Allerhande

Kun je hier een soort mal voor maken, waar je hem tegen aan kunt leggen tijden het bouwen? Dan heb je de 'route'. Dit lijkt me een vorm waar een paar pogingen voor nodig zijn, maar dat gaat je lukken.

Succes, Jan

Soms is het zo simpel. Ik zat me maar af te vragen waarom de patroonbandgeleider zo’n vreemde vorm heeft. Maar toen ik deze “recht op zijkant genomen foto” die ik laatst bij NMM heb genomen zag begreep ik het direct: de binnenbocht heeft een golf en dat moet gewoon omdat de patroonband een kwart cirkel moet doorlopen en dat lukt alleen als je hem ook in de binnenbocht ruimte geeft en dat gaat alleen door daar omhoog te gaan! Vraag blijft hoe ik die vorm kan maken ….maar ….goed begrip is de sleutel tot de oplossing!IMG_8272.jpeg

Vraag blijft hoe ik die vorm kan maken
Door hem niet hol te maken moet dat toch redelijk te doen zijn? Dik genoeg maken dat de hobbel er ook bij kan, en dan afvijlen en -schrapen waar hij minder dik is. Dan graveer je nog even de patronen erin en klaar 😉

Dat, of uit dun metaal dan je in vorm kunt buigen en kloppen, of uit dun plastic dat met warmte in zo’n bocht te krijgen is?

Momenteel op locatie aan het plakken, dus een "simpel" kitje van Tamiya van de stapel mee genomen, maar namelijk de Jgsdf " light armoured vehicle".

snap alleen niet waarom er een dycast basis in zit en verder ontbreken om een of andere reden de schroeven en wielen. Hopelijk tref ik die tzt thuis nog aan.

1000041108.jpg

Ik heb deze jaren terug eens gebouwd, ik vond het edn prima kitje om te bouwen van een mooi voertuig.
Nog een tip voor het schilderen: ik heb voor de montage de ruiten aan de binnenkant bespoten met een laagje van gelijke delen Tamiya Clear Blue / Clear Green, dat ziet er na plaatsing best overtuigend uit.

Fraai Tini. Die multi materiaal kits vormen een extra uitdaging en dat is mooi gelukt.

Gr Bas

Tijdens de “verloren avond” toch maar wat gedaan met één oog naar de wedstrijd en andere naar het priegelwerk. Resultaat: het luik met alles is nu gereed. Het mooie fijne materiaal van ANYZ kwam goed van pas. Verder een papieren testmal gemaakt voor de patroonband geleider. Van boven af in plat vlak is dit een kwart cirkel. Door hem echter vanuit het beginpunt iets naar buiten te laten lopen uit de cirkel krijg je een vorm die als je hem in de vorm van een kwart cirkel duwt aan de binnenzijde omhoog bolt….precies wat bedoeling is! Met papier werkt het….volgende stap is in evergreen sheet! IMG_0069.jpegIMG_0070.jpeg
IMG_0072.jpeg
IMG_0071.jpeg

volgende stap is in evergreen sheet!
Mocht dat te dik/sterk blijken te zijn om het mee te doen, dan heb ik eventueel wel een beetje Tamiya Pla-Paper voor je, dat is dunner en vooral flexibeler dan 0,13 mm Evergreen.

Bezig met de .50 patroonbandgeleider van de AMX-PRI. Na de papieren versie met de binnenbocht bobbel een middagje prutsen met evergreen. Met klein beetje secondenlijm de gebogen uiteinden vastgezet op dik stuk plastic zodat de binnenbochtbobbel in vorm blijft. Daarna zijkanten aangebracht. Het ziet er redelijk uit. Nu strips aan bovenzijde aanbrengen. Ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurd als ik uiteindelijk de plastic onderplaat verwijder. Al de spanning komt dan op het object en wat dat gaat opleveren ….🫣
IMG_0103.jpegIMG_0104.jpegIMG_0105.jpeg

Goed idee om het op een stukje plastic plaat te bouwen in plaats van in het loze proberen alles in model te krijgen en houden.

Terug
Bovenaan