Artilleriefährprahme Vlissingen

Momenteel interessante foto's op ebay van de 2. Artillerieträger Flottille. Zeldzame plaatjes, jammer dat de kwaliteit niet wat beter is :

Het betreft dit type vaartuigen, in feite verbouwde landingsvaartuigen, in Duitse opdracht gebouwd op Nederlandse werven :

Arjan

Ik vind zowiezo de informatie over deze fährprahme meer dan summier, er waren er best veel, en na de uitstel van op. Seelöwe zijn er diverse uitvoeringen verbouwd maar om er iets over te weten te komen valt nog niet mee

Hallo Timo, er waren inderdaad nogal wat verschillende uitvoeringen van die dingen. Toch kun je voor vrijwel elk afzonderlijk vaartuig (in dit geval AF1 t/m AF10) alle relevante gegevens vinden. Info over de 2. Artillerieträger Flottille :

In het Historisches Marine Archiv kun je eigenlijk alle detail info vinden, ook waar de afzonderlijke schepen gebouwd zijn :

Groet,

Arjan

Bert Koopman

Lid van de TWENOT
Timo,

Je kunt best veel over deze schepen te weten komen.
Mocht je intresse hebben ik ga mijn twee boeken over deze schepen verkopen.

Das Landungswesen in Deutschland seit 1900 geschreven door Randolf Kugler
Platbugkreuzer geschreven door Gerd DietrichSchneider

Met als bonus mijn 2,6 GB grote verzameling met foto's en gegevens over de div types
Waar onder als PDF een bouwtekening van een in Nederland gebouwde Mijnenlegger.
En twee modelbouw tekeningen schaal 1/35

Stuur me maar een PB in dien je geintresseerd bent.

Groet Bert

AP at HvH .jpg

Hallo Bert, vooral "Das Landungswesen" is wat mij betreft een aanrader. Ik heb nog niet alle foto's in Vlissingen kunnen lokaliseren maar een stel zijn in de buitenhaven gemaakt met de pakhuizen van de Handelskade in de achtergrond.

Vergelijk deze foto's van Beeldbank Zeeland uit 1938 :

Luchtfoto van na de bevrijding (gebouwen aan de binnenhavens zijn alle weggebombardeerd), pakhuizen op de voorgrond :

Groet,

Arjan

Momenteel weer interessante foto's van een Artilleriefähre op ebay. Beelden van o.a. de kanaaleilanden en ook weer van Vlissingen (lijkt me van het Kanaal door Walcheren).

Kanaal door Walcheren :

Het trechtervormige voorwerp op de voorgrond van de laatste foto is een RAG (Raketen Abschuss Gerät). De raket bevatte een kabel die aan een parachute bleef hangen en bemoeilijkte een luchtaanval.

Arjan

Nog een stukje uit de "Schiffschronik" van AF 71 ofwel F-388 :

