An Odd cat - Italeri Tiger 1 Ausf.E

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Deze bouw loopt al een week of 2 mee op de achtergrond. Is handig bij bouwbijeenkomsten.
Wellicht interessant om te laten zien.
110044-10244.jpg

Zoals eerder aangegeven is deze kit een cadeau van een vriend uit Noorwegen, genaamd Odd Sverre, vandaar de titel. Voor mij is het ook een vreemde kit, omdat het niet bepaald mijn favoriete thema is. Verre van, eigenlijk. Maar een mooie gelegenheid om weer te knutselen en straks de airbrushvaardigheden (hopenlijk) te verbeteren, middels een 3 kleurencamo.
Mijn keuze is gevallen op het patroon, zoals op de tank van Will Fey.
tigerfr.jpg

Bij het openen van de doos bleek de vorige eigenaar er al aan begonnen te zijn. De kuip zat in elkaar en de grote delen waren bedekt met een okerkleurige verf. De binnenzijde was voorzien van een donkergrijze.... laag.

Mijn eerste stap was de diverse naden in de kuip volstorten met putty en schuren, waarna ik de toren onder handen nam. Deze bestaat uit 2 helften + torendak, waarom heen dan 2 zimmeritplaten gevormd moeten worden. Een vreemde constructie. De torenhelften passen niet echt lekker op elkaar en de zimmeritplaten nog minder!
De rechterhelft heb ik getracht uit te lijnen en vast te zetten met Tamiya extra dun + een handvol klemmen en de linkerhelft met de bekende Revellijm in het blauwe potje + een handvol klemmen...

01%2Bkoepel%2B02.jpg

01%2Bkoepel%2B03.jpg

De loop bleek na verlijmen ovaal/eivormig; een stuk dunner op de naden. En dat heb ik (getracht) te verhelpen m.b.v. een boormachine en een stuk schuurpapier. Loop in de boor, schuurpapier om de loop en draaien maar!
01%2Bloop.jpg

Ik mag graag plannen, passen en meten in een vroeg stadium met figuren en accessoires, maar het bijgeleverde doosje met Academyfiggies sprak niet tot de verbeelding. In eerste instantie wilde ik zoveel mogelijk luiken open hebben, want de koepel komt met een rudimentair interieur. Daar zou echter weinig van te zien zijn, zelfs als ik het noodluik zou openen en dat zou weer scratchwerk betekenen...
Toen trok een foto van een Tiger met Duitse cavalerie er voor mijn aandacht. De decals klopten in ieder geval, maar dat betekende de aanschaf van 2 Dragondozen; 1 voor de paarden en 1 voor de ruiters. Ook geen optie, dus.
Grabbelend in de onderdelenbakken kwam ik met een aantal figuren op de proppen (sommigen zullen zeker bekend zijn) en ik besloot voor een bij het herladen pauzerende bemanning te gaan. Eveneens niet helemaal origineel, maar goed...
01%2Bfigureopstelling%2B01.jpg

De kleurverschillen in de volgende foto's zijn te wijten aan slecht licht (geel) en nog slechter licht (oranje). Het geel komt 't meest in de buurt van het origineel. 🤣
Let ook de royale hoeveelheden putty op de koepel....

De volgende stappen waren devoorzijde van de koepel en het kanonschild, de gapende gleuven aan de achterzijde, het motordek en de voorste luiken.

Bij het in elkaar zetten van het geschutsgedeelte viel me de enorme opening op tussen kanonschild en koepeldak. Dat heb ik naar eigen inzicht gevuld met plasticcard. Ziet afgewerkter uit...
02%2Bgat.jpg

02%2Bkoepel%2Bvoor.jpg

02%2Bvulling.jpg

De voorste luiken werden volgens instructie gebouwd m.u.v. een van de periscopen. Die werd vervangen door een metalen exemplaar. Betere details en geen sinkholes. Het linker luik blijft open en het rechterluik gaat straks dicht.

Het motordek werd voorzien van pe-roosters, welke mij door mijn benefactor Richard C. ter beschikking zijn gesteld. Het zelf maken van deze dingen liep op een fiasco uit... Italeri's bouwtekening is overigens niet altijd helemaal correct v.w.b. de positie van onderdelen.
02%2Bmotordek.jpg

file.php

Een ander probleem waar ik tegen aan loop, is dat de ring rond de koepel het draaien van de koepel onmogelijk maakt, omdat het scharnier van het noodluik er tegen aan komt. Doe ik hier iets verkeerd??
02%2Bnoodluik.jpg

Ha die Ron,

Dit is het betere S.M.-werk 😱 😉 .... Wat die ring rond de toren betreft: daar kan ik je helaas niet mee helpen. Heb zelf de "Bergetiger" uitvoering gebouwd (gebaseerd op dezelfde kit) en liep hier ook tegenaan. Weet echter niet meer hoe ik dit heb opgelost 🙄 😳 ....

Ik zie dat de "platen" waaraan de aandrijfwielen komen al zijn bevestigd. En de afdekplaat boven de transmissie. Weet niet of alles al verlijmd is, maar bij mij was de uitlijning van dit alles een ramp, bij jou lijkt me alles goed te passen?

Hoe dan ook: ik blijf deze uitdaging met interesse volgen. Succes!

groeten, Richard.

Hi Ron,

Tiger = mooi, toch? Voor iemand die het liefst halftracks bouwt is de overstap van een FOC panzer 4 naar Tiger natuurlijk peanuts 😉

Er was even verwarring, de coverart toonde een vroege Tiger met drum cupola maar kennelijk is het een mid Tiger? Of zelfs een late gezien je tekening met steel wheels?

Edoch, die ring onder de toren hoor je niet te zien, laat staan dat die het roteren beïnvloedt. Ik zou die weglaten, de turret moet min of meer direct op het dek geplaatst worden. Het lijkt erop dat je die ring echt op het dek hebt gelegd en niet in de uitsparing hebt geplakt?

Wat betreft de zimmerit achterop: als je die grote kist achterop plaatst hoef je maar een minimaal stukje bij te werken met milliput en een schroevendraaier.

Dan de voorzijde van het kanon: het kanonschild hoort (vanaf de zijkant gezien) tegen de uitstekende punt van de zijwand te komen.
Misschien dat de opbouwende plaatjes alhier wat helpen?

Het wordt dan zoiets:
Tiger_I_mid_(55).jpg

Erich

Zo...... ik zie dat ik helemaal vergeten ben deze up to date te brengen.... jawel.... hier ben ik ook mee bezig. Af en aan....
Zoals ik het geheel aantrog november 2022:

20221118_132754.jpg

Plaatjes van januari dit jaar:

02.jpg

03.jpg 04.jpg

Dan de eerste stapjes met verf van maart dit jaar.
Ik ben van het originele idee afgestapt, wilde dit kreng eindelijk eens af krijgen!
De verf moet een te velde erop gekwast patroon voorstellen en achteraf gezien had ik de andere "kwastrichting" moeten doen; lange stroken ipv korte, dwarse.... nah ja...
En dan die rupsen..... G*dgeloeiende.....
20230410_135430.jpg

20230411_204415.jpg

20230411_204503.jpg

20230411_204629.jpg

Bijlagen

• 02.jpg
    02.jpg
    141,5 KB · Weergaven: 0
Niks mis mee denk ik, geef t ding eens een drybrush om de details wat aan te stippen, en een paar washes, dan komt ie vanzelf tot leven. Oh, en geef de loop-pomp-stokken effe een houtkleurtje dat breekt zo lekker. Oh, en een eenvoudig balkenkruis breekt het geheel ook zo lekker.

De tracks....tsja, dat wist ik al, drama in tenminste 3 bedrijven, daar had ik iets in lijmbaar plastic voor gezocht denk ik!

Respect hoor, ik had dat ding al lang weggegooid.

toch knap dan Ron dat je deze weer op tafel zet 🦾

achteraf gezien had ik de andere "kwastrichting" moeten doen
ik vind zoals je het nu gedaan hebt wel goed overkomen als een handgeschilderd patroon 👍 Schilderen in de lengte richting zou waarschijnlijk
een effect geven als van een slordig geverfd model.

Al met al ziet de Tiger er goed uit al... beetje verweren enzo, figuurtje erop, zandpaadje eronder misschien...

Het hele detailschilderen en verweren is al gaande en de reden waarom ik 'm weer op tafel zet, is dat ik nu eindelijk de stoute schoenen heb aangetrokken, aan het figuren schilderen ben geslagen èn het aandurfde om Duitse camouflagekleding te schilderen.
Resultaat ben ik niet kapot van, maar tis nie anders. Het zicht laat steeds meer na, ondanks visie-verbeterende gereedschappen.

Dat ziet goed uit man 👍 een vitrinekast waardig model ! Leuk ook die ontspannen sfeer aan boord 🙂
Waarschijnlijk zijn ze zo ontspannen omdat ze hun machine na een periode van dienst weer eens schoon hebben kunnen maken 😉

Terug
Bovenaan