[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Ik trek me bij deze terug uit de lopende FOC. Mijn project heeft zoals gebruikelijk voor mij weer veel te lang geduurd en dan verlies ik mijn belangstelling en drive om verder te gaan. Ben nu al weer 2 maanden bezig met een 1/25 (rc) Viking schip en daar heb ik momenteel meer aardigheid in :

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Arjan,

Jammer dat de LVT's stil komen te liggen voor nu. De motivatie in het bouwen houden is denk ik iets waar veel mensen mee te maken krijgen.....ik heb het ook met regelmaat, maar soms is het zien van een documentaire of een foto in boek of tijdschrift weer voldoende om de motivatie terug te vinden.
We hebben nog tot Maart.......dus ik heb nog een stille hoop dat je toch de motivatie nog terugvind om de LVT's af te ronden.

Overigens zag ik dat vanaf 14 feb een nieuwe expositie geopend word in het NMM te Soesterberg, waar o.a. de LVT4 museum in Zeeland tentoongesteld zal worden.

Alex

Hoi Arjan, even mijn 2-pence voordat ik niet meer durf, vanwege al deze prachtige Walcheren e.o. projecten. Mooie figuren ook en trouwens qua setting prima geschikt. Het gaat mij over het schietuig allereerst;)

De sten Mk5 was uitsluitend voor de para’s; hij is er ook zonder “forehand-grip”-handvat maar dan nog. De .50 had minder koeling nodig dan die van de luchtmacht qua gebruik. De manier van vuren was niet 2-4 sec. durende salvo’s. Neemt niet weg dat ze wel gewone stens konden hebben, zoals dat in het Britse leger gebeurde, van na de woestijnoorlog af.

Er is een enorme variëteit in gunshields, Resicast doet een goede poging, maar dan nog. De Denison smock, in combinatie met de Smock, Camouflage eventueel ook met bijpassende broek, werd ook veel gebruikt. Verschil is een trekkoord rond het middel en een capuchon.

Ik ken het artikel ook van Bruce Crosby, hij gaat iets anders om met de lasnaden op de zijkant, maar het resultaat is zo’n beetje hetzelfde als ik dat zo snel zie. Groet en succes nog even(tueel),

Anne

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Hoop dat je deze nog een keer afwerkt Arjan ! Zijn er toevallig ook foto’s waarop te zien is dat de LTV werd gebruikt om gewonden meer af te voeren?

groet,
Roger

Hallo Roger, ik heb vorig jaar één en ander uitgezocht over de LVT's die vanuit Breskens de aanval op Vlissingen ondersteunden. Het betrof 20 LVT's waarvan er een stel tussen Breskens en Vlissingen pendelden met gewonden en burgers. Een aantal vervoerden ook Weasels naar Vlissingen.

Groet,

Arjan

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Arjan,

Hoop ook dat je dit project nog afrondt. De LTV is een mooi model en ook nog eens van Italeri die doorgaans de gaten wel vult met interessante modellen. Mede dankzij jouw uitvoerige verslag heb ik deze ook op de verlanglijst gezet, maar hoop dat je zelf nog de inspiratie en motivatie vindt! Je Viking project ziet er trouwens ook machtig uit :)

Mvg,

Vincent

Bedankt heren ! Roger, er zijn ook foto's met krijgsgevangenen en natuurlijk evacuees. Aangezien je veel ervaring hebt met Duitse uniformen zou eerstgenoemde een optie kunnen zijn. Ik heb zelf de foto's met de ambulance jeeps altijd wel aantrekkelijk gevonden.

Foto's Nieuwneuzen polder (Terneuzen) half oktober 1944 . Evacuees en krijgsgevangenen van West naar Oost Zeeuws-Vlaanderen over de Braakman.

Jeeps, rhine crossing :

Groet,

Arjan

Het was toen inderdaad volop winter. Ben vergeten waar die foto gemaakt is in ieder geval zeker niet in Zeeland, eerder Brabant of Gelderland. Er is nog een andere foto van deze LVT-2's. Op BP zijn ook nog een stel vergelijkbare stills te vinden van LVT-2's met veel voetvolk .