• 20.02.1944 AF 71 in Wesermünde für die 6. Artillerieträgerflottille in Dienst gestellt [6], anschließend Verlegung nach Antwerpen [2]
  • 14./15.04.1944 Verlegung nach Vlissingen [2]
  • 15./16.04.1944 Weitermarsch nach Ostende [2]
  • 18./19.04.1944 Weitermarsch nach Boulogne, wo die 6. Artillerieträgerflottille durch den B.S.W., KAdm. Breunig, besichtigt wird [2]
  • 19./20.04.1944 Gruppe Oblt.z.S. Karl (AF 65, AF 66, AF 68, AF 71) nach St. Vaast [2]
  • 02./03.05.1944 Gruppe Karl bringt Geleit aus Cherbourg nach Le Tréport [2]
  • 07.06.1944 Gruppe Karl am frühen Morgen aus St. Vaast nach Cherbourg verlegt und dort der 46. Minensuchflottille unterstellt [2]
  • Ab 08.06.1944 Gruppe Karl zur Verminung des Vorfeldes von Cherbourg eingesetzt, wobei sich die Boote am 08.06., 13.06. und 18.06. im Kampf mit MGBs, MTBs und Jabos bewähren [2]
  • 18.-23.06.1944 Gruppe Karl zu Artillerieaufgaben dem Festungskommandanten Cherbourg unterstellt [2]
  • 23./24.06.1944 Gruppe Karl verlegt im Verband der 46. Minensuchflottille mit den letzten fahrbereiten Schiffen von Cherbourg auf die Kanalinseln. AF 66 geht vor Cap de la Hague bei Torpedoangriffen brit. Schnellboote verloren. Restliches Geleit erreicht Alderney [2] Anschließend Einsätze im Seeraum der Kanalinseln, zunächst vor allem zur Evakuierung der Insel Alderney von Zivilisten und entbehrlichen Trossen etc [2]
  • 29./30.06.1944 Gruppe Karl verlegt von Jersey nach St. Malo [2]
  • 04.07.1944 Gruppe Karl in St. Malo der 2. Vorpostenflottille unterstellt [2] - Anschließend Einsätze von St. Malo usw [2]
  • 07./08.08.1944 Sicherung des letzten Geleites aus der Rance-Mündung auf dessen Marsch nach Jersey ohne Feindberührung [2] Anschließend Einsätze zur Sicherung der Geleite zwischen den Kanalinseln und anderen Aufgaben [2]
  • 16.12.1944 wird AF 71, bisher 2. Vorpostenflottille, der 24. Minensuchflottille unterstellt [3]
  • 06.02.1945 Befohlenes Kommandounternehmen gegen Granville muß wegen Maschinenschadens eines beteiligten KFK abgebrochen werden [2]
  • 08./09.03.1945 Die zur Flankensicherung eingeteilte Gruppe Karl sichert das erfolgreiche Landungsunternehmen gegen den Hafen Granville, kämpft das amerikanische Wachboot PC 564 nieder und nimmt 15 Mann seiner Besatzung gefangen [2]
  • 08.05.1945 Niederholung der Kriegsflagge und Unbrauchbarmachung der Bordwaffen der drei AFs im Hafen von St. Helier auf Jersey [2]
  • 10.05.1945 Boote der Royal Navy übergeben. Besatzungen bleiben für Einsätze unter britischer Verantwortung an Bord [2]
  • 00.06.1945 Gros der Besatzungen in brit. Gefangenenlager nach England abtransportiert [2]
  • 18.06.1946 Zu diesem Datum in Wilhelmshaven festgestellt [5] >>> Möglicherweise beim Kleinfahrzeugverband der US Navy <<<
  • 20.08.1953 Unter lfd.Nr. 58 und als TNC 190 erfasst im OMGUS-Protokoll zur Rückgabe der ehem. deutschen KM-Fahrzeuge der US Navy an die Bundesrepublik Deutschland.[6]

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Die eerste foto is volgens mij niet het Kanaal door Walcheren … De dijken zijn te laag, er ligt geen jaagpad en wat is dat water links en rechts op de achtergrond? Of het moet ergens tussen Middelburg en Veere zijn, daar ben ik niet bekend.

De andere twee zouden het wel kunnen zijn, maar je kunt zo weinig van de oevers zien dat het erg moeilijk te zeggen is. Dan nog lijken de dijken mij aan de lage kant.

Het is natuurlijk best mogelijk dat het onderschrift van de eerste foto niet klopt. Die onderschriften werden immers pas na het ontwikkelen en afdrukken van de negatieven toegevoegd en daar kan best veel tijd overheen gegaan zijn. Een paar foto's van de huidige situatie . Sluizen Veere, waarbij het mij niet logisch lijkt dat men het kanaal zo ver bevaren heeft (volgende doel was immers Oostende) :

Mij lijkt het logischer dat het het begin van het kanaal betreft (niet veel verder dan Oost-Souburg) :

Groet,

Arjan

Het kanaal op de eerste foto lijkt me inderdaad ook te bochtig voor het kanaal door Walcheren. Deze foto zou in Oostende gemaakt kunnen zijn op het kanaal Brugge-Oostende dat behoorlijk bochtig is en ook wordt geflankeerd door boomrijen.

