triggerden bij mij ooit de hobby, ergens "in de vorige eeuw"
"Nieuwenhuizen voorheen Groes" Daar heb ik ook de nodige dozen en boekjes gekocht, een van de 4 winkels in Rotterdam toendertijd.
Bij mijn weten is alleen Meijer en Blessing nog over. En ja, ook ik heb de Verlinden way boekjes in de kast staan
Ik denk dat er in mijn stash nog wel een paar doosje met stempel van Nieuwenhuizen op de Bodem liggen.

Ik wilde ook wat foto’s van de toren laten zien, maar daar is zo weinig over te melden dat ik dat gewoon over kon slaan. Het enige dat ik gedaan heb, afgezien van de naden vullen en schuren, is een paar stukjes plastic strip in de hoekijzers achterop gelijmd (klemmen voor de mitrailleurloop, als die opgeborgen was), de antennevoet en mitrailleur van Tamiya gebruiken, en de monding van het kanon afgezaagd om de mondingsrem erop te zetten.

Daarna nog een sleepkabel op de romp (en natuurlijk brak die rotkabel, zoals ze állemaal doen bij de Italeri-Sherman), en dan bedacht ik dat ik nog ergens een stukje gietraam had met handgrepen van een Sherman van Italeri, dus die kon ik er dan toch op plakken ondanks dat ze niet in het raam met de toren zitten. Helaas alleen geen periscoopbeschermers — daar heb ik er nog wel van, maar niks van een model dat oud genoeg is om te verantwoorden dat ik ze hier gebruik 🙁

En dan nog de rupsbanden en hij is eigenlijk af:

IMG_0386.jpegIMG_0388.jpegIMG_0387.jpegIMG_0389.jpeg

Een paar oude Verlinden tankers zou leuk zijn om erin te zetten, maar die zijn nergens meer te vinden, behalve dan Chinese kopieën.

O, dat zou mooi zijn, dus als je er hebt: graag 🙂 Ik heb er maar drie nodig: voor het ladersluik en de twee bestuurdersluiken.

Gebroeders van Nieuwenhuizen, ik heb nog steeds contact met ze af en toe, geweldige zaak was het met de gebogen ramen en houten laden binnen met botenspul.

helemaal compleet, behalve dan dat de volledige toren ontbrak …
Zoals je kunt zien had één of andere onverlaat alle heel mooi uitgevoerde lasnaden en de gaten voor het gereedschap zitten vullen, dus voordat ik begon heb ik eerst zoveel mogelijk vulmiddel er weer uit moeten schrapen …
Dat klinkt als een ex-Bernie project.......ontbrekende onderdelen en gerommel aan lasnaden; ik ben daar helaas ook een paar keer ingetrapt.

Leuk project dit; Jakko! Net als bij de anderen; "brings back memories"....en nog steeds is hier vandaag de dag iets leuks van de maken. Die post elastieken van Italeri waren ook niet heel erg....behalve dat ze knetter stijf waren. Ik heb ze wel eens in secties gesneden en die met secondenlijm op het model gelijmd; achteraf was er niets van te zien en niemand zag dat het van oorsprong rubber tracks waren.

Dat klinkt als een ex-Bernie project.......ontbrekende onderdelen en gerommel aan lasnaden; ik ben daar helaas ook een paar keer ingetrapt.
Ik weet niet waar Martin dit vandaan had. Met Bernie’s projecten heb ik ook ervaring, zo kocht ik ooit, héél lang geleden, een zak losse Merkava-onderdelen van hem 🙂 Na een kopie van de instructies besteld te hebben bij Reine & Zonen kon ik uitzoeken wat er allemaal ontbrak en die delen ook bestellen — want dat kon je toen nog, losse onderdelen van Tamiya kopen. Uiteindelijk heb ik een volledige Merkava in elkaar kunnen zetten 🙂

