[Alex] Sherman Crab "Avalon", Overloon

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Auw auw auw
dat gaat zeer doen als straks alles helemaal groen gespoten wordt. 🟩
Wat een prachtig werkstuk. #DiepeBuiging

Wat ga je doen aan het interieur (van de toren)?
Met de luiken open heb je een behoorlijke inkijk.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan, Arne, bedankt voor jullie reacties! Ja, als er straks een laagje verf op zit, dan zie je niks meer van al het werk dat erin zit...."maar gelukkig hebben we de foto's nog"
Arne; de bedoeling is dat er in de toren en romp nog een interieur komt.....in ieder geval wat je door de luiken kan zien. Echter met nog een krappe week te gaan in deze FOC, leg ik m'n focus vooral op het exterieur.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ik heb een testje gedaan voor de inslagen in de romp. Het is nog steeds niet duidelijk wat dit veroorzaakt heeft op de "echte" Avalon.......de "War diaries" geven aan dat de tank tot stilstand is gekomen door een grote mijn explosie, die niet allen de vlegel-installatie, maar ook de transmissie van de tank beschadigden. De inslagen moeten van daarna zijn, want de crew heeft de tank onder dekking van een rookgordijn kunnen verlaten....zonder verwondingen. Ik gok nog steeds op iets van een 20mm KWK of FLAK.

Ik heb een oude Weller soldeerbout uit een erfenis. Toen ik die voor de eerste keer ging gebruiken, schoot de stift uit de houder.....heel handig als zo'n gloeiendheet ding ineens door de kamer vliegt! :oeps: Het bleek dat de kraag waarmee de stift in de houder zit, compleet was weggeroest. Voor solderen gebruik ik dus nu een nieuwe stift, maar die oude kon ik mooi voor mijn experiment gebruiken.

Soldeer1.JPG

Ik heb een puntje aan een messingdraad geslepen en die met dunner koperdraad aan de stift bevestigd.

Soldeer2.JPG

Met de soldeerbout aan, kon ik nu vrij precies de inslagen maken en ook de schade van granaatscherven. Ik denk dat ik met de soldeerbout een putje maak...en het opstaande kraagje en daarna met een fijn boortje het gaatje helemaal door boor.

Soldeer3.JPG

Soldeer3-1.JPG
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Wat kleine toevoegingen; de pinnen en borgkettingen voor de kist. (messing draad en Resicast ketting)


Soldeer4.JPG

Het messing rooster zit op z'n plek....weet nog niet of dit echt een vooruitgang is, maar misschien wordt het beter als ik de overtollige secondenlijm heb weggehaald en de staafjes wat meer recht buig. Eigenlijk had ik dit gewoon moeten solderen.....dan heb je een steviger geheel dat niet zo snel weer loskomt als secondenlijm.

Soldeer5.JPG


De affuit is voorzien van ketting en pinnen om de .30 te fixeren. Ik wil dat uiteindelijk nog een beetje meer in de richting van de zwaartekracht van de tank buigen....maar die aanhechting is zo dun, dat iedere keer buigen mogelijk de laatste zal zijn....

Soldeer6.JPG

De tracks zitten "vastgelast" aan de toren.....en ook de oude lasjes van losgekomen tracks zitten erop.

Soldeer7.JPG


De gebroken aandrijfas voor de vlegel-installatie heb ik gemaakt van wat koppelstukken uit de rommeldoos, opgeleukt met wat boutjes en een aandrijfas die ik met behulp van mesje en vijltjes heb gedraaid in de boormachine. Het gebroken/gescheurde deel heb ik gewoon gemaakt door het grof af te hakken met een bot mes.....en daarna de uiteinden ingeboord om de suggestie te geven van een holle buis.

Soldeer8.JPG

Soldeer91.JPG
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik denk dat ik met de soldeerbout een putje maak...en het opstaande kraagje en daarna met een fijn boortje het gaatje helemaal door boor.
Eh … die test is zo te zien op een plastic onderdeel, maar je romp is van kunsthars. Dat is geen thermoplast, dus ik vraag me af of die soldeerboutmethode gaat werken. Als ik jou was zou ik hem eerst eens proberen op een stukje afvalmateriaal.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Eh … die test is zo te zien op een plastic onderdeel, maar je romp is van kunsthars. Dat is geen thermoplast, dus ik vraag me af of die soldeerboutmethode gaat werken. Als ik jou was zou ik hem eerst eens proberen op een stukje afvalmateriaal.
NEIN! Nee, de romp is voor het grootste deel Dragon, dus Polystyreen....en daar moeten ook de meeste treffers in komen. Het wordt inderdaad een ander verhaal met de toren, loop, bogies, vlegel installatie en antenne-voet op het frontpantser. Net wat je zegt; PUR is een thermoharder, dus smelt niet. Ik heb gekeken wat de soldeerbout doet en je krijgt wel een putje, maar niet het kraagje. Ik denk dat ik een putje maak, daarna het gaatje doorboor.....smeer wat putty in het gaatje en druk daarna een naald in de putty. Hopelijk krijg ik dan de gewenste kraag.
Ik vind het mooi [punt]

erg leuk je verschillende technieken te zien.
Thanks Martin!
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De afgelopen avonden ben ik veel met kleine frutsels bezig geweest....