Nog even een link naar F-920 ofwel AF-120, de Fährprahm die op het Veerse Meer gezonken is en waarvan het 8.8cm geschut nu in het Bevrijdingsmuseum staat :

Restauratie 8.8cm geschut bij het Bevrijdingsmuseum :

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Nog een paar fraaie plaatjes van een AF in de haven van Port de Bessin Normandië :
Ik wilde net zeggen.....Port-en-Bessin. Ik meen dat er 3 of 4 van die dingen in de haven lagen, waarvan minimaal 1 exemplaar de Commando's onder vuur heeft genomen, bij de inname van Port-en-Bessin vanuit land.

2 van die dingen hebben nog tot jaren na de oorlog in een hoek van de haven van Port-en-Bessin gelegen. Er bestaat een ansichtkaart waar ze op staan met badgasten die een kijkje nemen.

Hallo Alex, dat van die commando's wist ik niet. Hier zijn nog wat meer afbeeldingen te vinden van deze vaartuigen :

Had een schrijffout gemaakt, niet Port de Bessin maar Port en Bessin. Zag dit pas na het verstrijken van de bewerk termijn. Hoe kan ik ook alweer achteraf toch nog correcties aanbrengen ?

Groet,

Arjan

De Scheepskroniek van AF-62 geeft aan dat deze in Amsterdam was gebouwd (1942) en hier ook later omgebouwd tot Artilleriefähre :

• Umbau in Artillerieträger auf Werft Amsterdamsche Droogdock [1]
  • 02.02.1944 AF 62 bei der 6. Artillerieträgerflottille in Dienst gestellt, Kommandant: Lt.z.S. Sommer [2], anschließend Verlegung nach Antwerpen [3]
  • 14./15.04.1944 Verlegung nach Vlissingen [3]
  • 15./16.04.1944 Weitermarsch nach Ostende [3]
  • 18./19.04.1944 Weitermarsch nach Boulogne, wo die 6. Artillerieträgerflottille durch den B.S.W., KAdm. Breunig, besichtigt wird [3]
  • 19./20.04.1944 Gruppe AF 62, AF 63, AF 67, AF 72 nach Port-en-Bessin weiterverlegt [3]
  • Ab 06.06.1944 Boote in Port-en-Bessin (AF 62, AF 67, AF 72) sind nicht mehr auslauffähig, aber waffenmäßig noch einsatzbereit (Fotos). Besatzungen sollen auf Befehl des Heereskommandeurs die Boote verlassen und mit einer Alarmeinheit in Landeinsatz, was der gerade eingetroffene Flottillenchef verhindern kann. Ihre Artillerie wehrt Feindlandungen im Osten der Stadt ab und beteiligt sich auch noch am Kampf gegen über Land angreifenden Feind. Flottillenchef schwer verwundet [3]

Nog drie foto's hier te vinden :

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Hier zijn nog wat meer afbeeldingen te vinden van deze vaartuigen :

Ja, dat was de foto die ik bedoelde!

32_port_en_bessin_1944_bataille_normandie.jpg

bron: https://www.dday-overlord.com/

Port-en-Bessin is in tegenstelling tot veel andere kustplaatsen in Normandie niet vanuit zee ingenomen, maar vanuit land. No.47 Royal Marine Commando landde oostelijk van Port-en-Bessin op 6 juni en ging te voet richting Port-en-Bessin waar op 7 juni 1944 de aanval werd ingezet. Bij de aanval op de bunkers aan de Noord- en Zuidkant (op de hellingen) van de haven zijn de Commando's onder vuur genomen door de FLAK boten waarbij 12 man is omgekomen en talloze gewond zijn geraakt.
De haven werd uiteindelijk intact ingenomen en werd gebruikt voor het aan land brengen van materieel, maar misschien nog belangrijker, het werd de belangrijkste haven voor de PLUTO pijpleiding.

Ik vermoed dat de FLAK boten door de geallieerden naar de andere kant van de haven zijn gesleept (minimaal 1 was gezonken) om ruimte te maken voor de aanvoer van spullen......daar zijn de boten ook tot na de oorlog blijven liggen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan