Amerikaans soldaat (WOII)

Hoi iedereen,

Hierbij enkele fotootjes van wat ik tot hiertoe aan het Amerikaans figuur heb geschilderd. Ik weet niet juist waarom, maar ergens staat er me iets niet aan bij het figuur. Misschien kan iemand me in de juiste richting duwen? In iedere geval is alles wederom met acryl geschilderd.

Alvast bedankt om te reageren.

Groetjes,

Gino

facefinished1.jpg

facefinished3.jpg

facefinished2.jpg

Mij lijkt het gezicht wat te donker, en omdat de kraag zo hoog staat zou je juist een iets lichter gezicht verwachten
Daarbij "verdwijnt" het gezicht onder de zware helm en hoge kraag, zou je het wat lichter maken, komt de "verhouding" wat beter uit. Tjee, hoe leg ik dat nu beter uit?
Althans das mijn idee, voor de rest heeft het een typisch italiaans/amerikaans gezichtstrekken, die zijn wel erg goed getroffen op de kop
bertUS

Hi Gino,

Ik zou denken dat deze beste man recht uit het Twenot Cafe komt gevallen nadat hij enkele Jack Daniels teveel op heeft gedronken.

Het ligt misschien aan de calibratie van ons beeldscherm maar zijn gezicht (wangen) zijn erg 'bloedrood' uitgevallen. Alsof hij met zijn zatte kop (zie paarse neus en paarse wallen onder zijn ogen) net gevochten heeft en wanhopig zijn handen in zijn gezicht heeft geslagen zo van 'Oh, oh', wat heb ik nu weer gedaan?".

Verder zitten er enkele oneffenheden op, bijvoorbeeld, zijn neus. Puistjes imisschien ??

Maar ondanks dit alles vind ik het er toch geweldig uitzien en zou ik het je zeker niet nadoen maar het is zo gemakkelijk iets te beoordelen (vooral als je het zelf niet na hoeft te kunnen doen). Ik ben er zeker niet op uit je figuren 'af te kraken', wil je alleen op die weg helpen !

Bertus..... toch kan ik dat hé, kromme zinnen formuleren !

G.I.

Ik ben eerst eens 4 meter van mijn beeldscherm af gaan zitten voor het
54mm gevoel en zag toen pas dat deze echt super is. Een karakter kop.
Gino, al eens nagedacht over een flink diorama? Dat moet een topper
worden.
Je had het over iets wat niet klopte aan dit figuur, misschien is het zijn
helm. Die zal Calimero ook niet misstaan hebben. (Sorry, grapje, hij
is best wel hoog bedoel ik.)
Misschien een oude koe op dit forum maar waarom, Gino, ben jij
overgeschakeld van Humbroll en olieverf naar acryl? Je oudere figuren
zagen er toch ook helemaal niet verkeerd uit? Misschien een idee voor
een nieuw topic waarin je uitlegd wat voor jou de voordelen of de uitdaging is om voor acryl te kiezen.

Hoi.

Gino,
Het is de helm!
Ik mis de losse kin band en de bevestigingsschakel op deze soepterrien.
Als je de film battlefield over de battle of the bulge bekijkt daarin is een tabakpruimende sergant die ook zo een tronie had.
Vaak was de verf afgesleten van de alu beschermrand van de helm .
verder vind ik zijn gezicht gaaf geschilderd.
groeten Jo

als je inderdaad wat afstand neemd van de monitor is 't gezichtfotografish mooi........

stel me zelf voor dat dit een latino GI is dat net een schuine mop heeft gehoord.......

de helm vind ik minder geslaagd.

Groetjes Jelle

Dit is een 54 mm figuur, dus vuiltjes worden extreem vergroot bij deze manier van fotograferen
Zo te zien is alleen de basiskleur van de helm gedaan, dus daar is weinig van te zeggen, dit leid ik af van het feit dat er een shadowkleur aangebracht is,bij de knik van de helmrand, dus je kan nog geen afwerking verwachten
Maar stel je het figuur eens in je handen voor (of idd op 4 meter van je monitor, als de krag gedaan is dan heb je een "donkere vlek ussen kraag en helm
Ik denk dat Gino het rood van de wangen zou moeten terugtonen, en de neus en wangen zou moeten oplichten, dat het onbestemde ook weg is
bertUS

He Don, gelijk je heb helemaal

ik werd er door mijn man op gewezen dat dit model f.cking klein is en nu....... dear Gino, heb ik net zo'n rode wangen 😳 (van het schaamrood) als die van je model. Tja ik zou zo'n foto al niet gemaakt kunnen krijgen van zo'n klein koppie en zoals men al zei.... op dergelijke schaal is een amöebe (of hoe schrijf je dat ook alweer is al zo lang geleden) zelfs groot ! Dus niets gezegd over kruim of puistjes !

Ha de Gino!

ziet er heel goed uit! Een zalig kopje om te schilderen, nietwaar... en al dat karakter zit er al goed in!

De helm vind ik prima qua kleur en weathering: heel subtiel gedaan. De vorm lijkt een beetje vreemd op de foto, misschien zit hij inderdaad wat hoog, maar in het echt was me dat nog niet opgevallen. Misschien ligt het echt aan de specifieke camerahoeken. De riem lijkt wel heel plat van detail. Misschien iets voor de volgende keer: eraf schrapen en een nieuw riempje maken. Nu valt het misschien nog wat te redden met een harde schaduw onderaan en een scherpe highlight bovenaan.

Het gezichtje zelf vind ik heel goed, maar niks is nooit perfect en ik weet dat je graag eerlijk commentaar krijgt, dus toch een paar sugesties:
1) De highlight van de wangen zal beter overkomen als je die doorschildert tot tegen de ondertste oogleden. Dat bovenste punt onder die oogleden zou in feite het lichtste punt moeten zijn, en geeft een harde lijn met de schaduwvan de onderste oogleden. Dit zal het detail van de wangen en ogen veel scherper doen overkomen en is volgens mij de belangrijkste verbetering die je kan aanbrengen.
2) Daarnaast heb je de highlight van de wangen nogal ver doorgetrokken naar onderen langs de mond, bovenop de plooien langs de mond. Dit geeft een nogal streperig effect, en ik zou het gewoon als schaduw gelaten hebben en de highlights beperken tot de bovenkant van de wangen. Uiteindelijk is het de highlight onder die plooi (dus in de zone tussen neus en mond) die deze plooi benadrukt.
3)Sommige hornetfiguren zijn zo prachtg gesculpteerd dat het soms gevaarlijk is om alle detail te benadrukken tijdens het schaduwen en oplichten. Hiermee bedoel ik in de eerste plaats diepe plooien en rimpels die dan overdreven kunnen overkomen. De kraaiepootjes heb je goed in de hand gehouden, maar vanop de foto lijkt het alsof de groeven op de wangen langs de brede plooi langs de mond (als je nog kan volgen...) een beetje teveel benadrukt zijn. Misschien is dit ook één van de redenen waarom je iets misziet. Dit is iets waar ik zelf ook hard voor moet oppassen met hornethoofdjes, want ze zijn soms bijna té gedetailleerd gesculpteerd!
4) Probeer de mond iets fijner te definiëren. Op de foto lijkt het alsof het rood van de onderlip aan de zijkanten van de mond nogal breed gezet is, wat hem een beetje een clownsmond geeft.
5) de zone tussen mond en neus kan nog een extra highlight gebruiken, zowel boven de snorstoppels als een heel fijn lijntje eronder. Dit laatste zal de mond ook meer definitie geven. De bovenkant van de kin kn ook nog een extra highlight krijgen, evenals de zones onder de mondhoeken.
5) De wangen lijken inderdaad behoorlijk rood, maar ik vermoed dat dit in de eerste plaats aan de foto ligt en dat het in het echt wel mooi overkomt.

Hierbij een fotootje van hetzelfde kopje dat ik ook geschilderd heb. Misschien kan het helpen om beter te zien wat ik precies bedoel. Helaas heb ik wel niet zo'n close-up, maar hopelijk geeft het een idee:

http://community.webshots.com/photo/273954477/273955410winWFd

Als die niet werkt, ga naar hier en zoek "santa 6":

http://community.webshots.com/album/273954477sGeeQT

Pff, dat is toch een hele boterham geweest... Afin, het zijn maar suggesties, en het gaat enkel om de finesses. Misschien meer iets om voor het volgende figuur in gedachten te houden dan om op dit te blijven voortploeteren... Als er nog vragen zijn (want mijn uitleg kan misschien wel een beetje warrig overkomen), aarzel niet!

Ik hoop dat je ermee geholpen bent, de groeten en tot binnen een goeie week!

Marijn

Ik heb nog eens gekeken, en je mag gerust die n°3 weglaten. Die plooi is heel mooi geschaduwd, en komt niet overdreven over. De highlight bovenop de plooi is de boosdoener... (zie suggestie 2).
Nog een extra suggestie: een scherpere schaduw in de mondhoeken (verticaal naar beneden) kan ook de mond meer definitie geven.

De groeten!

Marijn

En hoezo zijn wij dan nietige wormen, zij zijn net zo begonnen hoor en juist door dit soort opmerkingen (positieve kritiek op elkaars werk) zijn zij steeds beter geworden
"O, Marijn vind dat en dat niet goed, kzal hem de volgende keer krijgen"

"O jee, Gino snapt het, foute boel, effe een tandje bijzetten"

Maar ik vind dat Marijn het erg goed verwoord heeft, en das al een kunst apart. Zeggen dat iets niet klopt is 1, maar heel duidelijk aangeven warom en hoe te verbeteren, tja das hele andere koek en dat moet ik ook nog leren. Ik weet precies wat Marijn bedoelt, ik zag het ook, maar ik kwam niet verder dan de opmerking "het is te donker" "je zou wat verder moeten oplichten"
Het goed kunnen verwoorden en overbrengen van je technieken, dat maakt de meester
bertUS

mmm, echt competitie tegen elkaar zit er niet echt in (dat is ook niet echt plezant), eerder competitie tegen onszelf, het "altijd weer beter willen doen". Maar dat heeft praktisch iedereen wel denk ik...
En als we elkaar daarbij kunnen helpen, des te beter!

de groeten!

Marijn

thanks

Eetst en vooral wil ik iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedanken.

Hoi Bert,
Mij lijkt het gezicht wat te donker, en omdat de kraag zo hoog staat zou je juist een iets lichter gezicht verwachten
Daarbij "verdwijnt" het gezicht onder de zware helm en hoge kraag, zou je het wat lichter maken, komt de "verhouding" wat beter uit. Tjee, hoe leg ik dat nu beter uit?

Die snap ik eigenlijk niet. Doordat het gezicht onder de hoge helm en in de diepe kraag zit, zou het toch juist minder lict krijgen en donkerder moeten zijn? Ik heb geprobeerd het centraal deel van het gezicht (neur, jukbeenderen, enz...) licht te houden en dan de rest dat echt in de schaduw zit donker te houden.

Hoi Dominique,
Mij lijkt ie op 't wc te zitten na een portie of tien rijst ???

neen serieus Gino voorlopig lijkt het contrast in het gezicht wat te groot, maar dat komt wel goed !!!

Nope, hij zou er eigenlijk uit moeten zien alsof het erg koud was.

Hoi Donja,
Maar ondanks dit alles vind ik het er toch geweldig uitzien en zou ik het je zeker niet nadoen maar het is zo gemakkelijk iets te beoordelen (vooral als je het zelf niet na hoeft te kunnen doen). Ik ben er zeker niet op uit je figuren 'af te kraken', wil je alleen op die weg helpen !

Dit soort kritieken heb ik het liefst. Het is altijd leuk te horen dat iemand je werk mooi vind, maar in princiepe helpt dit niks vooruit. Blijf in het vervolg dus a.u.b. kritiek geven zoals je nu doet.

Hoi Arnold,
Gino, al eens nagedacht over een flink diorama? Dat moet een topper
worden.

Ik ben echt rotslecht in het werken met de airbrush. Daardoor doe ik dat ook niet graag en daardoor komen er ook gen dio's. Ik ben nu wel met een paar tankbouwers aan het spreken om samen te werken (zij de tanks, ik de figuren).
Je had het over iets wat niet klopte aan dit figuur, misschien is het zijn
helm. Die zal Calimero ook niet misstaan hebben. (Sorry, grapje, hij
is best wel hoog bedoel ik.)