Die post elastieken van Italeri waren ook niet heel erg....behalve dat ze knetter stijf waren. Ik heb ze wel eens in secties gesneden en die met secondenlijm op het model gelijmd; achteraf was er niets van te zien en niemand zag dat het van oorsprong rubber tracks waren.
Ik heb ze expres gewoon met een hete schroevendraaier aan elkaar gemaakt. Deze set was wel grijs en niet zwart zoals ze in de jaren ’80 waren, en ietsje minder stug. Dan nog kostte het moeite om ze rond de wielen te doen en ik hoop dat de verbinding het houdt om ze er weer af te halen en eenmaal geschilderd er weer op te doen. Zo niet, dan mep ik er wel een paar nietjes doorheen 🙂

Dat bestuurder figuurtje van Tamiya was ook niet verkeerd...
Nee, maar de figuurtjes zaten dus niet meer in de Tamiya-gietramen 🙁 Alleen nog een pistoolholster ervoor. Had ik de bestuurder erbij gehad, dan had ik hem in de romp geplakt.

Ondertussen heb ik wel een Italeri Sherman-figuurtje gevonden, afgezien van z’n voeten, dus die heb ik vandaag zitten bouwen zodat hij in het commandantsluik kan staan met z’n sigarettenhand omhoog 😉

@Jakko Westerbeke
Periscoopbeschermers , voetjes voor een invalide tank crewman die met enige plastieke chirurgie wel geholpen kan worden.
Wat tamiya figuren, misschien nog wat bepakking en kisten.
Mis je verder nog iets ?

Gr. Paul

Ik was even de foto vergeten

Bijlagen

• DSCN8402.JPG
    DSCN8402.JPG
    165,5 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
De voeten heb ik niet nodig, hij komt in het luik te staan dus dan zijn ze toch uit het zicht. Maar als ik drie periscoopbeschermers en de twee figuurtjes uit de oude Tamiya-doos van je over kan nemen, dan graag 🙂 Ik heb die laatste niet nodig voor dit model, maar wel voor iets anders dat ik al een tijdje in gedachten heb.

Ik bedoel de bestuurder en de commandant van de oude M4A3, rechtsonder:

DSCN8402.jpeg

Met dank aan Paul heb ik nu drie beschermbeugels over de periscopen kunnen zetten, en ik besloot daarom ook om extravagant te doen met een paar periscopen van Verlinden op de bestuurdersluiken:

IMG_0424.jpeg

Dat was leuk om de dichtgeklapte weg te snijden zonder vanalles te beschadigen, maar het is uiteindelijk gelukt door langzaam te werken.

Daarna heb ik het hele model Tamiya XF-62 olive drab gespoten, gevolgd door willekeurige vlekken XF-58 olive green (die zie je alleen slecht, want het contrast is niet zo groot):

IMG_0425.jpeg

Dit in een poging Verlindens methode te volgen zoals die in The Verlinden Way deel 2 beschreven staat (blz. 66–69), alleen gebruikt hij Humbrol HF 1 khaki voor de basis en MC 21 French artillery green voor de vlekken. Ik kon echter geen moderne tegenhanger voor die eerste kleur achterhalen, want m’n ouwe trouwe kleurstalenkaart van Humbrol geeft geen equivalent voor HF 1, alleen voor MC 21. Maar omdat ik vroeger ook al vooral Tamiya gebruikte om mee te spuiten, heb ik dat nu ook gedaan, met de kleuren die ik toen ook gepakt had hiervoor.

Laatst bewerkt:
Zeer herkenbare kleuren ook al is het nu Tamiya ipv Humbrol.
Heb begrepen dat de olive drab van Tamiya vandaag de dag groener is dan enkele jaren geleden.
Heb jij nu de oude of nieuwe OD gebruikt?
Ben me nu ook wat meer in OD aan het verdiepen voor mijn LVT ,ik heb nog de oude OD van Tamiya staan maar deze lijkt mij net iets te bruin!

