thanks
Eetst en vooral wil ik iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedanken.
Hoi Bert,
Mij lijkt het gezicht wat te donker, en omdat de kraag zo hoog staat zou je juist een iets lichter gezicht verwachten
Daarbij "verdwijnt" het gezicht onder de zware helm en hoge kraag, zou je het wat lichter maken, komt de "verhouding" wat beter uit. Tjee, hoe leg ik dat nu beter uit?
Die snap ik eigenlijk niet. Doordat het gezicht onder de hoge helm en in de diepe kraag zit, zou het toch juist minder lict krijgen en donkerder moeten zijn? Ik heb geprobeerd het centraal deel van het gezicht (neur, jukbeenderen, enz...) licht te houden en dan de rest dat echt in de schaduw zit donker te houden.
Hoi Dominique,
Mij lijkt ie op 't wc te zitten na een portie of tien rijst ???
neen serieus Gino voorlopig lijkt het contrast in het gezicht wat te groot, maar dat komt wel goed !!!
Nope, hij zou er eigenlijk uit moeten zien alsof het erg koud was.
Hoi Donja,
Maar ondanks dit alles vind ik het er toch geweldig uitzien en zou ik het je zeker niet nadoen maar het is zo gemakkelijk iets te beoordelen (vooral als je het zelf niet na hoeft te kunnen doen). Ik ben er zeker niet op uit je figuren 'af te kraken', wil je alleen op die weg helpen !
Dit soort kritieken heb ik het liefst. Het is altijd leuk te horen dat iemand je werk mooi vind, maar in princiepe helpt dit niks vooruit. Blijf in het vervolg dus a.u.b. kritiek geven zoals je nu doet.
Hoi Arnold,
Gino, al eens nagedacht over een flink diorama? Dat moet een topper
worden.
Ik ben echt rotslecht in het werken met de airbrush. Daardoor doe ik dat ook niet graag en daardoor komen er ook gen dio's. Ik ben nu wel met een paar tankbouwers aan het spreken om samen te werken (zij de tanks, ik de figuren).
Je had het over iets wat niet klopte aan dit figuur, misschien is het zijn
helm. Die zal Calimero ook niet misstaan hebben. (Sorry, grapje, hij
is best wel hoog bedoel ik.)
De bedoeling is dat de een soldaat is op het einde van het Ardennenoffensief. Na een hele tijd aan het front te hebben gezeten, heeft hij eidelijk bericht gehad dat hij wordt afgelost. Hij heeft dus snel zijn helm op zijne kop gegooid. Ik dacht ook doordat het al een hele tijd geleden was dat hij een kapper gezien had dat er wat meer haar onder zijn helm zit (lekker warm ook).
Misschien een oude koe op dit forum maar waarom, Gino, ben jij
overgeschakeld van Humbroll en olieverf naar acryl? Je oudere figuren
zagen er toch ook helemaal niet verkeerd uit?
Toen ik met acryl begon had ik mezelfeen jaar de tijd gegeven om met een min of meer deftig figuur op de proppen te komen. Alhoewel ik nog heel veel moet leren, vond ik het resultaat na een paar weken toch al redelijk. Daarom ben ik bij acryl gebleven. Persoonlijk vind ik dat er veel voordelen zijn: werkt sneller, makelijker, ruikt niet. Wat ik het grootste voordeel vind is dzat ik op korter tijd meer kan doen. Vroeger zat ik meer te wachten tot mijn olieverf droog was dan te schilderen. Met acryl kan je zelfs wanneer je maar een kwartiertje hebt toch nog iets doen. Met olieverf (en vooral tijdens het nat op nat proces) moet je wanneer je aan een stuk begint het ook afwerken. nu kan ik bevoorbeeld, twee oplichtlaagjes zetten en de volgende dag of een week later er aan verder doen. Ik vind ook dat acryl me beter ligt en dat ik er beter met kan uitdrukken. hetdroogt ook volledig mat.
Hallo Jo,
Ik mis de losse kin band en de bevestigingsschakel op deze soepterrien.
Hij heeft twee riempjes op de helm. Zijn er dan ook nog riempjes van onder de kin?
Hoi Marijn,
Cool dat we elkaar hier nu ook tegenkomen.
1) Is gebeurd, ik hoop alleen dat ik het goed gedaan heb en het figuur niet nog meer verpruts heb.
2) Dit komt niet zo goed over op de foto. Ik heb die plooi niet meer opgelicht, maar ook niet meer geschaduwt. Enkel de kleur van de wangen heb ik lichtjes tot daar doorgetrokken.
3) Heb je zelf al op geantwoord. Ik had hier ook extra aandacht aan besteed dat ik dit niet zou "overdoen".
4 & 5) Zijn ondertussen (hopelijk succesvol) gedaan.
6) Die heb ik express nogal rood gedaan om het koudegevoel wat te benadrukken. Ik heb hiervoor ook blauw en paars in mijn schaduwen gebruikt.
Ik heb de Military Modelling waar je dio instaat bij mij liggen. het heeft al heel veel geholpen, zowel bij sculpteren als bij het schilderen.
Yep, nog een weekske en de figuurschilders in Vlaanderen beleven weer hun hoogdag.
Aan iedereen: Ik denk niet dat ik een goede modelbouwer ben, eerder middelmatig. Mensen als Marijn zijn in mijn ogen echt goede modelbouwers/figuurschilders. Ik reik nog niet tot aan zijn enkels. Het belangrijkste is echter dat we onze allen amuseren met dit hobby. Marijn is ook gen concurent maar een goede vriend en ik heb het geluk hem al jaren te kennen (ik denk zelfs dat ik je weten beginnen heb?). Doordat we zo goede vrienden zijn geven we elkaar ook eerlijke kritieken (ja ik geef soms kritiekop Marijn zijn werk, alhoewel ik het zeker niet beter kan) zonder dat we bang moeten zijn dat het in verkeerde aarde valt.
Ik zou ook willen vragen of iemand me kan vertellen wat voor weer er zo rond nieuwjaar 1945 in de Ardennen heerste? Lag er nog sneuw, was de ondergrond bevroren, modderig, enz...
Ala laatste wil ik nog IEDEREEN bedanken voor de hulp en kritieken. (dit moet wel de langste post zijn die ik in mijn leven gepost heb)
Groetjes,
Gino