sluitingen voor de kist op de achterkant van de romp en de onderste bevestiging van de kist. Ik dacht dat ik nu klaar was, maar nu zie ik op de foto een paar kieren........ik moet even kijken of dat echt een kier is, of dat het gevuld is met secondenlijm.

check1.JPG


Op de voorplaat, tussen de beide "direct vision slots" moet een schampschot komen....hier zaten op mijn model gietnummers, die er op de echte Avalon niet zaten. Ik heb een deel van de gietmerken verplaatst naar het deel boven het luik van de boegschutter (conform het echte voorbeeld). Een deel van de gietnummers wat lager op de voorplaat heb ik wat lager geschuurd en wat meer in de voorplaat gewerkt met Mr. Surfacer...bij het echt voorbeeld zijn deze nummers ook niet zo goed te lezen.
check2.JPG


Het rooster heb ik wat opgeschoond met een glasvezel potlood....de spijlen wat gericht, de handgrepen toegevoegd en nog wat overtollige lijm weggekrabbeld.
Het motorluik is ook gereed.....geen nood, deze ligt alleen maar tijdelijk bovenop de motor, want het komt open te staan....vandaar ook dat de handgrepen uitsteken; normaal zakken die handgrepen naar beneden bij de M4A4.
check3.JPG


Boutjes, vleugelmoeren en lampjes toegevoegd aan de station markers. Ik heb de station markers zoveel mogelijk gemaakt in de stand van de foto's van Avalon van vlak na opening van het museum.
check4.JPG

check5.JPG


Nog wat kleine delen, die ik pas later op het model lijm....misschien zelfs na het spuiten; De cilinders met leidingwerk en de kenmerkende krul......riempjes voor de gestolen gereedschappen (dun gemaakt daklood met PE gespen)....borgpennen voor de vlegel installatie......en een sleepoog met splitpen, die ik naast de tank wil leggen om het verhaal uit te beelden dat er wel een poging is gedaan de tank te bergen.
check6.JPG
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ik vind je modelleerwerk bijzonder verfijnd. Zulke kleine onderdelen, tot het laatste detail. Zoals de bouten op de periscoopkappen en meer kleine onderdelen. Als ik ze al weet te maken, ben ik ze meestal al kwijt voordat ik ze op het model heb zitten. Ook de tie down beugels en de sluiting van de kist achterop: ze zien er echt strak uit en ik weet dat ze erg klein zijn. En alles netjes op zijn plek.

Mijn petje af, Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Thanks Jan!

Op de valreep nog wat plaatjes van de kist die ik op de linker zijkant van de romp heb gemaakt. Hij kwam al in eerdere updates naar voren, maar ik had nog niet laten zien hoe ik hem gemaakt heb.
Naar mijn idee is dit een voormalige deep-wading koker, die een nieuwe rol heeft gekregen als kist door er een bodem in te lassen. Je ziet deze kisten op meer Westminster Dragoons Crabs.
In een filmpje en op sommige foto's is deze gebutste kist vrij aardig te zien.

Avalon youtube2.jpg

Ik heb de kist gemaakt ui 0,25mm styreen. Ik weet dat Eelke hele mooie resultaten weet te behalen met 0,13mm styreen, maar mij gaat dat nooit zo goed af....dus ik maak het in 0,25 en maak het naderhand dunner met mesje en schuurpapier.

IMG_2870.JPG

Ik heb via Ebay een apparaatje gekocht dat bedoeld is om gesoldeerde componenten weer los te halen.....althans, ik geloof dat het daarvoor is. Het is in feite een soort fijne verfbrander, met verschillende mondstukken en een instelbare temperatuur. Met 1 van de smalle mondstukken kan je dus vrij snel lokaal iets verwarmen en het daar ter plaatse indeuken.

d687eb7e2398aa511c682fb90eca1e1fb83aa325_400_400.jpeg

IMG_2871.JPG


Al snel bleek dat de lijmverbindingen het het eerst opgeven, dus heb ik een nieuw exmplaar gemaakt, waarbij ik de lijmverbindingen van binnen heb verstevigd met secondenlijm.

Het indeuken heb ik gedaan met houten prikkers en een pincet. De beelden van de echte kist op Avalon laten zien dat er in de linker onderhoek echt bulten zitten ....met andere woorden; deuken van binnenuit. Ik heb dit nagemaakt door een kaasprikker tegen de binnenwand te drukken en dan van buitenaf het plastic te verwarmen. Het is een beetje lastig op de foto te zetten, maar er zitten nu een stel van die bultjes bij elkaar.

Als je de deuk te diep maakt, kan je het oppervlak weer geheel verwarmen en dan gaat het diepe er weer af....je houd dan nog wel een gedeukt oppervlak over en het plastic heeft de neiging om te krimpen.

