[Arjan] leFH18 auf Gw 39H(f) foto-update 5-4

Misschien zal ik ook de Beobachtungspanzer 38H(f) toevoegen als het een beetje lukt. Van beide voertuigen heb ik zowel de Trumpeter als Bronco kits (en heb ook beide kits van de Pak versie). De howitzer variant van Bronco is dacht ik vrij probleemloos maar voor de Beobachtungspanzer geldt dat zeker niet (zal een kwestie van kitbashing worden). Een bijkomend probleem is de camojassen van de bemanning, deze jongens hadden zelfgemaakte jassen met korte mouwen die veel lijken op een jutezak waar een paar gaten in zijn geknipt ;) . Foto's van de kits:

Arjan

Re: [Arjan] 10.5cm leFH18(Sf) auf Geschützwagen 39H(f)

Hi Arjan,

Die beopz 38H heb ik ook van Trumpeter, ik heb er nog over nagedacht toen ik door mijn stash ging maar ik kan amper bewijs vinden dat het ding uberhaupt bestaat, (wat wel zo is natuurlijk) heb jij er foto's van?
En inderdaad, na een kijk in de doos heeft het wel een beetje aandacht nodig, maar wel een leuke keuze.

succes Rick

Hoi Rick,
Het grootste probleem van de Beobachtungspanzer is dat er maar 1 foto van bekend is . Afgaand op die ene foto en de tekening van Doyle, gebaseerd op die foto, lijkt me dat de panelen van de opbouw bij de Bronco kit onder de verkeerde hoek staan. De Trumpeter opbouw ziet er waarheidsgetrouwer uit maar daarbij zijn er op andere punten weer erg veel onnauwkeurigheden. Het vinden van een andere foto dan deze is dus zoiets als het vinden van de heilige graal (voor mij toch ;) )

Groet,

Arjan

Dat bedoel ik dus, deze foto heb ik ooit bij ML voorbij zien komen, en dat is het dan, raar want er moeten er zelfs meerdere geweest zijn.
Bronco onderstel en Trumpeter opbouw? De Bronco kit ken ik niet, maar slechter loopwerk dan de Trumpeter lijkt me sterk.
qua interieur is dit natuurlijk wel een top idee, radio's enz volop in het zicht.

Groeten Rick

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Arjan,

Mooi ding om te zien. Heb vaak zitten twijfelen om deze te kopen, ook omdat ik van de Heller-kits met dit onderstel nog steeds nachtmerries heb...

Ben benieuwd naar het interieur van deze voertuigen, ga 'm dan ook zeker volgen.

Succes!

groeten, Richard.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

Arjan,

Ik denk die gaat vast voor een LCT :rofl:

Leuk keuze dit apparaatje; ik heb toen ook als gealieerd bouwer dit kitje van Trumpeter aangeschaft om daarna te horen dat hij toch niet je-dat is. Met mijn beperkte kennis van dit materiaal ga ik je niet vertellen welke kit je moet nemen, maar als ik me niet vergis was er wel iemand op dit forum die vrij fanatiem bezig was met het bouwen van een mooie correcte Hotchkiss(?)

succes, Alex

Mijn LCT IV met lading is een wat te omvangrijk projekt voor de FOC :nouja: . Ik ben intussen overigens gestopt met de Hotchkiss Beobachtungspanzer. Ik blijf met te veel onduidelijkheden zitten en het lijkt me verstandiger te wachten tot er meer foto's opduiken. Wel hoop ik morgen de twee Voyager pe-setjes voor de Hotchkiss howitzer variant binnen te krijgen en kan dan hiermee echt van start. Ook ben ik intussen met de Pak 40 variant begonnen die ik nu in plaats van de Beobachtungspanzer wil bouwen. Deze variant is overigens ook niet echt probleemloos en ik weet ook niet zeker of ik deze wel ga afmaken. Ook voor deze versie geldt dat er met name van het interieur niet veel goed referentiemateriaal lijkt te bestaan.

Arjan

Ben tot nu toe met de howitzer versie van twee merken bezig geweest, misschien ga ik deze allebei inzetten. Een rijdend en een in positie. De Bronco howitzer versie is toch wat minder probleemloos dan ik had gedacht. Toen ik het kanon gemonteerd had merkte ik pas dat deze een toch wel erg beperkte elevatie heeft (+20 graden) omdat de achterkant van de wieg de motorafdekking raakt. Toch heb ik een foto die laat zien dat de howitzers op deze voertuigen iets van +40 moesten kunnen halen. Ik zag later pas dat bij het Trumpeter model de motorafdekking verder naar achter zit (ongeveer 2.5 mm) waardoor een grotere elevatie wel mogelijk is. Na heel wat getuur op foto's ben ik tot de conclusie gekomen dat de Trumpeter motorafdekking in dit opzicht wel juist is dus heb ik de motorafdekking uit het Bronco model gesloopt (was niet zo eenvoudig :( ). De eerste foto laat wat verschillen zien (Bronco grijs, Trumpeter geel). De afdekking van Bronco zit er dus een heel stuk naast wat ook betekent dat de benzinetank te ver naar voren zit. Door er aan de achterzijde 2.5mm af te halen is het probleem opgelost (benzinetank komt nu automatisch verder naar achteren). Bij het Trumpeter model is het ronde onderdeel veel te groot en zijn de steunen van het kanonplatform te hoog (nogal wat slijpwerk dus).