Grt,Roger

Ik geloof ook dat de kleur van XF-62 een jaar of 15, 20 geleden veranderd is, maar daarna nóg een keer, als ik het goed heb. Ik heb gewoon een potje van „nu” gepakt, en geen moeite gedaan verf te mengen naar de kleur die deze verf 30+jaar geleden had. Nu had ik dat wel kunnen achterhalen, want met een beetje zoeken in m’n onderdelenlaadjes zou ik wel dingen terug kunnen vinden met die verf erop, maar dat was me teveel moeite 🙂

Wat bruin betreft: Amerikaans OD verweert naar bruin, niet naar groen, maar LVT’s eind 1944 waren behoorlijk nieuw dus daar zal weinig verweerde verf opgezeten hebben. Zelf vind ik Mr. Aqueous Hobby Color H78 Olive Drab (2) een goede kleur voor Amerikaanse voertuigen, hoewel ik geloof dat H52 Olive Drab (1) eigenlijk dichter in de buurt van de echte zit.

10 ml zeker? Ik meen me te herinneren dat 23 ml dertig jaar geleden iets van 3,50 kostte?

Leuk project!... ik ben al een paar weken bezig om Sherman onderdelen uit de scrapbox te halen. Inmiddels 4 Shermans op de tafel staan. Moet nog wel het één of ander aan gebeuren.

Het begon met 3 M113's die ik met losse onderdelen in elkaar heb weten te zetten! Tijdens het doorspitten van de scrapbox kwam ik nogal veel Sherman onderdelen tegen!
Vond het eigenlijk zonde. Ik dacht ga eens kijken hoe ver ik kom? 4 stuks dus en een Sherman koorts opgelopen😕 meteen maar een paar bijgekocht 🙄

Gr. Nick

Op die manier kwam ik eigenlijk ook met dit model aan, ja. Een berg onderdelen waar ik mezelf weinig „serieus” mee zag doen, maar wel retro 🙂

Nu één wash en drie drybrushes verder:

IMG_0426.jpeg

Verlinden raadt aan een wash te maken van gebrande siënna olieverf plus een beetje zwart, om „een chocoladekleur” te krijgen. Nu heb ik geen gebrande siënna, olieverf of anders, en geen zin om naar stad te gaan en een tubetje te kopen alleen hiervoor, maar ik heb wel een oud potje Humbrol 98 Chocolate (het linker blikje) — daar dus een wash mee gemaakt, van verf plus wasbenzine, en het hele model een laagje gegeven. Je ziet er niet zo heel veel van, vind ik, maar misschien dat m’n basiskleur van Tamiya OD donkerder is dan Verlindens Humbrol HF 1 khaki?

Daarna op volgorde gedrybrusht met de andere drie potjes, van links naar rechts HB 2 Dark Earth (dezelfde kleur als de moderne 29, die Verlinden noemt), dan 86 Light Olive i.p.v. MC 21 French Artillery Green, en 72 Khaki Drill (wederom gebruikte Verlinden die ook, maar dan als HM 8). Hoewel het boek het niet precies zo zegt, heb ik met elke kleur minder sterk gedrybrusht dan met de vorige, zodat het effect daarvan niet verloren ging.

Langzaam maar zeker gaan we verder. Verlinden raadt in principe aan wat we nu een pin wash noemen, met verdunde raw umber olieverf. Die heb ik wel (al 30+ jaar, en er is amper iets uit het tubetje …) dus heb ik dat ook gedaan, alleen is het hier denk ik ook weer een geval van dat de basiskleur te donker is om het echt uit de verf te laten komen.

IMG_0430.jpeg

Ik heb ook het gereedschap geschilderd, wederom (grotendeels) volgens Verlindens recept: zwart op het metaal, dan drybrushen met een mengsel van raw umber en zilver (uit een heel oud potje Humbrol 11) voor het metaaleffect. De houten delen „moeten” met verdunde gebrande siënna, maar zoals gezegd heb ik dat niet. Het is echter een diep roodbruine kleur, dus dan was een alternatief makkelijk genoeg: Tamiya XF-64. Ik heb ze dan ook nog gedrybrusht met Humbrol 62 Leather.

De rubberen banden heb ik matzwart geschilderd, evenals de reserveschakels, maar die moeten nog met grijs gedrybrusht worden.