De bedoeling is dat de een soldaat is op het einde van het Ardennenoffensief. Na een hele tijd aan het front te hebben gezeten, heeft hij eidelijk bericht gehad dat hij wordt afgelost. Hij heeft dus snel zijn helm op zijne kop gegooid. Ik dacht ook doordat het al een hele tijd geleden was dat hij een kapper gezien had dat er wat meer haar onder zijn helm zit (lekker warm ook).
Misschien een oude koe op dit forum maar waarom, Gino, ben jij
overgeschakeld van Humbroll en olieverf naar acryl? Je oudere figuren
zagen er toch ook helemaal niet verkeerd uit?

Toen ik met acryl begon had ik mezelfeen jaar de tijd gegeven om met een min of meer deftig figuur op de proppen te komen. Alhoewel ik nog heel veel moet leren, vond ik het resultaat na een paar weken toch al redelijk. Daarom ben ik bij acryl gebleven. Persoonlijk vind ik dat er veel voordelen zijn: werkt sneller, makelijker, ruikt niet. Wat ik het grootste voordeel vind is dzat ik op korter tijd meer kan doen. Vroeger zat ik meer te wachten tot mijn olieverf droog was dan te schilderen. Met acryl kan je zelfs wanneer je maar een kwartiertje hebt toch nog iets doen. Met olieverf (en vooral tijdens het nat op nat proces) moet je wanneer je aan een stuk begint het ook afwerken. nu kan ik bevoorbeeld, twee oplichtlaagjes zetten en de volgende dag of een week later er aan verder doen. Ik vind ook dat acryl me beter ligt en dat ik er beter met kan uitdrukken. hetdroogt ook volledig mat.

Hallo Jo,
Ik mis de losse kin band en de bevestigingsschakel op deze soepterrien.

Hij heeft twee riempjes op de helm. Zijn er dan ook nog riempjes van onder de kin?

Hoi Marijn,

Cool dat we elkaar hier nu ook tegenkomen.

1) Is gebeurd, ik hoop alleen dat ik het goed gedaan heb en het figuur niet nog meer verpruts heb.

2) Dit komt niet zo goed over op de foto. Ik heb die plooi niet meer opgelicht, maar ook niet meer geschaduwt. Enkel de kleur van de wangen heb ik lichtjes tot daar doorgetrokken.

3) Heb je zelf al op geantwoord. Ik had hier ook extra aandacht aan besteed dat ik dit niet zou "overdoen".

4 & 5) Zijn ondertussen (hopelijk succesvol) gedaan.

6) Die heb ik express nogal rood gedaan om het koudegevoel wat te benadrukken. Ik heb hiervoor ook blauw en paars in mijn schaduwen gebruikt.

Ik heb de Military Modelling waar je dio instaat bij mij liggen. het heeft al heel veel geholpen, zowel bij sculpteren als bij het schilderen.

Yep, nog een weekske en de figuurschilders in Vlaanderen beleven weer hun hoogdag.

Aan iedereen: Ik denk niet dat ik een goede modelbouwer ben, eerder middelmatig. Mensen als Marijn zijn in mijn ogen echt goede modelbouwers/figuurschilders. Ik reik nog niet tot aan zijn enkels. Het belangrijkste is echter dat we onze allen amuseren met dit hobby. Marijn is ook gen concurent maar een goede vriend en ik heb het geluk hem al jaren te kennen (ik denk zelfs dat ik je weten beginnen heb?). Doordat we zo goede vrienden zijn geven we elkaar ook eerlijke kritieken (ja ik geef soms kritiekop Marijn zijn werk, alhoewel ik het zeker niet beter kan) zonder dat we bang moeten zijn dat het in verkeerde aarde valt.

Ik zou ook willen vragen of iemand me kan vertellen wat voor weer er zo rond nieuwjaar 1945 in de Ardennen heerste? Lag er nog sneuw, was de ondergrond bevroren, modderig, enz...

Ala laatste wil ik nog IEDEREEN bedanken voor de hulp en kritieken. (dit moet wel de langste post zijn die ik in mijn leven gepost heb)

Groetjes,

Gino

Ik denk dat je met marijns aanwijzingen ook datgene verbetert wat ik bedoel, natuurlijk zal er een zware schaduw zijn, maar dan juist het "zichtbare "gedeelte van het gezicht, het centrum zeg maar, wat scherper laten uitspringen
BertUS

Terug
Bovenaan