IMG_2874.JPG

Bij de echte bak is te zien dat de bodem in het midden een beetje los is gekomen....dit heb ik nagemaakt door met een mespunt de lijmverbinding weer wat los te steken tijdens het verwarmen. Wat hier ook te zien is, is dat 0,25mm styreen toch erg dik oogt, dus ik moet de boel nog wat dunner schuren aan de buitenkant.

check5.JPG


Op dezelfde manier had ik de kist voor de achterkant op de romp gemaakt, maar zoals eerder aangegeven was ik daar niet zo tevreden over. Een nieuwe kist uit aluminium was meer naar mijn zin. Moraal van het verhaal....plastic en verwarmen werkt, maar de methode met aluminium werkt misschien beter.
 
Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Het werd wel eens tijd om aan de "deegroller" te beginnen. Het exemplaar van Legend is massief, dus daar kon ik niet zo makkelijk de gewenste beschadigingen in maken, dus heb ik een nieuwe rol gemaakt van buis.....ik had wat aluminium buis en PVC buis bij de bouwmarkt gehaald, maar uiteindelijk heb ik toch Evergreen buis gebruikt.

De kettingen zitten verdeeld over 7 rijen verdeeld over de diameter van de rol. 1 rij bestaat uit 5 kettingen, de overige rijen uit 6 of 7 kettingen. Het lijkt in eerste instantie een ingewikkeld patroon, maar als je het gaat uittekenen is het in feite een spiraal......alleen aan de randen hebben ze af en toe met de posities zitten schuiven, zodat er in het vlegelpatroon geen stukken worden overgeslagen.

Ik heb de posities in de computer uitgetekend (diameter *pi is de lengte van de strook en breedte uiteraard de breedte van de rol) en de uitgeknipte print met Pritt stift op de buis gelijmd. Hierna heb ik alle posities ingeboord, omdat ik bang was de posities na het beschadigen te verliezen. Het papier en pritt heb ik daarna onder lauw water verwijderd; een trucje van m'n vader.


Deegroller1.jpg

Deegroller2.jpg



Met een scherp mes heb ik grofweg de scheuren van de echte rol in de Evergreen buis gesneden. Daarna heb ik met het hitte apparaat steek stukjes verwarmd en met foto's van het echte voorbeeld in de hand, de gewenste beschadigen gemaakt met kaasprikkers, achterkant van een penseel en de scalpel.
De rol is nu nog te breed, dus ik moet de uiteinden nog netjes inkorten voor de correct breedte.....de posities zijn op schaal, maar ik had de uiteinden van de buis wat langer gelaten om wat houvast te hebben bij het verwarmen.


Deegroller3.jpg

Deegroller4.jpg

Deegroller6.jpg

Deegroller5.jpg

Deegroller7.jpg
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ik heb de posities in de computer uitgetekend (diameter *pi is de lengte van de strook en breedte uiteraard de breedte van de rol) en de uitgeknipte print met Pritt stift op de buis gelijmd. Hierna heb ik alle posities ingeboord, omdat ik bang was de posities na het beschadigen te verliezen. Het papier en pritt heb ik daarna onder lauw water verwijderd; een trucje van m'n vader.
Simpel en doeltreffend. Dit is een mooi handigheidje Alex. En de beschadigingen van de buis zien er realistisch uit!
 
Ik heb ed nooit over na hoeven denken, maarruhh, welk programma gebruik je om je tekening 1:1 op papier te krijgen? Ik zou het trouwen op moeten lossen met de draaibank of de draaibank ombouwen naar freesbank en op die manier wat aanklooien, maar ik denk dat het met papier eigenlijk veel makkelijker kan, rekenen, dat komt wel goed, maar dit uitdenken?
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ik heb ed nooit over na hoeven denken, maarruhh, welk programma gebruik je om je tekening 1:1 op papier te krijgen?
Timo, Ik heb Solidworks gebruikt....beetje een overkill voor zo'n 2D klusje, maar dat is nou eenmaal wat ik ter beschikking heb.

Op de freesbank is het misschien wat meer werk, maar je resultaat is natuurlijk ook nauwkeuriger. Nu is het afhankelijk van hoe netjes je het papiertje plakt....en hoe netjes je de gaatjes boort. Ik heb eerst een rechte lijn in de lengte richting van de buis gezet door de buis vlak op tafel te leggen en er dan een potlood langs te halen, die je ook vlak op de tafel houd. Je krijgt dan een rechte lijn, die ik als startpunt voor het plakken van het papiertje heb gebruikt.

Iedereen weer bedankt voor de reacties!
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Er is ook 2D-vectorsoftware te vinden :) Adobe Illustrator of CorelDRAW bijvoorbeeld, maar gratis is er ook Inkscape (wat een crime is om te moeten gebruiken op een Mac, maar ik vermoed dat Windows- en Linuxgebruikers er geen bijzondere problemen mee zullen hebben).
 
Bovenaan