Ook kun je zien dat ik links op het motordek het steuntje opnieuw heb moeten maken, want dat was ineens spoorloos verdwenen toen ik de sleepkabel ging schilderen. Het moet natuurlijk nog geschilderd worden om bij de rest van de tank te passen, maar dat komt later omdat ik ook nog uitrusting in die kleur wil schilderen, en dan kan het mooi tegelijk.

Nu we het daarover hebben:

IMG_0431.jpeg

Bij elkaar geraapt spul om op de tank te steken 🙂 Het figuur is van Italeri, zonder voeten want die zijn toch niet nodig als hij in de toren komt te staan, de resin dekenrollen zijn van Verlinden, de grote houten kist en munitiekistjes zijn van Tamiya (die eerste is van de M4A3), en de rest is van Italeri — de groene dekenrol is van de M4A1 en past netjes in het vouwrek achterop de romp. De munitiekistjes zijn alle oude van Tamiya die ik kon vinden in m’n bakjes met reservedelen, die kunnen mooi allemaal op dit retromodel want ze zijn toch nergens anders bruikbaar meer voor 🙂

Nu eens het hoofdstuk over figuren schilderen opzoeken in een later nummer van The Verlinden Way en kijken of ik dit alles ook op die manier wil schilderen 🙂

Markeringen geplakt, rupsbanden geschilderd en gemonteerd, nu de bepakking en de commandant nog …

IMG_0433.jpegIMG_0434.jpeg

Alle markeringen zijn van de Italeri-Sherman, en eigenlijk gewoon willekeurig gekozen van het velletje 🙂

Je kunt hier heel goed het zwakste punt van de Italeri-Sherman zien: de veel te stugge rupsbanden. En deze zijn dan al van een model uit de jaren ’90, toen ze al wat zachter waren dan daarvoor (en van metaalgrijs in plaats van zwart plastic). Ik heb eerst de metalen delen geschilderd met Tamiya XF-64 roodbruin, dan gedrybrusht met meer Verlinden metaalmengsel, en daarna de rubberen delen zwartgeschilderd en gedrybrusht met grijs.

Ik had er geen van Tamiya liggen, anders had ik die erop gedaan. Wel van Asuka, maar die passen niet bij dit model. Figuurlijk, dan 🙂

IMG_0444.jpeg

Ik vind hem af 🙂 De bepakking en commandant zijn geschilderd en aangebracht, en daarna nog een antenne van gietraam, en klaar. Gek genoeg zegt zowel Tamiya als Italeri niet hoe lang die antenne moet zijn, dus ik heb gewoon een leuk stuk afgesneden en vastgelijmd.

IMG_0436.jpegIMG_0437.jpegIMG_0438.jpegIMG_0439.jpegIMG_0443.jpegIMG_0440.jpeg

Close-ups van de bepakking:

IMG_0441.jpegIMG_0442.jpegIMG_0443.jpeg

Het zou natuurlijk geen Verlinden-stijl model zijn als er niet ergens iets hing op een plek waar het nergens aan vastzit 😉

Laatst bewerkt:
Vind dat je het op een leuke manier hebt aangepakt!
Alles consequent doorgevoerd op de Verlinden Way ,zelfs de blauwe achtergrond!😉
Nu gebruikte ik die toch al vaker, maar inderdaad: die heb ik hier bewust gepakt omdat Verlinden dat ook deed 🙂 Nu eigenlijk alleen nog een foto van deze tank met als achtergrond een kleurenfoto uit de oorlog …

Blijf je nu de 80ties hangen of ga je terug naar 2023?
Ik denk dat ik eerst eens verderga aan de Simca 5 🙂 Waarbij ik mezelf er gisteravond op betrapte dat ik, toen ik Army Painter verf pakte, dacht: „Nee, die was er toen nog niet … Wacht eens even!”

Enige minpuntje; die dikke naad op een van de jerrycans.
Dat is niet het enige minpunt, hoor 🙂 Maar die naden zitten erin omdat ik geen moeite gedaan heb om de jerrycans bij te werken. Ik vond deze al geschilderd in m’n doos met jerrycans, en had geen zin om ze opnieuw te schilderen als ik ook de verf van een jaar of twintig geleden gewoon kon laten zitten.

Terug
Bovenaan