Groet,

Arjan

Die op de foto van Roger is een LVT (A) (2), geen LVT (2) :)

De tweede van dezelfde fotograaf waarschijnlijk ook . Ik gebruik LVT-2 overigens generiek ;). Bij de tweede foto heb ik als onderschrift staan Veritable , February 45 :

Nog een LVT 2 voor Jakko :

Ik wil niettemin toch een foutje rechtzetten, "Slough" is denk ik niet voor de oversteek van de Braakman ingezet maar voor de oversteek van de Westerschelde naar Zuid-Beveland.

Groet,

Arjan

Arjan,
Bedankt voor de foto’s en toelichting!
Zoals eerder gezegd heb ik in een ver verleden ( 33 jaar geleden om precies te zijn)een LTV gescratcht. heb toen de “Slough” LTV gebruikt als inspiratie
Dacht toen nog Bekijk bijlage 6068dat de LTV’s grijs waren!😉

Groet,
Roger

Dat is een bekend model, volgens mij ooit in een Verlinden magazine gestaan?
Leuk te lezen dat die van jou is Roger.
Blijven impossante voertuigen. Leuk topic.

Gr. Eelco

Hoi Arjen, volgens verschillende bronnen schijnen de foto`s met de M26 hier in Roermond gemaakt te zijn, ik ben er nog steeds niet achter waar.
Ze hebben hier geoefend in de maas voor de landingen over de Rijn een paar weken later.
Roermond is op 1 maart 1945 bevrijd dus die foto`s zijn van na die datum.
Voor wat betreft de LVT`s rond Nederweert, hier probeer ik nog wat meer info te vinden, wordt dus vervolgd.
Ik heb wel de indruk dat dit voer/vaartuig veel is ingezet is in ons land.

De bovenste foto toont duidelijk een sluis en niet zoals ik in eerste instantie dacht een brug. Na even googlen gevonden dat het de sluis bij Panheel betreft aan het kanaal Wessem-Nederweert :

Groet,

Arjan

De andere foto blijkt al eerder besproken te zijn op het forum :

Heb deze foto gedownload van BeeldbankWOII :

Arjan

Heb vandaag nog een interessante foto gevonden met het volgende onderschrift :

Ordinance heavy transports of the 458th Ord. Evac. Bn. 30th ID, Roermand, Holland, loaded with Alligators for special training purposes, file into the U.S. Ninth Army training area in Belgium. March 10th, 1945. The 117th was HQed in Sittard, Holland; the 119th in Susteren, Holland; and the 120th in Broeksittard, Holland for training with the Alligators for the crossing of the Rhine River.

Misschien kom je hier verder mee Frans.

Groet,

Arjan

De andere foto blijkt al eerder besproken te zijn op het forum :

Heb deze foto gedownload van BeeldbankWOII :

Arjan
Deze foto is gemaakt in Stevensweert samen met de andere foto`s van deze serie met de M26 transporters.
Stevensweert is op 19 januari 1945 bevrijd.

Heb vandaag nog een interessante foto gevonden met het volgende onderschrift :

Ordinance heavy transports of the 458th Ord. Evac. Bn. 30th ID, Roermand, Holland, loaded with Alligators for special training purposes, file into the U.S. Ninth Army training area in Belgium. March 10th, 1945. The 117th was HQed in Sittard, Holland; the 119th in Susteren, Holland; and the 120th in Broeksittard, Holland for training with the Alligators for the crossing of the Rhine River.

Misschien kom je hier verder mee Frans.

Groet,

Arjan
Deze drie plaatsen zijn in het najaar van 1944 al bevrijd, ik denk dat ze gezien de weinig schade door het oorlogsgeweld, er genoeg ruimte was om diverse hoofdkwartieren te plaatsen.
In Roermond, waar de meeste gebouwen zeer veel schade hadden door 6 maanden frontstad te zijn geweest, was er weinig plaats hiervoor.
Een stadsgenoot van mij Eric Munnichs, heeft verschillende boeken hierover geschreven.
Ik kom hier later op terug.
Leuk onderwerp!!!

Bovenaan