Büssing-Nag Bilstein (update 5-8-2023)

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
IMG_20230804_123509_1.jpg

Ja, stiekem istie al in 2 laagjes gespoten zonder dat er iets op het forum terecht is gekomen. (Foei!) Maar vorige week was Bas Slaats hier die met mij en een paar anderen dit ding als een soort "groupbuild" in Tilburg aan het bouwen is. Ja, Bas is enigszins verslaafd aan groupbuilds.... Bas is ook zeer hartnekkig om de (Technisch) onderste steen boven te krijgen. Same nhebben we dus iets los weten te pulken wat voor zover mij bekend niemand over deze werkpaardjes weet.

Lang verhaal kort: Ondanks wat tank fanaten denken is de Kfz.100 niet alleen geschikt om versnellingsbakken, motoren etc etc in taks te leggen. Het is een afsleep wagen, en deze potige jongen moet je dan wel geod verbinden aan zijn sleeplast. De stangen zitten erbij, maar waar zitten ze vast?

bilstein-buss-tow.jpgtow-equipment-manual.jpg

Nou, van alle overlevende voertuigen bleek er maar één de authentiek ogen te hebben.
IMG_20230519_161540.jpg
Op de bevestigings punten die de afsteunbalken en het chassis fixeren.
In de bouwtekening is dit een van de heel weinige dingen de arv-models gemist heeft.
extract-35th-bilstein-buss-draw-16.jpg
Het is een dubbel oog.

Verder is er nog één heel leuke diorama detail:
arv-cub-18-ankers.jpg

Die rare stokjes blijken grondankers te zijn.

handzwengel-anker.jpg

Moet je voorstellen dat je met de hand een voertuig op deze manier uit de prut mag lieren.

Mooi stukje research. En een prachtig resultaat!

Samen hebben we dus iets los weten te pulken wat voor zover mij bekend niemand over deze werkpaardjes weet.

Super wat jullie bij elkaar gesprokkeld hebben !!!!! echt genieten van dit soort Weetjes, bedankt

Met andere woorden: schiet toch eens op.... 🤣

En inderdaad: ik ken zelf ook snellere projecten.... 🫣

Terug
Bovenaan