Voor beide modellen geldt dat de driver's plate te laag is:

Gewijzigde motorafdekking Bronco (benzinetank zit nog los en is naar onderen verschoven):

De andere plaatjes spreken voor zich.

Arjan

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Arjan, ik heb de Bronco en Trumpeter kits redelijk uitgebreid bestudeerd.

Ondanks een gebrek aan goede tekeningen ben ik er redelijk van overtuigd dat de Bronco kit enkele milimeters (2 à 3) te kort is. Voor m'n Hotchkiss heb ik de onderromp van de Trumpeter kit gepakt (neus vervangen door Bronco) en daar de Bronco opbouw op gezet. Die opbouw heb ik doorgezaagd op de scheiding van het motor/gevechtscompartiment. Het motorcomp. heb ik vervolgens zo'n 2 à 3 mm verlengd.
Waarschijnlijk is de te korte romp ook de oorzaak van de problemen met de 105mm.

Er is nog een waslijst met andere problemen met de Bronco en Trumpeter Hotchkiss. Als je die niet wil zien moet je vooral niet op deze link klikken: link ;)

Succes

Ha Niels,
De romp zal inderdaad wat te kort zijn, een vergelijking met een schaaltekening van Doyle laat een afwijking zien van 1tot 1.5 mm. Aan de andere kant vind ik dat het Bronco model van alle hoeken goed oogt in vergelijking met foto's van het voertuig in 1/1 dus ik kan daar verder niet zo wakker van liggen. De boeg van de Trumpeter romp heb ik er , zoals je kunt zien, afgezaagd en vervangen door de Bronco boeg. Ook ben ik niet zo kapot van de achterzijde van de Trumpeter romp, het achterpaneel heeft mijns inziens niet de juiste hellingsgraad en loopt te ver door naar voren (scheelt ook weer 1mm). Er is een Frans tijdschrift Trucks&Tanks no.15 "les réalisations du Baukommando Becker", is dit wat? Zijn er nog andere bronnen (afgezien van Spielberger) met interessante info over BB en met name de Hotchkiss conversies?

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
maar als ik me niet vergis was er wel iemand op dit forum die vrij fanatiem bezig was met het bouwen van een mooie correcte Hotchkiss(?)

Er is nog een waslijst met andere problemen met de Bronco en Trumpeter Hotchkiss. Als je die niet wil zien moet je vooral niet op deze link klikken: link

Toch Niels dus :D

Ik sta overigens echt te kijken van het verschil in lengte tussen de beide kits. Zijn er geen overlevenden meer van dit beestje? Saumur? Aberdeen??

Alex

Hoi Alex,
Er is nog een survivor in Saumur die best in redelijke conditie verkeert, helaas ontbreekt wel de motorafdekking dus dat blijft een beetje gissen. Er zijn ook best veel foto's van dit exemplaar op internet te vinden maar wat ontbreekt is een goede tekening en/of een overzichtje met wat maten. Wat betreft de twee modellen, die zijn waarschijnlijk gebaseerd op het oude model van Gunze of On Track Model en ik betwijfel of men ooit de moeite genomen heeft om een reisje naar Frankrijk te maken.... Ook is er vroeger nog een model van Air Model geweest.

Groet,

Arjan

Arjan,
Betreft je probleem met de bemaning, Blast heeft enkele figuurtjes met de "juttenzakken". Ik denk dat ze nog wel leverbaar zijn.
Groeten

Merci Benjamin,
Ik wist niet dat er figuren waren van de 21. PD. Ik vind ze eerlijk gezegd te duur (om die reden koop ik slechts bij hoge uitzondering resin figuren) maar ik kan ze wel prima als voorbeeld gebruiken voor een conversie van wat Dragon figuren. Hier zijn ze:
http://www.phpshopxml.com/blamod.shop/CID/32c7c593945f4439b625a0ca27de15bf/function/itemPageDisplay/shopItemCode/BL35069F
http://www.phpshopxml.com/blamod.shop/CID/32c7c593945f4439b625a0ca27de15bf/function/itemPageDisplay/shopItemCode/BL35071F

Groet,

Arjan

Bovenaan